Şimdi Ara

Rüzgar türbünü yapıyorum (25. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
5 Misafir - 5 Masaüstü
5 sn
10.310
Cevap
109
Favori
2.447.915
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
2 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 2324252627
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Arkadaşlar kanatlar benden. İsteyene yardımcı olurum...( fiberglass , rüzgar enerjisi için 1 metre kanat)

  • quote:

    Orjinalden alıntı: boldor

    Arkadaşlar kanatlar benden. İsteyene yardımcı olurum...

    />



    Bu profili hangi kaynaklardan yararlanarak yaptınız?

    Hücum ve firar kenarları?
  • quote:

    Orjinalden alıntı: boldor

    Arkadaşlar kanatlar benden. İsteyene yardımcı olurum...

    />




    şeklen mükemmel olmuş beyin gücüne sağlık eminim işlevselde güzeldir
  • ey maşallah burda catia dan anlayanınız da varmış iyi oldu sorularım olursa size sorarım şimdi herkese iyi forumlar
  • buyrun arkadaşlar.

    kanat yapımı için alternatif malzeme.
     Rüzgar türbünü yapıyorum

    alüminyum kompozit malzeme.


    airx400 yada wisper gibi kanat çapı 150 cm'e kadar kücük uygulamalara oldukca uygun.

    Aşağıda deneme amaçlı 12 kanatlı 250 cm çapında bir uygulama görüyorsunuz.tesadufen zaman zaman 120 km hızla esen fırtınaya maruz kalmasına rağmen sadece 2-3 kanadı eğilerek hasar gördü.(fırtınada durdurduk,sabitti,dönmüyordu)

     Rüzgar türbünü yapıyorum


    bu eğilebilme ihtimali yüzünden max. 150 cm'i aşmamak lazım.
    ancak henüz devir test'i yapamadım.ama muhtemelen 100 cm çapındaki üniteler 2500 devire kısa süreli dayanabilir diye düşünüyorum.

    Malzemeyi şöyle tanımlayabiliriz.iki yanı 0.75mm alüminyum levha kaplı 2.5 mm pvc.yani 0.75+0.75+2.5=4mm kompozit malzeme
    mazemenin fiyatı ise metrekaresi 25-30 dolar.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi MEMOX ENERJİ -- 5 Haziran 2008; 22:29:41 >




  • Dostum, pala kesitinin uçak kanadına benzetilmesinin önemli bir nedeni var. Kanat üstündeki hava, daha çok yol katetmek zorunda olması nedeniyle seyreliyor. Bu da mekanik hız nedeniyle oluşan hız dışında, uçağa kalkış gücü kazandırıyor. (Rüzgar gülü kanatlarını binbir emek ve masrafla uçak kanadı şeklinde yapıp, ters monte eden sözümona Ar-Ge firması da gördüm!!!)

    Günümüzde tüm uçaklar bu profili kullanıyorsa, profesyonel rüzgar jeneratörleri kullanıyorsa, basit denemeler ve olanaksızlıklar dışında, neden kullanmayalım?

    Deneme yapanlardan gördüğüme göre, 1 m. çapa kadar 6 palalı sistem kullanmak daha verimli, daha büyük çaplarda 3 palaya düşmek gerekiyor. Fikirleriniz?

    Pala uçlarına doğru aşırı daralan profilleri fuarda da gördüm. Ticari olarak satılıyordu. Ama benim fikrim, kaldıraç prensibi nedeniyle, pala uçları asıl iş yapan bölümdür. Esnemeyi engelleyecek profil yapı sayesinde, pala uçlarını geniş tutmakla verim yükselecektir.

    Ne dersiniz?




