Şimdi Ara

4x4 için Manual Transmission/Ön-Arka differansiyeller/Transfer Gear yağ seçimi ?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
23
Cevap
0
Favori
4.375
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Merhaba,
    Aracın kullanım klavuzunda geçen bu terimlerin hepsinin güzel türkçemizdeki TAM karşılıklarını bilmediğimden, konu başlığı ve mesajlarımda geçen ingilizce terimler için kusuruma bakmayın LÜTFEN !

    2007 model SUZUKI Grand Vitara 1.9 DDiS (dizel, Manual Transmission + elektro-manuel arazi vitesli: 4H - 4H-Lock - 4L-Lock)'in kullanım klavuzuna baktım da, iyi şartlarda ve ON-Road kullanımda 45.000. km'de
    1- Hava filtresi,
    2- Klima filtresi,
    3- Engine coolent (motor soğutma suyu olsa gerek) veee
    4- Manual transmission gear oil (manuel vites yağı)'nın değişmesi gerekiyorMUŞ.

    Hava ve klima filtresi zor olmaz AMA;
    1- Engine coolent'ın değiştirilmesi mutlaka gerekli mi?
    Bugüne kadar kullandığım OTOMOBİLLERDE, değiştirme değil, ANCAK eksilme olduğunda antifiriz ile ekleme yapıldı.
    AYRICA engine coolent için herhangi bir özellik, standart, numara vb belirtilmediğinden SANIRIM, tamamen boşaltılıp klasik saf su + anti-freeze karşımı ile yeniden doldurulur.
    ÖYLE DEĞİL Mİ?

    2- Manuel transmission oil olarak önereceğiniz bir yağ marka/modeli var mı?
    Zira benim 2007 1.9 DDiS'nin vites geçişleri, yakın bir arkadaşımın 2008 model 1.9 DDiS'ine göre daha sert ve kemikli.
    Kaliteli yağ ile belki vites geçişleri biraz yumuşar düşüncesindeyim.
    Kullanım klavuzunda (öncesinde yer alan harfleri unuttuğum) 75W-90 transmission oil önerilmiş.

    CASTROL'un 75W-90 tam ve yarı sentetik transmission yağları var ANCAK bunların tam sentetik olanlarında kilitSİZ differansiyeller için olduğu belirtilmiş.

    Bir de CASTROL SAF XJ 75W-140 diye bir modeli var. Ürün sayfasında:

    http://www.castrol.com/castrol/productdetailmin.do?categoryId=73020036&contentId=6009028

    "JAPON üreticilerin araçlarındaki KİLİTLİ diferansiyeller için talep edilen SAE 75W-140, Aşırı Basınç Dişli Yağı spesifikasyonlarını da karşılar.
    Castrol SAF-XJ 75W-140, araçların kilitli diferansiyellerindeki gürültü problemini önlemek için özel olarak geliştirilmiştir.
    Castrol SAF-XJ 75W-140, BMW Z3 kilitli diferansiyel de dahil olmak üzere, TÜM KİLİTLİ DİFFERANSİYELLERDE kullanımı BMW tarafından onaylanmıştır
    ." diye yazıyor.
    SUZUKI Grand Vitara 5K 1.9 DDiS de hem Japon üreticiden hem de kilitLİ diferansiyeli olduğundan,
    uygun gibi dursa da bu CASTROL 75W-140 özelliğinde, OYSA kullanım klavuzunda önerilen 75W-90.
    Bu nedenle kararsız kaldım.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi BRAVEHEART11 -- 18 Mart 2010; 18:54:49 >







  • Kulanım klavuzuna bir kez daha dikkatle baktım. Aslında peryodik bakım tablosunda; 45.000km'de sadece manual transmission oil'in değiştirilmesi, ön-arka diferansiyel ve transfer gear oil kontrol edilmesi gerektiği belirtilmiş.

    Manual transmission oil/Extension case oil olarak: API GL-4 SAE 75W-90 öneriliyor. Muhtemelen CASTROL TAF-X 75W-90 adlı ürünü alacağım.

