- x
    Bunlarla Giriş Yapın: Facebook Google+ Twitter DH Giriş:
    ?
  • Hatırla
  • Yeni Kayıt
Elektrikli araba yapımı
145 Cevap59354 Görüntüleme10 Favori
Bu konudaki kullanıcılar: hiç
  Seçkin Yorumlar Linkli Mesajlar Sistem Belirtin Yazdır
Sayfa: [1] 3      >>
Arama Terimi: Yazarı:
Konu içi arama ayarları
Sadece Arananın bulduğu yerler
Arama terimleri En önemli Üst minimum sıralama: /1000

Arama tercihlerinizi belirlediyseniz yukarıdaki kutuya arama terimini yazıp "Konu içi ara" butonuna tıklayınız.
Giriş
Mesaj


 
30 Mesaj
7 Aralık 2009; 23:34:37 

Tüm forumdaş olan ve olmayan tüm arkadaşlara öncelikle şunu belirteyim, bu projem amatör sayılsada sanırım saatte 70km hız yapabilen ve menzili yaklaşık 80km olan bir araç yapabilmek pekde hobi sayılmasa gerek. Çok zor ve maliyetli bir proje olduğunu biliyorum.Gerek motor hızlandırma veya dc motor sürücü devresi, gerek motoru araca bağlayacak dişli sistemi veya direk şanzumandan bağlantı yapmak vesaire bir çok aşaması var.
Bu konuyu okuyan ilgilenen herkesden yorum ve öneri bekliyorum. pm atın yada mu_tan29@mynet.com Sizlere de az çok fikir verebilirsem ne mutlu bana

Mesala elimde 3beygir 4000 devir 2kw dc motor var.Size bir takım hesaplamalarımı vereyim. Daha detaylı hesaplamalarımdan kabaca vereceklerimi yazdım.
**Bu motorla 1/11 dişili oranını kullarak 33beygirlik bir güç elde ediyoruz ve satte 40km lik hız yaparak 4 tane 60amperlik akü (%80 verim) ile 1saat yol alabiliyoruz ve sonuç olarak 40km yol alıyoruz. Elektriğin kw 15kuruş olsa 2kw lık akü sarjı 30kuruş 100 km de ise 75 kuruş siz deyin 1 tl.
**Aynı motorla 1/17 dişli oranıyla 51 beygirlik güç satte 26 km hız yine aynı akü ile 26 km yol yapabiliyoruz.
Dişli oranı küçüldükçe güç artıyor ama alınan yol azalıyor. Şimdi mekanikçi arkadaşlar veya bukonuda bilgi sahibi olan arjadaşlar size soruyorum 800kg lık bir otomobili 30 beygir ile hareket ettirmek mümkünmü. Eğer 30 beygir ile küçük sınıf arabaları hareket edebilirse
ben şuan 6 BEYGİRLİK Dc motor arıyorum, onunla 1/11 lik diş oranıylaki beygir gücü 66 güç elde ederiz.Bu aracı zaten yürütür.Malum 1,3 dizeller 70 beygir civarı.Hız tabi yine 40 km. Tabi dişli oranını büyüterek hızı 80 km ye çıkarabilirmiyiz.Ama dediğim gibi 800kiloluk bi aracı en az kaç beygir ile hareket ettirebiliriz.

Menzil artırabilmek adına birkaç duyumumu sizlere yorumlamak isterim.Aracı kullanırken frene basınca fren pedalınınaltındaki anahtar sayesinde elektrik devresi tersine işlev görecek ve akü motora elektrik vermeyecek,motor ürettiği elektriği aküye vererek aküyü saj edecek..Yada iniş rampalarında arabada bir yerine koyacağımız düğmeye basarak motora elektrik vermeyi kesip, motorda oluşan elektriği akü sarjında kullanacaz. bu konuyla ilgili geçici basit devre çizimimi aşağdaki resimlerde sizlere sunuyorum.
local://upfiles/290230/CF503430A9A345858B4475E795D63E25.jpg

local://upfiles/290230/44471149ED204A008C761529E8E10BFE.jpg



local://upfiles/290230/92A9F6E4E07745F7BAA0DFE2B54DEDAE.jpg


Ekteki dosya (3)


< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi mu_tan29 -- 16 Ocak 2010; 15:15:33 >


