Şimdi Ara

MOTOR, donanım, şasi kısacası arabadan anlayanlar bu baslık altında toplanalım. (46. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
1.445
Cevap
2
Favori
97.356
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 4445464748
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • 1)Bujinin elektrotları asınmıs burun porseleni erimiş kabarık catlaklar var,yanma izleride gorulebilir.

    Buna sebep olabilecek seyler bujinin sıcaklık derecesinin motora uygun olmayısı.(sıcak buji kullanılmsı)
    Avansın cok fazla olması
    Detanasyon
    Karısım fakirligi
    Sürekli yüksek hızda agır yükte calısma
    Bujinin gevsek bırakılması bu durumu yaratabilir.

    2)Bujinin porsenelinde ve ucunda siyah is karbon birikintisi

    Bujinin sıcaklık deresi cok düsük gelmistir
    Karısımın zengin olması
    Jiklenin kapalı kalması
    Alcak hızda cok kullanılması
    Kondansatör bobin platin arızaları

    3)Bujide parlak gorunuslu yaglı gibi karbon birikintileri

    Sekmanlardan subap kılavuzlarından yag sızdırması
    Rotaj asamasındaki motorlarda bu durum gorulebilir

    Devam edecek...



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi noss -- 14 Haziran 2006; 0:55:23 >
  • 2006 model, 3000 km'de 2 aylık dizel aracım var. Araçtaki problem 1. ve 2. viteste debriyajdan ayağımı kaldırırken aracın teklemesi. Tekleme 2000 devrin üzerine çıkardığımda kesiliyor. Her zaman tekleme olayı olmuyor. Servis ilk olarak yakıttan olur diye yakıt filtresini değişti problem düzelmedi. Debriyaj sensörü değişti arıza giderilemedi. Benim iletişim kurduğum aynı marka ve model dizel araç sahipleride
    bu durumdan şikayetçi. Galiba firmada durumun farkında debriyaj sensörleri yeniden tasarlanacakmış. Tekleme bazen okadar şiddetli oluyorki araba bir ileri zıplıyor bir duruyor gibi. Bu konu hakkında bilgi verebilir misiniz?
  • quote:

    Orjinalden alıntı: yakupkadri

    2006 model, 3000 km'de 2 aylık dizel aracım var. Araçtaki problem 1. ve 2. viteste debriyajdan ayağımı kaldırırken aracın teklemesi. Tekleme 2000 devrin üzerine çıkardığımda kesiliyor. Her zaman tekleme olayı olmuyor. Servis ilk olarak yakıttan olur diye yakıt filtresini değişti problem düzelmedi. Debriyaj sensörü değişti arıza giderilemedi. Benim iletişim kurduğum aynı marka ve model dizel araç sahipleride
    bu durumdan şikayetçi. Galiba firmada durumun farkında debriyaj sensörleri yeniden tasarlanacakmış. Tekleme bazen okadar şiddetli oluyorki araba bir ileri zıplıyor bir duruyor gibi. Bu konu hakkında bilgi verebilir misiniz?


    ben şöyle bir yorum yapıyım bildiğm kadarıyla turbo belli bir devirden sonra devreye giriyor sende zaten belli bir devirden sonra problemin olmadığını söylüyorsun.bence turbo işi ve normal....




  • noss kardeş lastik değiştirme işi nasıldır neler yapılmaı gerekir sadece lastik değiştirmek gyeter mi? başka yapılması gereken bişi var mıdır?
  • quote:

    Orjinalden alıntı: yakupkadri

    2006 model, 3000 km'de 2 aylık dizel aracım var. Araçtaki problem 1. ve 2. viteste debriyajdan ayağımı kaldırırken aracın teklemesi. Tekleme 2000 devrin üzerine çıkardığımda kesiliyor. Her zaman tekleme olayı olmuyor. Servis ilk olarak yakıttan olur diye yakıt filtresini değişti problem düzelmedi. Debriyaj sensörü değişti arıza giderilemedi. Benim iletişim kurduğum aynı marka ve model dizel araç sahipleride
    bu durumdan şikayetçi. Galiba firmada durumun farkında debriyaj sensörleri yeniden tasarlanacakmış. Tekleme bazen okadar şiddetli oluyorki araba bir ileri zıplıyor bir duruyor gibi. Bu konu hakkında bilgi verebilir misiniz?


    Meganelerde bu sorun var aracın megena mi bilmyrm ama...tam incelemeden tam bi sey soylemek dogru degil fazla ama bir suru sebebi olabilir atesleme sisteminden yakıt sisiteminden turbo varsa turbo sisteminden bir arıza olabilir burda yanlıs bi sey soyleyip yonlendirmek istemem.




