Şimdi Ara

Yokusta Benzin-Dizel-ÇÖZÜLDÜ

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
194
Cevap
1
Favori
7.487
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • o yüzden kamyonlar tırlar benzinlidir değilmi yokuşta iyi çekiş yapsın diye.Anladın umarım.
    tork denen birşey var açsın okusun.
  • Beygir araba aldırır.
    Tork yarış kazandırır.


    sözü hakkında yapılmış bi açıklama

    quote:

    Orijinalden alıntı: tralles


    Gayet güzel açıklamışsın tork ve transmisyon ilişkisini. Ben de şunu eklemek isterim: Motorun torku maksimuma ulaştığı an ile arka tekerlekte kuvvetin maksimuma ulaştığı tek bir an vardır, o da birinci vites. Onun dışındaki hiç bir viteste bu ikisi kesişmez. Onun için motor torku tek başına aracın seriliğinin ölçüsü değildir. Bunlar daha önce defalarca anlatıldı, örneklerle ve denklemlerle açıklandı. Şimdi yeniden tekrar etmek istemiyorum.

    Yalnız bir hususa dikkat çekmek isterim: Özellikle drag yarışları beygirgücü ile kazanılır. Bu da bir başka doğru bilinen yanlış. Hiç bir yarış tork ile kazanılmaz, tüm yarışlar beygir gücü ile kazanılır. Bu yanılgıya yol açan faktör özellikle top-fuel dragsterlerin devasa (7900 HP!ye kadar) beygirgüçleridir. Bu beygirgücü F1 araçlarındakinin aksine rpm'den gelmez, aşırı yüksek torktan gelir. Ama sonuç değişmez, çünkü drag yarışlarında da vites kullanılmaktadır ve bu yüzden her yarışçı için yarış öncesinde - dikkat edin TORK değil - her vitesteki beygir gücü eğrileri üstüste bindirilerek bir vites değiştirme şablonu hazırlanır ve bu şablona göre yarışçı 5-7 saniye içinde birk kaç kez vites değiştirir. Fakat vites değiştirmeler bir düğmeye basarak yapılmaktadır ve vites kutuları tabii ki sequential tiptedir (motosiklet şanzumanı). Yani özetle drag yarışlarında tork eğrileri baz alınmaz, güç eğrileri baz alınır. Optimum vites değiştirme noktası beygirgücü eğrisinin aşağıya doğru inmeye başladığı kesiminde bir üst vitesin eğrisinin yükselmeye başladığı noktanın kestiği rpm'de vites değiştirilir. Yani drag yarışlarında vites redline'da değiştirilmez çünkü vites kutuları redline'a göre değil anılan kesişme noktasına göre optimize edilmiştir. Ama vites tork tepelerinde de değiştirilmez. Çünkü hiç bir akselerasyon eğrisi - eğer vites kullanılıyorsa - tork eğrisini izlemez ama beygirgücü eğrisini izler. Drag yarışlarında da vites kullanılmaktadır ve bu nedenle tork ile değil beygirgücü ile yarış kazanılmaktadır. Bunu basit bir şekilde sınayın isterseniz. İnternete girin ve top-fuel dragsterlerin beygirgüçlerini aratın. Sonra bir de torklarını aratın. Aradaki farka bakın. Torkla kazanılacak yarış yoktur. iki araç düşünelim. vitesleri yok, ağırlıkları aynı. tekerleri aynı, herşeyleri aynı ama motorlarının çıktıları farklı:
    ARAÇ1 ARAÇ2
    100 LBF 200 LBF (TÜM RPM BANDINDA SABİT OLSUN)
    8500 RPM 4000 RPM (MAKSİMUM DEVİRLERİ)

    bu araçların vitesleri yok. Hangisi kazanır?

    YUKARIDAKİ KABULLERE GÖRE AŞAĞIDAKİ RPM/GÜÇ DAĞILIMI OLUŞMAKTADIR.

    DEVİR ARAÇ1 ARAÇ2
    1000 RPM 19,04 38,08 HP
    2000 RPM 38,08 76,16 HP
    3000 RPM 57,12 114,24 HP
    4000 RPM 76,16 152,32 HP
    5000 RPM 95,20 HP
    6000 RPM 114,24 HP
    7000 RPM 133,28 HP
    8000 RPM 152,32 HP
    8500 RPM 161,84 HP

    Bu iki araçtan biri 4000 rpm'de diğeri 8500 rpm'de max. gücüne ulaşmaktadır ama güçleri 4000 ve 8000 rpm'de eşittir. Eğer araç1 sadece 8000 rpm redline'a sahip olsaydı yarış kafa kafaya bitecekti. Ama araç1'in fazladan sahip olduğu 500 rpm ona bu yarışı kazandırır. Oysa araç2'nin torku araç1'den 2 kat fazla ama yarışı kaybetmeye mahkum çünkü devri yok. Peki biz bu tork-devir ilişkisini neyle ölçüyoruz? Beygir gücüyle!

    Şimdi de ikinci örnek
    ARAÇ1 ARAÇ2
    100 LBF 200 LBF (TÜM RPM BANDINDA SABİT OLSUN)
    4000 RPM 4000 RPM (MAKSİMUM DEVİRLERİ)

    şimdi hangisi kazanır? Torku yüksek olan diyorsunuz değil mi? Yine yanıldınız, beygir gücü yüksek olan kazanır. İşte ispatı:


    DEVİR ARAÇ1 ARAÇ2
    1000 RPM 19,04 38,08 HP
    2000 RPM 38,08 76,16 HP
    3000 RPM 57,12 114,24 HP
    4000 RPM 76,16 152,32 HP


    Bir aracın torku yüksekse o devirdeki beygirgücü de yüksektir. Çünkü güç, kuvvetin derivatividir. Ama tork düşük olduğu halde güç yüksek olabilir çünkü rpm yüksektir. Güç aynı zamanda devrin de derivatividir. Bu nedenle ne torkla ne de rpm'le uğraşmayın, bakmanız gereken tek yer BEYGİRGÜCÜDÜR.

