Şimdi Ara

Peugeot 5008 (232. sayfa)

Bu Konudaki Kullanıcılar:
3 Misafir - 3 Masaüstü
5 sn
37.531
Cevap
147
Favori
1.647.395
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
15 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 230231232233234
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Detay fotoğrafı görünce içim acıdı ya. Bedavadan kaza... İhşallah çabuk hallederler aracınızı...
  • quote:

    Orijinalden alıntı: drsnrky

    quote:

    Orijinalden alıntı: tttnet.net

    bu arada aracımın ilk 1000 km yakıt tüketim değerleri..e-hdi olmayan araçlardan tüketim değerleri farklı mı sizce..bilgi babında yani..

     Peugeot 5008


    bu 1 ve 2 numaralı ortalamalar kendilerini 10.000 km de sıfırlıyor. ben 1.ortalamayı hiç silmem, 2. ortalamayı depoyu fulleyince silerim. 10.000 km ortalamalarım üç defasında 6.2, bir defasında 6,4 oldu. sizin ortalama da benimkine paralel gidiyor sanırım. (aracım 110 bg)

    aynen bende dediğiniz gibi 1.ortalamayı hiç ellemiyorum ama 2.ortalamayı yakıt alınca sıfırlıyorum..ben arabamı alırken 1 depo ile 1000km yapsın yeter diyordum yaptı hatta geçti bile.. eski arabamla haftada 80 liralık lpg alıyordum...320 lira lpg,benzinde alıyordum 60-70 lira civarı.400 lira civarı aylık yakıt masrafım vardı..neredeyse yarı yarıya düştü..




  • quote:

    Orijinalden alıntı: ENG_civ

    geçmiş olsun melodramm , Allah daha büyük kazalar vermesin.

    Bakım konusunda ilk mesajımı hatırlatayım. Hafif koşullar 30.000km - ağır koşullar 15.000km. Yani 15.000km uzun yol yapsam ve bu 60 gün sürse, herhalde 25.000km'yi bulurum servise girmek için. Ama 15.000km'ye geldiğimde en az 5000km şehir içim varsa, doğru servise giderim ben de. Yani biraz kullanma şartları diyorum ben.

    Aracınız hayırlı olsun mry_82.

    teşekkürler dostum.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: melodramm

    quote:

    Orijinalden alıntı: drsnrky

    quote:

    Orijinalden alıntı: melodramm

    quote:

    Orijinalden alıntı: drsnrky

    quote:

    Orijinalden alıntı: melodramm

    Merhaba,

    Bugün ilk kazamı yaptım, trafik kazası demiyorum çünkü önümdeki araç aynaya felan bakmadan paldır küldür aynamı kopartıp sürücü kapıma daldı.

    (Sokağa girdim duran aracı gördüm bekledim; adam geri geri gelip çarptı)

    Sonuç aşağıda. Adam pardon felan dedi ama ne yazar. Korna selektör gırla adam nasıl iş anlamadım ne görmüş ne duymuş

    Bakalım yarın ÜNALLAR'a gideceğim.

    İyi forumlar...


    çok geçmiş olsun. nazarlık olsun diyelim, allah büyük kazalardan korusun.

    bu arada kamyonetin ön plakasını silmişsiniz, arka plaka aynen ortada

    Yok kamyonetin plakasını pek önemsemedim.

    Ama böylede olmaz yaww.

    Adam badozlama geldi vurdu.

    Bakalım yarın ÜNALLAR' a gideceğim.

    Sol ayna kırılmasaydı hemen yaptırma taraftarı değildim ama adam aynayı söktü aldı.

    Tabii sökerken de kapının anasını ağlattı.

    Detay bilgileri veririm.

    şansınıza kelebek camı kırılmamış gibi duruyor. muhtemelen kapı boyanmış olacak, hepsi o.

    Merhaba;

    Ben kapının değişeceğini düşünüyorum.

    Aluminyum olduğu için doğrultma çok olası değil.

    Macun ile doldu yaparak düzeltme kısmına da ben sıcak bakmıyorum.

    Kesinlikle değişecek parçalar; sol ayna + sol ön kapı krom çıta + sürücü kapısı belki (keşif sonrası belli olacak)

    Bakalım hayırlısı artık.

    İyi forumlar...


    hocam kapının değişmesi sözkonusu olmaz ama kapı sacı değişebilir. Resimdeki hasarınız eğer düzeltilebilir birşeyse düzelttirmenizi öneririm, aracı satarken sacın değişmiş olması değer kaybettiriyor (sanırım sadece türkiyeye özgü salakça bir alışkanlık) hasarın az olduğunu göstermek için resmi saklayıp alıcıya göstermeyi düşünebilirsiniz.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: melodramm

    Hasar detay fotosu.

    İyi forumlar...

     Peugeot 5008


    Çok geçmiş olsun.Maalesef hiç umulmadık anlarda neler olabiliyor.Neticede her şey yapılacak ama işte..Allah daha beterinden korusun ne diyelim...
  • quote:

    --drsnrky-- hocam kapının değişmesi sözkonusu olmaz ama kapı sacı değişebilir. Resimdeki hasarınız eğer düzeltilebilir birşeyse düzelttirmenizi öneririm, aracı satarken sacın değişmiş olması değer kaybettiriyor (sanırım sadece türkiyeye özgü salakça bir alışkanlık) hasarın az olduğunu göstermek için resmi saklayıp alıcıya göstermeyi düşünebilirsiniz.


    Evet, aynen katılıyorum, türkiyeye özgü salakça bir alışkanlık.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: ayblrdija

    quote:

    Orijinalden alıntı: melodramm

    Hasar detay fotosu.

    İyi forumlar...

     Peugeot 5008


    Çok geçmiş olsun.Maalesef hiç umulmadık anlarda neler olabiliyor.Neticede her şey yapılacak ama işte..Allah daha beterinden korusun ne diyelim...

    Geçmiş olsun...
  • quote:

    Orijinalden alıntı: ENG_civ

    geçmiş olsun melodramm , Allah daha büyük kazalar vermesin.

    Bakım konusunda ilk mesajımı hatırlatayım. Hafif koşullar 30.000km - ağır koşullar 15.000km. Yani 15.000km uzun yol yapsam ve bu 60 gün sürse, herhalde 25.000km'yi bulurum servise girmek için. Ama 15.000km'ye geldiğimde en az 5000km şehir içim varsa, doğru servise giderim ben de. Yani biraz kullanma şartları diyorum ben.

    Aracınız hayırlı olsun mry_82.

    15 000 de bir bakıma gidenler 60.000 e geldiklerinde 4 kez 20.000 de bir gidenler ise 3 kez gitmiş olacaklar ve forumdan anladığım kadarıyla 250TL ye bakım yaptıranlar var...

    Bu durumda 60bine gelince 20binde bir gidenler 250 tl az ödeyecek....

    Ama bu 60 bin içinde yağın eskimesi, polen filitresinin tıkanıp klimanın daha fazla enerji ihtiyaç duyması, hava filitresinin tıkanması vs. gibi şeyler yüzünden fazladan yakıt gideri ile 60bin kilometre yaparsanız extra yakması sonucunda 250 tl yi yakıta geri verirsiniz diye düşünüyorum...

    60 bine kadar en az 60 depo yakıt alacaksınız buda en az 12000TL demek illa ki 250 TL fazla yakacaktır...

    Tabi fren balatalarını bitmesi vb. gibi tehlikeli durumlarda yaşanabilir, motor zarar görebilir vs...

    Bence pirince giderken bulgurdan olmanın manası yok, benim görüşüm riske girilmemeli, ben 15000 i makul buluyorum...