_____________________________



6549 Mesaj
8 Aralık 2009; 0:09:05 

düşünce güzel, böyle şeylere hep heves etmiş/yapmayı hayal etmiş fakat zaman/mekan/para/bilgi edinmeye fırsatım olmamıştır. ilk aklıma gelenler şeylerden biri akülerin şarj süresinin uzun olacağı şeklinde(tahmin, hesap yapmadım açıkçası). birde benzinli motorlardaki hp gücünü elektrikli motordaki hp ile birebir kıyaslamak yanlış olur diye düşünüyorum(yanlış düşünüyor olabilirim bilgili arkadaşlar düzeldir), bildiğim kadarı ile elektrikli motorlar her devirde maksimum torklarını veriyorlar bu açıdan daha az hp ile aynı işi yapmak mümkün olabilir. fakat araca yükleyeceğiniz her akü ciddi miktarda ağırlık artışına neden olacaktır yani aracın 800 kg olması çok birşey ifade etmez 10-15 tane akü koysanız 200 kg da onlar çeker herhalde

yavaşlama ve yokuş inmelerde aküleri aracın kinetik enerjisi ile şarj etme düşünceniz mantıklı ki zaten hybrid araçlarda bu sistem kullanılıyor diye biliyorum.
birde şöyle birşey var ki bu araçla trafiğe çıkamazsınız sanırım, diyelim ki yaptınız bitti elinizde bir hobi olarak kalır.

şimdilik aklıma gelenler bunlar. farklı fikirler konuşulur, yeni birşeyler öğrenilir en azından beyin jimnastiği yapılırsa güzel bir konu olur


_____________________________

Efendiler, sırası gelmişken, aziz milletime şunu tavsiye ederim ki, bağrında yetiştirerek başının üstüne kadar çıkaracağı adamların kanındaki, vicdanındaki öz cevheri çok iyi tahlil etmek dikkatinden bir an geri kalmasın!
Mustafa Kemal ATATÜRK

Bu memleket tarihte Türk'tü, o halde Türk'tür ve ebediyen Türk olarak yaşayacaktır.



 
3664 Mesaj
8 Aralık 2009; 0:14:50 

böyle çalışmalar amatör de olsa hoşuma gidiyor ve destekliyorum.ancak azmini kırmak gibi olmasın yazının yalnızca tek bir satırını okudum ve orada dişli oranı ile beygir gücünün arttırılıp azalacağı yazıyor.bu hesaplama doğru değil.vites kutusunun hp girdi çıktısı aynı olur.dişli oranları ile yalnızca devir-tork ayarı yapabilirsin.zaten devir ile tork değerini çarparsan beygir gücünü bulmuş olursun.bu birinci dereceden denklemde tork ile devir birbiri ile ters orantılıdır.

beygirgücü = tork X devir

vites kutusu girdi çıktısı kW cinsinden eşit olacağından bu denklemde "beygirgücü" sabit kalacaktır.sen vites oranlarıyla oynayarak düşük devirde yüksek tork,yüksek devirde düşük tork ayarı yapıyorsun.


_____________________________

parmağını bastığında izi ayyıldız çıkanlar


 
3664 Mesaj
8 Aralık 2009; 0:29:17 

evet yazıyı okudum.şimdi eksik ve hatalı yerlere geleyim.aynı zmanda benim yorumun da devamı olacak.

sıradan bir aracı kaç kW ile yürütürüm diye sormuşsun.sıradan bir araç düz yolda 90km/h hızdaki rüzgar direnci ve sistem içi sürtünmelere karşı koyabilmek için yani aracı sabit sürekli 90la götürmek için 10-15kW güce ihtiyaç duyar.bu da 15-20bg arası demektir.tabi aracı 20bg yaparsan 0-100ü bir dakikanın altında tamamlamayı bekleme çünkü beygirgücü zamanın fonksyonu olduğundan ne kadar fazla beygir gücü ile kalkarsan 0-100 zamanlamasını o kadr aşağı çekmiş olursun.ama tabi 90a ulaştıktan sonra ihtiyaç duyulan güç 15bglere düşüyor.yani aracı yokarda bahsettiğim sabit hızda tutmak için gerekn güç.

basit hesapla aracı 100km uzağa götürmek için 15kWsaat ya da 50000kJ enerjiye(%100 verimlilikle) ihtiyaç duyacaksın.elektrik motoru verimlilik katsayısı ve şebeke elktriğinin kWsaat ücretini bu değerle çarparsan 100kmde kaç lira yaktığı ortaya çıkacaktır.