    YARIŞLAR BEYGİRGÜCÜYLE KAZANILIR !!!


    quote:

    Orijinalden alıntı: RqJnr

    Tralles hocamın izniyle bende tork kavramının anlaşılması için bir iki bilgi vermek istiyorum.
    Aktarımı dişlilerle sağlanan araçlarda "redüksiyon oranı" diye bir oran söz konusudur.
    Redüksiyon oranı veya sürünme oranı(crawl ratio); vites dişli oranı ve diferansiyel dişli oranının çarpımıyla bulunur. Bu bulunan orana a dersek;
    Motor x devir yaptığında lastikler x/a devir yapacaktır. Bu bağlamda;
    Motor x devirde b nm tork veriyorsa lastiklere iletilen tork ab Nm tork olacaktır. Bir dizi şemanın daha iyi anlatacağını sanıyorum.

    Motor devri;
    />

    Lastikteki tork;
    />


    Şimdi, eğer ben son dişlim olan diferansiyel oranımı yükseltirsem, torkum artar; azaltırsam azalır. Doğru mu?
    Torkun döndürme kuvveti olduğu buradan da anlaşılıyor sanırsam, burada hemfikir olmalıyız.
    Pekala, bu dişlilerin de üst limiti var bunu da biliyoruz. Yani onun da pratik örneği şu, bir aracın dişli oranını yükseltirsek çabuk hızlanır fakat son sürati düşer. Dişli oranını düşürürsek son sürati yükselir fakat son sürate ulaşma hızı düşer. Bir şanzımanın içini görenler geri vites ile 5. vitesin farkını dişli ebatlarından anlayabilirler zaten.
    Motora açık hava filtresi bile takmadan dişli oranlarıyla oynarsak böyle ciddi bir değişiklik oluyor. Motor gücünde bir değişiklik söz konusu mu, hayır.
    Dişli oranlarını da geçelim, lastik çapı bile tork dağılımını ciddi etkileyen bir unsurdur. Çünkü lastik yarı çapı bir kuvvet koludur. Lastiğin çapını ne kadar arttırsanız, aldığınız yoldaki devir sayısı artar(motor devir artar), kadranda gözükenden daha yüksek sürat yaparsınız. Çapı düşürürseniz, birim uzunlukta lastiğin yaptığı devir sayısı azalır, kadrandakine göre daha düşük sürat yaparsınız.
    Pekala her şeyi tork yapıyorsa beygir nerede?
    Dinamometreye çıktınız, aracınızın gücünü ölçeceksiniz. Buradaki güç beygir gücü tork değil, çünkü tork bir moment kuvvetidir. Beygir gücünün maksimum olduğu devirde, tork maksimuma yakın olabilir veya uzak olabilir. Bu yine tralles hocamın dediği gibi tamamen dişi oranına ve lastik çapına bağlıdır(bhp yani kranktan ölçüm yapılması bu durumun haricindedir). Bunu malesef fizik bilgim yeterli olmadığından formüllerle anlatamam fakat;
    Dinamometre üzerindeyken ölçümü izlediyseniz 4. vitese alırlar. Çünkü eğer atıyorum 1. viteste ölçüm yaparsanız araç daha gücünün belki çeyreğine ulaşmadan lastik maksimum devri yapacaktır. Fakat 4. viteste yapıldığında motor gücünü aktarır, ve lastik maksimum devre ulaşmadan maksimum gücünü aktarır güç düşmeye başlar. Bu yüzden de çıktıda güç eğrisi yükselir yükselir bir noktadan sonra düşmeye başlar.
    Tork ile beygir gücü birbirine paralel değil, resmen birbirleri ile iç içe kavramlardır.
    Velhasıl, tork yarış kazandırır sözünün geçerli olduğu tek yarış drag yarışıdır. Çünkü orada araç daha maksimum gücüne ulaşmadan 1/4 mil (~400metre) tamamlanacaktır.

    Bir de eklemek gerekirse; tork ne kadar yüksek olursa araç maksimum gücüne o kadar çabuk ulaşır.




    Tralles hocama teşekkürü borç bilirim




  • @berkaymen

    hayır dogru viteste kullanıldıgı takdirde benzinli gecebilir..
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Akhilleus

    İyide bu çok anlamsız bi idda olmuş.Çünkü cevabı yok

    1.6 132 hp auris ile 1.6 tdci 90 hp Focus u kaldırırsak benzinli alır.

    1.6 bravo 120 hp dizel ile 1.6 100 hp opeli kaldırırsak dizel alır.

    en basit örnek olarak


    bütün değerleri vereceksinizki cevap bulalım.



    Aynen öyle...

    BU iş küçük çoçukların; Benim babam senin babanı döver! Hayır, benimki seninkini döver... iddasına benzemiş...




  • yokuş yukarı yokuş aşağı farketmez, düz yolda hangisi geçiyosa yokuş aşağıda yukarıda o geçecektir, bunu da belirleyen çok yüksek oranda hp/ağırlık oranı olacaktır.

