Şimdi Ara

TORK, BEYGİRGÜCÜ, RPM VE HIZLANMA ÜZERİNE TEMEL BİLGİLER (22. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
3 Misafir - 3 Masaüstü
5 sn
786
Cevap
209
Favori
297.458
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
97 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 2021222324
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • quote:

    Orijinalden alıntı: The Evil Dead

    Bir bölümü hala anlayamıyorum,hatırladığım kadarıyla tekerleğe aktarılan kuvvet her zaman max beygir gücünün olduğu devirde en fazladır.Ama sabit bir hızdayken max beygir noktasında en fazla kuvvet geliyor diyorsunuz.Diğer durumlarda biraz değişiyor.Biraz daha açar mısınız?

    Teşekkürler.

    ikinci cümlende max tork demek istemiş olabilir misin?
  • Tork bir şey değil. Torku unutun gibi kavramlar bence çok yanlış. Torku yüksek olan güçlü motor, beygiri yüksek olan ise hızlı motordur. Dünyaca ünlü Cummins dizelleri maksimum 300 hp civarı güç üretirken, motor torkları 2000 nm'ye yakındır. Bu motorlar çeşitli pick-uplara takılıyor ve bu araçlar tren bile çekebiliyor. Tork motorun gücü HP ise o motorun iş yapma hızıdır. Eğer tork önemli değil derseniz, aynı pick-upa 700 hp'lik 250 nm tork üreten hızlı bir Wankel koyup tren çekmeyi deneyebilirsiniz. Tren yerinden kıpırdamayacaktır.
    Ayrıca, torku yüksek olan motorlar uygun bir şekilde ayarlandığında torku düşük fakat hp gücü yüksek araçlardan daha hızlı olurlar. Sürekli yüksek tork üretilen devir bandına adapte iyi bir şanzıman(aktarma sistemi) aracı süratli yapmaya yeterlidir. Çok yüksek olan tork, şanzıman etkisiyle yüksek hıza dönüştürülür. LeMans 24 yarışlarında Audi'nin TDI ları 600 hp güç üretmesine rağmen, 800 veya 900 hp gücündeki araçları hiç zorlanmadan geçebilmektedir. Çünkü motor torkları 500-600 nm civarında olan bu benzinli araçlara karşı Audi'nin torku 1000 nm'dir. Aynı olay WTCC yarışlarında SEAT Leon TDI lerdede görülür. Motor güçleri 262 hp 450 nm olan TDI lar, 291 hp 240 nm tork üreten BMW leri geçip daha hızlı olmuşlar ve iki yıl üst üste şampiyonluk kazanmışlardır.
    Yani TORK ta HP de motor için önemli kavramlardır. Torkun yüksek olması ağır işlerde, Hp nin yüksek olması hız gerektiren işlerde tercih edilir. Fakat araya kara kedi gibi giren bir şanzıman bütün dengeleri alt üst edebilir! Aman dikkat diyorum...İyi forumlar.




  • arkadaşlar belki basit gibi gelebilir ama çözemediğim bir problem var motor güç hesabı üzerine.
    değerleri bilinen bir motorun beygir gücü hesaplama hoştur beygir gücüde elimizde vardı ödev işte onu hesaplamam lazım değerleri formüle koyuyorum fakat sonuç yanlış çıkıyor.


    Güç Birim zamanda yapılan iş miktarıdır.
    İş Tatbik edilen bir kuvvet etkisiyle cisimlerin yer değiştirmelerine denir.
    İş; itme ve çekme şeklinde olur.
    Enerji, iş yapabilme kabiliyeti kapasitesi, güç ise, belli bir işi yapmanın hızıdır.
    Birimi Erg/s veya Newton. Metre/saniye=Joule/s (J/s)dir.
    Yaygın olan güç birimleri ise, Watt (W) ve Beygir Gücü ( BG, BB, PS, )dür.
    Güç ile ilgili bağıntılar: Güç = İş/Zaman = Kuvvet x Hız 1W = 1J/s = 10 7 Erg/sn 1BG = 736 W
    1HP = 1 İngiliz Beygir Gücü = 746 W 1hp=33,000 lb-ft/m 1hp=75kg m/s
    Bu yoldan giderek içten yanmalı motorların güç hesabını yapacağız. Bilindiği üzere matematiksel ölçü birimleri dünya çapında bazı standartları kapsıyor, bunlar metrik ve İngiliz sitemi. Biz bu konuda metrik sistem üzerinden gideceğiz ve bazı çevirimler yapmamız gerekecek. Çevrim bilgileri ile ilgili değer en son sayfada bulunacak. Bu hesaplamalar esnasında bazı değerleri önceden bilmemiz gerekiyor aynı zamanda içten yanmalı motorların güç hesabında bir formül kullanacağız formül ve istenilen değerler aşağıdaki gibi olmalıdır.