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi miji -- 6 Şubat 2012; 5:51:10 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: ENG_civ

    quote:

    --drsnrky-- hocam kapının değişmesi sözkonusu olmaz ama kapı sacı değişebilir. Resimdeki hasarınız eğer düzeltilebilir birşeyse düzelttirmenizi öneririm, aracı satarken sacın değişmiş olması değer kaybettiriyor (sanırım sadece türkiyeye özgü salakça bir alışkanlık) hasarın az olduğunu göstermek için resmi saklayıp alıcıya göstermeyi düşünebilirsiniz.


    Evet, aynen katılıyorum, türkiyeye özgü salakça bir alışkanlık.

    Üstelik değişen boyadan daha çok değer kaybettiriyor, araç sağlam olduktan sonra boya yerine sıfır parçayla değişmiş olması daha iyi değil mi? ben hiç bu işi anlamıyorum...




  • quote:

    Orijinalden alıntı: miji

    quote:

    Orijinalden alıntı: ENG_civ

    quote:

    --drsnrky-- hocam kapının değişmesi sözkonusu olmaz ama kapı sacı değişebilir. Resimdeki hasarınız eğer düzeltilebilir birşeyse düzelttirmenizi öneririm, aracı satarken sacın değişmiş olması değer kaybettiriyor (sanırım sadece türkiyeye özgü salakça bir alışkanlık) hasarın az olduğunu göstermek için resmi saklayıp alıcıya göstermeyi düşünebilirsiniz.


    Evet, aynen katılıyorum, türkiyeye özgü salakça bir alışkanlık.

    Üstelik değişen boyadan daha çok değer kaybettiriyor, araç sağlam olduktan sonra boya yerine sıfır parçayla değişmiş olması daha iyi değil mi? ben hiç bu işi anlamıyorum...

    Bu saçma mantık sadece bizde var sanırım.

    Yamuk yumuk orijinal araç yerine; yetkili servisde değişim yapılmış, değişenli araç tercihimdir.

    Ewt resimleri saklayacağım; ama değişen parçanın araca değer kaybettirmesi pek umrumda değil.

    Zaten araç satış durumuna geldiğinde araca ait yakıt fişlerini bile vereceğim (KILLIK DİZ BOYU)

    Ama sırf bu sebep ile macun ve benzeri ile yapılan onarımları desteklemiyorum.

    Kapı sacı değişimi mümkün olmaz diye düşünüyorum.

    İç sac ile birleşimde yapılan kıvrım işlemi servis de yapılabilecek bir işlem gibi gelmedi bana.

    Bakalım herşey ÜNALLAR'da belli olacak.

    İyi foumlar...




  • quote:

    Orijinalden alıntı: tttnet.net

    arkadaşlar hayat paylaşınca güzel demişler...forumun zaten maşallahı var...çok güzel gidiyor.. bende bu güzelliğe güzellik katmak istedim..
    bu resimleri arkasta arabamın lastiğinin değişti gün çekmiştim...dışarıda yağmur çamur vardı..hazır pırıl pırıl yakalamışken kaçırmayayım dedim..

     Peugeot 5008


     Peugeot 5008


    Maşallah




  • quote:

    Orijinalden alıntı: drsnrky

    Sayın tttnet.netin beyaz 5008ini görenler kendi aracını görmüş gibi heyecanlanmıştır sanırım. Buz mavi 5008 resimleri de benden:

     Peugeot 5008


     Peugeot 5008


     Peugeot 5008



    Maşallah




  • quote:

    Orijinalden alıntı: mancın

    Merhaba arkadaşlar,
    başıma bir olay geldi sizinle paylaşayım dedim,belki başınıza gelir hazırlıklı olun
    Bu sabah 5 gibi Kayseri ye gitmek üzere yola çıktık. erciyes e gidip 2 gün kalmayı planlıyorduk.Shell v power ile depoyu doldurmuştum. Yola çıktığmda ısı -15 idi.Sivas a 40 km kalana kadar her şey iyi idi sadece ısı -30 olmuştu. Birden bir uyarı ve PARTİKÜL FİLİTRESİ ARIZASI....aracın çekişi düştü ama yola devam ettim zira dışarısı -30 ve durmayı hiç istemedim.Fakat 10 km kadar gittikten sonra araç stop etti ve durdu.Biraz panikledim ama çalıştırınca tekrar çalıştı ama gene motor çekişi çok düşük ve uyarı gene ikaz etti...Bu şekilde araba 3 kez stop etti ben çalıştırdım ve Sivas taki servisin önüne geldim .Bu arada yolda mazotu donan bir sürü araba gördüm.
    Sonuca geleyim...yapılan kontrolde partikül filitresi mozotun donması sonucunda çalışmamış ve arıza vermiş.Yazılım yeniden yüklendi.Sonrada partikül filtresinin çalışması için araba bilgisayara bağlı çalıştırılmaya başlandı yaklaşık 20 dakika sonra çalıştı.5 dakika kadar rolanti yükselerek kendiliğinden çalıştı ve herşey normale döndü.
    Servisin bana tavsiyesi...kullandığımız dizel yakıtların donma dereceleri -20 imiş. Daha düşük derecelere düşeceği düşünülen durumlarda yakıta donma derecesini düşüren katkı tavsiye ettiler. Sanırım würth diye bir kış katkısı ,Opet te verdı alıp depoya doldurdum yoluma devam ettim.
    Aklınızda olsun arkadaşlar çok soğuk havalarda yolculuklarda katkı koymakta yarar var yoksa dağ başında donmak işten bile değil valla
    Dizel yakıtların donma dereceleri ile bilgisi olan arkadaş varsa bizi bilgilendirirse sevinirim. Petrol ofisinin donma derecesi -20 imiş sanırım
    hepinize iyi forumlar

    Çok geçmiş olsun. Ayrıca bu önemli paylaşımınız için teşekkür ederim...




  • quote:

    Orijinalden alıntı: tttnet.net

    quote:

    Orijinalden alıntı: ENG_civ

    İhşallah çarşamba günü Bursa'da olucağım. Ama 2. çocuğumun doğum telaşesinden elim ayağım karışmassa görüşürüz drsnrky. İlk gün zor tabi ama 2. gün bir servis ziyareti yapmayı düşünüyorum açıkçası (Allah bir sıkıntı vermez, yeni doğan sarılığı vs... olmazsa tabi), isterseniz birlikte yaparız. İzmir'e kısa vadede gelmek biraz zor Ttnet.net, ama akrabalar var, ziyarete geldiğimde aklımdasınız.

    Servise giriş km'si konusunda şöyle bir olay var. Servis kitapçıklarını iyi okursanız hdi motorlar için 15.000-30.000km aralığı veya 1 yıl der. Burada tercih sizin. Hafif işletim koşullarında 30.000, ağır şartlarda ise 15.000 geçerlidir. Ben de 20.000km uygun olacağı kanaatindeyim, ama ilk servisi 15.000'de yaparım herhalde. Örneğin devamlı uzun yol yapan birisiyseniz ve 3. ayda 15.000km olduysa servise girmek çok akıllıca olmaz, 30.000km beklenebilinir. Aracınız çok km yapsada çok dur kalk yapmamış, fren fazla kullanılmamış, motor yorulmamış olur. Oysaki devamlı şehir içi 10.000km'yi bir yılda tüketen bir araçın fren diskleri, motorun ısınmadan fazla kullanımı gibi sebeblerle 15.000km bile beklenmemelidir. Burada aracı kullanan kişinin aracıyla ilgili yorumu önemli. Servise sorarsanız, para kazanmak esas olduğu için sizi 10.000km'de de çağırır.

    şimdiden hayırlısı olsun hocam..tebrik ederim.. izmire yolunuz uğrarsa gerçekten beklerim..