    Front differential oil / Rear Differential oil / Transfer gear oil olarak: API GL-5 hypoid gear oil SAE 80W-90 öneriliyor. Muhtemelen CASTROL EPX 80W-90 adlı ürünü alacağım.
  • Genel olarak yağ değişimleri ile ilgili Vezir ve şanzıman yağı ile ilgili de meteg hocamıza danışabilirsiniz.

    http://forum.donanimhaber.com/showprofile.asp?memid=97604

    http://forum.donanimhaber.com/showprofile.asp?memid=191112
  • Sayın Vezir'in profili görüntülenemiyor. Sayın meteg'e ise; mesajlarında PM tuşu yok, özel mesaj gönderilemiyor.
  • Kusura bakmayın ben farketmemişim, bu iki başlıktan ikisine de ulaşıp sorularınızı yöneltebilirsiniz.

    http://forum.donanimhaber.com/m_6792166/mpage_24/f_/key_//tm.htm#38389888

    http://forum.donanimhaber.com/m_23246333/mpage_4/f_/key_//tm.htm#38471949
  • sayın braveheart,

    ilk önce birden fazla soru sorulduğu için ilk maddeyi cevaplamak istiyorum. antifriz ile ilgili birçok topik açmıştım konu kısaltılırsa bu aşamada maksimum değişme zamanını kırmızı renkli antifreeze olanlar için 5 yıl olduğunu belirtmek isterimö. Aracınızdaki hiçbir sıvı , yağ kullnım süresi 5 yılı aşmaz. tamamlama diye söylenen noktalar için bu sürenin altındaki aralığı kapsadığını belirtmek isterim.

    antifriz kabaca 3 ana dala ayrılmaktadır. Konunun detaylanı merak etmeyenler için hatalı sıvı konulmaması için renk kodlaması getirilmiştir. yesil renk en iyi bilinen klasik antifirizdir. Turuncu ve kırımızı veya pembe renkler bulunmaktadır.Eğer bu konuda yazdığım forumları bulursam linki vereceğim.

    eğer aracı sıfır almışsanız içindeki renk sıvısı doğru olacağı için aynı renkten belirtilen miktarda alınıp konulabilir ancak ikinci el araçlarda ciddi araştırma yağılması mecburidir. Burada araç katalogu güvenebileceğiniz bulunmaz nimettir. sınıflama kodlarından hangi antifirizin araca uygun olduğu bulunabilir. Farklı renk konulsa ne olur sorusu aslında sorulmaması gereken ancak herkesin de merakını nedense çeken bir konu başlığıdır. teknik olarak kimyasal içerikleri farlklı olacağı ve buna uygun conta ve korozyon dfayanımı bulunacağı için katalogta ne yazıyorsa o doğrusudur diye belirtmek isterim.Bilinmeyini deneme bazen hasar açıcı ve geriye dönüşü mümkün olmayan hasarlar yaratabilir. hepimizin takdir edeceği üzere soğutma sisteminde bir kaçak veya patlak motoru hareret yaptırarak inanılmaz maddi kayıplara neden olabilmektedir. Bu konuda yaşanmış birçok kötü tecrübeyi bizlerle paylaşabilecek kullnıcı bulunduğunu bilmeniz sanırım yeterli olacaktır.




  • Hem başlıkta, hem de mesaj içeriğinde özellikle ingilizce terim kullanmanızın sebebi nedir?
  • Ben kendimle ilgili olan kısmına cevap vereyim;

    Şanzıman yağı ve diferansiyeller için 75w-90 kullanılması uygundur.
    "Extension case" diye adlandırdığınız "transfer case" yani arazi şanzımanı için ise sakın ha 75w90 falan koymayın (koyamazsınız zaten), arazi şanzımanlarının mutlak yağı ATF'dir. Kullanacağınız yağ ise Dexron III olmalıdır.

    Ayrıca O.B.K hocamın değindiği noktaya bende değinmek isterim, mesajlarınızda Türkçe karşılığı olmayan hiç bir yabancı terim bulunmuyor. Lütfen gerekli hassasiyeti gösteriniz.
  • konu ile ilgili önceki linkler ve tarihsel modele göre renk katogorileri geçmişi

    http://www.valvoline.com/pdf/Zerex_CoolantChart.pdf

    http://forum.donanimhaber.com/m_19404364/mpage_1/f_/key_OAT//tm.htm#19614696
  • manuel şanzıman için size verebileceğm cevap var otomatiklerde meteg hocam bu işte en iyisidir. o nedenle konu dışına çıkmayı istemem.