    Bundan başka şeyler idda eden, torku yüksek diye dizel geçer diyen bu konuda cahildir.
  • herkese hayırlı aksamlar dıyerek baslamak ıstıyorum sozume arkadaslar sıze ıyı bır ornek vererek yanıtlamak ıstıyorum benım aracım atmosferık bır arac.. aracım 150 beygır. 2lıtre passat tdı vs 20fsı kapısmasında kım alır sıze gore desem demekkı herkes dızel arac alır dıyecek o zaman soyle soylıyım test edıldı onaylandı 2 arac ızmıt sakarya arasında test ettık ve asla ama asla bayırda dahıl dızel arac gecemıyor 2 aracda manuel ve dızel aracın kotu yanı devır cevıremıyor ve dızel arac 0 dan tırmanırken yaklasık her vıtes aralıgında 4 500 devırde 1.3 1.5 sn kaybedıyo cok fazla vıtese ıhtıyac duyuyo ve benzınlı her bır vıteste dızel 2 vıtes aralıgına ıhtıyac duyuyo ve benzınlı arac gercekten cok daha serı bır arac ha varsa aksını ıspatlamak ısteyen ızmıt te yasayan deneyerek gorebılırız ne bayır asagı ne bayır yukarı havada karada denızde benzın alıyo bırakın bu forumlarda duydugunuz tork ıyıdır o kotudur denen cocuksu lafları ıs pratıkte cok farklı sıze bır ornek daha 177 bmw 3.20d mı alır golf 170 tsı mı desem o zaman haylı haylı bmw dersınız oda oyle oluyor bır yere kadar tork bır yere kadar tsı hafıfde makaslı yollarda fena benzetıyo bmw yı...




  • Bi arkadaşımız 115 benzinli ve 109 dizel focusu örnek göstermiş.Doğru bir karşılaştırma olduğu kanısındayım bende.Eşit şartlar diyebiliriz.Bana göre benzinli, yokuş yukarı, yokuş aşağı, düz yol farketmez herzaman daha iyi performans verir.Bunu bizzat bir arkadaşımla denedik ve gördük.Fakat bir şartla, benzinli aracı yüksek devirde tutmak zorundasınız.Mesela biz iki farklı karşılaştırma yaptık.İlkinde 2.vites 1000 devirde belli bir hızda başladık ve dizel aldı başını gitti.Ben yetişene kadar rampa bitti zaten :) Çünkü torkunu düşük devirde sunabiliyor.İkinci denemede ise durağan haldeyken başladık ve bu seferde tam tersi bir sonuç ortaya çıktı.Benzinli daha ataktı.Çünkü vitesleri yüksek devirde değiştirildi.Benzinli araçla aynı viteste ortalama 6500 devre kadar soluksuz hızlanırken, dizel aracın soluğu kesilir.Bu yüzden yeteri kadar hızlanamadan vites değiştirmek zorundasınız.Siz dizelle vites değiştirirken, benzinli bir araç yanınızdan uzayıp gider.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: berkaymen

    Ben dizelin gecicegi konusuna su sekilde ulastim 1999 100 bg benzinli arac yokusta zorlaniyor 3. 4. Viteste pek cikamiyordu 109 beygirlik dizel focus cok rahat cikiyordu tabi benzinliye turbo koyarsak veya 2.5 uzerine cikldiginda benzin dizeli ezer cvp alamadim tam olarak video izlemistim 5 vites miydi neydi dizel golf benzinliyi geciyordu pistte



    Arkadaşım dizel araç yüksek tork sayesinde 3. vitesi 4. vitesi çevirebilir fakat benzinli araç aynı hızda 2. viteste yüksek devirde ilerler. Yani örnek vermek gerekirse 150km/h'da 3. viteste olan bir benzinli atmosferik bir araçla aynı hızda giden turbo dizel bir araç 5. vitestedir. Sonuç olarak dizel yüksek tork sayesinde düşük hızda yüksek vitesleri çevirebilir. Dediğiniz kıyaslama ile alakası yok yukarıdaki mesajın.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: DemirAtlı


    quote:

    Orijinalden alıntı: ruge


    quote:

    Orijinalden alıntı: DemirAtlı

    o yüzden kamyonlar tırlar benzinlidir değilmi yokuşta iyi çekiş yapsın diye.Anladın umarım.
    tork denen birşey var açsın okusun.


    o yüzden f1 araçları dizeldir diye çürütelim biz bu görüşü o zaman.


    f1 araçlarının kaç devir çevirdiğinden haberin varmı. dizel düşük devirde yüksek tork verir rampadan bahsedersen dizel derim sana.


    f1 araçlarının 18000 devirde sınırlı olması ya da kamyonların 3000 devir çevirmesinin bu durumla ne alakası var anlayamadım?benzinli ve dizel aynı deviri çevirecek diye bir şart mı var.
    sen bir genellemeyle doğru sonuca ulaştığını düşündün bende onun öyle olmadığını gösterdim.rampada devir çeviremez gibi bir düşünce var sanırım,ama viteside bu yüzden yapmışlar işte.5 le giderken 3 e alırsın yine deviri sona getirip yakın hacimdeki dizeli rampada avlarsın hocam benzinliyle merak etme.

    kullanımda farklılıklar yaratır dizel ve benzinli olması araçların.ekonomik nedenler olmasa dizelin alıcısı olmazdı (amerikada olduğu gibi)düşük devirde yüksek torkla daha ekonomik olması yüzünden tercih ediliyor dizeller zaten.

    neyse uzun hikaye bu.cevabımın başlangıcı kamyonların dizel olmasıyla benzinli-dizel arası farkın açıklanamayacağıdır.200 bg güç üreten bir kamyon ortalama 6500 cc lik bir motora sahiptir ve bu motora benzin yetiştiremezsin,o yüzden dizel motorlar var kamyonlarda.