    Şimdiden hayırlı olsun... Allah analı babalı sağlıklı bir şekilde büyüsün inşallah




  • quote:

    Orijinalden alıntı: ayblrdija

    Biraz ders gibi olacak ama lastik konusunda sizlere detaylı bilgiler buldum.Umarım beğenirsiniz.Araç lastikleri konusunda merak ettiklerinize yardımcı olması dileğiyle.Bu arada herkesin kandilini kutlarım.


    Tekerlek lastiklerinin yapılarında, gerekli yüksek mukavemeti karşılamak üzere Nylon, Rayon, Polyester gibi elyaf esaslı kordlar ile çelik kordlar bulunmaktadır. Topuk dayanımları ise çelik teller yardımıyla sağlanır. Birbirinden farklı karakterdeki bu elemanların birarada tutulması ve hizmet anında zeminle temasın güvenle sağlanması ile yanaklardaki esneme kabiliyetinin verilmesi görevini lastik karışımı üstlenir. Lastik karışımını Doğal ve Sentetik kauçuklar ile ana dolgu olarak Karbon Karaları oluşturur. Bunlara ilave olarak koruyucular adı altındaki kimyasallar ile lastiğin “elastik” hale gelmesini sağlayan vulkanizasyon elemanları bulunmaktadır. Karışımın işlenmesi ve homojenliği için kimyasal yağlar kullanılır. Lastikler gövde yapılarına göre iki ana gruba ayrılır.

    Değişen ve gelişen otomotiv sektörünün gereksinimlerini karşılamak üzere geliştirilen bir yapıdır. Bu lastiklerde gövde yapısı, üstün özellikli rayon, nylon, polyester gibi tekstil esaslı kordların lastiğin dönüş yönüne 90 derecelik açı yapacak şekilde yerleştirilmeleri sonucu oluşan karkasın üzerine, taban merkez çizgisine paralel tekstil esaslı kordlardan oluşan kuşaklar ile belirli açıda çelik kord kuşak katlarının tatbik edilmesi sonucu oluşan yapıdır. Aynı zamanda Radyal yapı, sadece tekstil esaslı ve lastiğin dönüş yönüne göre sıfır derece ve belli açıdaki kordlardan oluşan kuşakların tatbik edilmesiyle de oluşabilir. Ölçü tanımında "R" harfi ile belirtilir.
    Çapraz Katlı Lastikler

    Lastik teknolojisinin başlangıcında kullanılan ilk gövde yapısıdır. Bu lastiklerin gövdesini oluşturan tekstil esaslı “kord” iplikleri birbiri üzerine, lastik dönüş yönüne 35-40 derece açı yapacak şekilde çapraz olarak yerleştirilmiştir. Bu yapı “Diagonal” veya “Konvansiyonel” olarak da adlandırılır. Ölçü tanımında “-” veya “D” ile belirtilir

    Araçlarda yüke karşılık gelen tepki kuvvetini karşılayan, lastikler ile jant arasına sıkıştırılan hava basıncıdır. Lastikler sadece hava basıncının sıkıştırıldığı kılıflardır. Sıkıştırılmış hava basıncının tutulması, iç lastiklerle veya dış lastiklerin iç kısmına tatbik edilen ve sızdırmazlık sağlayan liner tabaka yardımıyla sağlanır. İç lastikli kullanılan dış lastiklere Tube-Type, iç lastiksiz kullanılan dış lastiklere Tubeless lastik denir.

    [simage][/simage]
    />




    PİRELLİ (P) 185/60 R 14 82 V P6000 TUBELESS” ölçü ifadesinde;
    PİRELLİ Üretici firma
    (P) Binek otomobil lastiği
    P6000 Lastik desen kodu
    185 Nominal kesit genişliği (mm. cinsinden)
    60 Kesit oranı, seri (basıklık)
    R Gövde yapısı (radyal)
    14 Jant çapı (inç cinsinden)
    82 Yük indeksi
    V Hız sembolü (max. 240 km/saat)
    TUBELESS İç lastiksiz


    185 / 60 R 14 82 V P6000

    Kesit Genişliği ve Kesit Oranı (Seri-Basıklık)

    185 / 60 R 14 82 V 185 / 60 R 14 82 V


    Yük İndeksi

    185 / 60 R 14 82 V

    Yük indeksi, bir lastiğin hız sembolü ile belirtilen en yüksek hızda taşıyabileceği azami yükü belirten bir kodlamadır. Yük indeksleri tablosunda, farklı yük indekslerine tekabül eden, lastik başına taşınabilecek azami yük miktarları kg. cinsinden verilmiştir.

    Hız sembolü, bir lastiğin yük indeksi ile belirtilen azami yükte yapabileceği maksimum hızı ifade eden bir kodlamadır. Hız sembolleri tablosunda ise harflerin belirttiği maksimum hızlar verilmiştir. Hız kategorisi ise ölçü tanımlaması içinde gösterilen, lastiğin 240 km/saat üstü hızlarda kullanılabileceğini ifade eden kodlamadır.
    185 / 60 R 14 82 V
    255 / 40 ZR 17 (94)

    astikte yük indeksi hız sembolünün önemi

    />


    Tüm lastik üreticilerinin yazılı ve sözlü tavsiyelerine rağmen, piyasada; araçtaki orijinal lastikten daha düşük yük indeksli ve hız sembollü lastik kullanma eğilimi vardır. Böyle bir uygulama, araç el kitapçıklarında da belirtildiği gibi teknik olarak uygun değildir. Piyasa, lastik yanağında belirtilen servis tanımlamalarının (yük indeksi ve hız sembollerinin) önemini kavramış değildir. Teknik kataloglarda belirtilenin aksine, birçok araç kullanıcısı; teknik olarak yaptıklarının yanlış olduğunu bilerek, ekonomik nedenlerle aracın orijinal lastiğindeki servis tanımlamalarından daha düşük lastikleri takmaktadır. Kendilerine sorulduğunda verdikleri cevap ise:

    v Aracımın hızı ve orijinal lastiklerin hız sembolü “H” (210 km/saat) veya “V” (240 km/saat) olmasına rağmen, ben aracımı sadece şehir içinde ya da uzun yolda düşük hızlarda kullanıyorum, şu an benim için en ideal lastik “S” (180 km/saat) veya “T” (190 km/saat) hız sembollü olandır.

    v Hem aracımı daha düşük hızda kullanacaksam neden daha fazla ücret ödeyerek orijinal lastiklerle aynı yük indeksli ve hız sembollü lastik takayım? Üstelik bunun yasal bir sakıncası da yok !

    Bu durumda, lastik yanaklarında belirtilen servis tanımlamalarının önemini anlatmak ve araca en uygun lastiği vermek ve de aksi durumlarda ne gibi sakıncaların doğabileceğini açıklamak; müşteri nezdinde uzman olan, yetkili lastik satıcısının sorumluluğundadır. Lastik işi ile uğraşan herkesin lastik kullanımı, bakımı ve onarımı konularında bilgi sahibi olması gerekir. Araçta yol ile teması sağlayan tek eleman lastiktir. Lastik ölçüsü, servis tanımlamaları (yük indeksi ve hız sembolü) ve şişirme basıncı, karşılıklı etkileşim içinde olan bir bütünü temsil eder. Bütünü oluşturan bu faktörlerden herhangi birisi değiştirildiğinde, lastiğin araç altında vereceği performans olumsuz yönde etkilenir.

