Şimdi Ara

TORK, BEYGİRGÜCÜ, RPM VE HIZLANMA ÜZERİNE TEMEL BİLGİLER (19. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
3 Misafir - 3 Masaüstü
5 sn
786
Cevap
209
Favori
297.468
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
97 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 1718192021
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • MOTOR Model: FARMTRAC (EURO II)
    Tip: 4 Zamanlı, direk enjeksiyonlu, su soğutmalı
    Silindir Hacmi (cc) ve Sayısı: 2868/3
    Mak. Güç (hp/kW): 45 HP
    Mak. Güçte Motor Devri (dev/dak): 2200
    Soğutucu Tipi: Su Soğutmalı
    Susturucu ve Egzos Konumu: Susturuculu, dikey egzos
    Hava Filtresi: Emniyet kartuşlu, kuru tip hava filitresi
    Mak. Tork (Nm): 173
    Mak. Torkta Motor Devri (dev/dak): 1200
    Yakıt Tank Kapasitesi (litre): 50

    burada bir traktörün özelliklerinin bir kısmı, güç ve tork ve rpm ile ilgili olan kısım. sizin anlatımınıza ve hesaplamalarınıza göre güç, tork ve rpm doğru orantılı değişkenler. biri artarken diğeri de artıyor, biri azalırken diğeri de azalırken diğeri deazalıyor. özelliklere baktığımız zaman motor 1200 devirde maximum torka ulaşıyor. maximum güce ulaşması için ise 2200 devire çıkması gerekiyor. o zaman neden torkun maximum olduğu noktada güç te maximum olmuyor, yada devrin maximum olduğu noktada tork maximum olmuyor?

    bir de size somut örnek anlatayım. benim ailem çiftçi. bundan bir kaç yıl önce traktörün kuruk miline bağladığımız santrafişlerle tarla suluyorduk. tarlanın bulunduğu yer oldukça yüksek, motoru hayli zorluyor, hararet yapmasın diye bir kişi devamlı traktörün başında bekliyordu. kuyruk milini çalıştırdığımızda el gazını sonuna kadar çekmemize rağmen traktörün ibresi 16 da( 1600 devir) kalıyordu. ibre 15 in altına düştüğünde traktör stop ediyordu. halbuki en azından 2000 devirin üstüne çıkması lazım ki max gücü kullanabilsin. neden çıkamıyordu peki? verilere göre belli bir yere kadar devir arttıkça güç te artıyor. neden max güçteki devirlere ulaşamıyordu? muhtemelen maximum torka ulaştığı noktada ne kadar gaz verirsen ver ibre yerinden oynamıyodu, traktör gaz yemiyordu. o zaman kullandığımız traktör newholland 70-66S.

    şu anda da tümosan 80 75 4x4 kullanıyoruz. çift sürerken pulluğu indirmeden 2000 devire getiriyorum motoru, pulluğu indirdiğim anda 1600-1700 devire düşüyor. 2000 devirdeyken daha çok güç ürettiği halde neden 1600 lü devirlere düşüyorve orada sabitlenip kalıyor? 1600 devirde motorun ürettiği beygir gücü 2000 devirdekinden daha düşük, 2000 devirde çekemeyen traktör 1600 devire düştüğünde stop etmesi geremez mi.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi kont_10 -- 16 Ağustos 2012; 23:25:25 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: kont_10



    Beygir gücünün nasıl hesaplandığını düşünüyorsunuz? Önceki yazımda HP = Tork * RPM demiştim. Daha basit bir yol ile anlatayım.

    />


    Şekilde görülen grafik bir motorun güç grafiği. Siz ;

    quote:

    özelliklere baktığımız zaman motor 1200 devirde maximum torka ulaşıyor. maximum güce ulaşması için ise 2200 devire çıkması gerekiyor. o zaman neden torkun maximum olduğu noktada güç te maximum olmuyor, yada devrin maximum olduğu noktada tork maximum olmuyor?


    diyorsunuz. Ben de size diyorum ki, beygir gücü tork ve rpm'in çarpımı olduğunu bidiğimize göre neden torkun maksimum olduğu noktada maksimum güç bekliyoruz?