_____________________________

parmağını bastığında izi ayyıldız çıkanlar


 
3664 Mesaj
8 Aralık 2009; 0:31:55 


quote:

Orijinalden alıntı: suicide

birde benzinli motorlardaki hp gücünü elektrikli motordaki hp ile birebir kıyaslamak yanlış olur diye düşünüyorum


fizikte avrupa birliği çiftestandardına yer yok
beygir beygirdir.


_____________________________

parmağını bastığında izi ayyıldız çıkanlar


 
30 Mesaj
8 Aralık 2009; 0:33:23 

arkadaşlar beygir sabittir biliyorum, ben anlaşııması açısından yazdım.. elbette tork artar beygir değil. fizik kuralı şudur 1e 11 dişli kullanırsan 11 kiloluk yüyü 1 kilo ile kaldırabilirsin ama 11 kat daha fazla yol alman gerek. ben bu konuyla alakalı alakasız herkesin anlayacağı dilden yazmak istedim...


_____________________________



 
1864 Mesaj
8 Aralık 2009; 0:35:22 

Güzel bir konu arkadaşların katkılarını bekliyorum... bence yapılabilir bir şey sadece voltranı oluşturmak lazım..


_____________________________



6549 Mesaj
8 Aralık 2009; 0:38:32 


quote:

Orijinalden alıntı: daturkishulan




fizikte avrupa birliği çiftestandardına yer yok
beygir beygirdir.


orası öyle tabii ki, benim demek istediğim elektrikli motorlardaki torkun devire dağılımının yarattığı farklılıktı aslında. elektrik motorlarının torklarının yüksek ve her devirde maksimum olduğu gibi bir bilgi var kafamda. bu konuda kesin bir bilgin var mı acaba?


_____________________________

Efendiler, sırası gelmişken, aziz milletime şunu tavsiye ederim ki, bağrında yetiştirerek başının üstüne kadar çıkaracağı adamların kanındaki, vicdanındaki öz cevheri çok iyi tahlil etmek dikkatinden bir an geri kalmasın!
Mustafa Kemal ATATÜRK

Bu memleket tarihte Türk'tü, o halde Türk'tür ve ebediyen Türk olarak yaşayacaktır.



 
3664 Mesaj
8 Aralık 2009; 0:38:59 


quote:

Orijinalden alıntı: mu_tan29

arkadaşlar beygir sabittir biliyorum, ben anlaşııması açısından yazdım.. elbette tork artar beygir değil. fizik kuralı şudur 1e 11 dişli kullanırsan 11 kiloluk yüyü 1 kilo ile kaldırabilirsin ama 11 kat daha fazla yol alman gerek. ben bu konuyla alakalı alakasız herkesin anlayacağı dilden yazmak istedim...


öyleyse 3bglik elektrik motoru ile sıradan bir aracı asla 90km/h hıza ulaştıramayacağını da biliyorsundur.

rüzgarı arkana alıp bayır aşağı gidersen belki.

bahsettiğin beygirgücü ile sıradan bir araç en fazla 30la gidebilir.istediğin dişli oranını kullan sonuç gene aynı olacaktır.


_____________________________

parmağını bastığında izi ayyıldız çıkanlar


 
3664 Mesaj
8 Aralık 2009; 0:41:02 


quote:

Orijinalden alıntı: Cela Soylu

Güzel bir konu arkadaşların katkılarını bekliyorum... bence yapılabilir bir şey sadece voltranı oluşturmak lazım..


benzin parasına illalah diyen elektrikli araba başlığına akın etmiş


_____________________________

parmağını bastığında izi ayyıldız çıkanlar


 
1864 Mesaj
8 Aralık 2009; 0:41:34 


quote:

Orijinalden alıntı: daturkishulan




öyleyse 3bglik elektrik motoru ile sıradan bir aracı asla 90km/h hıza ulaştıramayacağını da biliyorsundur.

rüzgarı arkana alıp bayır aşağı gidersen belki.

bahsettiğin beygirgücü ile sıradan bir araç en fazla 30la gidebilir.istediğin dişli oranını kullan sonuç gene aynı olacaktır.



Geçen gün hybrid tahoe gördüm bulgaristanda..