    Orijinal lastik; araç ve lastik üreticisi firmaların ortaklaşa çalışarak, tüm koşullarda, araçtan en iyi performansı aldıkları lastiktir. Orijinal lastik; yolda mükemmel tutunma sağlayarak, aracın tasarım hızına ve yükün hareket halinde araç üzerindeki dağılımına en iyi uyum sağlayan lastiktir. Daha düşük servis tanımlamalarına sahip lastiğin kullanımı, aşağıdaki olumsuzlukları doğurur:

    Araca daha düşük hız sembolüne sahip bir lastik takıldıysa, termo-mekanik baskı arttığından lastik daha fazla ısınır ve lastiğin yapısındaki karışımların bozulmasına neden olur. En tehlikelisi ise; sürücü, bu tür bozulmaların farkına varamaz ve lastiğin performansına ihtiyaç duyduğu bir tehlike anında, ölümle sonuçlanabilecek kaza ile karşı karşıya kalabilir.

    175/65 R 14 82T ölçüsünde servis tanımlamalarını (82 T) incelersek;

    Yukarıdaki örnekte görüldüğü gibi ölçü ifadesinden hemen sonra gelen sayısal değer yük indeksidir. Örnekte bu değer “82” = 475 kg.’dır.

    Yukarıdaki örnekte, ölçü ifadesindeki yük indeksinden hemen sonra gelen harf hız sembolüdür. Örnekte, bu harf “T” = 190 km/saat’ tir.

    Eğer araca, orijinal fabrika çıkışı 175/65 R 14 82H P4000 TL takılmışsa yenileme sırasında 175/65 R 14 82T P2500 TL lastik takılmamalıdır. Çünkü, yeni takılan lastik orijinale göre 20 km/saat daha düşük hız sınırına göre dizayn edildiği için mukavemeti daha düşüktür.

    Kış lastiklerinde (M+S) veya Rainforced lastiklerde hız sembolleri orijinal lastikten daha düşük olabilir. Bu durumda, lastik üzerinde belirtilen maksimum hız sembollerine uyulmalıdır. Yedek lastik özel tip olabilir (Temporary Only), bu durumda da lastik üzerindeki hız sembolü geçerlidir.

    Araç lastiklerinde emniyet limitleri çok yüksektir. Ancak daha düşük yük indeksli lastik takılması durumunda, lastiğin çalışması sırasında emniyeti tehlikeye düşüren sakıncalar doğabilir. Çünkü lastikler araç altında sürekli olarak değişken yüke maruz kalır. Virajlarda, eğimli yollarda ve frenleme esnasında lastik başına gelen yük, statik durumunda gelen yükten çok daha fazladır. Dinamik yük altındaki lastik deforme olur (karkasın şekil değiştirmesi, ezilmesi) ve ısınır. Lastikte oluşan bu gerilmeler bazen emniyet sınırlarını zorlar. Araca takılan orijinal lastik bütün bu gerilmeleri rahatlıkla karşılar. Ancak daha düşük yük indeksli lastikte ise problem çıkabilir. Eğer araca, orijinal fabrika çıkışı 215/65 R15 100T TL lastik takılmışsa, yenileme sırasında 215/65 R 15 95H lastik takılmamalıdır. Bu yapılırsa, fabrika çıkışı 800 kg yük taşımaya göre dizayn edilmiş lastik takılan bir araca, 690 kg yük taşıma kapasiteli lastik takılmış ve böylece lastiğe % 16 oranında aşırı yükleme yapılmış olur.

    Yukarıda belirtilen nedenlerden dolayı, lastik değişimlerinde, bir tavsiyede bulunmadan önce lastik yanak yazılarına muhakkak dikkat edilmelidir.

    Lastikte hız kategorisinin önemi

    Otomobil lastiklerinin ölçü tanımlamasında, VR (210 km/saat üstü) ve ZR (240 km/saat üstü) ile ifade edilen hız kategorileri vardır. Bunlar eski tip işaretlemelerdir.

    Otomotiv sektöründeki gelişmelere paralel olarak artan araçların gücü ve dolayısıyla hızına bağlı olarak yeni lastiklerin geliştirilmesi zorunlu olmuştur. Bu lastikler önceleri en üst hız limitindeki araçların lastiklerinden daha fazla hız yapabilen araçlar için geliştirilmiş lastiklerdir. Ancak, araçların hız limiti sürekli artmış ve bu hız limitlerini simgeleyen kodlar da buna bağlı olarak ilave edilmiştir. Araçlarda en üst hız limiti 210 km/saat iken, bu hız limitini aşan bir araç geliştirildiğinde VR ifadesi koyularak 210 km/saat’ın üstünde kullanılabilecek lastikler geliştirilmiştir. Daha sonra gerek maliyet gerekse lastikten alınan performansın optimizasyonu faktörleri nedeniyle aracın yapabileceği azami hızla sınırlı lastiklerin talebi artmış ve yeni hız sembollerinde lastiklerin üretimi yapılmaya başlamıştır. Aynı durum ZR (240 km/saat üstü ) hız kategorisi için de geçerlidir.

    Günümüzde yüksek performas lastikleri VR ve ZR ifadeleri ile simgelenir. Lastikte bu ifadelerin lastiğin hız kategorisini mi yoksa sadece radyal yapıyı mı belirttiği ölçü tanımlamasındaki gösterim şekline göre değişir.

    a) 225/55 ZR 16 (95)

    Örneğinde; ölçü tanımlaması içinde yer alan ZR, hız kategorisini temsil eder ve lastiğin 240 km/saat ve üstü hızlarda kullanılabileceğini belirtir. Parantez içinde yazılan (95) ise yük indeksini gösterir. Buradaki yük indeksiyle katalogda belirtilen, lastik başına gelen yük 240 km/saat hıza kadar geçerlidir. Lastikle bu hız aşıldığında yükün azaltılması gerekmektedir. Eğer yük indeksi yoksa, lastik üreticisi firmaya danışılmalıdır.

    b) 225/55 ZR 16 95W

    Örneğinde ise yük indeksi ve hız sembolü açık olarak verilmiştir. Bu lastikte 270 km/saat maksimum hız sınırlaması vardır. Burada ZR ifadesi sadece lastik gövdesinin (karkas) yapısını (Radyal) belirtir.

    225/55 ZR 16 95W 225/55 R 16 95V

    Ölçü tanımlamasında ise, hız sembolü hariç herşey (kesit genişliği, seri, yapı, jant çapı ve yük indeksi) aynıdır.

    Bu durumda, orijinal lastiği 225/55 ZR 16 95W olan bir araca yenilemede 225/55 R 16 95V servis tanımlamalı bir lastik takılamaz. “W” 270 km/saat, “V” 240 km/saat.

    Lastik yenilerken, orijinal lastiğin servis tanımlamalarına sadık kalınmalıdır. Eğer lastiğin orijinalliği konusunda bir şüphe varsa; araç el kitapçığına bakılmalı, araç üreticisi firmaya ya da lastik üreticisi firmaya danışılmalıdır. Piyasada değiştirme safhasında veya eşdeğer lastik kullanımında, “V” ve “VR” işaretli lastikler mutlaka aynı ölçü ve “W” veya “ZR” hız sembollü lastiklerle yenilenmelidir. Tersi durumda, sözü edilenden daha düşük karakteristiğe sahip lastik ile kesinlikle değiştirilmemelidir.“VR” hız sembollü lastik takılı araç, eğer onaylanmış azami hızı 240 km/saat’I aşmıyorsa “V” hız sembollü lastik takılabilir; daha yüksek hıza sahip bir araç ise W veya ZR sembollü lastik takılmalıdır. “ZR” sembollü lastik takılmış otomobilin onaylanmış (homologe edilmiş) hızı eğer 270 km/saat’i aşmıyorsa “W” hız sembollü lastik takılabilir. Bununla beraber, 235/50 ZR 16 95 W ölçüsünde olduğu gibi, lastik değişiminde ZR hız kategorisine veya W hız sembolüne sahip lastikler takılabilir.