    hp=(P.L.A.N.E)/66000

    P: Ortalama İndikte Basınç / Sıkıştıma oranı ;

    Motorlarda güç hesaplaması yapılırken yanma sonunda meydana gelen en yüksek basınç dikkate alınmaz. Çünkü bu basınç iş zamanında hacim büyümesi sonucunda hızla düşer. Bu nedenle motor gücünün hesaplanmasında ortalama indike basınç (P) kullanılır. Bu basınç, motordan indikatör aletiyle elde edilen diyagramdan bulunur. Silindirin içinde yakıt hava karışımının yakılarak güç elde edildiği odacığın (yanma odası) en büyük hacmi ile en küçük hacmi arasındaki orandır. Silindirin içinde piston en üstte iken hacim en küçüktür ve piston en alt noktaya ulaştığında da en büyüktür. Örneğin 10:1 olarak belirtilen bir sıkıştırma oranı (kompresyon oranı da denir) silindirin içindeki hacmin motorun çalışması sırasında 10'dan bire indiğini ve tekrar ona çıktığını gösterir. Dizel motorlardaki sıkıştırma oranı daha yüksektir, örneğin 22:1 gibi. Bunun nedeni buji kullanılmayan bu motorlarda yakıtı ateşleyebilmek için daha yüksek bir basınca gerek duyulmasıdır.
    Çeşitli motorlarda yapılan deneyler sonunda ortalama indike basıncın şu değerler arasında olduğu saptanmıştır:

    Benzin motorlarında ........................................... P 7-9 kg/cm2
    Dizel motorlarında .............................................. P 6-8 kg/cm2
    İki zamanlı motorlarda ........................................ P 3-5 kg/cm2

    L = Piston kursu olarak ifade edilir. (stroke)
    (A.Ö.N. ile Ü.Ö.N. arasındaki piston yolu)

    A = Pistonun A.Ö.N. dan Ü.Ö.N. ya kadar yaptığı harekette silindir içinde yaladığı hacme, kurs hacmi denir. Kurs hacmini hesaplamak için piston yüzey alanını bilmemize gerek vardır.

    A = π .D^2 / 4 ........................... cm2 (tam çap cinsinden)
    A=π.r^2 ……….................. cm2 (yarıçap cinsinden)

    N: motordaki piston sayısı adet olarak. Bazı formüllerde Z olarak ifade edilir.


    E: motorun dakikadaki yaptığı dönüş sayısı.

    Formül Metrik sistem İngiliz sistem
    P kg⁄m² (Kilogram Metrekare) lb⁄inc² (libre/inckare)
    L ࠇ(Metre) Ft(feet)
    A m^2 (Metrekare) 〖inc〗^2 (inckare)
    N Tam Sayı= Z Tam Sayı= Z
    E d⁄s (devir/saniye) d⁄d (devir/dakika)


    Bu konuda örnek değerleri 1995 model Opel marka Vectra 2,0 gls model bir araçtan alıyoruz.