  • motordan motora var fark 1.6 dizel diye 110 beygir benzinli diye 100 beygir koyup 0-100 de dizel daha hizli demek nekadar mantıklı geliyor ? veya 2500 devirde benzinliyle yokuş cikmaya kalkıp bu hizlanmiyor demek ? üretilen güç beygir olarak olculur siz nekadar güç üretiyorsaniz okadar ivme kazanırsınız. 300 nm torklu 1.6 120 beygir dizeli 157 nm torklu benzinli herşekilde geçer geçiyorda. tabi dogru kullanmayi bildikten sonra. ara hizlanma diye 2500 devirde gaza basarsanız benzinli geride kalır dogal olarak. son viteste 80 den 120 ye cıkmaya calisan test sitelerinin saçmalıklarından etkileniyor millet sonra benzinli rampada gitmez oluyor.(tabi her rampada 5000 devirde gitmek çok uygulanabilir birşey demiyorum. zaten normal kullanimda turbo araçlar benzinli veya dizel olsun daha rahat oluyor.)
  • quote:

    Orijinalden alıntı: logicman

    beygir güçleri aynı ise hatta dizel 10-15 aşağı olsa bile eğer benzinli turbo değil ise hiç şansı yok. benzinli arabanın 5-6000 de verdiği torku dizel araba 1700-1800 devirde vermeye başlıyor ve rampada tek ihtiyacınız torktur. bir rampaya en aşağıdan benzinli ve dizel araçla başlayın ne kadar geç vites değiştirirseniz değiştirin boy boy fark yersiniz. ayrıca yüksek devir çevirerek kafa tuttuğunuz dizel aracın 4 katı yakıt yakarsınız oda işin cabası. son hızda ve kalkışta dizele kafa tutarsınız ama ara hızlanmada ve rampada kendinizi üzersiniz. yukarıda denemeden yorum yazan çok kişi var yazdıklarından belli oluyor hemen . ben neredenmi biliyorum ? defalarca denedim çünkü .

    sallamaya bak.
    hangi benzinli max torku 5 6 binde veriyor




  • Arabayı çeken beygirdir.Tork sadece bu beygirleri kullanmamıza yardım eder.Benzinliyi çıkardın mı 6-7 binlere zaten 5 binin altına düşmez.Eee o zaman torkada ihtiyaç kalmaz.Dizel yüksek devir çeviremiyor bu dezavantajınıda torkla kapatıyor olay bu.

    Bi arabanın torku fazla diye her rampada, torku az olanı geçeceği söylenemez.


    Edit:yine söylüyorum atmosferik aracı çoğu kişi %50 kapasiteyle kullanıyor.O yüzden dizele geçince performansı hissediyor.Çünkü dizelde güç çok dar bi bantta.3500 devir çeviren bile uçuyor



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Akhilleus -- 10 Ocak 2010; 23:40:43 >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: forumnik

    su döken var mı peki? :)


    0-100 hızlanmasını 4.8 sn'nin altında yapan bir sürü araç var.Ve bunların hiçbirinin torku 4000 tork civarlarında değil. Ama beygirlerine bakarsanız 500 beygirden fazladır.Yani sonuçta aslolan beygirdir.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: logicman

    insanların ya okuma sorunu var yada işne geleni kullanarak üste çıkma problemi var. konunun başlığı 0-100 de dizelmi benzinlimi değil. yokuşta (rampada) dizelmi benzinlimi. benzinli araç düzde öne geçer çünkü tork yani hayvan gücüne düz yolda çok fazla ihtiyaç olmaz ama zora gelince tork ön plana çıkar. o zamanda ortada 106 falan kalmaz. birde yukarıda sürekli olarak araçlara amaç doğrultusunda olmayan parçalar ekleniyor (turbo v.s.), hacimler değiştiriliyor. bunlara gerek yok arkadaşlar. varsa imkanınız deneyip görün ne oluyor. 3-4. viteste arabanız deli gibi bağırırken yanınızdan 3000 devir 140 km hızla aheste aheste geçen dizeli görünce bakalım ne hissdeceksiniz. tekrar söylüyorum denedim oradan biliyorum.


    Siz yanlış denemişsiniz. O 300 nm tork motorun yüksek devir çevirme özrünü ortadan kaldırıyor.Öyle boy boy fark atacak fark yaratmıyor.Kaldıki bu araçların beygirleri aynı fakat arada 400 kg gibi ciddi bi fark var.rampa yukarıda 106 geçer.Haa bağırır mağırır ama yinede geçer.(kesin burdanda çok yakara gelir konu.çok yakmaz aslında sadece bizde benzin pahalıdır)

    Bu arada rampa yukarı drag yapmak nasıl bir fantazidir anlamadım gitti.Birde şu dizel-benzin tartışmalarını anlamıyorum.Ya ne güzel bir sürü çeşit var işte.Güzel güzel biniyoruz.Bi araç her konuda üstün olacak diye bi şey yok.Sahibi olduğunuz araçları Tanrı laştırmak için bu kadar kasılmayın



    edit:Hüseyin Bolt un sırtına 40 kg yük koyun.100 metrede plaka okuturum ona.Pardon şortumun markasını okuturum



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Akhilleus -- 11 Ocak 2010; 14:11:24 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: bende345

    Peki söyleyin bakalım: Arka koltuğa çocuğu , kaynanayı ve kaynatayı , yana hanımı alsak , bagaj da ağzına kadar dolu olsa yokuşta kim geçer?



    gücü fazla olan geçer...

    konu tam bir kavram karmaşasına dönmüş..

    eğer soru "yokuşta 5 kişi + full bagajla dizel araçmı yoksa benzinli araçmı tercih edersiniz?" olursa, başta yakıt ekonomisi kaygısından dolayı ben dahil herkes dizel der..ama olayı hangisi geçer boyutuna getirirsen burada motor gücü başta olmak üzere bir çok değişken girerki işin içerisine burada "benzinli alır" veya "dizel alır" demek imkansıza yakın bir olaydır..

    aracın gücü hp cinsindendir nm cinsinden değil

    birde tralles hoca 10000 kere yazdı-çizdi..lütfen artık tork tork diyip durmayın..adam forumu terk edecek bu yüzden..esas olan güçtür(hp-bg-kw..vs, not nm)




  • quote:

    Orijinalden alıntı: hakaniko

    1.6 benzinliyi yükle. Sarıyer hacıosman yokuşundan yukarı sal. yokuşa 100 ile girsen yokuştan en fazla 80 ile çıkarsın.
    1.3 dizeli yükle. Aynı yokuştan yukarı sal. 100 le girsen 100 ile (belkide üstüyle) çıkarsın.
    1.6 dizel 300 tork ile düşünemiyorum.