_____________________________



 
30 Mesaj
8 Aralık 2009; 0:48:33 


quote:

Orijinalden alıntı: daturkishulan




öyleyse 3bglik elektrik motoru ile sıradan bir aracı asla 90km/h hıza ulaştıramayacağını da biliyorsundur.

rüzgarı arkana alıp bayır aşağı gidersen belki.

bahsettiğin beygirgücü ile sıradan bir araç en fazla 30la gidebilir.istediğin dişli oranını kullan sonuç gene aynı olacaktır.


sayın forumdaşım. şimdi size şu soruyu soruyorum. bu motor 3bg 2kw 4000 devir demi. şimdi ben 1 e 11 dişli oranını kullandım devir sayım düştü 370e. tekerin çevresi 1,8 metre sayarsak 370*1,8m dakikada eder 670metre satte 40km. burada motorun çevirme güçü1 den 11 çıkmadımı. yani 3 beygir olsa bile deviri düşürdük yani çevirme gücünü artırdık. sonç olarak 11*3 33 çevirme güçü oldu.ben bu anlaşılması açısından 33 beygir dedim. bu güç aracı hareket ettiremezmi. tabi kayıplar var orası ayrı.


_____________________________



 
3664 Mesaj
8 Aralık 2009; 0:56:13 


quote:

Orijinalden alıntı: suicide




orası öyle tabii ki, benim demek istediğim elektrikli motorlardaki torkun devire dağılımının yarattığı farklılıktı aslında. elektrik motorlarının torklarının yüksek ve her devirde maksimum olduğu gibi bir bilgi var kafamda. bu konuda kesin bir bilgin var mı acaba?


torkun her devirde lineer olarak ilerlemesi üretilen beygirgücü açısından olumlu.böylece düşük devirlerde de aracın çekişi yitirilmemiş olur.piyasada türlü türlü elektrik motorları var.hybrid tekonoloji kullanan araçlarda ise 3 fazlı AC motor kullanılıyor ve bu motorların tork bandları 1500devre kadar sabit olarak ilerliyor daha sonradan keskin bir düşüş sözkonusu.prius 60kWlık bir motor kullanmış ve bu motorun 1200devre kadar verdiği tork 200Nm den fazla.

0


ancak içtenyanmalı motorun ve karşısında rakip olarak tutulan elektrikli motorun devri ve o devirde ürettiği torku ne olursa olsun çıkardıkları hp aynıysa motorlar ürettikleri güç açısından birbirine eşittir.


_____________________________

parmağını bastığında izi ayyıldız çıkanlar


 
3664 Mesaj
8 Aralık 2009; 0:58:38 


quote:

Orijinalden alıntı: Cela Soylu



Geçen gün hybrid tahoe gördüm bulgaristanda..


hybrid escladeler 9 litre yakıyomuş.6200 V8ler.


_____________________________

parmağını bastığında izi ayyıldız çıkanlar


 
3664 Mesaj
8 Aralık 2009; 1:12:42 

quote:

Orijinalden alıntı: mu_tan29


sayın forumdaşım. şimdi size şu soruyu soruyorum. bu motor 3bg 2kw 4000 devir demi. şimdi ben 1 e 11 dişli oranını kullandım devir sayım düştü 370e. tekerin çevresi 1,8 metre sayarsak 370*1,8m dakikada eder 670metre satte 40km. burada motorun çevirme güçü1 den 11 çıkmadımı. yani 3 beygir olsa bile deviri düşürdük yani çevirme gücünü artırdık. sonç olarak 11*3 33 çevirme güçü oldu.ben bu anlaşılması açısından 33 beygir dedim. bu güç aracı hareket ettiremezmi. tabi kayıplar var orası ayrı.


arkadaşım tamam forumdakiler anlasın diye yazmışsın ancak biz ona gene "çevirme gücü" yerine tork diyelim.senin arttırdığın tork , güç değil.3bg yerine 33bg yazman da yanlış.onun yerine 3Nm buruyu 33Nm ye çıkardım ifadesini kullanman gerekirdi.

evet dişli oranıyla oynayarak o elindeki motorla tırı da yürüyürsün ama ancak yürütürsün işte öyle 40lara da çıkamazsın.dediğim gibi beygirgücü zamanın fonksyonu olduğundan aynı zaman birimi içinde ne kadar fazla ardarda tork verirsen yani birim zamanda verilen tork değeri ne kadar fazla ise aracın hızını o kadar arttırabilirisn.senin 3bglik motor projesi 90km/h e anca uzayda ulaşır.uzayda bile ulaşabilmesi hayli uzun bir zaman geçmesi gerek.ama unutma ki dünya üzerinde yaşıyoruz ve bu ortamda bazı fizik kuralları geçerli.mesela rüzgar direnci.rüzgar direnci sen dişli oranıyla ne kadar oynarsan oyna aracı sabit hızda tutabilmen için senden belli bir enerji çalıyor.o hızlarda ne kadar güç gerektiğini de yukarda yazmışım.