    DOT Açılımı ve Lastiğin Üretim Tarihi

    DOT XJ J3 XJJX 0103 ifadesinde

    DOT A.B.D. ve Kanada onay sembolü

    XJ Üretici firma ve üretildiği fabrika kodu

    J3 Lastik ölçüsünü belirten kod

    XJJX Lastik tipini belirten kod

    0103 Üretim tarihini (2003'in 01. Haftasını) göstermektedir.

    Yukarı ^
    Araçlarda lastik ve jant ayrılmaz iki üründür. Lastiklerin çalışması esnasındaki kuvvetler jantlara da aynı oranda etki yapar, keza lastik ve jant tek bir parça gibi hareket eder. Lastik ile jant kesinlikle birbirine uyumlu olmalıdır. Ölçülendirme lastiğin janta veya tekerlek olarak araca takılması durumunda yapılır.

    Tubeless radyal otomobil lastikleri, hızlı, keskin viraj alma sırasında oluşan yan kuvvet sonucu veya düşük şişirme basıncı ile kullanım sırasında lastik topuğunun yuvasından kayarak jant kanalına düşmemesi için tubeless setine sahip “Tubeless Jant”lara takıllırlar.

    Jant Yazı ve İşaretlemeleri

    Jantın üzerinde kullanıcıyı bilgilendirici ve uyarıcı bazı bilgiler vardır;

    “5½ J X 14 CH 36 0203 70259” örneğinde:

    5½ Kesit genişliği (inç)

    J Jant damak (flanş) profili

    14 Jant çapı (inç)

    X Tek parçalı (monoblok, tubeless) jant

    CH Janttaki "tubeless seti" tipi

    36 Jant off-seti (mm)

    0203 Jantın üretim tarihi (ay-yıl)

    70259 Jantın seri numarası

    Jant Tipleri otomobil lastiklerinin (bazı desenlerde) hem “tube-type” hemde “tubeless” tipi mevcuttur. Ancak günümüzde hemen hemen tüm otomobil lastikleri tubeless olarak üretilmektedir. Emniyet açısından bu önemli bir ihtiyaç olmuştur. Tubeless lastikler mutlaka özel topuk yuvası ve setleri olan jantlara takılmalıdır.

    Böylelikle yüksek hızda yanlardan gelen büyük güç altında veya düşük havalı kullanımda lastiğin topuğunun janta oturan bölümünün yerinden oynaması önlenmiş olur. Bu tip jantların tiplerine göre şekilde gösterildiği gibi doğru yönden takılıp sökülmesi gerekir.


    Lastik Takma ve Sökme İşlemleri


    TAKMA İŞLEMİ (MONTAJ): Lastik topukları ve jantın her iki damağına, kaydırıcı (bu işlem için özel olarak üretilmiş solüsyon), fırça ile sürülmelidir. Lastik şişirme işlemi supap iğnesi takılı olarak yapılmalıdır. Azami şişirme basıncı 51 PSI (3.5 Bar) kuralına dikkat edilmelidir.

    Eğer lastik topuğunun jant damağına tam olarak oturmadığı görülüyorsa, lastik havası tamamen boşaltılmalı, kaydırıcı olarak sulandırılmış sabun tekrar sürülmeli ve lastik daha önceki konumuna göre jant üzerinde döndürülerek iğne takılı olarak şişirme tekrarlanmalıdır.

    SÖKME İŞLEMİ (DEMONTAJ):Topuk düşürme işlemine muhakkak jantın supabının takılı olduğu yerden başlanmalıdır. Supap bölgesinden yapılacak topuk düşürme işlemi jantın her iki tarafı için de geçerlidir. Aynı zamanda, jant üzerinde üreticisi tarafından herhangi bir bilgi verilmiş ise buna uyulması gerekir.

    Bu tavsiyelere uyulmadığı taktirde, lastik topuğunda tamiri mümkün olmayan hasarlar meydana gelebilir. Topuğu hasar görmüş bir lastiğin kullanılması ise çok tehlikelidir.

    Uygun bir takma-sökmede, jant özelliklerinin bilinmesi zorunluluktur

    ÖLÇÜ DEĞİŞİMİ

    Tekerlek Ölçüleri ve Seri Kavramı

    Ölçü değişimlerinin hangi kriterlere göre yapıldığının iyi anlaşılması için tekerlek ölçülerinin iyi bilinmesi gerekir. Araca monte edilecek lastik ve jant bir bütün olarak değerlendirilir ve ölçüler de buna bağlı olarak alınır. Burada önemli olan ölçülerin alındığı E.T.R.T.O.nun belirttiği ölçü jantına dikkat etmektir. Keza teknik tablolarda belirtilen değerler, altı çizili olan bu janta takılı lastiğin değerleridir. Bu ölçülerin tanımları aşağıda verilmiştir:

    NOMİNAL KESİT GENİŞLİĞİ (KG)

    E.T.R.T.O. (Avrupa Lastik ve Jant Teknik Organizasyonu) ölçü jantına takılı, öngörülen şişirme basıncında şişirilmiş yeni bir lastiğin 24 saat bu durumda bekletildikten sonra dıştan dışa yanaklar arası ölçülen en geniş mesafesidir. Bu ölçüme lastik yanağı üzerindeki koruyucu zırh, kabartma yazı ve rakamlar dahil değildir.

     Peugeot 5008


    KESİT YÜKSEKLİĞİ (KY)

    Yeni lastiğin janta oturduğu topuk noktasından lastik tabanına kadar olan yüksekliktir.

    LASTİK ÇAPI (Ç)

    Janta takılmış ve şişirilmiş yeni bir lastiğin dış çapıdır.

    JANT ÇAPI (JÇ)

    Lastik topuğunun oturduğu jant yüzeyinin çapıdır.

    JANT GENİŞLİĞİ (JG)

    Lastik topuklarının oturduğu jant damakları arasının içten içe olan mesafesidir.

    STATİK YÜKLÜ YARIÇAP (SYYÇ)

    Öngörülen basınçta şişirilmiş lastiğin öngörülen yük altında, jant merkezi ile yere temas ettiği nokta arasındaki mesafedir.

    SERBEST YARIÇAP (SYÇ)

    Öngörülen şişirme basıncında şişirilmiş bir lastiğin yüksüz durumda, jant merkezi ile yere temas ettiği nokta arası mesafedir.

    DÖNME ÇEVRESİ (DÇ)

    Öngörülen yük ve şişirme basıncındaki çekici aksa takılı lastiğin, bir tam dönüşte
    (1 turda) katettiği mesafedir.
    EZİLME

    Statik yüklü yarıçap ile serbest yarıçap arasındaki farktır.
    Otomobil lastiklerinde standart seri 80’dir. 165 R 13 veya 155/80 R 13 gibi.
    Basık Seriye Geçiş (+1 ve +2 inç)
    Otomobillerde mevcut lastiklerin geniş tabanlı daha basık seri lastiklerle değiştirilip değiştirilemeyeceği ve hangi ölçünün en uygun olacağı sorusu kullanıcılar tarafından sık sık gündeme getirilmektedir. Otomobil lastiklerinde orijinal ölçü lastiğin ve jantın yerine basık serili bir lastiğe geçilebilmesi bazı kurallara bağlıdır. Araçta mevcut olan performansın azalmaması yeni takılacak ölçünün teknik değerlerinin orijinaline yakınlığı oranında sağlanır. Yanlış lastik ölçüsü seçimi tehlike ve kayıp demektir. Değişimlerde temel ilke, araç altındaki orijinal tekerleğin dönme çevresine sadık kalmaktır. Başka bir ifadeyle, değişim sonucunda aracın yerden yüksekliği değişmemeli veya çok yakın toleranslarda olmalıdır. E.T.R.T.O. da verilen tablodaki değerlere sadık kalınmalıdır. Değişimlerde özellikle jant off-set’ine dikkat edilmelidir.