    ama manuel şanzımanlarda ilk dikkat edeceğimiz nokta API sınıflandırmasında ne yazdığıdır.özetle API yanında bazı harfler yazar GL-4 veya GL-5 gibi .sizin konsantre olmanız gerekn nokta burasıdır. bu nokta anlaşıldıktan sora yağda seçenekler azalır.

    kilitli differansiyel olayına kısaca değinmek isterim. hepimizin kulaktan dolma veya bilerek kullnanlar için bu vites aracı sadece çamurdan veya 4 teker kötü bir şekilde saplandığında son çare olarak kullnılması gereken bir arazi aracı buluşudur. kilitli differansiyel demek çekiş olan tekerleri gücün eşit olarak dağıtılması ve aynı anda hareket alınması durumunu önümüze getirir. Çok düşük hızlarda ve direksiyon düz tutularak kurtarma hareketi yapılır. Yağda farklılık gerektiren koşulllara en zor koşulda yağlama şartı olarak görüleceği için yağın en kalın şekliyle viskositesisini koruması hedeflenir. bu nedenle 140 sayısı gibi oldukça kalın bir yağ seçeneği verilmektedir. yani bu aralıktaki yağ böylesine ağır ve aşırı zorlayıcı dişli hareketinde yağlama için kalın olduğu için basınç altında yağlama şartını kaybetmeyecek bir viskosite aralıdır. yağ numaraları sayıları arttıkça yağ daha zor şartlarda ve ısılarda yağlamayı zorlanmadan gerçekleştirir. İlk hanedeki numara ise 75 olarak verilmiş. Bu ise soğuk havada böyle bir işe kalkışıldığında yağın ilk anlarda viskosite değerini karşılayarak kemikli veya sert geçiş diye bilinen şartını sağlamaması içindir.

    akılda kalması gereken eğer aşırı soğuk veya sıfır altı sıcaklıklarda araç vites problemleri yaşıyor ise ilk hanedeki sayısı küçük seçersek daha iyi vites geçişi sağlanır.

    ama zor şartlada ise vites kutusu zorlanma ile ısınacak ve yağ inlemeye başlayacaktır. İkinci hane ise işte bu durumda yaz sıcaklarında belirli bir kalınlık sağlayarak dişliye metal metal kontak durumunu engelleyecektir.




  • vezir teşekkür ederim iltifatın için..

    ben manuel şanzımanların iç kısmını ve detayını pek bilmem.otomatik ve manuel şanzımanlar tamamen farklı şeylerdir.ikisi farklı uzmanlık konusudur.bugüne kadar benim yaptığım otomatik vitesli olan birçok volvoyu tamiri mümkün olmadığunda manuele çevirmektir.ama bunu yaparken manueli iyi bilen birisinin de senkronizasyon için yanınızda olması faydalıdır. 4x4 sistemleri de ayrı bir uzmanlık gerektirir.

    fakat şunları söyleyebilirim.. motor soğutma suyunun değişimi 3 senede bir sistemin temiz kalması açısından gereklidir.özellikle 5 yaştan yaşlı olan araçlarda.. manuel şanzıman yağı ve fren hidrolikleri 35,000km veya 4 senede bir değişmelidir.tüm bunlar vites sisteminin sağlığı için gereklidir.

    bu arada bir süredir pm gönderme kapalı idi.. forumda bir kendini bilmez ile yaşadığım sorundan dolayı bu saat itibarı ile pm açılmıştır.eğer sorun yaşadığım kişi geri dönerse o zaman gene pm i kapatmak zorunda kalacağım.