  • quote:

    Orjinalden alıntı: topolojikemre

    noss kardeş lastik değiştirme işi nasıldır neler yapılmaı gerekir sadece lastik değiştirmek gyeter mi? başka yapılması gereken bişi var mıdır?


    lastik degişiminde dikkat edelecek husus lastigin ciftiyle birlikte değişmesidir sag on degistitiyosan sol onde degişmesi iyi olur.Bundan baska diger bijonlarla birlikte 1 tane emniyet bijonu baglamak iyi olur.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: noss


    quote:

    Orjinalden alıntı: topolojikemre

    noss kardeş lastik değiştirme işi nasıldır neler yapılmaı gerekir sadece lastik değiştirmek gyeter mi? başka yapılması gereken bişi var mıdır?


    lastik degişiminde dikkat edelecek husus lastigin ciftiyle birlikte değişmesidir sag on degistitiyosan sol onde degişmesi iyi olur.Bundan baska diger bijonlarla birlikte 1 tane emniyet bijonu baglamak iyi olur.


    peki biz dördünüde birlikte değiştirmeyi düşünüyoz balans gfalan gerekir mi bu durumda bir de lastik tavsiyen var mı marka olarak araba 2000 focus ghia
  • quote:

    Orjinalden alıntı: topolojikemre


    quote:

    Orjinalden alıntı: noss


    quote:

    Orjinalden alıntı: topolojikemre

    noss kardeş lastik değiştirme işi nasıldır neler yapılmaı gerekir sadece lastik değiştirmek gyeter mi? başka yapılması gereken bişi var mıdır?


    lastik degişiminde dikkat edelecek husus lastigin ciftiyle birlikte değişmesidir sag on degistitiyosan sol onde degişmesi iyi olur.Bundan baska diger bijonlarla birlikte 1 tane emniyet bijonu baglamak iyi olur.


    peki biz dördünüde birlikte değiştirmeyi düşünüyoz balans gfalan gerekir mi bu durumda bir de lastik tavsiyen var mı marka olarak araba 2000 focus ghia


    Dördünü birlikte degiştirmek en saglıklısı onerebilecegim bir marka yok yani fazla anlamam ama piyasada duyulmus markaların cogu iyidir.




  • eyvallah nosss
  • Tatil nedeniyle eskisi kadar buralara ugrayamayabilirim yazdıgınız seylere gecte olsa cevap vermeye calısırım herkese iyi forumlar...
  • selam ben arabları severim ama motor bölümünden anlamam

    sorum komık gelebilir

    enjeksiyon ne işe yarar ne tür arabalarda hangi amaçla takılır bunu merek ediyorum tabi şimdilik
  • quote:

    Orjinalden alıntı: mr.logic

    selam ben arabları severim ama motor bölümünden anlamam

    sorum komık gelebilir

    enjeksiyon ne işe yarar ne tür arabalarda hangi amaçla takılır bunu merek ediyorum tabi şimdilik


    Enjeksiyon partikul yapıda silindire yakıt püskürten pompa prensibiyle calısan motor parcasıdır.
  • tatildeyiz dedik yokuz demedikki ne bu sessizlik
  • Dondum 1 hafta Karabük'teyim...
  • Devam devam...

    Şoförlere Tüyolar

    Bazı kurallar veya püf noktaları çok basit gibi görünse de, aslında çoğu kişi tarafından bilinmez, bilinse de doğru olarak uygulanamaz.

    Genel anlamda otomobil, filtre-yağ değişimi ile lastikler ve frenler hakkında işinize yarayacak bilgiler

    * Trafik ışıklarında durduğunuz zaman vitesi boşa alın ve ayağınızı debriyaj pedalından çekin. Aracı sürerken veya boş viteste beklerken ayağınızı debriyaj pedalının üzerinde dinlendirmeniz, debriyaj balatasını aşındırır.
    * Önden çekişli araçlar, motordan gelen gücün şanzıman aracılığıyla ön tekerleklere iletildiği araçlardır. Arkadan itişli araçlar ise, gücün arka tekerleklere iletildiği araçlardır.
    * Daha ekonomik bir sürüş gerçekleştirebilmek için aracınızı 90 km/s hızla sürün. Eğer aracınızda “cruise control” varsa kullanın. Lastik basınçlarınızı zaman zaman kontrol edin ve uygun değerlerde olduğundan emin olun. Ani kalkışlar yapmayın, yavaş yavaş hızlanın. Klimayı sadece gerekli olduğu durumlarda çalıştırın.
    * Makul bir akü 60 aylık bir garanti süresine sahiptir.
    * Akü uyarı ışığı yandığı zaman ya alternatör çalışmıyordur, ya da alternatör kayışı gevşemiştir.
    * Eğer hararet göstergesi kırmızıya gelmişse ve klimanız çalışıyorsa klimayı hemen kapayın. Aracınızı kenara çekin. Kaputu açarak motorun soğumasını bekleyin.
    * Her zaman bagajınızda ufak boş bir benzin bidonu taşıyın. Bu bidonun dolu olmaması gerekir. Buna dikkat edin.