  • quote:

    Orjinalden alıntı: erroraesthumanum

    Dostum, pala kesitinin uçak kanadına benzetilmesinin önemli bir nedeni var. Kanat üstündeki hava, daha çok yol katetmek zorunda olması nedeniyle seyreliyor. Bu da mekanik hız nedeniyle oluşan hız dışında, uçağa kalkış gücü kazandırıyor. (Rüzgar gülü kanatlarını binbir emek ve masrafla uçak kanadı şeklinde yapıp, ters monte eden sözümona Ar-Ge firması da gördüm!!!)

    Günümüzde tüm uçaklar bu profili kullanıyorsa, profesyonel rüzgar jeneratörleri kullanıyorsa, basit denemeler ve olanaksızlıklar dışında, neden kullanmayalım?

    Deneme yapanlardan gördüğüme göre, 1 m. çapa kadar 6 palalı sistem kullanmak daha verimli, daha büyük çaplarda 3 palaya düşmek gerekiyor. Fikirleriniz?

    Pala uçlarına doğru aşırı daralan profilleri fuarda da gördüm. Ticari olarak satılıyordu. Ama benim fikrim, kaldıraç prensibi nedeniyle, pala uçları asıl iş yapan bölümdür. Esnemeyi engelleyecek profil yapı sayesinde, pala uçlarını geniş tutmakla verim yükselecektir.

    Ne dersiniz?


    Dediklerin tamamiyle doğru dostum, ancak eklemek istediklerim var..İlk dediğin olay bernoulli prensibine dayanıyor..Akışkanların hızı arttıkça basıncı azalır..Kanada çarpan havanın yarısı altından geçerken yarısı da üstünden geçmeye zorlanır..Üstten geçen havanın alttakiyle aynı zamanda katedeceği yol daha fazla olduğundan hızlanır ve basıncı düşer..Alt tarafın basıncı daha yüksek kaldığından kaldırma oluşur..Eklediğim animasyondan da görülebilir..Üst taraftan geçen havanın rengi maviye dönüyor yani soldaki tablodan görüleceği üzere basıncı azalıyor..İlk çarptığı yerde de basıncı artıyor(sarı) bu da geriye doğru itildiğini gösterir,bu bizim istemediğimiz birşey..GOE 611 profili için Solidworks'te yaptığım Flow analizi:

    />


    Kanat sayısını artırınca sistemin tip speed ratio'su düşer..TSR, kanadın en uç noktasının hızının rüzgar hızına oranıdır..TSR düşünce daha fazla tork(moment) elde ederiz..Ama güç istiyorsak tsr'ı yüksek tutmalı yani kanat sayısını azaltmamız gerekir..

    Kanadın chord diye tabir edilen eni aslında önemli bir etken..Hava molekülleri kanadın ön tarafına çarptıktan sonra kanat yüzeyina sürtünerek arka tarafa doğru yol alırlar..Bu yolun uzunluğu Reynolds sayısını doğrudan etkiler..Bu mesafe uzunsa Reynolds da büyüyecek ve Reynolds>2300 olduğu noktada Laminar(Düzenli) Akım Türbülanslı akıma dönüşecektir..Türbülanslı akım uçaklar için aslında aranan bir değerdir çünkü laminar akımda stall'a girme ihtimali daha fazladır..Ancak türbülans çok büyürse hava tanecikleri yüzeyden kopar ve yine stall oluşur..Yani kanat genişliğinin de bir optimum uzunluğu vardır..Bu yüzden kanadın uç bölümü dip bölümüne göre daha hızlı döndüğünden, genişliği daha kısa olmalıdır (Reynolds'u sabit tutabilmek için) Yani kanadın dipten yukarı doğru düz bir çizgi rehberliğinde (kavisli değil) genişliğinin düşürülmesi gerekir..

    Sadece ekleme yapmak istedim error dostum..İyi çalışmalar



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi erdembaba -- 30 Mayıs 2008; 2:40:18 >




  • quote:

    Orjinalden alıntı: erdembaba

    quote:

    Orjinalden alıntı: erroraesthumanum

    Dostum, pala kesitinin uçak kanadına benzetilmesinin önemli bir nedeni var. Kanat üstündeki hava, daha çok yol katetmek zorunda olması nedeniyle seyreliyor. Bu da mekanik hız nedeniyle oluşan hız dışında, uçağa kalkış gücü kazandırıyor. (Rüzgar gülü kanatlarını binbir emek ve masrafla uçak kanadı şeklinde yapıp, ters monte eden sözümona Ar-Ge firması da gördüm!!!)