    Değerler şu şekilde;
    P = 9.2:1
    L = 86,0 mm
    A = 86,0 mm
    N = 4 adet
    E = 5200 rpm
    Şimdi değerleri formüldeki metrik sistemine dönüştürelim.
    P = 9,2 kg/cm² bu değeri kg/m² ‘ye dönüştürüyoruz = 9,2 x 10000 = 92000 kg/m²
    L = 86,00 mm bu değeri m‘ye dönüştürüyoruz = 86 x 1000 = 0,086 m
    A = 86,00 mm bu değeri m‘ye dönüştürüyoruz = 86 x 1000 = 0,086 m
    86,00 mm piston çapının yarısının karesini alıp π ile çarpıyoruz;
    86,00 / 2 = 0,043 mm 0,043 x 0,043 = 0,001849 mm 0,001849 x 3,14 = 0,00580586 m²
    N = Silindir Adedi 4
    E = Dakikada 5200 olan devir sayımızı saniyedeki devir sayısına çeviriyoruz.
    5200/60= 86.66 rp/s

    92000 x 0,086 x 0,0058 x 4 x 86,66 / 66000 oda eşittir 116 beygir etmiyor. saçma sapan bişey çıkıyor ya formuülde bir hata yapıyorum yadar çevrimlerde sıkıntı var bulamadım bakabiliriisiniz.




  • Hepsini okuyamadım fakat gerçekten harika olmuş. Uzun zamandır okuduğum en iyi yazılardan birisi. Teşekkür ederim.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Mashrapa

    Tork bir şey değil. Torku unutun gibi kavramlar bence çok yanlış. Torku yüksek olan güçlü motor, beygiri yüksek olan ise hızlı motordur. Dünyaca ünlü Cummins dizelleri maksimum 300 hp civarı güç üretirken, motor torkları 2000 nm'ye yakındır. Bu motorlar çeşitli pick-uplara takılıyor ve bu araçlar tren bile çekebiliyor. Tork motorun gücü HP ise o motorun iş yapma hızıdır. Eğer tork önemli değil derseniz, aynı pick-upa 700 hp'lik 250 nm tork üreten hızlı bir Wankel koyup tren çekmeyi deneyebilirsiniz. Tren yerinden kıpırdamayacaktır.
    Ayrıca, torku yüksek olan motorlar uygun bir şekilde ayarlandığında torku düşük fakat hp gücü yüksek araçlardan daha hızlı olurlar. Sürekli yüksek tork üretilen devir bandına adapte iyi bir şanzıman(aktarma sistemi) aracı süratli yapmaya yeterlidir. Çok yüksek olan tork, şanzıman etkisiyle yüksek hıza dönüştürülür. LeMans 24 yarışlarında Audi'nin TDI ları 600 hp güç üretmesine rağmen, 800 veya 900 hp gücündeki araçları hiç zorlanmadan geçebilmektedir. Çünkü motor torkları 500-600 nm civarında olan bu benzinli araçlara karşı Audi'nin torku 1000 nm'dir. Aynı olay WTCC yarışlarında SEAT Leon TDI lerdede görülür. Motor güçleri 262 hp 450 nm olan TDI lar, 291 hp 240 nm tork üreten BMW leri geçip daha hızlı olmuşlar ve iki yıl üst üste şampiyonluk kazanmışlardır.
    Yani TORK ta HP de motor için önemli kavramlardır. Torkun yüksek olması ağır işlerde, Hp nin yüksek olması hız gerektiren işlerde tercih edilir. Fakat araya kara kedi gibi giren bir şanzıman bütün dengeleri alt üst edebilir! Aman dikkat diyorum...İyi forumlar.

    dediğinde rpm ve dişli faktörü var.
    F.x=F1.X1 tork (moment) formülü. bu bağıntıyı kullanarak oluşturulabilecek bir vites kutusu sayesinde düşük torklu araç yüksek torklu aracın yapabileceğini yapar
    yani 1000 nm lik bir kamyon düşün bu yüklü olarak rampada rahatça kalkar, ama kamyonu 5. viteste kaldırmaya çalış nasıl olsa 1000 nm tork var işte o zaman kamyon kalkamaz. burada lastiklere 1000 nm tork dişlilerde değişerek 1. viteste lastiklere gönderilen kuvvetle 5. viteste gönderilen bir olur mu? nasılsa iki durumda da 1000 nm tork var diyemeyiz.
    önemli olan tork, rpm, dişli oranları, hp gibi kavramların en verimli ve ideal şekilde ayarlanmasıdır Audinin yarışı kazanma nedeni sadece tork değil




  • Yüksek tork-düşük güce sahip motora uygun bir dişli kutusu bağlarsanız yola aktarılan gücü artırabilirsiniz, ama tork düşer. Aynı şekilde düşük tork-yüksek güce sahip bir motora takılan dişli kutusu ile de yola aktarılan tork arttırılır, ama güç düşer.