  • İlginize ve aydınlatıcı cevaplarınız için teşekkür ederim.
    quote:

    Orijinalden alıntı: O.B.K
    Hem başlıkta, hem de mesaj içeriğinde özellikle ingilizce terim kullanmanızın sebebi nedir?
    Aracın kullanım klavuzunda geçen bu terimlerin hepsinin TAM türkçe mekanik-otomotiv terim karşılıklarını bilmiyorum.
    AYRICA örneğin manual transmission (manuel vites) tamam AMA transfer gear (transfer vites) nedir?
    Front / Rear differential (ön/arka diferansiyel) tamam AMA extension case nedir ?

    quote:

    Orijinalden alıntı: RqJnr
    Şanzıman yağı ve diferansiyeller için 75w-90 kullanılması uygundur.
    "Extension case" diye adlandırdığınız "transfer case" yani arazi şanzımanı için ise sakın ha 75w90 falan koymayın (koyamazsınız zaten), arazi şanzımanlarının mutlak yağı ATF'dir. Kullanacağınız yağ ise Dexron III olmalıdır
    İngilizce kullanım klavuzunda nasıl yazılmışsa öyle yazdım:
    "Manual transmission gear" ve "extension case" için API GL-4 SAE 75W-90
    Ön/arka diferansiyel ve transfer gear olarak API GL-5 hypoid gear SAE 80W-90 yağ önerilmiş.
    Siz "extension case" ile "transfer case" (kullanım klavuzunda "transfer gear")'in aynı olduğunu söylüyorsunuz
    AMA bunlar farklı kavramlar / farklı mekanik kısımlar olarak geçiyor.

    Karışıklığı önlemek için kullanım kaluvuzunda yazanları bire bir, harfi harfine aynen buraya da yazayım:
    "We highly recommend you use:
    API GL-4 SAE 75W-90 for manual transmission gear oil, extension case oil
    API GL-5 hypoid gear oil SAE 80W-90 for front differential oil, rear differential oil and transfer gear oil.
    "



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi BRAVEHEART11 -- 17 Mart 2010; 8:25:19 >




  • quote:

    API GL-4 SAE 75W-90 for manual transmission gear oil, extension case oil
    API GL-5 hypoid gear oil SAE 80W-90 for front differential oil, rear differential oil and transfer gear oil."


    ben olaya açıklık getireyim. klasik manuel şanzımanlarda her araçta 2 adet dişli sistemi mevcuttur. Birisi vites geçişlerini sağlayan şanzıman tabir edilen kutu diğeri ise aracın virajları güvenli şekilde dönmesini sağlayan differansiyel kutusudur. Bu tüm araçlarda bir şekilde mevcuttur ve yürüyüş sisteminin olmazsa olmazıdır.

    peki 4x 4 lerde ne fark olmaktadır. Dört tekere birden çekiş verebilmek için 2 adet yani hem ön hem de arka da differansiyel kutusu olması gerekir ki gerekli ayarlamalar ve güç iletimi sağlanabilsin. klitli differansiyel işi tamemn ayrı bir konudur ve aslında bir nevi differansiyelin görevini bypass yapmak için konulmuş bir kilitleme sistemidir.
    Çok kaba olarak akılda kalması için söylüyrum bu sistem devreye girdiğinde aracın ön çekiş ve arka çekiş birbirine BAĞIMLI olarak eşit güç dağılımı verilir ve aynı devirde dönerler. yani sağ ön 5 tur atıyorsa sol ön de 5 tur atması sağlanır ki çamura saplanmış aracı çıkarabilelim. Aksi takdirde tekerlerden brisi kuru zeminde bile olsa diğeri devamlı dönerken kuru zeminde teker size böm böm bakar. Siz de neden bu teker denüp de çamurdan çıkamıyorum diye kafanızda bol soru işaretleri olur. Neyse çalışma sistemleriş çok uzun ve her araçta ufak farklılıklar içerdiği için yağ konusuna döneyim.

    sizin de belirttiğiniz gibi bu işin ince noktası GL harflerinin yanında yazan sayıda gizlidir.

    dikkat edersek klasik vites kurusu dişlileri yağlaması için GL-4 yağı öner,lşmiş ama differansiyel kutuları yağları için aynı çeşit yağ olan GL-5 önerilmiş. Yağılacak olan şey yağ seçimini yaparken bu temel noktayı tuturarak geniş aralıklı olabilen yağı tercih etmektir. Ancak yukarıda da belirtiğim üzere geniş aralıklar çoğuı zaman dişlilerin zo şartlara dayanımı için 140 gibi büyük numaraların tercih edilmesine neden olabilmektedir. eğer kırk yılda bir kullnacağınız kilitli differansiyel için uygun yağ konursa bu güzel bir şekilde çalışır ancak bu sefer kalın yağ nedeniyle kemikli geçişler de kaçınılmaz olacaktır. bneim tavsiyem 3 kademeli seçim ile olayı bitirmektir.