bu konuda en güzel örnek şu olacaktır.bugatti veyron artık nasıl yazılıyorsa sabit 400km/h te gidebilmesi için 1000bg güce ihtiyaç duyuyor ve sahip olduğu yakıt deposuyla benzini tükenmeden en fazla 15dakika ilerleyebiliyor bu hızda.bu bahsettiğimiz 1000bg nereye gidiyor biliyor musun?yalnızca aracı sabit hızda tutuabilmek için maruz kalınan hava direnci ve sistem içi sürtünmelere.



< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi daturkishulan -- 8 Aralık 2009; 1:14:48 >


_____________________________

parmağını bastığında izi ayyıldız çıkanlar


2263 Mesaj
8 Aralık 2009; 1:12:55 

Arkdaşlar şimdi bildiklerimi aktarıyım...
madem konumuz elektrikli araçlar, öncelikle bunların alternatifleri ile kıyaslanmalı..

mesela BENZİN 'in enerji yoğunluğu 2000 WH/KG dır... (8,9 KWH/litre) Aynı şekilde DİZEL ise 1180 WH/KG dır...
yani şöyle de denebilir;

40Litre benzin demek 356 kWH (40 litre * 8,9 kWH/litre = 356 KWH ) enerji olurken 40 Litre dizel yakıtı 392 kWH lik enerjiye tekabul eder...

Şimdi gelelim bu enerjiyi sağlama metoduna;
bir düşünelim biz benzinciye giderek 40 litre benzini yaklaşık 3 DAK. da dolduruyoruz... Peki aynı kapasiteye sahip olabilecek batarya nasıl dolar?
normal bir biçimde şebekeye bağlamış 3,5 kW gücündeki bataryamız yaklaşık 100 SAAT de dolabilir... ( 3,5 kW * 100 H = 350 kWH benzin ile aynı değer )
ama 3 dakikada doldurmak isteseydik yaklaşık 72MW güç çekmemiz gerekirdi ki buda ufak ölçekteki bir şehrin günlük enerji ihtiyacıdır...
soru gelebilir? eee peki hızlı şarj denen özellik var? o ne oluyor?
Var doğru ancak zamanla zaten batarya kapasitesi azalıyor birde sürekli hızlı şarj sonrası %20 lik kısımda köreliyor...
Ne demek bu? benim çok param var, 5 senede bir bataryalarımı değiştirebilirim, sorun olmaz demektir...

şimdi gelelim tartışma kısmına;

madem elektirkli oto yapmak amaç! Bize ne lazım...

1. Elektrik Motoru (Araca tahriki sağlamak amacıyla bataryadan aldığı gücü tekerleklere moment olarak aktarır)
2. Bataryalar (Kimyasal enerjinin depo edildiği birimlerdir)
3. Elektrik Motoru Kontrol Ünitesi (Bataryadan aldığı gücü elektrik motoruna aktaran elektronik sistemdir)

Resime bakabilirsiniz...

0


AVANTAJLARI NEDİR?

1. Atık gaz yoktur (sıfır emisyon),
2. Motor yağı kullanımı yoktur,
3. Kontrol Ünitesi yardımı ile hız kontrolü sağlandığı için Vites Kutusuna ihtiyaç duyulmaz,
4. Frenleme sırasında tekerlekler motoru ters yönde çevirerek Rejeneratif Fren sağlanması ve böylece bataryaların şarj edilmesi,
5. Sessiz çalışabilme,

DEZAVANTAJLARI NEDİR?

1. Bataryaların ağırlığı,
2. Aracın yüksek maliyeti,
3. Bataryaların uzun dolum süresi,
4. Bataryaların Özgül Enerji/Ağırlık oralarının azlığı,
5. Araç menzilinin kısıtlılığı,

Gelelim şimdi de kullanılması gereken motorlara; Resmi inceleyiniz lütfen her tip motorun kendine gör avantaj ve dezavantajı var...

