Şimdi Ara

DİZEL araçlarda motor ömrü kaç KM'dir

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
148
Cevap
1
Favori
95.522
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • dizel araçlarla kaç km'yapılır



  • mühendislikte bilinmeyen birşey kalmamıştır ancak herşeyin bir maliyeti söz konusudur. Risklerin de bir maliyeti vardır.Bunu azalmak için atacağınız küçük bir adım ciddi maliyet artışı getirir.

    Mesela bir motor kaputunu biraz drag efficiency için değiştirmek milyonlarca dolarlık kalıpların çöpe atılması ve tekrar sıfırdan kalıp yatırımları gibi astronomik maliyetleri ortaya çıkarır. Aynı şekilde bir motorun tasarımında fazladan bir blok üstünde şekil değişikliği tüm blogun yeniden tasarımını ve döküm için araştormaları yeniden başlatır: Bundan dolayı tasrım değişikliğine sık sık gidilmez.Ancak cidd ibaskı unsuru olacak çevresel kısıtlamalar ,yeni eksoz emisyonları veya motor hacmi sınırlaması gibi nedenler olduğunda bunu tersten mühendislik ile hedef alınan değer yakalayacak şekilde tasarım yapılır ve ortak kullnılacak parçalar için tasarım değiştirilmez. 1980 öncesindeki araçlara amerikanve mercedes gibi markalara bakarsanız birçok parça ortak tasarımın ürünüdür. Bir chevroletin motoru en fazla 3-5 adet ile sınırlanmış güç gerekiyorsa bunu içsel modifikasyonlar ile yapmışlardır. Hiçbir zaman şu araç şu kadar km gitsin diye tasarım yapılmaz. Ancak tasarımdaki zayıf noktalar için iyileştirmeler yapılır. Şimdi bir karbğüratörlü araç düşünün blok aynı ama besleme sistemi değişik ama herkes bilmez ki iyi bir karbürator iyi bir bakımla 1 milyon km gider.halbuki en iyi enjentor bile bunun üçte biri ömürü yakalayamaz. çünkü yakıt enjektörü aşındırır.

    EEE mühendisler ne yaparlar neresi aşınıyorsa oraya takviye veya sert kaplama ile ömrünü uzatırlar.

    Aynı şekilde siz mükemmel bir araç motoru yapıp uzun kmler gitmesini istiyorsanız toleransları dar olan parçayı birbirine fit yaparsanız ve bunun aşınmaması için gerekli yağ basıncıdan tutun yağın vasfına kadar herşeyi kontrol altında tutuabilirseniz ömür maksimum olur.Motorun bitmesi demek aşınan temel parçaların tolerans dışında kalması nedeniyle boşluk yapmasıdır. mesela bir krank üzerindeki hasas yüzeyler aşındımı motorun komple inmesi gerekir çünkü en alttadır ve tasarım gereği komple kademe kademe sökülmesi gerekir.peki krankın aşınmasını nasıl engelleriz, işte bu noktada film kopar çünkü birbirine bağlı onlarca parametreyi kontrol altında tutumanız imkansızdır. Bir yeni yetme çıkar gaza öyle bir basar ki on yıllarca yıl gitmesi gereen krank çizilir veya kırılır motor inmesi gerekir.

    Dolayısı ile bu tür durumlar için mühendislik olarak dayanıklı malzemeden yapılmış ve materyel üzerinde uzmanlaşmış firmaların ürünleri seçilebilir .Aynı ürünü bizim beğenmediğimiz marka da seçebilir.Aynı firmanın ürününün kullnılması motoru kaliteli yapmaz. Aynı ürünü kullansa bile diğer parametreleri kontrol altında tutan tasarım mükemmliyeti yakalar. Eskiden bu tür motorları roll royce yapardı. mekanik olarak milyonlarca km idebilen tasarımları hep ciddi bir elemeden geçirilmiş seri üretim parçalarının kalite denetimi sonrasında ıskartaya ayrılması ile yapılırdı. Maliyetlerin ve satışların ne olduüunu tahmin edebiliyorsunuzdur.Seri üretime geçince iş değişiyor çünkü ortalama bir tolerans bandı yakalanması hedefi konulunca parça maliyetleri düşmektedir ve buna uygun seri üretim çıkması çok doğaldır ama ne zaman bozulur iş şansa kalır .Kullnım şartları ve bilinmeyen parametreler ömrü belirler.
    bunu biğr insan hayatı ile kıyaslamak mümkün tasarım olarak bedenimizin 120 yıl yaşaması gerekir diye bir yerlerde okumuştum. ama stres den tutun belenmeye kadar kullnılan yağlar dahil hepsi ömrü kısaltıyor. benzer durum motor tasarımında da vardır. Bir motoru arabadan çıkarın teste takın sabit devirde çalıştırın , arabadakine oranla belki 2-3 kat daha uzun ömürlü olur. Çünkü yol şartları ve çevre faktörünü kontro lederseniz birçok olumsuzluk yok olmuş olacaktır.Bu tür konular oldukça derin ve birbiriyle ilişkilidir ancak işin temelini merak adenler varsa diye bir kademe derine indim .umarım okuyanlar sıkılmazlar.