    YAĞ VE FİLTRE DEĞİŞİMİ
    * Aracınızın motorunun ömrünü uzatabilmek için yapabileceğiniz en önemli şey yağ değişimidir. Yağ filtrenizi her 5000 km’de bir veya 6 ayda bir değiştirmeyi ihmal etmeyin.
    * Bazı yağ değişimi yapan yerler size her yağ değiştirdiğinizde bir hava filtresi de satmaya çalışırlar. Bunlara kanmayın. Hava filtresi sadece 50 bin km’de bir değiştirilmesi gereken bir parçadır.
    * Aracın yağ seviyesini kontrol etmek için aracı düz zeminli bir bölgeye park edin. Motoru stop edin ve biraz soğumasını bekleyin. Yağ kontrol çubuğunun sonuna kadar batırdıktan sonra çıkararak kontrol edebilirsiniz.

    LASTİKLER VE FRENLER
    * Aracınız için tavsiye edilen lastik basınç değerleri genellikle aracınızın kapı içinde bir etikette yazılıdır. Eğer böyle bir etiket yoksa, uygun olan, lastik basınçlarınızı 28-32 psi arasında ayarlamaktır.
    * Aracınızın balans ayarının bozuk olup olmadığını test etmek için aracınızı sürerken ellerinizi direksiyonun üzerine çok hafif bir şekilde koyun ve aracın şeritten kayıp kaymadığını kontrol edin. Eğer araç şeritten kayıyorsa aracınızın balans ayarı bozuk demektir.
    * Fren uyarı ışığı, size frenlerin ömrünü tamamladığını bildirmek için yanmaz. Eğer bu uyarı ışığı yanıyorsa ya fren hidroliğiniz azalmıştır, ya da el frenini indirmeyi unutmuşsunuzdur.

    Kaynak: dunyaonline.com




  • ARACIMDA HAREKET HALİNDE İKEN SÖNÜK OLAN YAĞ IŞIĞI RÖLANTİDE İKEN YANIK KALIYOR BUNUN SEBEBİ NEDİR ????????????
    İŞİN GARİBİ YAĞ DEĞİŞİMİ DAHİL 90.000 BAKIMI DÜN YAPILDI. BUGÜN BU SORUN ÇIKTI. ARABAYI BAKIM YAPAN YERE GÖTÜRME ŞANSIM YOK ÇÜNKÜ ŞU AN ŞEHİR DIŞINDA. BU IŞIĞIN DURUR VAZİYETTE İKEN YANMASININ SEBEBİ NE OLABİLİR????????? YAĞ POMPASI ARIZALI OLSA SÜREKLİ YANMASI GEREKMEZMİ?????



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Jackal78 -- 28 Haziran 2006; 12:44:47 >
  • arkadaşlar bir kac sorum olacak kusura bakmayın topic in tamamını okuyamadım,bu yuzden sorulmus soruları sorarsam azarlamayın:)
    ayrıca "noss" arkadasımada cok tesekkur ederim yaptıgı bilgi paylasımından dolayı kendini tebrik ediyorum.!!!
    2006 renault kangoo 1.5 65 bg bir aracımız var
    bu aractan memnunuz fakat ozellikle ıslak zeminlerde kayma sorunu var:(
    sorularım:
    1---araca chip tunning yaptırmayı dusunuyoruz,marka ve fiyat konusunu pek arastıramadım fakat yine dh de yapılan paylasımlardan modul sistemlerin en performanslı ve kullanıslı olan tur olduguna kanaat getirdim(sizinde goruslerinizi bekliyorum)
    2---aracın abs sistemi yok ayrıca arka tekerlerde kampana fren var.kampana freni disk frene cevirmenin maliyeti yaklasık ne kadardır??ayrıca araca sonradan takılan abs sistemlerinin sorun cıkardıgı soyleniyor.
    3---aracın chip tuning ten sonra veya once herneyse jant + lastik + helezon ayarları yapılacak. arabaya zaten fazla bir yuk uygulanmıyor bu yuzden helezonların baya kestirilmesi soz konusu.ayrıca geniş lastiğin avantajı nedir??(yere tutunma yuzeyi)fizik kurallarına gore (sacmalamıs gibi olmayayım ama..)arttıkca yere uygulanan basınc azalır ve durma mesafesi(kızaklama oranı) artar ve kalkısta patinaj artar mı???
    4---chip tuningten sonra aracta hissedilir bir fark olurmu?ve gerek guvenlik gerek performans acısından ayrıca ne yapılması gerekir...




  • quote:

    Orjinalden alıntı: mitmete

    arkadaşlar bir kac sorum olacak kusura bakmayın topic in tamamını okuyamadım,bu yuzden sorulmus soruları sorarsam azarlamayın:)
    ayrıca "noss" arkadasımada cok tesekkur ederim yaptıgı bilgi paylasımından dolayı kendini tebrik ediyorum.!!!
    2006 renault kangoo 1.5 65 bg bir aracımız var
    bu aractan memnunuz fakat ozellikle ıslak zeminlerde kayma sorunu var:(
    sorularım:
    1---araca chip tunning yaptırmayı dusunuyoruz,marka ve fiyat konusunu pek arastıramadım fakat yine dh de yapılan paylasımlardan modul sistemlerin en performanslı ve kullanıslı olan tur olduguna kanaat getirdim(sizinde goruslerinizi bekliyorum)
    2---aracın abs sistemi yok ayrıca arka tekerlerde kampana fren var.kampana freni disk frene cevirmenin maliyeti yaklasık ne kadardır??ayrıca araca sonradan takılan abs sistemlerinin sorun cıkardıgı soyleniyor.
    3---aracın chip tuning ten sonra veya once herneyse jant + lastik + helezon ayarları yapılacak. arabaya zaten fazla bir yuk uygulanmıyor bu yuzden helezonların baya kestirilmesi soz konusu.ayrıca geniş lastiğin avantajı nedir??(yere tutunma yuzeyi)fizik kurallarına gore (sacmalamıs gibi olmayayım ama..)arttıkca yere uygulanan basınc azalır ve durma mesafesi(kızaklama oranı) artar ve kalkısta patinaj artar mı???
    4---chip tuningten sonra aracta hissedilir bir fark olurmu?ve gerek guvenlik gerek performans acısından ayrıca ne yapılması gerekir...


    İlk olarak Kangoo nun en kotu yanı zaten bu cok kolay patinaja kalkıyor agırlık dagılımı iyi yapılmamıs.

    1-Araca chip tuning yaptırmayı dusunuyorum diyiyosun cok yararı olur performans acısından ama söyle bi sey var sen suandaki gücü bile yere aktaramıyosun araban patinaja kalkıyor güc artarsa nasıl aktaracaksın yani bi seye yaramaz sadece chip tuning yaptırman helezon yada gergi taktırarakta bu sorunu fazla cözemezsin mesesef agırlık dagılımını degistirmen lazım aracın buda cok ugrastırıcı masrafli olabilir senin icin.

    2-Araca sonrardan disk taktırmak istiyosan maliyetini göze altıysan olur sorun cıkaraması konusu iyi profesyonel kişiler tarafından yapılırsa niye sorun cıksın...

    3-Genis lastigin getireleri ve göturuleri olan bi sey ama ben sana cok genise kacmanı tavsiye etmem zaten araban cok guclu degil yani gücünden kaybettirir sana

    4-chip tuningten sonrada elbette hissedilir derece fark olur.




  • Subap teknojileri ilerledikce performans ve yakıt ekonomisini bir arada bulur olduk hep duydugumuz vtec i-vtec ve bir cogu hakkında bilgi hemen asagıa sizi bekliyor

    VTEC

    Değişken Zamanlamalı Supap Kontrol Sistemi (Variable-valve timing and electronic-lift control) Değişken supap zamanlaması, motor işletim sisteminin hangi devire göre hangi supap zamanlamasının kullanılacağını belirlenmesi ve her devirde en verimli çalışmayı sağlamasıdır Böylece motor düşük devirlerde az yakıt tüketirken yüksek devirlerde de iyi bir performans sunmaktadır. Motor devri yükseldikçe kayar pimli egzantirik milleri subaplara daha büyük bir kam lobuyla hareket iletmekte ve hava yakıt oranının yeniden düzenlenmesine imkan tanımaktadır.

    DOHC VTEC
    DOHC VTEC sistemi, yüksek devirli bir DOHC motorunda hem gücü hem de torku optimize etmek için geliştirilmiştir. Her iki supap için, 3 kam profili bulunur. Dış taraflardaki profiller düşük devirlerde, ortadaki profil ise yüksek devirlerde kullanılır

    Düşük devirlerde, supaplar düşük kam profillerinde hareket eden külbütörler tarafından açılır. Bu kam profilleri, düşük devirlerde silindirin emişinin iyi ve yakıt tüketiminin düşük olmasını sağlamak için kısa supap liftiyle ve kısa açılma süresiyle hareket ederler. Kısa supap lifti ve açılma süresiyle düşük ve orta devirlerde yüksek tork ve yakıt tasarrufu sağlanır. Motorun hızı arttıkça, motorun elektronik kontrol ünitesi kam mili takipçilerinin pimlerine basınçlı yağ gönderen hidrolik sürgülü valfi çalıştırır (5850 d/d’de). Basınçlı yağ pimleri, düşük devirde çalışması için tasarlanan takipçileri 3. takipçiye kilitleyecek bir pozisyona hareket ettirir. O ana kadar 3. takipçi herhangi bir supabı hareket ettirmemektedir. Kam mili takipçilerinin birbirine kilitlenmesiyle birlikte, düşük devirde çalışan takipçiler yüksek devirde çalışan takipçilerle aynı oranda çalışmaya zorlanırlar. Supapların hem lift miktarı artmış hem de açık kalma süreleri uzamıştır. Silindirin içine daha fazla dolgu alınmaktadır ve artan devir sayısıyla birlikte motorun gücü de artmaktadır.