0


Ama hangisi derseniz? ben Sabit mıknatıslı FIRÇASIZ DC MOTOR derim! nedenmi?
artık bu devirde gelişmiş teknoloji varken 2-4 ayda bir fırça değiştirmek gerçekten insana yük olur..Hiç gerek yok buna!!!
ayrıca motor seçimi direkt olarak kontro sürücüsü ile alakalıdır..
sonuçta bataryadan çıkan gücümüz DC olarak çıkmakta ve şayet biz AC bir motor kullanıyorsak kontrol ünitesi ona göre çok gelişmiş olmalıdır..
Teknolojinin nimeti olarak çok gelişmiş ünite demek ekstra maliyet demektir...
Maliyetten kaçmak için tavsiyem DC motor seçmek ve kontrol ünitesinin maliyetinden kaçmaktır.. resimlere bakınız...

0


0


Batarya konusuna kısaca değinmek gerekirse (kısaca diyorm çünkü üzerine tonlarca kitaplar yazılmış bir konudur ve halen daha gelişmeye açıktır)

Mesela örnek BMW Mini Cooper Elektirkli aracı;
0-100 hızlanma : 9 sn.
35 kWH kapasiteli Li-ion bataryaya sahip, 150 KW lık motoru var aracın...
araç 155 km/h hıa çıkabiliryor ama kaç dakika? TOPU TOPU 14 dakika boyunca 150 ile GİDEBİLİYOR.. bu da demek oluyor ki 36 KM yol alabilir bu araç tam güçte...

birçok firma bugüne dek çok tip batarya kullanmışlardır. Ni-MH, CD-Ni, Li-ion, ZEBRA vs... En çok kapasiteye sahip olan bataryalar Li-po olarak bilinen polimer bataryalardır...
bir lityum bataryanın teorik kapasitesi 450 WH/KG dır ancak uygulamada ancak 250 WH/KG a kadar çıkabilirler....

Peki neden böyle?
Batarya kapasiteleri daha yeterli değil bakınız dezavantaj 4. madde...
birde buna klima cam silecek otomatik kilit vs.. eklenirse hepten daha az yol alınacak...
Sonuçta bu sistemi en pahalı kılan ünite BATARYA dır...
Bataryalar kıyas edilirken genelde maksimum güç yoğunluğuna ve maksimum enerji yoğunluğuna bakılır.
Maksimum güç yoğunluğu bataryadan gücün ne denli hızla çekileceğini, böylece maksimum akımla motor sürücüsünün ne denli beslenebileceğini gösterir.
Pratik olarak aracın ivmelenme ve yokuş çıkabilme kabiliyetini sağlayan parametredir.
Yüksek enerji yoğunluğu ise, aracın sürüş menzilinin ne denli uzun olabileceğini gösteren parametredir.

Bataryalar çok çeşitlilik gösterirler. Ancak klasik bir kurşun-asit bataryası 35 WH/KG enerji kapasitesine sahipken, benzinin enerji yoğunluğu 2000 WH/KG dır.
Bataryaların yenilenme süresi batarya içinde elektriği depo edecek metallerin zamanla aşınmaya uğramasına bağlıdır.
Bu sebeple bataryalarda çevrim sayısı adı verilen, bataryanın %80 boşalma devrine kadar kaç kez şarj-deşarj olacağı, batarya seçiminde bakılması gerekli olan ilk parametredir.

peki bu nasıl aşılabilir? Batarya teknolojisinin gelişmesi beklenecek başka çare yok...
şu an piyasdaki en iyi denebilecek baytarya hangisi peki? KESİN VE NET CEVAP: LiFEPO4 lityum polimer tipi bataryadır...

Son olarak herhalde en sorunsuz kısıma geldik? Kontrol ünitesi... üstte dediğim gibi elektirk motoruna uygun olarak seçilmelidir..

***SON KISIM***

DİKKAT EDİLECEK NOKTALAR NEDİR?


1. Doğru Akım Motoru mu? Yoksa Alternatif Akım Motoru mu?
2. Sistemin genel çalışma voltajı ne olmalıdır?
3. Seçilen voltaja göre kaç adet ve ne tip batarya kullanılmalıdır?
4. Kontrol Ünitesi nasıl olmalıdır?

HERHANGİ BİR ELEKTİRKLİ ARAÇ TASARIMINDA İZLENİCEK YOL NEDİR?

1. Önce araç seçilir ve bu araca ait teknik ölçüler belirtilir, Araca gelen yükler ve kuvvetler belirlenir, ayrıca araç için hız limiti de bu aşamada belirlenmelidir... Çünkü diğer hesaplar ona göre yapılacaktır...
2. Formüller yardımıyla batarya için maksimum güç ihtiyacı belirlenir,
3. Buradan elde edilen sonuca ve ekonomik şartlara bağlı olarak elektrik motoru seçilir, ancak bu seçimde elektrik motorunun pik gücü, bataryanın maksimum güç ihtiyacına eşit olmalıdır,
4. Bataryanın tipi seçilir,
5. Elektrik motorunun nominal güç değerine göre bataryanın kapasitesi belirlenir,


Bu döküman izmin olmadan kopyalanamaz ve çeşitli ticari amaçlarla kullanılamaz... Sonuçta hak meselesidir...