    Tork mu güç mü daha önemli diye tartışmak olmaz. Bu iki değer dişli kutusuna girince zaten değişir.
  • arkadaşlar 9.2:1 ration oranında motora kaç kg/m2 lik bir basınç etkisi oluşturur.
    9.2 x 10000 = 92000 mü
    9.2 x 10130 = 93196 mı
    yoksa bu ölçüm işinin başka bir hesabımı var atmosferik bir motorda
  • Konu açılalı 3 yil ve üzeri bir zaman geçmiş lakin her zaman fayda sağlayacak bilgiler,teşekkürler.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: FaTaLL

    arkadaşlar 9.2:1 ration oranında motora kaç kg/m2 lik bir basınç etkisi oluşturur.
    9.2 x 10000 = 92000 mü
    9.2 x 10130 = 93196 mı
    yoksa bu ölçüm işinin başka bir hesabımı var atmosferik bir motorda

    Üniversiteyi buradan mı bitireceksin :)

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • soruya soru ile mi cevap vereceksiniz? bildiğim bir konu olsa zaten sormazdım.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: FaTaLL

    arkadaşlar 9.2:1 ration oranında motora kaç kg/m2 lik bir basınç etkisi oluşturur.
    9.2 x 10000 = 92000 mü
    9.2 x 10130 = 93196 mı
    yoksa bu ölçüm işinin başka bir hesabımı var atmosferik bir motorda


    sıkıştırma oranı ve basınç ilişkisi atmosferik motrda şöyle hesaplanır

    P = Patm x Sıkıştırma oranî ^specific heat ratio dur

    örnek verelim. Havanın specific fuel oranı 1,4 dür

    P= 1 bar (atmosferik değeri) x 9,2 ^1,4 (sıkıştırma üzeri specific fuel oranı)

    P=22,35 bar basınç çıkar.

    bu kadar basit

    digger gazların specific heat ratio ları ise ekteki tablodan seçilebilir. Yani silindir içindeki gazın cinsine gore basınç değeri değişir

    http://www.engineeringtoolbox.com/spesific-heat-capacity-gases-d_159.html



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 18 Kasım 2013; 16:39:36 >




  • 1,6 16V DOHC 116HP, 160kW, 1020kg
    0-100 ==> 9,2saniye.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: FaTaLL

    arkadaşlar belki basit gibi gelebilir ama çözemediğim bir problem var motor güç hesabı üzerine.
    değerleri bilinen bir motorun beygir gücü hesaplama hoştur beygir gücüde elimizde vardı ödev işte onu hesaplamam lazım değerleri formüle koyuyorum fakat sonuç yanlış çıkıyor.


    Güç Birim zamanda yapılan iş miktarıdır.
    İş Tatbik edilen bir kuvvet etkisiyle cisimlerin yer değiştirmelerine denir.
    İş; itme ve çekme şeklinde olur.
    Enerji, iş yapabilme kabiliyeti kapasitesi, güç ise, belli bir işi yapmanın hızıdır.
    Birimi Erg/s veya Newton. Metre/saniye=Joule/s (J/s)dir.
    Yaygın olan güç birimleri ise, Watt (W) ve Beygir Gücü ( BG, BB, PS, )dür.
    Güç ile ilgili bağıntılar: Güç = İş/Zaman = Kuvvet x Hız 1W = 1J/s = 10 7 Erg/sn 1BG = 736 W
    1HP = 1 İngiliz Beygir Gücü = 746 W 1hp=33,000 lb-ft/m 1hp=75kg m/s
    Bu yoldan giderek içten yanmalı motorların güç hesabını yapacağız. Bilindiği üzere matematiksel ölçü birimleri dünya çapında bazı standartları kapsıyor, bunlar metrik ve İngiliz sitemi. Biz bu konuda metrik sistem üzerinden gideceğiz ve bazı çevirimler yapmamız gerekecek. Çevrim bilgileri ile ilgili değer en son sayfada bulunacak. Bu hesaplamalar esnasında bazı değerleri önceden bilmemiz gerekiyor aynı zamanda içten yanmalı motorların güç hesabında bir formül kullanacağız formül ve istenilen değerler aşağıdaki gibi olmalıdır.