    Bu arada rolls royce deyince şimdilerde neler yapıyorlar merak ettim bi,r göz atın.
    http://www.rolls-roycemotorcars.com/




  • quote:

    Orjinalden alıntı: kkvan

    Benim aracım max. torku 1500 d/d de veriyor ve 2000 'e akadar devam ediyor sonra düşüyor. Bu durumda uzun yolda 1750 d/d de gitmek en mantıklısı gibi. Sessiz ve az yakarak yani :D


    http://www.fiat.com.tr/Pages/tr/otomobiller/bravo_teknik.aspx

    SANIRIM MAKSİMUM TORK 1500 devir gibi .O takdirde uzun yolda 1750 devir ekonomik olmayacaktır .En ekonomik kullanım 1500 devirdir .Aracın motor ömrü ve kurumlaşmayı engellemek için özellikle yokuş çıkarken devirin 1750 devre çıkarılmasının faydası olur bunun için gaza yüklenmek yerine bir alt viteste devirlenmek ve deviri sabit tutmak (bunun için gerekiyorsa bir alt vites de olabilir) önem arz edecekir. Düz yolda 1500 devrin üstü zevk için olması dışında artı bir katkısı olmayacaktır.
    iyi sürüşler dilegiyle




  • quote:

    Orjinalden alıntı: vezir


    quote:

    Orjinalden alıntı: kkvan

    Benim aracım max. torku 1500 d/d de veriyor ve 2000 'e akadar devam ediyor sonra düşüyor. Bu durumda uzun yolda 1750 d/d de gitmek en mantıklısı gibi. Sessiz ve az yakarak yani :D


    http://www.fiat.com.tr/Pages/tr/otomobiller/bravo_teknik.aspx

    SANIRIM MAKSİMUM TORK 1500 devir gibi .O takdirde uzun yolda 1750 devir ekonomik olmayacaktır .En ekonomik kullanım 1500 devirdir .Aracın motor ömrü ve kurumlaşmayı engellemek için özellikle yokuş çıkarken devirin 1750 devre çıkarılmasının faydası olur bunun için gaza yüklenmek yerine bir alt viteste devirlenmek ve deviri sabit tutmak (bunun için gerekiyorsa bir alt vites de olabilir) önem arz edecekir. Düz yolda 1500 devrin üstü zevk için olması dışında artı bir katkısı olmayacaktır.
    iyi sürüşler dilegiyle

    Peki hocam birşey diyeceğim,Astra cdti'ın 1750-2500 arası max tork bandı var.Geçen uzun yolda 1500'lü devirlerde 6. viteste 5. vitese göre daha fazla yakıyor(yb'ından takip ettiğim kadarıyla),hem de gaza basınca zorlandığını belli ediyor(Titreme gibi)bu konuda ne düşünüyorsunuz?



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Derin Mavi -- 3 Şubat 2009; 12:14:47 >




  • quote:

    Orjinalden alıntı: kadango

    quote:

    Orjinalden alıntı: vezir


    quote:

    Orjinalden alıntı: kkvan

    Benim aracım max. torku 1500 d/d de veriyor ve 2000 'e akadar devam ediyor sonra düşüyor. Bu durumda uzun yolda 1750 d/d de gitmek en mantıklısı gibi. Sessiz ve az yakarak yani :D


    http://www.fiat.com.tr/Pages/tr/otomobiller/bravo_teknik.aspx

    SANIRIM MAKSİMUM TORK 1500 devir gibi .O takdirde uzun yolda 1750 devir ekonomik olmayacaktır .En ekonomik kullanım 1500 devirdir .Aracın motor ömrü ve kurumlaşmayı engellemek için özellikle yokuş çıkarken devirin 1750 devre çıkarılmasının faydası olur bunun için gaza yüklenmek yerine bir alt viteste devirlenmek ve deviri sabit tutmak (bunun için gerekiyorsa bir alt vites de olabilir) önem arz edecekir. Düz yolda 1500 devrin üstü zevk için olması dışında artı bir katkısı olmayacaktır.
    iyi sürüşler dilegiyle

    Peki hocam birşey diyeceğim,Astra cdti'ın 1750-2500 arası max tork bandı var.Geçen uzun yolda 1500'lü devirlerde 6. viteste 5. vitese göre daha fazla yakıyor(yb'ından takip ettiğim kadarıyla),hem de gaza basınca zorlandığını belli ediyor(Titreme gibi)bu konuda ne düşünüyorsunuz?


    maksimum tork bandı ifadesini biraz açmak lazım. Bu kısım bazen yanlış angılanıyor. Detaya girmem gerekiyor.