SAYGILARIMLA

METİN ARDIÇLI
Makina Mühendisi
TU KAISERSLAUTERN YÜKSEK LİSANS ÖĞRENCİSİ





< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi metinardicli -- 18 Aralık 2009; 1:47:35 >


_____________________________



 
30 Mesaj
8 Aralık 2009; 1:19:21 

sayın hocam 3b likle hız 40 a çıkabilirmi yada şunu diyeyim 3 b lik 4000 devirlik motorla 1 e 17 dişli sistemini kullanarak 51 nm torla araç 26km ye ulaşması mükünmü
eğer bu mümkünse 6bg 4bin devirlik motorla neler yaılabieceğine bakacağız.


_____________________________



5592 Mesaj
8 Aralık 2009; 2:48:15 

Youtubede araçlarını elektrikli hale çeviren bir çok kişi var. Belgesel şeklinde koymuşlar. Türkiyedede artık bu işlerin çoğalması gerekli bence..


_____________________________


Uzaklaştırılmış
Süresiz olarak uzaklaştırıldı.
8 Aralık 2009; 8:47:46 

Mesajım bulunsun..



< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Bfs -- 8 Aralık 2009; 8:47:57 >


 
3386 Mesaj
8 Aralık 2009; 9:32:49 

şehir içi bir araç yapsınlar varsın 40 ı geçmesin.
yeterki beni bir yerden bir başka yere ekonomik bir şekilde götürsün.
mevcut kullandığımız araçlar şehir içi çok ama çok masraflı oluyor.
yeni bir sistem şart.
o da çok hız yapmayan,
alternatif enerji ile çalışan,
çok küçük araçlardan geçiyor.
kesinlikle böyle projeler desteklenmeli.
seri üretim çalışmaları yapılmalı.


_____________________________

İstisnaları saymazsak ülkemde kimse işini doğru dürüst yapmıyor. Etrafınıza bakın, mutlaka göreceksiniz. Kendimizden başlayarak DÜZELTELİM!
suç işleyenleri affetmek, insanları suç işlemeye teşvik eder ve suç işlemeyenlere haksızlık yapılmış olur. DEVLETİMİZİN, SUÇU VE SUÇLUYU AFFETMESİNE KARŞIYIM.


 
600 Mesaj
8 Aralık 2009; 9:55:43 

Böyle girişimler görmek çok hoşuma gidiyor..İnsanların bu konulara kafa yormaları bile güzel..varsın sonuçta hobi olarak kalsın..Benim de böyle hayallerim var ve eğer somut yardım isterseniz, özelden konuşabiliriz..nasıl bir katkıda bulunabilirim bakarız...

Benim önerim aracın olabildiğince ağırlığını düşürmen yönünde..800kg bir araç çok ağır 2kw düşük güçteki dc motorların için..Bence şimdiki araçlarda olması mecburi pekçok parça elektrikli bir araçta olmayabilir..Tek ağır yük bataryalar olacaktır..Bunun dışında motor çok daha hafif olacaktır, aktarma organları, şanzıman vs.. olmayabilir ve bunu desteklemek zorunda olan şasi çok daha hafif olabilir..Aracın hedef ağırlığı bence çok daha düşük olmalı, 800kg çok fazla..

Aktarma organı gibi parçalardan kısmak için ne gerekiyorsa yapılmalı, dc motorları her tekere direkt bağlanmış prototipler gördüm..mantık buydu..bence böyle olabilir..içten yanmalı motorların çalışma mantığından dolayı güçlü bir şanzımana ihtiyaçları var..elektrik motorları ile bu daha kolay olmalı..

Batarya olarak şu an bildiğim kadarı ile en hafif ve en güçlü batarya tipi lityum ion bataryalar..Hani tellerde olanlar..Bu bataryalar pahallı ama nette zamanında biraz araştırmıştım..Rakamlar uçuk değil tabi çok büyük kapasitelere göz dikilmezse..