    Grafikte torkun 3650 rpm civarlarında maksimuma ulaştığını görüyoruz. Torka 237 Nm diyelim. (Grafikte yaklaşık görünen..)

    Bir de beygir gücünün maksimuma ulaştığı noktaya bakalım. 5500 rpm'de yaklaşık 200 Nm tork vermektedir.

    Şimdi soruyorum. İki nokta arasındaki beygir gücünü kıyaslarsak ;

    (denklemdeki sabit katsayıları ihmal edersek)

    Maksimum tork noktası ;

    HP = 3650*237

    Maksimum güç noktası ;

    HP = 5500*200

    Hangisi büyüktür. ?




    Diğer bir konu ; motor yük halinde iken devir yüke bağlı olarak düşer. Şöyle ki, otomobille bir düz yolda gittiğimizi düşünelim, bir de yokuş yukarı çıktığımızı düşünelim. Düz yolda örneğin 4. viteste 4000 rpm'e rahatlıkla ulaşırken, yokuş yukarı yine aynı viteste 4000 rpm'e ulaşamayabilir, devir düşer, vites küçültmek zorunda kalırsınız, çünkü o çevrim oranında tekerleklere yeterli tork iletilemez, bunun için vites değiştiririz, çevrim oranını arttırırız ve torku arttırarak yokuşu rahat çıkarız. HP sabit kalırken, rpm'den fedakarlık yaparak torku arttırmış oluruz. Tork ve rpm şanzıman aracılığı ile birbirine dönüştürülebilir fakat değişmeyen tek şey HP'dir. Bunu unutmayın.

    Traktörde gaza sonuna kadar bassanız da devirin maksimum tork noktasından yukarı çıkmamasının iki sebebi vardır.

    - yukarıda anlattığım, karşısında bir yük vardır, bu yükü yenememektedir,
    - maksimum tork noktasından yukarısı iş için gereksizdir.

    Tork, motorun karşısında bir yük olduğunda önemlidir. Traktör çalışırken gerekli olan şey torktur. Bu yüzden otomobillerin toplam çevrim oranı yaklaşık 15 iken traktörlerin çevrim oranı yaklaşık 35'tir. Çevrim oranı çok fazla olduğu için hızdan fedakarlık yapılmış, RPM torka dönüştürülmüştür. Traktör için gereken hız değil, torktur.




  • Güzel bilgiler Elinize Kolunuza Sağlık :)
  • Liontech çok güzel anlatmışın eline ağzına sağlık .

    İşin özünde şunun bilinmesi yeterli olabilecektir. Tork ve rpm beraber bilinmeden HP bilinemez. Çünkü HP = tork x rpm dir.

    Konuyu bilemesek bile temel matematik bilgii ile konuya farklı bir bakış açısı getireyim. Çünkü konu değişebilir ama mantık yine aynıdır.

    Z= X * Y denklemin de değişkenler incelendiğinde bunu grafik ile anlatmanız gerekirse dikey olan x yani tork ise yatay olan Y rpm ise , eğrinin gösterimi Z olarak yani HP olacaktır. Parametrelerden birini değiştiriken HP değişmiyor ise diğerinin aynı oranda azalması gereklidir. yani birisi yüzde yirmi düşüyor ise diğer değişken yüzde yirmi artmak zorundadır.

    Sanırım kafa karıştıran konu HPnin de değişkenliğini rpm ile iliişkisidir. Burada aracın yakıt tüketiminin artırılarak sağlandığını unutmamak gereklidir.

    Yani yakıt ekonomisi hedefleyen kimse aracını maksimum HP de sürer ise ,min yakıt yerine maksimum yakıt tüketmiş olur.

    Gaz pedalı bunun için vardır , güç yetersiz olduğunda araç devir düşerek kendini belli etmektedir. Torku koruyarak deviri artırabilmenin yolu ancak gaza basarak olacaktır. Yani daha fazla beygir gücü üreterek aracın bir zorluğu aşmasını sağlamaktır.

    Tersi de denkleme göre doğrudur , yani rpm aynı ama tork artışı isteniyorsa gaza basılarak daha fazla HP üretilecek ve beraberinde rpm artından önce tork üretilmiş olacaktır. Güç HP dir tork bunun alt bileşenidir birbrinden ayrılıp incelenemez.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 17 Ağustos 2012; 15:48:57 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: vezir

    Liontech çok güzel anlatmışın eline ağzına sağlık .