    SOHC VTEC
    Üstten tek eksantrikli bir motorda, her silindir sırası için bir kam mili bulunur. Emme ve egzoz profilleri aynı kam mili üzerinde yer alır. Alttaki şekilde kam milinin orta kısmında 3 kam profili bulunmaktadır, bunlar emme kam profilleridir. Bu 3 kam profilinden dış tarafta olanlar düşük devirlerde kullanılırken, ortadaki profil yüksek devirlerde kullanılır.Fakat SOHC VTEC motorlarda egzoz supaplarının zamanlamaları değiştirilmez. Egzoz supapları tüm devir bantları için aynı profilleri takip eder. DOHC VTEC ve SOHC VTEC motorlar arasındaki en büyük fark egzoz supaplarının zamanlamaları arasındaki farktır. Bunun yanı sıra SOHC VTEC motorların yapıları, DOHC VTEC motorlara göre daha basittir

    Düşük devirlerde, dıştaki 2 kam profili direkt olarak külbütörleri hareket ettirir. Düşük devirlerde kullanılan kam profilleri motorun sakin çalışmasını ve düşük yakıt tüketimi sağlar. Yüksek devirlerde ise; yüksek devirler için tasarlanan profil, takipçiyi hareketlendirir. Fakat takipçi herhangi bir parçayla bağlantılı olmadığı sürece, hiçbir parçayı hareketlendirmez. Yüksek devirlerde, yağ basıncı metal pimi külbütörlere ve takipçiye doğru iter ve 3 profil sanki tek profile dönüşmüş gibi hareket etmeye başlar. Külbütörler, yüksek devirler için tasarlanan profili takip etmektedirler. Yüksek devirlerde emme supaplarının lifti arttığı gibi açık kalma süreleri de artar. Artan devirler birlikte motora daha fazla dolgu emilir ve motorun gücü artar.

    VTEC-E
    VTEC-E sisteminin asıl amacı, düşük devirlerde yakıt ekonomisini artırmak için oldukça fakir yakıt-hava karışımı sağlamaktır. 1,5 litrelik SOHC VTEC-E sistemine sahip motor 92 HP güç üretmektedir. 12 supap modunda hava-yakıt oranı 20:1 ve üzerinde olabilmektedir.

    Tork üretmek için, yakıt silindir içine emilen hava ile birlikte yakılır. Ne kadar çok tork üretileceği, direkt olarak, yakıt-hava karışımının birbiriyle ne kadar iyi karışmasıyla ilgilidir. Düşük devirlerde motorların emme dolgu hızı, yakıt ve havanın iyi bir şekilde birbirine karışabilmesi için yeterli değildir. VTEC-E, yapay olarak emme dolgu hızını türbülans etkisi yaratacak şekilde artırır. Bu şekilde yakıt ve hava arasında oldukça iyi bir karışım gerçekleşir. VTEC-E sistemine sahip olmayan bir motor emme supapları için tek bir kam profiline sahiptir. VTEC-E motoru ise, iki farklı emme kam profiline sahiptir. Düşük devirlerde, her emme supabı kendi emme profilini takip eder. Emme kam profillerinden biri diğerine göre oldukça normal kalmaktadır. Diğeri ise, neredeyse yuvarlak bir profile sahiptir. Düşük devirlerde sadece bir emme supabı çalışmaktadır. Emilen dolgu bu supaptan silindire girmektedir ve sonuç olarak silindir içinde türbülans efekti oluşturulmaktadır. Türbülans etkisi, dolgunun çok iyi bir şekilde karışmasını sağlamaktadır. Bu sayede motor, oldukça fakir karışımlarda çalışabilmektedir. VTEC sistemi, düşük devirlerde çalışmayan emme supabını aktif hale getirmek için kullanılır. Resim:VTEC_E_2.JPGVTEC-E sisteminin 12 supapla çalışma modu

    Devir arttıkça daha fazla dolgu emilmek istenir, sadece bir emme supabının çalışması motor için sınırlayıcı bir etki oluşturmaya başlar. Yaklaşık 2500 d/d civarında, içi dolu bir pim iki külbütör tarafından itilir ve iki külbütör tek bir ünite halinde hareket etmeye başlar. Böylece, her iki emme supabı normal kam profiline bağlı olarak hareket etmeye başlar, neredeyse yuvarlak bir yüzeye sahip olan profil kullanılmaz

    3 KADEMELİ VTEC
    Kademeli VTEC sistemi, VTEC-E ve SOHC VTEC sistemlerini birleştirmiştir. Bu sayede motorun yakıt tüketimi düşürülmüş ve yüksek devirlerde yüksek güç elde edilmiştir. 3-Kademeli VTEC sistemine sahip 1,5 litrelik motor 128 HP güç üretmektedir.