    Kimse zaten düz yol veya 0-100 için birşey demedi. benzinli uzar gider.

    ama yokuşta, birde araçları yüklerseniz tork sayesinde dizel daha rahat çıkacaktır hatta ivmelenmesini sürdürebilir.


    ney anlamadım...

    kusura bakma kardeş ama ya "vites" denilen şeyden haberin yok yada benzinli araç kullanmamışsın..eğer demek istediğin şey "dizel araçla hacı osman yokuşunu vites değiştirmeden hızlanarak çıkabilirsin" evet bu olabilir, dizel torku yüksek olduğundan düşük devirde daha yüksek güç verir ve halk arasındaki tabirle çekeri iyidir, vites değiştirmeden basar gider. ama benzinliyi 2 vites düşürdünmü bak bakalım nasıl 100 le girip 150 ile çıkıyor hacıosmanı...

    ha bu hareketi yapınca dizelde 20-25 kuruş yakarsın benzinlide 50-55 kuruş, belkide daha da fazla.. bu noktadada laf yok, ama 1.6 benzinliyi yükleyeceksin ve uygun viteste yüksek devir çevirerek çıkacaksın ve 100 ile girip en fazla 80 ile çıkacaksın ha..yok böyle birşey




  • hakaniko kardeş bugün aklıma geldi..rototest.com adresini bilirmisin bilmem..orada bir çok marka ve modelin dyno sonuçlarını bulabilirsin..

    özellikle aynı hacim-aynı kasa iki araç aradım,al sana aynı kasa aynı ve hacimde iki farklı aracın dyno sonuçları

    http://www.rri.se/popup/performancegraphs.php?ChartsID=581

    http://www.rri.se/popup/performancegraphs.php?ChartsID=579

    araçlar 2001 model 7.40 biri dizel digeri benzinli...

    benzinli olan 210 kw dizel olansa 180 kw gücünde

    fakat grafikleri güzelce incelersen yakalaman gereken bir nokta olduğunu görürsün..2000, 2500, 3000 gibi daha düşük devirlerde daha güçsüz olarak görülen dizel motor benzinliden daha güçlü..misal maksimum gücü 210 kw olarak imalatçı tarafından bildirilen motorun 2000 devirdeki gücü(grafikte gözükmüyor ama kabaca tahmin edebiliriz) 90 kw cıvarında
    dizel versiyonunun ise kabaca 105 hp cıvarında..

    aynı işlemi 2500-3000 devirde de yaparsak görürüz ki bu devirlerde benzinlinin gücü(2500 devir için benzinli seçenegin grafiğinde görülmüyor ama kabaca) 100 kw ve 120 kw tır

    dizelde ise 2500 ve 3000 devirlerdeki güç yaklaşık 135 ve 150 kw tır..

    ha devir tırmandıkça grafikten de görebilecegin gibi ibre bu sefer benzinliden yana kaymaktadır...

    şimdi soru şu: sence aynı agırlıkta yokuş yukarı yapacagın bir yarışta dizelmi geçer benzinli mi?

    ben söyleyeyim cevabı...grafikten bakarsan yaklaşık 4000 devirde her iki motorda 170 kw gibi bir güç üretiyor..eğer bu yarışa şöyle bir kural koyarsan ve dersen ki "araçlar 4000 devirin altında kalacak", dizel motor 0-4000 devir bandında çok daha güçlü olacagı için her şekilde götürür..bakın bu nokta çok önemli..dizel motorun fabrika verisi 180 kw benzinlininki 210 kw...ama nerde 210 kw?..yaklaşık 5400 devirde 210 kw..ama dizelin durumu ne? 180 kw olmasına ragmen kural olarak koyduğumuz 4000 devirin altında benzinli seçeneginden çok daha ileride..

    peki bu devir limitini kaldıralım ve diyelim ki "kardeşim isteyen istediği deviri çevirsin"..ozaman sonuç ne olur biliyormusun?..dizel hacıosmanı çıkana kadar benzinli olan verisyon mecidiyeköye geçer

    neden? çünkü devir çevirme limiti kalkınca benzinli motor esas gücü olan 210 kw'ı ortaya koyabilecek..

    ha belki bu bahsettiğimiz teorik yarış sırasında dizel belki hiç belkide 1 vites düşürerek çıkacak hacıosmanı ama benzinli 2 vites düşürerek çıkacak..ama eğer şanzıman oranları aynı ise benzinli gücü fazla olduğu için herzaman götürecek işi..yine tekrarlıyorum belki bu yarış sırasında benzinli olan dizelin 3 katı takıt yakacak..ama konu bu değil

    şimdi anlatabildimmi arkadaşım milletin tork tork dediği şeyin aslında neye yaradığını..sadece düşük devirde yüksek güç çıkarmaya yarar tork..yani halk arasındaki değişle "çekişi iyi" olmasını sağlar...