    Teşekkür ederim hocam.
  • Teşekkürler emeğiniz gerçekten taktire şayan.

  • < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Paylaşım çok güzel olmuş.Ellerinize sağlık...
  • Teknik terim ve formül olarak anlatılmış. Okudum ama anlamadım
  • quote:

    Orijinalden alıntı: vezir

    Liontech çok güzel anlatmışın eline ağzına sağlık .

    İşin özünde şunun bilinmesi yeterli olabilecektir. Tork ve rpm beraber bilinmeden HP bilinemez. Çünkü HP = tork x rpm dir.

    Konuyu bilemesek bile temel matematik bilgii ile konuya farklı bir bakış açısı getireyim. Çünkü konu değişebilir ama mantık yine aynıdır.

    Z= X * Y denklemin de değişkenler incelendiğinde bunu grafik ile anlatmanız gerekirse dikey olan x yani tork ise yatay olan Y rpm ise , eğrinin gösterimi Z olarak yani HP olacaktır. Parametrelerden birini değiştiriken HP değişmiyor ise diğerinin aynı oranda azalması gereklidir. yani birisi yüzde yirmi düşüyor ise diğer değişken yüzde yirmi artmak zorundadır.

    Sanırım kafa karıştıran konu HPnin de değişkenliğini rpm ile iliişkisidir. Burada aracın yakıt tüketiminin artırılarak sağlandığını unutmamak gereklidir.

    Yani yakıt ekonomisi hedefleyen kimse aracını maksimum HP de sürer ise ,min yakıt yerine maksimum yakıt tüketmiş olur.

    Gaz pedalı bunun için vardır , güç yetersiz olduğunda araç devir düşerek kendini belli etmektedir. Torku koruyarak deviri artırabilmenin yolu ancak gaza basarak olacaktır. Yani daha fazla beygir gücü üreterek aracın bir zorluğu aşmasını sağlamaktır.

    Tersi de denkleme göre doğrudur , yani rpm aynı ama tork artışı isteniyorsa gaza basılarak daha fazla HP üretilecek ve beraberinde rpm artından önce tork üretilmiş olacaktır. Güç HP dir tork bunun alt bileşenidir birbrinden ayrılıp incelenemez.

    HP=Tork X Rpm olarak belirtmişsiniz hocam ancak sadece iki farklı motorun gücünü oranlamak için kullanabilirsiniz;

    Bu formülün doğrusu şudur;

    N=Md X ω

    ω=(π x n)/30


    N=Güç (W)
    ω=açısal hız (1/s)
    n=devir (d/dak)
    π=3,14

    Formül tekrar düzenlenirse;

    Md=(9550 x P) / n

    P=Güç (kW)
    Md=Moment (Nm)
    n= devir (d/dak)

    1 Beygir gücü 0,75 kW kabul edilerek dönüşüm yapılabilir.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Kerosen -- 9 Eylül 2012; 22:11:19 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: alpernbugra


    HP=Tork X Rpm olarak belirtmişsiniz hocam ancak sadece iki farklı motorun gücünü oranlamak için kullanabilirsiniz;

    Bu formülün doğrusu şudur;

    N=Md X ω

    ω=(π x n)/30


    N=Güç (W)
    ω=açısal hız (1/s)
    n=devir (d/dak)
    π=3,14

    Formül tekrar düzenlenirse;

    Md=(9550 x P) / n

    P=Güç (kW)
    Md=Moment (Nm)
    n= devir (d/dak)

    1 Beygir gücü 0,75 kW kabul edilerek dönüşüm yapılabilir.

    İzninizle ben cevap vereyim.


    Zaten bu denklemi ifade ederken basite indirgeyerek yazdık. Beygir gücünün ; tork ve devrin çarpımı ile doğru orantılı olduğunu ifade edebilmek için.

    Bunun için yukarıdaki mesajlarımdan birinde ;

    quote:


    (denklemdeki sabit katsayıları ihmal edersek)


    ifadesini kullandım. Vezir hocam da bu mesajıma ithafen bu şekilde anlatmaya çalıştı. Denklemin ayrıntısına inildiğinde tam doğru ifadesinin sizin yazdığınız şekilde olduğu görülecektir.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: LionTech16

    İzninizle ben cevap vereyim.