    Günümüzde tüm uçaklar bu profili kullanıyorsa, profesyonel rüzgar jeneratörleri kullanıyorsa, basit denemeler ve olanaksızlıklar dışında, neden kullanmayalım?

    Deneme yapanlardan gördüğüme göre, 1 m. çapa kadar 6 palalı sistem kullanmak daha verimli, daha büyük çaplarda 3 palaya düşmek gerekiyor. Fikirleriniz?

    Pala uçlarına doğru aşırı daralan profilleri fuarda da gördüm. Ticari olarak satılıyordu. Ama benim fikrim, kaldıraç prensibi nedeniyle, pala uçları asıl iş yapan bölümdür. Esnemeyi engelleyecek profil yapı sayesinde, pala uçlarını geniş tutmakla verim yükselecektir.

    Ne dersiniz?


    Dediklerin tamamiyle doğru dostum, ancak eklemek istediklerim var..İlk dediğin olay bernoulli prensibine dayanıyor..Akışkanların hızı arttıkça basıncı azalır..Kanada çarpan havanın yarısı altından geçerken yarısı da üstünden geçmeye zorlanır..Üstten geçen havanın alttakiyle aynı zamanda katedeceği yol daha fazla olduğundan hızlanır ve basıncı düşer..Alt tarafın basıncı daha yüksek kaldığından kaldırma oluşur..Eklediğim animasyondan da görülebilir..Üst taraftan geçen havanın rengi maviye dönüyor yani soldaki tablodan görüleceği üzere basıncı azalıyor..İlk çarptığı yerde de basıncı artıyor(sarı) bu da geriye doğru itildiğini gösterir,bu bizim istemediğimiz birşey..GOE 611 profili için Solidworks'te yaptığım Flow analizi:

    />


    Kanat sayısını artırınca sistemin tip speed ratio'su düşer..TSR, kanadın en uç noktasının hızının rüzgar hızına oranıdır..TSR düşünce daha fazla tork(moment) elde ederiz..Ama güç istiyorsak tsr'ı yüksek tutmalı yani kanat sayısını azaltmamız gerekir..

    Kanadın chord diye tabir edilen eni aslında önemli bir etken..Hava molekülleri kanadın ön tarafına çarptıktan sonra kanat yüzeyina sürtünerek arka tarafa doğru yol alırlar..Bu yolun uzunluğu Reynolds sayısını doğrudan etkiler..Bu mesafe uzunsa Reynolds da büyüyecek ve Reynolds>2300 olduğu noktada Laminar(Düzenli) Akım Türbülanslı akıma dönüşecektir..Türbülanslı akım uçaklar için aslında aranan bir değerdir çünkü laminar akımda stall'a girme ihtimali daha fazladır..Ancak türbülans çok büyürse hava tanecikleri yüzeyden kopar ve yine stall oluşur..Yani kanat genişliğinin de bir optimum uzunluğu vardır..Bu yüzden kanadın uç bölümü dip bölümüne göre daha hızlı döndüğünden, genişliği daha kısa olmalıdır (Reynolds'u sabit tutabilmek için) Yani kanadın dipten yukarı doğru düz bir çizgi rehberliğinde (kavisli değil) genişliğinin düşürülmesi gerekir..