    Basık seriye geçerken yeni lastiğe karar verilmeden önce, aşağıdaki noktalara dikkat edilmelidir:

    ò Araç üreticisinin onayladığı ve önerdiği (eğer varsa) diğer bir ölçü takılmalı,

    ò Aynı çapta yada daha büyük çapta lastik takılacaksa aracın yerden yüksekliğine uygun olmalı,

    ò Yük indeksi ve hız sembolü ya da kategorisi (kar lastikleri hariç) orijinal lastikle aynı veya daha yüksek olmalı,

    ò Takılacak yeni jantın belirlenen lastik ölçüsü için tabloda verilip verilmediğine bakılmalı,

    ò Aynı off-set’e sahip olmalı veya daha geniş jant takılması durumunda ölçü farkı, aracın mekanik ölçüleri ile küçük toleranslarla uyuşmalı,

    ò Jantın kesit genişliği ya aynı yada aracın mekanik ölçülerine uygun olmalı,

    ò Bijon delik sayısı ve çapları aynı olmalı,

    ò Aracın porya yüzeyi ile aynı olmalı (jantın göbeği ve porya ile göbekten merkezlemeli bağlantılarda jant göbek delik çapı ile porya çapının birbirine uygun ölçülerde ve toleranslarda olması çok önemlidir),

    ò Direksiyon tam tur çevirildiğinde, çamurluklara ve rot başlarına lastiğin sürtüp sürtmediğine bakılmalı,

    ò Arkaya 3 kişi oturduktan ve bagaja 50 kg. yük konulduktan sonra araç sert bir şekilde esnetildiğinde arka çamurluk içlerine lastik omuzlarının veya yanak kısımlarının sürtüp sürtmediğine bakılmalı,

    ò Yeni lastiği taktıktan sonra araç üreticisi firmanın önerdiği değerlerde lastik şişirme basınçlarının ayarlanmasına dikkat edilmelidir.

    Eğer yukarıda belirtilen şartlara uyulmazsa;

    ¨ Mekanik aksam ve lastiğin topuk vs.ne zarar verme riski,

    ¨ Sürüş zorlukları,

    ¨ Yakıt tüketiminin artması,

    ¨ Titreşim problemleri,

    ¨ Düzensiz lastik aşınması,

    ¨ Aracın gücünün kullanılmasındaki verim kayıpları,

    ¨ Emniyet ve konfordan kayıplarla karşılaşılacaktır.


    />


    Yeni takılan basık seri lastiğin dönme çevresi orijinal lastiğe göre, - % 3 ila + % 2 arasında olmalıdır (- % 1.5 ila + % 0 tercih edilir). Tekerlek (lastik+jant) araca takıldığında, lastik ile aracın mekanik aksamı arasında temas eden nokta olmamalı, direksiyon manevrasında yeterli mesafe bulunmalıdır (temas, araç tam yükte iken ve direksiyona tam tur attırma şeklinde kontrol edilmelidir).

    Otomobile takılacak lastiğin "hız sembolü" ve "yük indeksi" orijinal lastiğinki ile en azından aynı olmalı, hiçbir zaman daha düşük olmamalıdır (kış lastikleri bu kuralın dışındadır; yük indeksi daha düşük olmamak kaydı ile hız sembolü orijinal lastiğin hız sembolünden daha düşük olabilir, ancak bu konuda dikkat edilmesi gereken husus, araç hızının artık söz konusu lastik hız sembolü ile sınırlı olacağıdır).

    Lastik Desen Özellikleri

    LASTİK TABAN DESEN ÖZELLİKLERİ

    Teknolojinin gelişmesiyle araçların güçleri, dolayısıyla hızları arttı ve buna paralel olarak yollar zamanla iyileşti. Bu şartlar altında araçların, özellikle ıslak zeminlerde, kış koşullarında (kar, çamur vs.) kontrolü zorlaştı. Bu şartlar lastiklerde desen olgusunu zorunlu kıldı. Lastik teknolojisinde desen tasarımı otomobilin icat edilmesinden günümüze kadar geçen süre içinde gelişerek devam etmektedir.Günümüzde lastik desenleri daha spesifik ve fonksiyonel bir yapı oluşturacak şekilde ve bunu sağlayan gelişmiş cihazlarla (bilgisayarda simülasyon) tasarlanmaktadır.

    Taban desen özelliklerine göre lastikler "standart (çok amaçlı), her mevsim, özel amaçlı, kar, gibi çeşitlere ayrılmıştır. Lastiklerde taban desen tasarımı, akustik konforu (lastikten kaynaklanan düşük gürültü, ses yapma özelliği) direkt etkiler. Plastik konfor (lastiğin yoldaki mevcut bozuklukları, arızaları filtre etme özelliği) ise, lastiğin karkas yapısına, topuk dolgu kauçuk karışımına ve bir bütün olarak lastiğin kauçuk karışımına bağlıdır.

    Standart Desenli (Yönsüz) Lastikler

    Standart desenli lastikler, değişik segmentlerde tasarlanabilir. Otomobil lastiklerindeki segmentasyon ise, SR/TR hız grupları 80 seri, SR/TR hız grupları 70/65 seriler, HR hız grubu, VR/ZR hız grupları, Winter (kış) lastikleri olarak tanımlanır. VR/ZR hız grubu ve kış lastikleri araçta kullanım yerlerine ve araçlara göre daha spesifik (özel amaçlı) kullanımlar için genellikle yönlü veya asimetrik desen yapısında tasarlanırlar. Standart desenli lastiklerde takma yönü yoktur. Yeni lastik janta dolayısıyla araca monte edilirken, araç hareket halindeyken lastiğin dönmesi gereken bir yönü yoktur. Buda pratikte, takma-sökme kolaylığı sağlayan bir özelliktir. Lastikten çok amaçlı performans alınması için tasarlanırlar. Performans özellikleri temel beklentileri karşılayacak düzeydedir. Genellikle otomobil üreticisi firmalar tarafından Orijinal Ekipman (O.E) olarak tercih edilir ve kullanılır.


    Yönlü (Directional) Lastikler

    Lastik terminolojisinde “Directional” ifadesi, lastiğin araç altında dönmesi gereken bir yönü olduğunu belirtir. Genellikle lastiğe önden bakıldığında, blok ve kanalların merkeze yaklaştıkça oluşturdukları şekil hemen “ok başı” çağrışımı yaparak yön hissi uyandırdığından bu tip lastiklere yönlü (directional) lastik denilmektedir. Ancak lastiğin dönüş yönü deseninden değil yanağındaki işaretlerden, şekillerden (ok şeklinde kabartmalar), veya yönlü olduğunu belirten yazılardan anlaşılır. Lastik teknolojisinde yönlü (directional) desen tasarımının sağladığı avantajları belirtirsek;

    ò Islak zeminde, temas alanda su tahliyesi yüksektir. Ok şeklindeki taban deseni su film şeridini yırtarak zeminle temas alandaki suyu hızla tahliye eder ve ıslakta daha güvenli sürüş imkanı verir.

    ò Kuru ve özellikle ıslak zeminde fren yapıldığında zemine temas eden kanal ve blokları “ters ok başı” oluşturarak kaymaya karşı daha fazla direnç gösterir ve frenleme mesafesi kısalır.

    ò Daha az gürültü yapar, böylece akustik (ses) konforu daha iyidir.