    Birinci kademede külbütörler bağımsız olarak çalışmaktadır. Düşük devirlerde sadece bir emme supabı çalışmakta, diğer emme supabı ise neredeyse yuvarlak bir kam profilini takip etmektedir. Motor, 2500 d/d’ye kadar 12 supap modunda çalışmaktadır. 12 supaplı modla birlikte fakir yanma modu (lean-burn) devrededir, yakıt-hava oranı 20:1 gibi bir orana ulaşmaktadır. Bu sayede düşük devirlerde yakıt ekonomisi sağlanmaktadır

    İkinci kademe motorun orta devir bandında devrededir, 2500 d/d’de devreye girer ve 6000 d/d civarında devreden çıkar. Uygulanan yağ basıncı pimi iterek iki emme supabının külbütörlerinin beraber çalışmasını sağlar. İki supap da düşük kam profilini takip etmektedir. Üçüncü kademede 6000 d/d’den sonra yağ basıncı iki kanaldan da geçerek ortadaki kam profilini kilitler ve her iki emme supabı da daha yüksek liftle daha uzun süre açık kalır.

    i-VTEC
    i-VTEC sisteminin en önemli özelliği ve diğer VTEC sistemlerinden farkı, supap zamanlamasının sürekli değişken olmasıdır. VTC (Variable Timing Control - Değişken Zamanlama Kontrolü), motorun çalışması sırasında emme ve egzoz supapları arasındaki supap bindirmesini ayarlayan/değiştiren bir mekanizmadır. VTC ile birlikte i-VTEC, VTEC sistemlerinin en büyük dezavantajı olan orta devir bandındaki güçsüzlüğü ortadan kaldırmıştır. i-VTEC, VTEC-E ve VTEC sistemlerinin bir kombinasyonunu kullanmaktadır. Bu kombinasyon, motorun 12 supapla ekonomi modunda ve 16 supapla güç modunda çalışabilmesini sağlamaktadır.

    Emme kam miline takılan VTC hareketlendiricisi, motorun yüküne bağlı olarak sürekli değişken supap zamanlamasını sağlaması için yağ basıncı tarafından kontrol edilir. VTC mekanizması, şekilde görülmektedir. Bu sistemde temel fikir, kam milini bağlı olduğu dişliden ayırmak, tabla (mavi renkle gösterilmiştir) ile birbirlerine göre izafi hareketlerini sağlamak, motorun yük ve gaz pedalı durumuna göre değişken zamanlamayı gerçekleştirmektir

    i-VTEC sisteminde, değişken supap zamanlamasını sağlamak için tabla üzerinde dişli çark mekanizması kullanılmaktadır. Kam mili dönme yönünde ilerlerken, eğer supap zamanlamasında avans verilmesi istenirse, tabla kam milini kam dişlisinden ayırır, kam miline kilitlenir ve dişli ile aynı yönde dönerek mili olması gereken açı değerinden daha büyük bir değere getirir. Eğer supap zamanlamasında gecikme yapılması istenirse, tabla kam milini yine kam dişlisinden ayırır, kam miline kilitlenir ve dişli ile ters yönde dönerek mili olması gereken açı değerinden daha küçük bir değere getirir. Supap zamanlamasının değişkenliği bu şekilde sağlanmaktadır. VTC mekanizması, supap zamanlamasını avans veya rötar durumlarında 250 değiştirebilmektedir. VTC elektronik kontrol ünitesi, motor devrini, kam mili ve gaz kelebeği pozisyonunu, ateşleme zamanını ve motorun egzoz durumunu sürekli kontrol ederek gerekli supap zamanlamasını belirler. i-VTEC için 4 kademe bulunmaktadır. 1., 2. ve 3. kademelerde, supapları düşük miktarda açan kam profilleri devrededir. 4. kademedeyse, supapları yüksek miktarda açan kam profilleri devrededir. i-VTEC motorlarda sadece emme kam milinde VTEC sistemi mevcuttur.

    1., 2. ve 3. kademelerde emme supaplarından biri hareketsiz kalmaktadır. Bu, VTEC-E’deki 1 emme supaplı çalışma durumuna benzemektedir. 1 emme supabı hareketsiz dururken, diğeri açılmaktadır. Bu şekilde, hava akımı üzerinde bir türbülans efekti oluşturulmasına, fakir yanma ve rölanti devirlerinde 20:1’den büyük hava-yakıt oranlarına kullanılmasına fırsat vermektedir.

    1. kademe, motorun elektronik kontrol ünitesinin 20:1’den yüksek hava yakıt oranlarını kullandığı fakir yanma modudur. VTC, emme/egzoz supap bindirmesini minimuma getirir. 1. kademe, sadece fakir yanma modunda yada düşük oranlı kelebek pozisyonlarında kullanılır. Elektronik kontrol ünitesi, yüksek oranlı kelebek pozisyonları için 3. kademeyi devreye sokar. 2. kademede, fakir yanma modunu terk edip 14.7-12:1 hava-yakıt oranlarına geri dönebilmektedir ve supap bindirmesini maksimuma çıkarabilmektedir. Bu şekilde EGR efekti artırılmakta ve emisyonlar iyileşmektedir. 3. kademe elektronik kontrol ünitesinin, emme/egzoz supaplarının açılmasını ve bindirmesini motor devrine bağlı ve dinamik olarak değiştirdiği bir durumdur. Burada motor devrinin düşük fakat gaz kelebeğinin yüksek oranda açık olduğu durumlar geçerlidir. Yavaş çalışma devirleri; ideal çalışma şartlarının geçerli olduğu düşük devirler, kapalı ya da kapalıya yakın gaz kelebeği pozisyonları anlamına gelir. Bu durum, eğimi sıfıra yakın yol kullanımlarında, sabit hızda kullanımlarda da geçerlidir. 4. kademe, devir yükseldiğinde ve gaz pedalına sonuna kadar basıldığında aktif hale gelir. Bu modda, emme kam milinin supaplarını yüksek oranda açan kamları devreye girer, motor 16 supap moduna geçer. Supapların açık kalma süreleri ve liftleri artar. VTC, istenilen güç miktarını ve optimum emme/egzoz supap zamanlamasını ve bindirmesini elde etmek için emme kam milini dinamik olarak değiştirir.