    Zaten bu denklemi ifade ederken basite indirgeyerek yazdık. Beygir gücünün ; tork ve devrin çarpımı ile doğru orantılı olduğunu ifade edebilmek için.

    Bunun için yukarıdaki mesajlarımdan birinde ;

    quote:


    (denklemdeki sabit katsayıları ihmal edersek)


    ifadesini kullandım. Vezir hocam da bu mesajıma ithafen bu şekilde anlatmaya çalıştı. Denklemin ayrıntısına inildiğinde tam doğru ifadesinin sizin yazdığınız şekilde olduğu görülecektir.

    Teşekkürler hocam, konunun sadece son sayfasına baktığım için olsa gerek.
    Son sayfada o şekilde görünce bende belirtmek istedim. Bazı üyelerde tam olarak anlaşılmadığını yazmış birazda o amaçla yazdım.
    İyi akşamlar.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: alpernbugra

    Teşekkürler hocam, konunun sadece son sayfasına baktığım için olsa gerek.
    Son sayfada o şekilde görünce bende belirtmek istedim. Bazı üyelerde tam olarak anlaşılmadığını yazmış birazda o amaçla yazdım.
    İyi akşamlar.


    Rica ederim. Yazdıklarınız tamamiyle doğru. Biz derine inmedik sadece dediğim gibi.

    İyi akşamlar.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi LionTech16 -- 9 Eylül 2012; 22:29:19 >




  • slmlar 1.3 75 beygir aveo sedan sahıbıyım ortalama yakıtım km de 250.00 dan aşağıya dusmuyor daha önce dizel araç kullanmadım devirsız mı kulalnıyorum acaba ? kac devırden sonra vıtes değiştirmelıyım ? ortalama yakıt tüketımı 5.9 gosterıyor bır depo ıle 750 km ancak yapabılılıyorum yardımcı olursanıZ sevınırım. tesekkurler
  • slmlar 1.3 75 beygir aveo sedan sahıbıyım ortalama yakıtım km de 250.00 dan aşağıya dusmuyor daha önce dizel araç kullanmadım devirsız mı kulalnıyorum acaba ? kac devırden sonra vıtes değiştirmelıyım ? ortalama yakıt tüketımı 5.9 gosterıyor bır depo ıle 750 km ancak yapabılılıyorum yardımcı olursanıZ sevınırım. tesekkurler
  • quote:

    Orijinalden alıntı: ceyar045

    slmlar 1.3 75 beygir aveo sedan sahıbıyım ortalama yakıtım km de 250.00 dan aşağıya dusmuyor daha önce dizel araç kullanmadım devirsız mı kulalnıyorum acaba ? kac devırden sonra vıtes değiştirmelıyım ? ortalama yakıt tüketımı 5.9 gosterıyor bır depo ıle 750 km ancak yapabılılıyorum yardımcı olursanıZ sevınırım. tesekkurler


    ekonomi için vites artışlarını 1500 - 2000 devir aralığında yapmayı deneyiniz.
  • tsk ederım ben genel olarak 2200 2300 devırde vıters değiştiriyorm
  • turbo dizelde 1200de bile vites yükseltilir dik rampa çıkmıyorsanız. :)
    dizelin güzelliği :)
  • bence bu olay matematiği aşar çünkü gördüm yaşadım turbo lu bmw e30da gördüm turbosuz bmw e30 gördüm bu olaydan çok bahsettiler ama işin içinden yapan ustalar bile çıkamıyor heleki bunlar üniversite mezunu usta hem teori hemde yöntem olarak işi bilenler yani dyno cihazı ile drag pistinde araba tork ve beygirgücü bir deil
  • peki aynı hacme (1.6 lt), aynı beygir gücüne (120 hp), aynı kiloya, lastiklere ve aynı kasaya sahip biri benzinli diğeri dizel iki arabadan hangisi daha hızlıdır?
    son süratte, kalkışta, ara hızlanmada?



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Guest-75E81FD3D -- 19 Kasım 2012; 22:10:53 >
  • 
Sayfa: önceki 1718192021
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.