    edit: şimdi milletin dediği o "koltuğa yapıştırma" efsanesinin nereden geldiğini çok daha iyi anlayabiliyorsundur sanırım..aynı güçte ve hacimde dizel olan kalkış sırasında(0-3000 veya 0-4000 devirlerde) benzinliden daha güçlü olduğu için ilk gaza bastığınızda daha fazla bir güç alırsınız ve bu sizin ilk başlardaki ivmelenmenizin benzinliye göre daha iyi olmasını sağlar..

    daha anlaşılır olması için söyle bir örnek vereyim...

    rakamlar atmasyon...

    aracın her sn için devrini 1000 devir artırdığını misal olarak alalım

    dizel araç 0-1000 devirde yani ilk saniyede 3 mt/sn2 lik bir ivme üretir...1000-2000 devir bandında 4 mt/sn2 lik bir vme üretir...2000-3000 devir bandında 5 mt/sn2 lik ve 3000-4000 devir bandında da 4 mt/sn lik bir ivme üretir..ama 40000 devirden sonra bu ivme 1 mt /sn ye düşer..

    benzinli araç ise 0-1000 de 1 mt/sn2, 1000-2000 devirde 2 mt /sn2, 2000-3000 devirde 2.5 mt/sn2, 3000-4000 devirde 3 mt /sn2, 4000-5000 devirde 4 mt/sn2 ve 5000-6000 devirde 5 mt/sn2 lik bir ivme verir...

    dediğim gibi rakamlar tamamen atmasyon ama senaryonun amacı sadece olayın işleyiş biçimini göstermek...

    şimdi ne dedik her saniyede 1000 devir artırıyor devir saatini..

    ne oldu bu durumda? dizel araç 3. sn de 5 mt/sn2 lik bir ivmeye çıktı...benzinli ise aynı ivmeye 5 sn çıktı..yani dizel araç sizin üzerinize daha fazla bir kinetik enerji uyguladı ilk 3 sn içerinde..yani koltuğa yapıştınız.

    daha düzgün bir ifadeyle.. ilk üçüncü saniyenin sonunda dizel aracın hızı 9 mt /sn oldu benzinli aracın hızı ise 5.5 mt/sn oldu...
    kinetik enerji olarak ise 0.5*M*9*9 ve 0.5*M*5.5*5.5..toparlarsak ilk 3 sn içerisinde dizel aracın kinetikm enerjisindeki değişim 40.5M benzinli aracın kinetik enerjisindeki değişim ise 15.125M oldu(M araçların kütlesi, eşit kabul edildi) yani ilk 3 sn içerisinde dizel araçın içerisinde oturan bir sürücünün kinetik enerjisi benzinli araçta oturan sürücüye göre 2.67 kat daha fazla değişti..



     Yokusta Benzin-Dizel-ÇÖZÜLDÜ


     Yokusta Benzin-Dizel-ÇÖZÜLDÜ



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi alikum -- 12 Ocak 2010; 13:56:43 >




  • 3 hafta foruma girmedim, bugün gireyim dedim, o da ne? yine ortalık karışmış, yine tork fanatikleri eşsiz vecizler yumurtlamışlar. Elektrik motoru torkunun bambaşka bir şey olduğunu öğrendim örneğin ve onca yaşıma rağmen bir yaşıma daha girdim. Meğer torklar klasifiye edilirmiş...
    -Senin torkun ne torku?
    -Benimki dizel torku abi...
    -Yürü len, benimki elektirik motoru torku!..
    -Ama ikimizin de torku aynı?..
    -Olsun, benimki elektrik motoru torku ve senin torkunu döver, hele bütün beygirgüçlerini dayak manyağı yapar!..

    Şaka bir yana tork torktur ve kaynağından bağımsız bir niceliğe sahiptir. Torkun miktarı ile nasıl üretildiği arasında fiziksel bir ilişki yoktur. İster elektirik motorundan, ister dizel motordan, ister benzinli, ister turboprop motordan gelsin, tork her yerde aynı torktur, elektirik motorunun torku diğer motorların torkundan belki daha az, belki daha çoktur ama daima AYNI şeydir.
    Tork meselesi neden bu kadar kafa karıştırıyor anlıyorum ama her defasında yeniden anlatmak giderek zorlaşıyor. Bu konuda bu forumda yazdıklarımı toplasam bir kitap cildi yapar herhalde...
    Tork mili döndüren kuvvettir, beygirgücü de bu milin sahip olduğu kuvvetin dönüş hızına oranıdır, nokta. En basit tanımlar bunlar, daha basiti yok.

    Açalım:

    Tork bildiğiniz kuvvettir; farkı, doğrusal değil, açısal oluşudur bu nedenle doğrusal kuvvetin ölçülerinden biri olan kg yerine açıyı da karşılamak üzere kg-m ile gösterilir. Bu da bizi manivela koluna götürür. Misal, duvara yaslanalım. Ne yaptık? Ağırlığımızın bir bölümünü duvara transfer ettik yani belirli bir kuvvet uyguladık. Diyelim ki bir elimizle duvarı itmeye başladık, ne olur? Evet duvar yerinde kalır ama biz duvara adnını koylaım, mesela 25 kg’lık bir kuvvet uygularız. Buna lineer kuvvet denir. Aynı kuvveti kolumuzla bir manivela koluna uygularsak buna da açısal kuvvet yani tork denir. Eğer manivela kolu 1 metre ise uyguladığımız açısal kuvvet de 25 kg-m olur ya da 245 NM.