    hp=(P.L.A.N.E)/66000

    P: Ortalama İndikte Basınç / Sıkıştıma oranı ;

    Motorlarda güç hesaplaması yapılırken yanma sonunda meydana gelen en yüksek basınç dikkate alınmaz. Çünkü bu basınç iş zamanında hacim büyümesi sonucunda hızla düşer. Bu nedenle motor gücünün hesaplanmasında ortalama indike basınç (P) kullanılır. Bu basınç, motordan indikatör aletiyle elde edilen diyagramdan bulunur. Silindirin içinde yakıt hava karışımının yakılarak güç elde edildiği odacığın (yanma odası) en büyük hacmi ile en küçük hacmi arasındaki orandır. Silindirin içinde piston en üstte iken hacim en küçüktür ve piston en alt noktaya ulaştığında da en büyüktür. Örneğin 10:1 olarak belirtilen bir sıkıştırma oranı (kompresyon oranı da denir) silindirin içindeki hacmin motorun çalışması sırasında 10'dan bire indiğini ve tekrar ona çıktığını gösterir. Dizel motorlardaki sıkıştırma oranı daha yüksektir, örneğin 22:1 gibi. Bunun nedeni buji kullanılmayan bu motorlarda yakıtı ateşleyebilmek için daha yüksek bir basınca gerek duyulmasıdır.
    Çeşitli motorlarda yapılan deneyler sonunda ortalama indike basıncın şu değerler arasında olduğu saptanmıştır:

    Benzin motorlarında ........................................... P 7-9 kg/cm2
    Dizel motorlarında .............................................. P 6-8 kg/cm2
    İki zamanlı motorlarda ........................................ P 3-5 kg/cm2

    L = Piston kursu olarak ifade edilir. (stroke)
    (A.Ö.N. ile Ü.Ö.N. arasındaki piston yolu)

    A = Pistonun A.Ö.N. dan Ü.Ö.N. ya kadar yaptığı harekette silindir içinde yaladığı hacme, kurs hacmi denir. Kurs hacmini hesaplamak için piston yüzey alanını bilmemize gerek vardır.

    A = π .D^2 / 4 ........................... cm2 (tam çap cinsinden)
    A=π.r^2 ……….................. cm2 (yarıçap cinsinden)

    N: motordaki piston sayısı adet olarak. Bazı formüllerde Z olarak ifade edilir.


    E: motorun dakikadaki yaptığı dönüş sayısı.

    Formül Metrik sistem İngiliz sistem
    P kg⁄m² (Kilogram Metrekare) lb⁄inc² (libre/inckare)
    L ࠇ(Metre) Ft(feet)
    A m^2 (Metrekare) 〖inc〗^2 (inckare)
    N Tam Sayı= Z Tam Sayı= Z
    E d⁄s (devir/saniye) d⁄d (devir/dakika)


    Bu konuda örnek değerleri 1995 model Opel marka Vectra 2,0 gls model bir araçtan alıyoruz.


    Değerler şu şekilde;
    P = 9.2:1
    L = 86,0 mm
    A = 86,0 mm
    N = 4 adet
    E = 5200 rpm
    Şimdi değerleri formüldeki metrik sistemine dönüştürelim.
    P = 9,2 kg/cm² bu değeri kg/m² ‘ye dönüştürüyoruz = 9,2 x 10000 = 92000 kg/m²
    L = 86,00 mm bu değeri m‘ye dönüştürüyoruz = 86 x 1000 = 0,086 m
    A = 86,00 mm bu değeri m‘ye dönüştürüyoruz = 86 x 1000 = 0,086 m
    86,00 mm piston çapının yarısının karesini alıp π ile çarpıyoruz;
    86,00 / 2 = 0,043 mm 0,043 x 0,043 = 0,001849 mm 0,001849 x 3,14 = 0,00580586 m²
    N = Silindir Adedi 4
    E = Dakikada 5200 olan devir sayımızı saniyedeki devir sayısına çeviriyoruz.
    5200/60= 86.66 rp/s