    Sadece ekleme yapmak istedim error dostum..İyi çalışmalar







    Kardeş Anlattıklarını dikkatle okudum aerodinamik hakkında sadece deneyimlerime dayalı bilgim var yürüttüğüm mantığa göre kanat tasarımlarınızdada sanırım bir sorun var
    çizim lerinizin hepsi uçak kanadı üzerine tamam 2. dünya savaşından beri uçaklar üzerinde bulunmuş en büyük buluş bu ancak pervaneye uygularken hatalar olduğunu düşünüyorum


    şöyleki: uçak kanadı yüksekliği rüzgarı karşıdan görürken yani kanadın geniş yüzeyinden enine karşılarken kaldırma kuvveti kanadın altında oluşurken yani kanadın dar kısmında hava akımı dalgalarını bozarken hemen arkasından diğer kanat geliyor ve bu durumda yönü değişmiş bir rüzgar bloğuna çarpacagı için dönüşün sağlıklı olacağını düşünmüyorum
    (uçak havada uçarken kanadının arkasındaki rüzgar çizgilerini bozarak uçar)

    diğer konu ise uçak kanadının yüksekliğinin geniş yüzeyinden rüzgar alırken pervane kanadın eninin yüzeyinden alır tamam bu durumda elbette bir itme kuvveti oluşacaktır ancak yüzeyin geniş ve 90 dereceye yakın olmasından dolayı rüzgar çizgilerinin drekt kırılmasına ve pervanenin geniş yüzeyine çok baskı yapması pervanelerin kırılmasına neden olmuyormu (yelkenli gemilerdeki gibi rüzgarı yelken gibi karşılıyor)

    İşallah düşündüklerimi doğru aktarabilmişimdir




  • quote:

    Orjinalden alıntı: tr-ex



    Kardeş Anlattıklarını dikkatle okudum aerodinamik hakkında sadece deneyimlerime dayalı bilgim var yürüttüğüm mantığa göre kanat tasarımlarınızdada sanırım bir sorun var
    çizim lerinizin hepsi uçak kanadı üzerine tamam 2. dünya savaşından beri uçaklar üzerinde bulunmuş en büyük buluş bu ancak pervaneye uygularken hatalar olduğunu düşünüyorum


    şöyleki: uçak kanadı yüksekliği rüzgarı karşıdan görürken yani kanadın geniş yüzeyinden enine karşılarken kaldırma kuvveti kanadın altında oluşurken yani kanadın dar kısmında hava akımı dalgalarını bozarken hemen arkasından diğer kanat geliyor ve bu durumda yönü değişmiş bir rüzgar bloğuna çarpacagı için dönüşün sağlıklı olacağını düşünmüyorum
    (uçak havada uçarken kanadının arkasındaki rüzgar çizgilerini bozarak uçar)

    diğer konu ise uçak kanadının yüksekliğinin geniş yüzeyinden rüzgar alırken pervane kanadın eninin yüzeyinden alır tamam bu durumda elbette bir itme kuvveti oluşacaktır ancak yüzeyin geniş ve 90 dereceye yakın olmasından dolayı rüzgar çizgilerinin drekt kırılmasına ve pervanenin geniş yüzeyine çok baskı yapması pervanelerin kırılmasına neden olmuyormu (yelkenli gemilerdeki gibi rüzgarı yelken gibi karşılıyor)

    İşallah düşündüklerimi doğru aktarabilmişimdir


    Evet ilk dediğin doğru tr-ex dostum ancak gerçek rüzgar karşıdan geldiği için o bozulmuş dalgaları dağıtıyor diye düşünüyorum..Ancak çok kanatlı belki 12 ve üzeri kanatlı türbinlerde bir sonraki kanat bir öncekinin dağıttığı havaya çarpabilir..Onda da TSR düşecek ve kanadın dönme hızı yavaşlayacaktır..Zaten kanada hiçbir zaman rüzgarın estiği yönde rüzgar vurmuyor..Dönmesinden kaynaklanan baş rüzgarı çoğu zaman gerçek rüzgardan daha büyük olur ve açılı bir şekilde yüzeye vurur..