    Dolayısıyla tork aslında kavraması basit bir olgu, asıl kavraması zor olan beygir gücü. Ya da genel anlam da Güç. Not: Burada güç ve kuvvet arasında linguistik bir ayrıma gidiyoruz. İngilizcede Kuvvet Force (F) ile Güç de Power (P) ile gösterilir ama bizde çoğu kez Güç ve Kuvvet birbirinin yerine yani eş anlamlı olarak kullanılır. Biz terminolojik olarak ayırıyoruz. Peki Güç nedir? Güç iş yapma hızımızdır. Bir işi ne kadar hızlı yaptığımızın ölçüsüdür. İşi kuvvet yapar ama zamana karşı grafiğini Güç verir. Dolayısıyla güç enerji transfer hızı ya da oranıdır, yani enerji harcama hızımızdır. Beygir gücü de referans bir güç seneryosuna karşı arabalarımızın ölçülen gücüdür. Kuvvet tek bir komponent içerir, kendisi. İş 2 komponent içerir: Kuvvet ve Yol. Güç 3 komponent içerir: Kuvvet – Yol – Zaman.

    Öyleyse beygir gücü torkun açığa çıkış hızıdır diyebilir miyiz? Evet, diyebiliriz. Tork ne kadar hızlı açığa çıkarsa o kadar fazla beygir gücümüz olur.

    Biz esasen bu ikisini de hissedebiliriz. Misal: dönen bir mili iki elimizle sıkıca kavrayalım. Avuçlarımızda dönmesini hissettiğimiz şey torktur. Dönerken elimizin direnci ile ortaya çıkan ısı da beygirgücüdür. Biz onu avucumuzda sıcaklık olarak algılarız. Şaşırtıcı ama böyle. Zaten o yüzden 1 HP = 2,544 BTU’dur diyebiliyoruz. Şimdi bu milin 100 NM ile dakikada 1 devir yaptığını düşünün, eliniz ne kadar ısınır? Çok az... Peki aynı milin dakikada 1000 devir yaptığını düşünün, şimdi ne kadar ısınır? Eliniz yanar yahu!.. İşte bu beygir gücüdür, yani iş yapma sıklığımzıdır, o işi ne kadar hızlı yaptığımızdır. Bir başka deyişle, tork ve rpm’i birbirine bağlayan, her ikisini bir konteks içinde anlamlı kılan şeydir. Bize tork ve rpm arasındaki o muazzam ilişkiyi verir. Beygirgücü HIZ demektir.

    Girişte sözünü ettiğim kavram karmaşasına burada geri dönüyorum. Gördüğünüz üzere tork olsun beygirgücü olsun motordan motora niteliği değişen şeyler değildirler. Dizelin torku benzinlininkinden farklı bir şey değildir, sadece daha fazladır, aynı güçteki elektirk motorunun daha da fazladır ama özünde hepsi aynı şeydir. Dizel olsun, benzinli olsun, elektirikli olsun tümü bize güç üretmek üzere tasarlanmış araçlardır, girdileri farklı olabilir ama çıktıları aynıdır.
    Şimdi, tork nerede işe yarar beygir gücü nerede, örneklerle bir göz atalım.

    Tork, yük taşımada işe yarar. Nasıl? Hiç saatte 5 km hızla rampa tırmanan yüklü bir kamyon gördünüz mü? Mutlaka görmüşsünüzdür... O kamyondaki 20 ton yükü aynı beygirgücündeki bir otomobile vursaydık, çeker miydi? Elbette çekemezdi çünkü yeterli gücü olmakla birlikte yeterli torku yoktu. Bir milin dönüş hızından bağımsız olarak dönmesi ve bunu karşı bir kuvvetin varlığında yapabilmesini tork ile açıklıyoruz. Peki bu kamyon 20 ton yük sırtındayken gaza bassaydı 50 kms hıza çıkabilir miydi? Hayır çıkamazdı çünkü yeterli torku olduğu halde yeterli beygirgücü yoktu.

    Tork, çekmede (towing) işe yarar. Çekmede araca dikey yük yerine yatay yük bindirirsiniz. Bunun dışında senaryo yukarıdaki ile aynıdır. Şöyle düşünün Bir otomobilimiz var motoru 1500 rpm’de 100 NM tork veriyor (Bu da 28 HP yapar) 1. Vites dişli oranı 3,5, ayna-mahruti oranı 4,2 olsun. Tekerler de 175/65R15 olsun. Bu durumda otomobilimiz tahrik tekerleriine 100 * 3,5 *4,2 /0,31 = 4742 Newtonluk bir itiş gücü uygular Karşı yöndeki kuvvet 4742 newtondan küçük olduğu sürece mil dönmeye devam edecektir. Eğer biz bu araca ağırlığı ile 4741 N bir karşı kuvvete sahip bir treyler bağlasaydık, aracımız 1500 rpm’de bu yükü çekecekti (dahili karşı kuvvetleri ihmal ediyorum).

    Görüldüğü üzere bu yükü çekmek için tork gerekiyor ama bu yük altındayken aracı 1500 rpm’den 3000 rpm’e çıkarmak için daha üst devirlerde eşit ya da daha yüksek tork gerekiyor. Buraya kadar her şey güzel, yukarıdaki tork tanımımıza da uyuyor. Ama hala eksik bir şey var. 1500 rpm’den 3000 rpm’e çıkışın süresini belirtmedik. 1/1000 saniyede mi, 1 saniyede mi, 1 dakika da mı, 1 günde mi yoksa 1 yılda mı?.. Tork bize ASLA bunun ölçüsünü vermez. Tork, bize karşı koyabildiği ve mili döndürmeye devam ettiği kuvveti verir ama bunun zamana karşı grafiğini vermez. Onu bize beygirgücü verir (bkz. yukarıdaki tanım)

    Tork bu 2 durum dışında anlamlı bir fiziksel büyüklük değildir, Şimdi özetleyelim; sabit bir hızda momentumu koruyan şey torktur, momentumdaki değişim beygir gücüdür. Dolayısıyla her türlü hızlanma hesabı tork ile değil, beygirgücü ile yapılır çünkü zaman komponenti içermektedir. Zaman komponenti içermeyen senaryolarda ise torku kullanabiliriz yani yük taşıma ve çekme kabiliyetinde...