    Otomotiv sektöründe günümüzde güçleri ve hızları artan araçların kontrolünde sağladığı avantajlar nedeniyle yönlü lastik desen tasarımının önemi her geçen gün artmaktadır. Lastiğin yanağında yer alan ok işareti, lastiğin araç altındaki dönüş yönünü gösterir ve lastiğin ters takılmasını (dönüş yönünün değişmesi) önlemek için, takma-sökme işlemini yapan kişileri uyarmak amacıyla konulmuştur. Ters takılması durumunda lastikten alınacak üstün performans özellikleri kayba uğrar.


    Takma-sökme işlemi yapılırken kesinlikle bu işarete uyulması gerekir. Araç üzerindeki lastiklerde herhangi bir nedenle sağ-sol yapılma zorunluluğu doğduğunda; lastik, yanağındaki ok işareti yönünde dönecek şekilde takılmalıdır. Yedek lastik araca takılacaksa ve dönüş yönü uygun değilse en yakın serviste lastik jant üzerinde iç-dış yapılarak kullanılmalıdır.
    Asimetrik (Asymmetric) Lastikler

    Değişken yol, iklim şartlarında araçtan beklenen performansın alınabilmesi, daha fonksiyonel lastiklerin tasarlanması ihtiyacını doğurmuştur. Bu sebepten dolayı asimetrik taban desen tasarımlı lastikler önceleri yüksek performanslı otomobiller için özel üretilirken günümüzde diğer grup araçlar için hızla yaygınlaşmaktadır. Yüksek hız grubu araçlar için asimetrik desenli lastikleri, dünyada ilk defa Pirelli tasarlamıştır. Yine standart grup için Türkiye’de ilk defa piyasay sunmuştur. Asimetrik desenin özelliği, tabandaki farklı blok ve kanal yapısının değişik performans beklentilerini karşılamasıdır. Lastik deseni dönüş yönüne göre ortadan ikiye bölündüğünde iki farkllı desen ortaya çıkar. Asimetrik lastiklerin yanaklarında araç altında dönmesi gereken yönü olduğunu belirten işaretler veya yazılar vardır. Örneğin, “OUTER” gibi. Bu, lastik araca takıldığında “outer” yazan yanağın dışa geleceğini belirtir.

    Asimetrik desenli lastikler, özel amaçlı performans almak için üretildiklerinden, temas alanda lastiğin desenindeki farklı bölümlerin görevi ayrı ayrıdır.

    Örneğin, çevresel düz blok lastiğin düzgün dönmesini (yönel kararlılığını) ve kuru zeminde mükemmel tutunmayı sağlarken, ok başı şeklinde dizilen bloklar suyu tahliye etmeyi ve tutunmayı, iç omuzlara göre daha geniş ve uzun olan dış omuz blokları da virajlarda tutunmayı, merkezkaç kuvveti nedeniyle ortaya çıkan kuvvetlere karşı direnmeyi sağlar. Asimetrik lastiklerde dış omuz blokları genellikle geniş ve uzun dizayn edilir. Çünkü virajlarda lastiğin dış omuzlarına daha fazla yük biner ve dolayısıyla da fazla zorlanma ve deformasyon oluşur.

    />




    Kış Lastikleri

    Lastiklerin mevsimsel kullanımına göre yapılan sınıflandırma yaz lastikleri ve kış lastikleri olarak tanımlanır. Kış lastikleri zemini karla veya buzla kaplı olan özellikle yaz lastikleri ile tutunmanın çok zor olduğu yollarda kullanılmak için özel üretilen lastiklerdir. Çivisiz ve çivi ile kullanılan kar lastikleri olmak üzere ikiye ayrılırlar.

    Çivisiz (non-studdable) kış lastikleri;

    Bu tip kış lastiklerinin tabanında, çivilerin monte edileceği (çakılacağı) çivi yuvaları yoktur. Daha çok yumuşak veya sulu kar ile kaplı yollar için uygundur. Bu tip lastiklerin ıslak yollardaki performansı çok iyidir. Buna karşılık kuru zeminlerde, taban desen tasarımları ve kauçuk karışımları nedeniyle çabuk ısınırlar ve akustik konforları iyi değildir. Çünkü kar lastiklerindeki lamellerin sayısı standart lastiklere göre çok fazladır.

    Bu, kış lastiklerinin karekteristik özelliğidir. Ancak günümüzde yüksek hızlarda da optimize edilmiş performans veren çok daha az ısınan ve akustik konforu (düşük ses üretimi) çok daha iyi olan kış lastikleri geliştirilmiştir. Örneğin, Pirelli’nin geliştirdiği WINTER 160 / 190 Directional ve WINTER 190 / 210 Asymmetric gibi.


    Çivili (studdable) kar/kış lastikleri

    Çok sert geçen kış şartlarında karlı ve buzlu zeminlerde kullanılmak amacıyla üretilen lastiklerdir. Bu tip lastiklerin tabanında, çivi çakılabilmesi için konulmuş çivi yuvaları mevcuttur.

    Çivili lastikler, buz veya sıkışmış sert karla kaplı zeminlerde çok iyi çekiş, tutunma sağlar ve frenleme mesafesini azaltarak emniyetli olarak aracın durmasını sağlar. Ancak, kuru, ıslak ve yumuşak kar ile kaplı zeminlerde kullanıldıklarında yukarıda belirtilen olumlu özelliklerinin tersi bir etki gösterir.

    Çivilerin fırlama tehlikesi olduğundan, özellikle kuru zeminlerde kullanılmamalıdır. Hızla dönen lastikten fırlayan çiviler çok tehlikelidir. Bundan dolayı çivili lastik kullanımı bazı ülkelerde yasaklanmış veya sınırlandırılmıştır. Bununla ilgili yasal düzenlemeler yapılmıştır.

    Çivili kış lastiği;

    Aracı el kitabında belirtilen doğru lastik ölçüsünde,

    Standart lastiğinin yük indeksinde veya daha yüksek yük indeksinde olmalıdır.

    Uyulması gereken hız limiti konusunda , yerel yasal sınırlamalar (eğer varsa), ETRTO’nun tavsiyeleri veya lastik üreticisi firmaların tavsiyeleri dikkate alınmalıdır. Hız limiti, bazı ülkelerde yasalarla belirlenmiştir. Örneğin, aracın çivili lastiklerle kullanımında, İsviçre’de 2 ve 4 şeritli yollarda maksimum 80 km/saat hıza izin verilirken, otoyollarda ve şehir içinde çivili lastik kullanımına izin verilmemiştir.

    Tüm Bu Bilgiler Türk Pirelli Lastikleri A.Ş. 'nin Kaynaklarından Alınmıştır.


    Dersiniz için teşekkür ederim, süper bir paylaşımdı




  • Arkadaşlar cumartesi aracımı teslim aldım. O günden beri ailecek gezmeye doyamadığımız için ancak fırsat bulup yazıyorum. Şu listeye beni de eklerseniz sevinirim. Buz Mavi , İstanbul , Elk. Müh-Bilgi İşlem.

    @melodramm Çok geçmiş olsun arkadaşım. Allah beterinden saklasın.

    Bu boya vs parça değişimi bana da saçma geliyor ama sanırım parça değişiminin değer kaybettirmesindeki mantık ; alınan darbe o kadar ciddi ki parça değişmek zorunda kalıyor. Darbenin büyük olması durumunda da göze görünmeyen hasar (şaside ki hasar vs.) daha büyük olabilir diye düşünülüyor sanırım.

    Herkese kazasız belasız keyifli sürüşler dilerim...
  • quote:

    Orijinalden alıntı: tttnet.net

    izmir'den aslan pardon kar manzaraları.. 24 saat bile durmadı ama yinede güzeldi..