    2. konuda da eğer doğru anladıysam atladığın birkaç yer var gibi duruyor..Tabiki bir kuvvet oluşuyor ancak bunu gidermek için sadece kanadı daha sağlam malzemeden yapabiliriz..Bu konuları en iyi anlatabilmem için tezimden bir bölüm koyuyorum, gönül isterdi ki hepsini koyalım ancak 2 sene boyunca bütününü yayınlayamıyorum..


    7.7.1 Kanat Dizaynı

    Türbin imalatı öncesinde yapılan araştırmalar sonucunda, kanat dizaynının rüzgar türbinlerinde çok önemli bir faktör oluşturduğu gözlemlenmiştir. Kanat profilindeki en ufak bir pürüz veya değişikliğin kanat verimini ciddi şekilde değiştirdiği bilinmektedir. Aerodinamik açıdan bir rüzgar türbini kanadının maksimum verimi 4 derecelik rüzgar çarpma açısıyla oluşmaktadır. Bu açıyı kanadın her kesitinde yakalayabilmek için, kanada rotor eksenine göre değişik kesitlerde değişik açılar verilmesi gerekir.Bunun sebebi kanadın uç kısmına yaklaşıldıkça, kanadın dönme hızından kaynaklanan baş rüzgarının, gerçek rüzgar hızını geçerek, bileşke rüzgar vektörünün açısını değiştirmesidir.

     Rüzgar türbünü yapıyorum


    Şekil 7.6 Kanat dibindeki (A) ve kanat uç bölgesindeki (B) rüzgar bileşke vektörleri



    7.7.1.1 Kanat Dizaynında CL ve CD Değerlerinin Önemi
    Hava araçlarının dizaynında kanat profillerindeki en önemli olgu CL (Lift Coefficient) ve CD (Drag Coefficient) değerleridir. Kaldırma katsayısı kanadın, bağlandığı hava aracını ne kadar kuvvetle kaldıracağını gösteren bir katsayıdır. Sürüklenme katsayısı ise kanadın rüzgarın çarptığı eksende ne kadar kuvvetle geriye doğru çekeceğini gösteren değerdir. Belirlenen rüzgar çarpma açısında (α=Angle of Attack) CL /CD değeri ne kadar büyük olursa kanat o kadar verimli olur.
    Rüzgar türbinlerinde de aynı teori geçerlidir. CL değeri kanadı dönme yönünde hızlandırırken, CD değeri ise kanadı ters istikamette yavaşlatmaktadır.

     Rüzgar türbünü yapıyorum


    Umarım bu bilgiler yardımcı olmuştur..Bu arada kanadın dönme yönü baş rüzgarının tersi istikametindedir..Bir de eklemek istediğim birşey daha var..Bu kullandığımız profiller subsonic yani ses hızının altında giden uçaklar(genelde model uçaklar) için kullanılıyor..supersonic uçakların kanatları daha değişik profillerden oluşuyor..



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi erdembaba -- 30 Mayıs 2008; 12:48:53 >




  • Mehmet Turhan Bey, bu 12 kanatlı sistemi siz mi yaptınız? Malzeme çok akıllıca,temini kolay ve ucuz..Teşekkürler..
  • evet erdem kardeşim ben yaptım.test içindi.başka kanatlarda tasarladım,mesela 1 mm alüminyum sac'ıda kanat şeklini vermiştim.youtube ta üzerinde ışık yanan alüminyum.neyse birkaç paylaşım yapmak istedim fikir sahibi olmak isteyen arkadaşlarla.