    Otomobil markalarındaki değişken zamanlamalı supap kontrol sistemleri, Honda VTEC, Toyota VVT-i, BMW Vanos, Rover VVC dir.

    Kaynak: Vikipedi




  • Baktım forumda hava filtresi tartısmaları cok yasanıyor her kafadan bir ses cıkıyor yorumsuz ve en sade haliyle kapsamlı bir yazı yayınlamanın zamanı geldi tabi biliyorum ben ne kadar yayınlasamda okuyan ne kadar olacak tartısılır hava filtresi konusu yinede böle sürüp gidecek konularda...

    Performans filtrenin normal filtreden farkı nedir?
    Normal filtreler kağıt, performans filtreler ise pamuk veya sünger bazlıdır. Pamuktan yapılan filtrelerin özel bir yağ sayesinde uzun ömürlü olmaları ve hava geçirgenliği, tozu filtre etme kapasiteleri arttırılmıştır.

    Böylelikle yakıtın daha fazla temiz hava ile karışımının sağlanarak, (motorun daha rahat hava almasıyla) motor gücünü artırması ve benzin tasarrufunu ortaya çıkarmasını tek bir yerden değil her açıdan motora taze hava girmesini sağlayarak (açık filtre için) mümkün kılmıştır.

    Kağıt bazlı standart filtre ise daha az hava geçirir. Gözenekleri çabuk dolar. Kısa sürede tıkanınca performansın düşmesine, fazla benzin sarfiyatına neden olur. Sıkça yenilenmesi gerekir.

    Bir performans filtrenin, standart filtreye oranla daha fazla hava akışı sağlayabildiği görülür.

    Günümüzde motorlar elektronik işletim sistemleriyle donatılmış durumda. Yani en basit sekliyle motorun belirli devirlerde belirli zaman aralıklarında alacağı ve dışarı atacağı hava miktarı bu chip teknolojisiyle sağlanıyor. Direkt filtre uygulamasında bu sistem motora fazla hava girişini desteklemezse, otomobilin yapılan uygulamaya duyarsız kalabileceği gibi arıza yapması riski akla geliyor. Aslında bu tip filtreleri uygulayacağınız arabaya göre üretilmiş olanını alıyorsunuz ama yine de riski göze almamak ve arabanızın motor + performansına yapacağınız her türlü değişiklik için yetkili servise veya bu işleri gerçekten bilen ve uygulayan bir firmaya başvurmak yerinde olacaktır.

    Bazı Ayrıntılar
    Bir araca direkt performans hava filtresi takılınca az da olsa benzin sarfiyatı azalıyor ve yine az da olsa performansta artışı hissedilebiliyor. Ama her şeyden önce çıkardığı ses tabii ki çok güzel. Sanki bir GSi-GTi tipi otomobil kullanıyormuş hissi veriyor. Zaten olay seste bitiyor. Yani bu filtre motorun rahat hava almasını sağlayarak motoru rahatlatıyor ama gücü max.%5 etkiliyor ( en çok 3 veya 4 hp).

    Bu da 0-100 ivmelenmeye bir katkı sağlamaz. Bu bağlamda performans filtre sihirbaz değil. Ancak benzin tasarrufu konusunda çok işe yarıyor. Sesi taban gaz yapınca alıyorsunuz. Bu durumda sesi duymamaya çalışarak (yani taban gaz yapmadan) benzin tasarrufunuza ve sürüş güvenliğinize müthiş katkıda bulunmanızı sağlıyor.Bu ses bir tür uyarıcı niteliği taşıyor. Yan koltuğunuzda oturan bir kişinin sizi uyarması gibi bir şey.

    Filtre, motor kaputunun altındaki sıcak havayı emerse performansı düşürür. Alttan sıcaklığa dayanıklı akordeon baca havalandırma borusuyla serin ve taze hava girişini sağlayıp bu sorunu çözebilirsiniz. Böylece karşıdan gelen hava direkt filtre ile buluşur. (Filtrenin çıkaracağı sesi azaltmaması için, borunun ağzının filtreye çok yaklaşmaması gerekli)

    Dezavantajı ise ortamdaki tozu havayla birlikte getirmesi ve arabanın yol tutuşunu (yüksek hızlarda kaputun altına fazla hava sokarak) bozabilmesi.

    Açık hava filtresine alternatif olarak arabanın orijinalinde kullanılan normal filtre ile aynı boyutlardaki kutu içi performans hava filtresi kullanılabilir. Bu da benzin tasarrufu ve performans sağlar. Daha uzun ömürlüdür. Fakat sesi unutun. Sıcak havayı emen bir açık filtre ile mukayese edersek tabii ki kutu içi performans filtre (hatta standart filtre bile) daha iyidir.