    92000 x 0,086 x 0,0058 x 4 x 86,66 / 66000 oda eşittir 116 beygir etmiyor. saçma sapan bişey çıkıyor ya formuülde bir hata yapıyorum yadar çevrimlerde sıkıntı var bulamadım bakabiliriisiniz.

    Gücü hesaplamak için P(watt)=T(NM)xN(rad/s) kullanınız. Türkçe meali Güç=(Tork)x(Devir) Temel Formül budur. Düzenlenmiş diğer formüllerde bulunur ama ben ezber yapamıyorum en yalın hali ile bu formül her daim işe yarar.
    Doğru sonuç için birimlere dikkat etmekte en az konunun özü kadar önemlidir.
    Formülün oyuncuları:
    N(rad/s) dönme hızını ifade eder. 1 devir 2π dir. o halde devir/dk=2π/dk yapar. dk da saniye yaparsak 1 d/dk=2π/60 (rad/s) yapar.
    özetlersek rpm yani (Devir/dk)x0,105= rad/s ile hesaplanır.

    T(NM): Motorun milde oluşturduğu dönme momenti (kuvveti de deseniz olur moment yabancı gelebilr)
    Biz bunu bir fren tamburuna bağlı dinamo metre ile ölçerdik.
    Tamburun yarı çapı bellidir. Tork=(tambur yarıçapı metre)x(dinamometre değeri Newton)
    Yalnız dikkat edilecek önemli bir konu: Devir deiğişirse tork da değişir.
    Aynı motoru 1500 d/dk ile çalıştırıken dinamometreden 21000N, 3000d/dk ile çalıştırırken 28000N Okuyoruz. 4500 d/dk da 33000N okuyoruz. Neden dogrusal bir orantı yok onun cevabını termodinamik veriyor. Konumuzdan sapmayalım. Örnekler çoğaltılır. yüzlerce farklı devirde okunan kuvverler tambur çapı ile çapılıp mildeki dönme momentleri bulunur. Bunu grafiğe dökmek artık çok kolaydır.
    Devire göre değişen tork noktaları grafikte işaretlenir. Ve bu noktalar birleştirilir.. Ve karşınızda devir-tork eğrisi. Artık x motoru için hangi devirde hangi torku aldığınız bellidir.
    Gücü bulmak için tek yapacağınız d/dk yı rad/s çevirmek ve tork ile çapmaktır. Çıkakcak sonuç (j/s) watttır.

    Siz torku silindir yüzey alanına uygulanan basınç yoluyla bulmak istemişsiniz. O motorda 4 silindir var ama 4 zaman olduğu için tek silindirin hesaplanması doğru olacak.
    Silindirin oluşturduğu kuvvet biyel koluna aktarılacak oradan krank miline.. ölçülerde en ufak hata sonucu saptıracak. benim bildiğim o motor 136 hp@5500d/dk. Bu metod hatalı sonuçlara pek müsait torku doğru hesaplamak zor değil fakat milin açısal hızını (rpm) bu metodla hesaplamak beni şimdilik aşar. Mekanizma tekniği diye bir ders vardır. orada hesaplıyorduk diye hatırlıyorum.

    Örnek:130 bg lik yeni dci motora bakalım.
    2000 d/dk da 320 NM değerlere sahip. 2000 Devirde aldığınız güç = 320x2000x2π/60=67200 watt= 67,2kw/0,7436= 90 BG (bu devir ve bu hacim motor için muazzam güç diyebilirim)
    130 BG 4000 d/dk da alacaksınız.