     Rüzgar türbünü yapıyorum

     Rüzgar türbünü yapıyorum


    şimdi bunu yapmak isten arkadaşlar için tarifini vereyim.

    tahminen 400 watt güce ulaşabilen bu aygıt 200 ytl malzeme maliyeti tutuyor.


    gerekli malzemeise şöyle

    12 adet 40x10x10 neodyum magnet.
    20cm çelik mil
    90mm çapında 50mm kalınlıkta alüminyum silindir.
    1 adet araç alternatör'ü
    100 gram güçlü(tercihen epoxi)yapıştırıcı

    OLAYIN FÜF NOKTASI ŞU

    12 volt alternatörlerde oyuk başına 6-7 sarım,24 volt'larda 16 sarım düşüyor.eğer siz telleri 0.80'e inceltip kısa devre yaptırmadan oyuk başına 30-35 sarım yapabiliyorsanız 300-400 devirde yükte 12 voltu rahat alabilirsiniz demektir.yalnız şu noktaya dikkat edin;alternatörü alırke 24volt alın ve sarım şeklini taklit edin.
    aşağıdaki gibi olmalı.
     Rüzgar türbünü yapıyorum

     Rüzgar türbünü yapıyorum



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi MEMOX ENERJİ -- 3 Ağustos 2008; 22:20:16 >




  • Dostum, rotorda kutupları iki ucunda olan değil, alt-üstünde olan mıknatıslar kullandın sanırım.. K-G-K-G... sıralanacağına göre..
  • bak bunuda bu gün söktüm .step motorun statörü
    bunlarda statörü ve toplu hali
     Rüzgar türbünü yapıyorum

     Rüzgar türbünü yapıyorum



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi MEMOX ENERJİ -- 3 Ağustos 2008; 22:22:24 >
  • MEHMET TURHAN kardeşim benden önce davrandın helal olsun sana bende tornacıya verdim rotoru modifiye ediyor şu anda bu bir milyoncularda ki havaya atınca ses çıkaran mıoknatıslarla yapmıştım bende ileriki günlerde onu buraya kayacağım artık sana kolay gelsin
  • bunuda bu gün yaptım. çap 170 cm

     Rüzgar türbünü yapıyorum



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi MEMOX ENERJİ -- 1 Haziran 2008; 18:27:39 >
  • ama step motor 3000 devir olduğu için rediksiyon olmadan 12 volt bile elde etmek zor.
    üzerinde yazmıyor ama 3000 devirlere cıkarıldığında 110 volt üretebiliyor.motorun stator sarımları 0.90 gibi duruyor.herhalde 1 kw yakın üretilebilir.tabii devirini yakalayabilirsek.step motor satın alacak arkadaşlar 1000 devire kadar olan motorlardan çalışma voltajı yüksek olanları tercih etmeleri düşük rüzgar hızlarında daha fazla voltaj (amper değil) elde edeceklardir.
     Rüzgar türbünü yapıyorum

     Rüzgar türbünü yapıyorum


    video'da var ama malum ekleyemiyoruz.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi MEMOX ENERJİ -- 31 Mayıs 2008; 20:45:27 >




  • uyarı için teşekkür ederim ama tabiki denedim.
    3x100 wat ampulu ısınmadan sorunsuz 1 dakika boyunca yakmıştım.zaten sarım yöntemini benyapmadım .24volt oto alternatörlerinin sarım şekli böyle.ben sadece sarım sayısını arttırdım. buarada bobinlre arasındada oluk olarak boşluk yok.

    saygılar



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi MEMOX ENERJİ -- 1 Haziran 2008; 2:02:16 >
  • Boşluk derken oyuk boşluğu kastetmemiştim. Bobinlerin nüve dışında görünen kısımlarını kastetmiştim. Verim alabildiğinize göre sorun yok. Tekrar tebrik ederim. Kolay gelsin.
  • zaten sarımların olukla paralel olması lazım.manyetik akıyı toplayan bölüm oluk içi.yani önemli olan oluk boşluğunun olmaması.olukları kesen sarımlar toplanan akının diğer bobine iletimi için gerekli. yani alternatörde 100 metre tel kullanılıyorsa sarım şekline göre %15 ila %50 taşıma için kullanıldığı ortaya çıkıyor
  • senin üzerinde çalıştığın aygıt bumu.
    http://www.hakanbicer.com/ruzjen/ruzjen.htm
  • 
Sayfa: önceki 2324252627
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.