    1 -ilk önce GL sayılarına uygun olan ve belirttilen yağ numaralı ve markalar belirlenir.
    2- yağ aralıkları uygun olan seçenekler belirlenir.
    2- kilitli koşulu ne derece önem arz ettiği göz önüne alınır ve uygun fiyatlı bir yağ seçilir , gereksiz geniş aralıklı yağalr gereksiz ise elenir.




  • transfer case işini uzun uzun anlatmak yerine tek bir resim koysam sanırım daha iyi anlaşılır .Burada kutunu görevi ön ve arkaya iletilen torkun dağıtılmasını sağlamaktır . Eğer bu devrede olmazsa güç ön ve arka için eşit gönderilir ise araç 4H konumunda giderken yol tutuşu zayıflardı ki bunu da seçenek olarak 4L seçildiğinde tranfer case kutusu by pass yapılarak gerçekleştirmektedir.



     4x4 için Manual Transmission/Ön-Arka differansiyeller/Transfer Gear yağ seçimi ?
  • Teşekkürler Sayın Vezir
  • Takribi 11 seneden fazla süredir arazi araçları ile ilgileniyorum fakat hiç bir platformda "extension case" diye bir tabir veyahut bir parça görmedim/duymadım.
    Bu Mopar grubunun NP231 serisi arazi şanzımanının fotoğrafı, Suzuki gibi seçilebilir 4x4'tür;
     4x4 için Manual Transmission/Ön-Arka differansiyeller/Transfer Gear yağ seçimi ?
  • sanırım en düzgün açıklamayı araç katologuna bakarak anlayabiliriz. bilinen şeyleri anlatmak için tek çare bu , yoksa farklı adlandırma yapılabilir sonuç değişmez. Soruyu soran arkadaşımız doğru soru sorduğu kesindir. Cevap da doğrudur . Bu parça nerede diye soranlar için bu katalogtan search butonunu kullanmalarını tavsiye ederim.

    http://www.scribd.com/doc/26488620/Grand-Vitara-Owners-Manual
  • 4x4 ile ilgisi olmadığı belli, adından zaten bir uzatma görevi gördüğünü anlamak lazımdı.
    4WD olmayan araçlarda şanzıman kuyruğu oluyor bu "extension case". Zira klavuzda da yanında (2WD) ibaresi eklenmiş.
     4x4 için Manual Transmission/Ön-Arka differansiyeller/Transfer Gear yağ seçimi ?


    Beni direkt olarak ilgilendirmeyen bir aksam, sadece ZFHP22 şanzıman yerine bir gün 4L80E koyarsam şanzıman kısa geleceğinden kuyruk eklenmek zorunda kalacak.

    Kısa süreli karmaşa için özür dilerim fakat konu sahibinin de aracının 4WD olduğundan bu konuda bilinçlenmesi gerekmekte.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi RqJnr -- 18 Mart 2010; 1:19:43 >




  • Kullanım klavuzunda metin halinde yapılan yağ önerilerini zileyen sayfalarda, her bir ksımın nerede olduğu ve nereden/nasıl yağ doldurulacağı şekille gösterimiş.
    "Extension Case (2WD)" şeklinde bir tablo başlığı yazılmış, bu durumda sanırım bu "extension case" ya 2H konumu da olan veya sadece 2WD olan Grand Vitaralarda bulunuyor. Büyük olasılıkla benim araçta yok.
    İşin garibi benimki gibi yeni kasa (2006 model ve üzeri) ister benzinli ister dizel Grand Vitaraların hiçbirinde ne 2H konumu ne de sadece 2WD olanlar var. Muhtemelen eski kasa Grand Vitaraların kullanım klavuzundan aynen aktarılmış.
  • Hocam bilmiyorum mesajlarımı görebiliyor musunuz ama yukarıda anlattım.

    Extension case: 2WD opsiyonu olan araçlarda normal dingil mesafesine göre arazi şanzımanı çıkartıldığında kısa kaldığından şanzımanın kıçına eklenen kuyruk. Bu kuyruk arka diferansiyel ile şanzıman arasında kısa kalan şaftın şanzımana yetişebilmesini sağlıyor. Yani sizin aracınızda "yok".
  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.