    Örnek2: 115 bg hdi motor:
    1750 d/dk 285 NM değerlere sahip. 1750 devirde aldığımz güç: 285x1750x2π/60=52368 watt=52,4kw/0,7436= 70 BG

    Ben hoca veya öğretmen değilim sadece her işin mantığını öğrenmeyi adet edinmiş bir mühendisim. Sistemin acilen değişmesi fikrine %100 destek veriyorum. Milyonlarca insanın milyonlarca senesi heba edilmesin. Bu ülke artık gelişsin istiyoruz. Çıkar odakları yıkılsın artık. Herkes herşey denetlensin. insanlar bir kalıba sokulmaya çalışılmasın, ayrı gayrı olmasın, özel hayata müdahale olmasın.
    Sonraki nesillere iyi bir gelecek bırakmak için eğitim ama ezberci olmayanından. konuyu hortlattıysam affola..:)

    Güç araba sattırır tork yarış kazandırır sözü külliyen yanlış.
    Güç araba sattırır güç yarış kazandırır. Güç tekerlegin yere ilettiği kuvveti belirler.
    Güçlü olan birim zamanda daha çok iş yapar.

    Özetle:
    Güçlü olanın max hızı fazla olacaktır.
    Güçlü olan daha fazla yük taşıyacaktır.
    Güçlü olan daha iyi yokuş çıkacaktır.

    EE benzinli araçlar genellikle dizellerden daha güçlü ama nasıl oluyorda dizeller daha iyi yokuş çıkıyorlar diyenlerinizi duyar gibiyim.
    Onlar zaten yukarıdaki mevzuyu anlamamışlardır. Size de bunu şöyle açıklayayım:
    Yokuşta uçan bir dizeliniz var araç max güç 115 BG ama kim gelse dar ederim o yokuşu diyorsunuz.
    3000 d/dk da 95 BG güç üreten aracınızla arkanızdan gelebilen yok değilmi? Bu sizi yanıltmasın 1.6 litre benzinli 130 BG araç 6000 d/dk çevirek sizi rahatlıkla geçecektir hemde o yokuşta...

    Peki tork önemsiz midir??
    Asla değildir. Yüsek tork, 2500 d/dk da 150 km/h ile konforlu şekilde yol almanızı sağlar.
    Düşük torklu motor bağırır 150 ile gidebilmek için. Buda araçtaki konforu düşürür. Günümüz araçları için çok önemli.

    Kim yokuşta benzinli aracıyla 5500 d/dk çeviriyorki. 1.6 benzili araçta 2500- 3000 devirde alınan güç 70-80 BG geçmeyecektir.
    Her konuda aslolan güçtür. Sadece konfor ve yakıt tüketimi gibi konulara önem veriyorsanız torklu ve bu torku düşük devirde alan motorlara bakınız.
    Tork yarış kazandırmaz kesin ve net. Konuyu açan arkadaşta bunu açıklamış. Ben daha basit anlatmak istedim..




  • basarank kullanıcısına yanıt
    Elinize sağlık ,

    Böylesine konuyu özümsemiş üyelerimizi gördükçe içim rahatlıyor
  • basarank kullanıcısına yanıt
    Nerde çalışıyorsunuz merak ettim doğrusu... sanırım meslektaşız...

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: vezir

    Elinize sağlık ,

    Böylesine konuyu özümsemiş üyelerimizi gördükçe içim rahatlıyor

    Rica ederim..Yalnız korkunç bir bilgi kirliliği var.
    Konunun tümünü okumadım fakat gördüğüm kadarı ile konu bilimsellikten uzak, bolca insaların kendi yorumunu içeriyordu.
    Mesleki terimlerimleri kullanmadan en yalın hali konuyu anlatmak istedim.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: etkinus

    Nerde çalışıyorsunuz merak ettim doğrusu... sanırım meslektaşız...