    Yokuş yukarı hızlanıyorsanız beygir gücü, yokuşta momentumunuzu koruyorsanız tork konuşulur. Düşük devirlerde dizeli – zamana karşı - hızlandıran şey torku değil, torku yüzünden düşük devirlerde çok güçlü olan beygir gücüdür. İnsanlar dizel düşük devirlerdeki yüksek beygirgücünü torku ile karıştırırlar. Buna firmaların spek sayfaları yol açar. Çünkü bir maks. HP bir de maks. Tork değerini verirler ama tüm rpm bandındaki HP değerini vermezler. Böyle olunca insanlar hızlanmayı torka borçlu olduğunu sanırlar. Benim nezdimde en büyük otomobil yanılgısı budur. Hızlanmayı HP’ye borçlusunuz aksi halde fizikçiler güç tanımını değiştirmek zoerunda kalacaklar!...

    Sorulan soru ise beyhude bir soru çünkü mesele dizel, benzinli meselesi değil,
    1. Araçların güç grafikleri
    2. Transmisyon oranları
    3. Ağırlıkları
    4. Tekerlek çapları
    bilinmeden yapılacak her türlü yorum boştur, beyhudedir...




  • Biraz daha fizik bilgisi gerekiyor sanırım, fizik bilmeden fizik büyüklükler üzerine konuşuluyor kanaatindeyim:

    P: F x V

    Bu fomulü otomobillere uyarlarsak:

    HP = Kg x KMS / 274

    Bu formulü şöyle de yazabiliriz:

    F: P/V

    F = MA olduğuna göre;

    A = F / M

    Oradan da şunu söyleyebiliriz

    F > F1 = P > P1 / V yani P'yi büyültürseniz F de büyümektedir. Maksimum F için Maksimum P gerekir! Yani tekerlek tabanındaki lineer kuvveti maksimize etmek için beygir gücünü maksimize etmek gerekir.

    Tekerlek tabanındaki lineeer kuvvet (F), hız sabitken (V), beygir gücünün maksimum olduğu noktada maksimumdur.

    Akselerasyon için tekerlek tavanındaki kuvvetin artması gerektiğine göre, HP'nin maksimum olduğu yerde akselerasyon maksimumdur. Bu nedenle maksimum tork rpm'inde değil, vites kutusuna göre maksimum HP rpm'i ile redline arasında bir yerlerde vitest büyültürüz.

    Torkun maksimum olduğu yerde uzun süre ivmelenemezsiniz, orası çok dar bir banddır.

    Torkun maksimum ivmeyi yarattığını düşünenler maksimum ivmenin geldiği rpm'de ya da biraz üstünde vites değiştirsinler, ben de maksimum HP'nin geldiği devirde ya da biraz üstünde vites değiştireyim, kimin daha iyi ivmelendiğini birlikte görelim, var mısınız?

    Tork diyenler, hep torkun en yüksek olduğu rpm'de kalsınlar, bakalım ne kadar ivmelenebilecekler!..




  • quote:

    Orijinalden alıntı: tralles

    Yerden göğe haklısın hocam belirttiğin 2 hususta da haklısın. şirkette aceleyle yazarken maalesef zaman zaman böyle hatalar ve anlam kaymaları yapabiliyorum. Söylediğinde haklısın. Anlatamak istediğim ivme değil hızdaki artıştı, hız yerine yanlışlıkla ivme kelimesini kullanmışım. Oysa ki bu iki kelime birbirini ikame etmez, daha dikkatli olmam gerekirdi. Ayrıca, verili bir viteste max. ivmenin maksimum tork rpm'i civarında olacağı da doğrudur ama vites değiştirerek hızlandığımızda hız-zaman grafiğimiz tork eğrisini değil, beygir gücü eğrisini izdüşümler. Tek bir vites içinde veya vitessiz olarak hız-zaman grafiğimiz yine beygirgücü eğrisini izler ama ivme grafiğimiz tork eğrisini izler. Eğer tork eğrimiz tüm rpm bandı boyunca sabitse ivme eğrimiz de aynı şekilde düz olacaktır. Burda da iki kavram karışmış: hız-zaman grafiği ve ivme grafiği. Şirkette bir yandan iş yaparken bir yandan cevap yazdığım zamanlarda fazla dikkatli yazamıyorum.

    İşten fırsat bulduğumda, bu konu üzerinde detaylı bir yazı yazmak istiyorum sağlam örnekler ve destekleyen grafiklerle...

    Bu konularda çoğu forum üyesinde belli bir kafa karışıklığı var. Bugüne kadar bunu hem işten fırsat bulup yapamadım hem de okunmaz diye çekindim.

    Neyse, uzatmayayım, dikkatin için teşekkürler, zaten benden kaçsa sizin gibi değerli ve bilgili forum üylerinden kaçmaz.

    Saygılar.


    Estağfurullah hocam.Kısıtlı zamanınıza rağmen hala bizimle birşeyler paylaşıyor olduğunuz için asıl size çok teşekkür ederiz.
    Sizin değerli yazılarınız hakkında endişe etmenize gerek yok.Görünen o ki forum için herzaman ayrı bir yeri var.Bence de Tork-Beygir Gücü ilişkisi hakkında forumun bilgilenmeye ihtiyacı var.Böyle bir yazı yazdığınızda benim de yönetici arkadaşlarımızdan ricam üst konu yapılmasıdır.Böylelikle bu tarz konular bir daha açılmayacaktır.
    İyi Forumlar .
    Saygılar




  • 
Sayfa: 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.