    Şimdi makmimum tork 1750 devirde üretilirken sanırım turbo devrede değil veyua teknik ifade ile min düzeyde basınç üretmekte solayısı ile bu rada üretilen tork min yakıt ve fakir karışıma göre sınırlandırılmış durumdadır.Ancak siz aynı viteste gaza basmaya başlamanızla birlikte vananın musluğunu açıyorsunuz ve daha fazla yakıt gönderiyorsunuz motorda turbo olmasa zengin karşımda kalacak silindirler turbonun yardımı ile birim zamanda daha fazla hava basarak hava yakıt oranını zenginden ortalamaya doğru küçültüyor .Buraya kadar sanırım bu işlerle ilgilenen herkez az çok bilgisi vardır.

    Vurgulamak istediğim nokta 1750 devirdeki tork değeri 2500 de ki ile aynı olabilir ancak karışım oranı da aynı kalsa bile bu oranı daha fazla yakıt ve hava kullnarak sağlamaktasınız ki fazladan güç elde ediyorsunuz. yani gelmek istediğim noktada devir değişince beygir de artmakta olduğunu unutmayalım.Bu nedenle 2500 devirde ekonomik bir sürüş yapamazsınız ama hızlı gidersiniz orası ayrı mevzu.
    şimdi sorunuza odaklanırsak , vites oranlarını fabrika koyar bunu daha fazla ekonomi elde etmeniz için planlamaktadırlar. Ancak artık sanırım 6 vitesler çıkmaya başladı .Burada amaç 1750 devirde giderken min yakıt tüketimini sağlamaktır.

    Ancak

    Hızlanma için tork gereklidir bu nedenle vites sayınız 6 iken motorun ürettiği tork tekerlere aktarılırken küçük oran yüzünden kayba uğramaktadır. Vites oranları ile tork arasında direk bir ilişki vardır.(otomatik şanzıman değilse)
    bunu rakkam la ifade etmem gerekirse siz 5 viteste 1:1 oranı varsa atıyorum 6. viteste 1:0.50 oranı varsa(abartıyorum ki anlaşılsın) vites i5 den 6 ya atınca tekere ilettiğiniz tork yüzde elli düşer. yani motor 300 N-m maksimum tork üretiyorsa 1:1 oranı olan 5. viteste siz tekere 300 N-m iletirsiniz (şanzıman kayıplarını yok sayıyorum)

    Ancak 6 .vitese atınca tekere ilettiğiniz tork 150 N-m düşer.

    işte buraya kadar olay tam kavrandı ise gerisini açıklamak kolay. Siz bir yolda giderken arasın tekeri gitmemek için eylem yapar ve negatif tork üretir .Hızlanmak için 6 vi,teste gaa bastığınızda motor devirlenenmez çünkü tekerin negatif torkunu karşılacak bakiyeniz yoktur ve motorun devrini düşürmeye çabalar ve vuruntu motor şakırdaması başlar.yapılacak olan şey bir alt vitese inip aracın devirlenmesini ve o devirde kalmasını sağlamaktır.

    unutmayınız ki hızlanmak için her zaman tekere artı yönde tork fazlası göndermelisiniz ki bakiye kalanla hızlanma olsun. yoksa gaza basınca eksi tork değeri sizi ivmemenmek için zorlar. Eğer farkına varmaz ve bu ısrarı sürdürüsek bu sefer devir artmasığı için zengin karışım olur buda kurumlaşmaya neden olur. Kurumlaşmanın en büyü knedeni düşük devir zengin karışımdır. Devir düşük olunca basınç düşük oluyor ve beygir üretilemiyor kalan yakıt yanmadan sistemde kalıyor veya eksozdan siyah duman olarak çıkıyor.




  • Devamlı açılan ve tartışılan konulardan biri.

    Bir aracın düzenli bakımları yapılırsa ister dizel olsun ister benzinli yüksek km'lere ulaşacaktır. İstanbul'un taksi yükünü çeken Fiat Albea'lar motor yapılmadan 500,600 bin km.leri çıkartırlar.

    Kamyon ve Çekicilere bakıldığı zaman motor ömrü genelde daha da artar; onlarda da 700,800 bin km.ler yapılsa da düzenli bakımlarla 1 milyonu geçenler olur. Örnekleri çoktur ama hepsinin ilanına ulaşılamaz. Orijinal motor 1milyonu devirmiş bir volvo araç..

    http://www.sahibinden.com/ilan/vasita-ticari-araclar-cekici-acil-sahibinden-orjinal-95-volvo-fh-12.420-cekici-cok-temiz-112003200/detay

    Araçların çalışma prensibleri, motor özellikleri hep aynılaştı. Baktığınızda binek araçlarda Fiat Renault gibi araçlar en yüksek km.lerde görünüyor piyasada. Fakat bu diğerlerinin de bu km.lere çıkamayacağı anlamına da gelmez. Burada en önemli husus sürücü kalitesi ve araç bakımlarıdır.




  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.