    Yıldız Makina Müh. 2006
    Mekanik Tesisat (Isıtma, Soğutma, Havaladırma, Yangın Tesisatı..) Proje ve taahhüt yapan bir firmamız var. 7 yıldır bu sektördeyim.
    Bir çok mühendis arkadaşım gibi bende bu sektörü tercih ettim malum sebepler..
    Kritik soru:
    idealler mi para mı? paraya ihtiyaç olunca çok fazla seçim şansınız olmuyor:)
  • teşekkürü hakeden bir yazı gerçekten . eline sağlık
  • Yeni clio 1.5 dci edc 90bg modelini almayi planliyorum. Bu mesaji yazana kadar forumda bircok konuyu okudum. Aracin maksimum torku 220, maksimum tork devri de 1750rpm. Okuduklarimdan anladigim kadariyla yuksek tork iyi ancak maksimum tork devrinin dusuk olmasi iyi degil. Yuksek devirde maksimum tork verse daha iyi. Su anda 2004 multijet 1.3 palio kullaniyorum, arac 3000 devrin ustune 120den sonra cikiyor. Beygir gucu ve torku nedir bilmedigim icin karsilastiramadim. 2004-2007 icin 70 beygir 180 tork denmis ama devir bilgisi goremedim hic.

    Sonuc olarak tork: 220 beygir: 90 maksimum tork devri: 1750

    Bu arac benim icin uygun olacak midir? Genellikle sehirici kullanim icin alacagim ama sehirlerarasi yolculuk da yapiyorum donem donem, bazen siklasiyor. O zaman da 140la falan gittigimde araba cok fazla bagirmasin istiyorum.

    Edit: 2004 multijet 1.3 palio'nun da maksimum tork devri 1750'ymis, clio ile ayni.

    70 beygir, 180 torklu palio, motor 120 kmden sonra zorlanip gurultu yapmaya basliyor.
    90a 220 olan clio'da buna gore daha gec mi daha erken mi olur gurultu? Motor kac km/s hizdan sonra gurultulu calismaya baslar? Gece gece kafam almadi cidden kusura bakmayin (: Ilk defa ugrastigim kavramlar.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Ekin48 -- 19 Aralık 2013; 2:40:03 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Ekin48

    Yeni clio 1.5 dci edc 90bg modelini almayi planliyorum. Bu mesaji yazana kadar forumda bircok konuyu okudum. Aracin maksimum torku 220, maksimum tork devri de 1750rpm. Okuduklarimdan anladigim kadariyla yuksek tork iyi ancak maksimum tork devrinin dusuk olmasi iyi degil. Yuksek devirde maksimum tork verse daha iyi. Su anda 2004 multijet 1.3 palio kullaniyorum, arac 3000 devrin ustune 120den sonra cikiyor. Beygir gucu ve torku nedir bilmedigim icin karsilastiramadim. 2004-2007 icin 70 beygir 180 tork denmis ama devir bilgisi goremedim hic.

    Sonuc olarak tork: 220 beygir: 90 maksimum tork devri: 1750

    Bu arac benim icin uygun olacak midir? Genellikle sehirici kullanim icin alacagim ama sehirlerarasi yolculuk da yapiyorum donem donem, bazen siklasiyor. O zaman da 140la falan gittigimde araba cok fazla bagirmasin istiyorum.

    Edit: 2004 multijet 1.3 palio'nun da maksimum tork devri 1750'ymis, clio ile ayni.

    70 beygir, 180 torklu palio, motor 120 kmden sonra zorlanip gurultu yapmaya basliyor.
    90a 220 olan clio'da buna gore daha gec mi daha erken mi olur gurultu? Motor kac km/s hizdan sonra gurultulu calismaya baslar? Gece gece kafam almadi cidden kusura bakmayin (: Ilk defa ugrastigim kavramlar.

    Aksine düşük devirde düşük tork vermesi iyi.Düşük devirde yüksek tork sayesinde düşük devirde yüksek beygiriniz olacak ve hem sakin,hem sessiz,hem de fazla devir çevirmeden yol alabileceksiniz.Bu da size ekonomi olarak dönecek.Araç çok seri,manuelini kullanmıştım.

    Ayrıca vites oranları da uzun tutulmuş,yani 5. vites 3000 devir civarında 130-140 gibi bir hız yapıyor olması lazım.Bu videoda yakıtı görebilirsiniz.



    Aslında bahsettiğiniz şey tork beygir ile değil,vites oranlarıyla alakalı.(Kaç devirden sonra gürültülü olur,kaç devirde kaç km yapar gibi)




  • 
Sayfa: önceki 2021222324
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.