    Sözün özü: Şimdi mevsim yaz. Ses isteyene açık filtre, performans isteyene kutu içi performans filtre. Kutu içi filtre performansta her zaman bir adım önde.

    20 dakika otomobili kullanıp bir kenara çekin, kaputu açın. Kaput altında ne kadar sıcak bir havanın bulunduğunu hissedeceksiniz. Filtre, sıcak havayı emerse performansı düşürür demiştik. Bizce en iyisi yine kutu içine dönmek. Kutu içi performans hava filtresi sessiz olacak ancak, daha iyi performans verecek ve daha uzun ömürlü olacaktır.İkide birde temizlik de gerektirmeyecektir.

    Sonuç olarak performans filtre, sıkça hava filtresi değiştirme maliyetinden kurtaran ve çok güzel ses veren max. +%5 hp’lik basit bir modifikasyon için iyi bir çözüm. Filtrenin suyla temasından kaçınmak (ancak marka ve modele göre sudan etkilenmeyen de var, etkilenen de var) ve temizlik için basınçlı hava uygulamamaya dikkat edilmesi gerekiyor.

    Filtrenin temizliğini satılan temizlik kitlerinden alıp yapabilirsiniz. Bu arada açık filtre çabuk kirleniyor. Kutu içi ya da açık filtrenin temizliği birbirinin aynı. Temizlik kitinden 2 parça çıkıyor. Birisi temizleyici; deterjan görevi gören sıvı sprey, öteki yağ (sprey veya damlatma tipinde).

    Performans Hava Filtrelerinin Temizlik Safhaları

    Filtrenizi Temizleyici Spreyle iyice ıslatın. Pisliğin aktığını göreceksiniz (5 dakika içinde)

    15 dakika bekleyin, sonra soğuk su ile durulayın. (Sakın sıcak su kullanmayın.) Durulama işlemini yaparken, suyu temiz yüzeyden kirli yüzeye doğru kullanın. Yani koni şeklindeki filtreye suyu içeriden dışarıya doğru verin. Musluk altında yapın, daha kolay oluyor ama suyun kireçli (klorlu) olmamasına ve basınçlı akmamasına dikkat edin.

    Doğal kurumaya bırakın. Bırakın oda sıcaklığında kendi başına kurusun. Fön makinası kalorifer-soba gibi ısı kaynakları kullanmayın yoksa filtreye veda edersiniz.

    İyice kuruduktan sonra ki bu yaz mevsiminde 1 gece sürer, yağlama spreyi ile filtrenin her tarafı yağ rengini (K&N=mat-kırmızı, GREEN=yeşil) alana kadar yağlayın. Hepsi bu kadar basit. Veya ben uğraşamam diyorsanız satın aldığınız yerde muhtemelen ücret karşılığı bu hizmet veriliyordur.

    Hava filtresini zamanında değiştirin!
    Hava filtresinin görevi, her türlü hava şartında motoru sıkıştırmadan gerekli olan havayı iletmek ve nefes aldırmaktır. Hava filtresinin aracın fazla yakıt tüketmesinde direkt etkisi vardır.

    Tıkanmış bir hava filtresi aracın maksimum beygir gücüne ulaşmasını engellediği gibi aracın fazla yakıt tüketmesine de neden olur. Motorda güç kaybına neden olur

    Motorda basit bir yedek parçaymış gibi görünen hava filtresi kirlendiğinde, motora kirli hava girmesine neden olur. Motora kirli hava girdiği için oksijen miktarı yetersiz kalır ve silindirlerin içindeki yanma kalitesi de azalır.

    Yakıtın tamamını yakacak düzeyde oksijen olmadığından silindirlerin içindeki ateşleme sonucunda oluşan patlama ve yanma yetersiz kalır. Bu da motor motorun maksimum torka ulaşmasını engeller ve motorda güç kaybına neden olur.

    Yakıtınız israf olur
    Otomobilinizin hava filtresi kirlenmişse, ne kadar gaza yüklenirseniz yüklenin, motora yeteri kadar oksijen girmediğinden, yakıtın çoğu yanmadan egzoztan çıkar. Yani bir anlamda yakıtınızı sokağa dökmüş olursunuz.

    Motorun ömrü azalır
    Sürekli kalitesiz hava filtresi kullanmak da motorun ömrünü azaltır. Motorun ideal çalışması için iyi bir hava filtresi aracılığıyla motorlardaki silindirlere kaliteli hava girmesi, kaliteli yakıt kullanılması ve hava-yakıt karışımının iyi olması gereklidir.

    Hava filtresi ne zaman değiştirilir?
    Hava filtresi normal koşullarda 10 bin kilometrede bir yapılan periyodik bakımlarda değiştirilir. Ancak tozun, toprağın bol olduğu Türkiye’de 5 bin km’de bir hava filtresini değiştirmek gerekir.

    Kaynak:Obitet




  • 
Sayfa: önceki 4445464748
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.