     Peugeot 5008


     Peugeot 5008




    Harika resimler




  • quote:

    Orijinalden alıntı: melodramm

    Merhaba,

    Bugün ilk kazamı yaptım, trafik kazası demiyorum çünkü önümdeki araç aynaya felan bakmadan paldır küldür aynamı kopartıp sürücü kapıma daldı.

    (Sokağa girdim duran aracı gördüm bekledim; adam geri geri gelip çarptı)

    Sonuç aşağıda. Adam pardon felan dedi ama ne yazar. Korna selektör gırla adam nasıl iş anlamadım ne görmüş ne duymuş

    Bakalım yarın ÜNALLAR'a gideceğim.

    İyi forumlar...

     Peugeot 5008

     Peugeot 5008



    Çok çok geçmiş olsun, çok üzüldüm, hislerinizi paylaşıyorum. Allah beterinden korusun...




  • 1. vankomicin: Sedefli Beyaz/İstanbul/Doktor
    2. dr tsi: Sedefli Beyaz/Karabük/Doktor
    3. 307xt: Buz Mavi / İstanbul / Finans
    4. mancın: Sedefli Beyaz/Tokat/Diş hekimi
    5. melodramm: Aluminyum Gri / İzmir / Elektronik Teknisyeni
    6. dennis65: Sedefli Beyaz / İstanbul / Bilgisayar Mühendisi
    7. tttnet.net: Sedefli Beyaz / İzmir / Esnaf
    8. hewes: Sedefli Beyaz / Bursa / Bilgisayar Mühendisi
    9. pasa343: Buhar Gri / İzmir / Mali Müşavir
    10. aybldrja: Aluminyum Gri / İstanbul / Diş Hekimi - İşletme
    11. auzdil: Buz Mavisi / Ankara / Mühendis
    12. omerka48: Sedefli Beyaz / Muğla / Öğretmen
    13. Tk5008: Buz Mavisi / İstanbul / Bilgisayar Mühendisi
    14. drskycrest: Sedefli Beyaz / İstanbul / Doktor
    15. odethefam: Sedefli Beyaz / İstanbul / Bilişim - Kurumsal Satış (mühendis)
    16. drsnrky: Buz Mavisi / Bursa / Doktor
    17. setnet: Buz Mavisi / İzmir / Öğretmen
    18. cipiares: Aluminyum Gri / İzmir / Hukukçu
    19. jonjonbaba: Sedefli Beyaz / Ankara / Ev erkeği (engelli)
    20. gokselky: Sedefli Beyaz / Ordu / Turizm
    21. kerem3577: Siyah / İstanbul / Bilgi İşlem Müdürü
    22. aytac_1973: Sedefli Beyaz / Kocaeli / Memur
    23. sbubu: Köpekbalığı Gri / Almanya / Makine Teknisyeni
    24.ganeja:Buz Mavisi/?????/Diş Hekimi
    25. elemanus: Buz Mavisi / İstanbul / Prodüktör
    26. zikefin: Siyah(inci) / İstanbul / Finans
    27.srparamaribo: Sedefli Beyaz/Ankara/Grafik Tasarım
    28.BuTo: SedefliBeyaz/İstanbul/Bilgisayar Mühendisi
    29. salerc38: Buz Mavisi/İstanbul/Elektronik mühendisi
    30. peugeot 5008: Sedefli Beyaz / İstanbul / Elektronik Mühendisi
    31. karaca44: Köpek Balığı Grisi/İstanbul/?????
    32. kgn. Sedefli Beyaz/İstanbul/?????
    33. ugurBJK: Buhar Gri/Ankara/Memur
    34. Muhfin: Sedefli Beyaz/İstanbul/Mali Müşavir
    35. fakirik: Köpek Balığı Grisi/Trabzon/ Fakülte Sekreteri
    36. ylcn1111: Sedefli Beyaz/Giresun/Doktor
    37. siskebap: Sedefli Beyaz / Istanbul / Mühendis
    38. heroist: Köpek Balığı Grisi/İstanbul/Serbset Meslek
    39. strider: Sedefli Beyaz/İzmir/Esnaf
    40. Anycall : Siyah/İstanbul / Endüstri Mühendisi
    41. sanal465: Sedefli Beyaz/İstanbul / Elektrik Teknisyeni
    42. miji: Sedefli Beyaz /Ankara/ Ses Muhendisi ve Müzik enstrumanlari satisi
    43. ksezer2005: Buz Mavisi/Balıkesir/Doktor
    44. ^muzocat^: Buz Mavi/İstanbul/Elk. Müh-Bilgi İşlem.




    Güncel...

    Ricam, yeni eklenen arkadaşların eğer eksik varsa renk, şehir ve meslek bölümlerini müsait olduklarında eklemeleri...




  • quote:

    Orijinalden alıntı: vankomicin

    quote:

    Orijinalden alıntı: mancın

    Merhaba arkadaşlar,
    başıma bir olay geldi sizinle paylaşayım dedim,belki başınıza gelir hazırlıklı olun
    Bu sabah 5 gibi Kayseri ye gitmek üzere yola çıktık. erciyes e gidip 2 gün kalmayı planlıyorduk.Shell v power ile depoyu doldurmuştum. Yola çıktığmda ısı -15 idi.Sivas a 40 km kalana kadar her şey iyi idi sadece ısı -30 olmuştu. Birden bir uyarı ve PARTİKÜL FİLİTRESİ ARIZASI....aracın çekişi düştü ama yola devam ettim zira dışarısı -30 ve durmayı hiç istemedim.Fakat 10 km kadar gittikten sonra araç stop etti ve durdu.Biraz panikledim ama çalıştırınca tekrar çalıştı ama gene motor çekişi çok düşük ve uyarı gene ikaz etti...Bu şekilde araba 3 kez stop etti ben çalıştırdım ve Sivas taki servisin önüne geldim .Bu arada yolda mazotu donan bir sürü araba gördüm.
    Sonuca geleyim...yapılan kontrolde partikül filitresi mozotun donması sonucunda çalışmamış ve arıza vermiş.Yazılım yeniden yüklendi.Sonrada partikül filtresinin çalışması için araba bilgisayara bağlı çalıştırılmaya başlandı yaklaşık 20 dakika sonra çalıştı.5 dakika kadar rolanti yükselerek kendiliğinden çalıştı ve herşey normale döndü.
    Servisin bana tavsiyesi...kullandığımız dizel yakıtların donma dereceleri -20 imiş. Daha düşük derecelere düşeceği düşünülen durumlarda yakıta donma derecesini düşüren katkı tavsiye ettiler. Sanırım würth diye bir kış katkısı ,Opet te verdı alıp depoya doldurdum yoluma devam ettim.
    Aklınızda olsun arkadaşlar çok soğuk havalarda yolculuklarda katkı koymakta yarar var yoksa dağ başında donmak işten bile değil valla
    Dizel yakıtların donma dereceleri ile bilgisi olan arkadaş varsa bizi bilgilendirirse sevinirim. Petrol ofisinin donma derecesi -20 imiş sanırım
    hepinize iyi forumlar

    Çok geçmiş olsun. Ayrıca bu önemli paylaşımınız için teşekkür ederim...

    Çok soğuk havalarda dizel depoyu yarı seviyenin altına indirmeyin derler. Yakıt az olursa donar, çok olursa direnci daha fazla olur(muş).

    Bu doğruysa, sizin yakıt yol boyunca tüketilip azaldığı için donmuş...



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi ugurBJK -- 6 Şubat 2012; 10:04:01 >




  • 
Sayfa: önceki 230231232233234
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.