Ve bu konuda çalışmış olan insanları nette araştırarak toplayabildiğin kadar veri toplaman bence en yerinde olanı..Bence bu projenin büyük bir kısmı masa başında bitirilebilir..Kullanılan her cihazın teknik verileri, kapasitesi vs.. mevcut.. Hesaplar doğru yapılırsa ve mantıklı sonuçlara ulaşılırsa bence masa başından kalkılmalı...Eldeki aküye herhangi bir x motoru bağlayıp çalıştırınca hadi bunu tekere bağlayalım, elektrikli arabamız olsun diyerek bir yere varılacağını sanmıyorum..

Eğer her tekere bağımsız motor fikri kullanılacaksa gelişmiş bir elektronik kontrol üneitesi gerekiyor, aslında her durumda böyle bir üniteye ihtiyaç var..

Birde menzil ve son hız ihtiyaçları bence olabildiğince mütevazi tutulmalı..Şu anki araç kullanıcıları 1000km menzile, 200km son hızlara sahip olabilir..Ama Toyotanın yaptığı bir araştırmaya göre şehirlerdeki araçların %85 i günde en fazla 20km yol yapıyor, hatta bu fikirle prius plugin modelini tasarlıyorlar..1.5 saat şarj ile galiba 25km sadece elektrikle yol alabiliyor..Ve hız sınırları belli..Bence 80km son hız ve 50km menzil ilk etepta yeterli hedefler..Belki daha da az..Bu başarılırsa daha iyisi için çalışılabilir...

Birde ben açıkçası amatörce benzinli motorunu çıkarıp elektrik motoru koyan, aracını elektrikli hale getirien insanların, çok başarılı sonuçlar elde edebileceklerini sanmıyorum..Buda aracın ağırlığından dolayı..Şasi vs. hep benzlinli motor için tasarlanmış olacak...Ama hızlı sonuç almak için tabi denenebilir..Yine de tebrik edilesi tabi..küçmsediğim falan yok..Ama bence bir iş yapıalcaksa ciddiye alıp adam gibi ele almak gerek..

Tabi diyebilirsin, baştan arabama inşa edeceğiz diye..Belki sıradan bir araba baştan aşağı elden geçirilebilir ama ben basit te olsa iyi sonuçlar için sıfırdan yapılamsı gerektiğini düşünüyorum..Tabi önce tüm tasarımlar masa başında bitirilmeli..

Anlatacak çok şey var ama umarım bir sonuç alırsın..dediğim gibi somut yardım istersen özelden konuşabiliriz..

Kolay gelsin...


22 Mesaj
8 Aralık 2009; 11:12:30 

arkadaşlar konu çok güzel eminim çok kısa zamanda baya yol alınacak bu konuda. özellikle bu konuda çalışmış veya araştırma yapmış olan arkadaşlar katkı sağlarlarsa bizde heyecanla sonuçları izleyeceğiz. umarım burada zamanla projeler uygulamaya geçer ve fotoğraflarla desteklenir.


_____________________________



2927 Mesaj
8 Aralık 2009; 11:39:53 

böyle düşünceler çok ama çok güzel ama, bu iş birkaç mühendisin bile altından kalkabileceği projeler değil, arabayı götürmek sadece yeterlimi sence, kendinde bahsetmişsin sürtünme kayıp direnç vs. diye de bunlarla da bitmiyoki, standart bir aracın aydınlatma sistemi olmalı, ısıtma-soğutma sistemi olmalı, çeşitli fren-direksiyon gibi hidrolik sistemleri olmalı, ve daha birçok güc ihtiyacının birşekilde karşılanması gerekmekte, o motor olsa olsa elektrik verdiğin anda devirlenemeyeceği için yanar herhalde, acı ama gerçek, Türkiyede sınırlarında en iyi üniversitenin bile altından kalkamayacağı proje, aksini iddia eden varsa bıraksın şu petrol baronları muhabbetinide hele bir üretsin aracı sonra petrol baronlarıyla gerekirse savaşırız milletçe, bence bu hybrid araçların içinde en mantıklısı chevrolet volt, aracı inceleyin ne demek istediğimi anlayacaksınız...

http://chevroletvoltage.com



< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi SeKSandDoRT -- 8 Aralık 2009; 11:44:52 >


 
600 Mesaj
8 Aralık 2009; 11:56:58 

Standart araçlarda kullanılan ve işimize yarayabilecek parçalar zaten hazır kullanılır...zaten artık neredeyse hiçbir firma tüm parçaları kendisi üretmiyor, ürettiriyor...Sende aracını tasarlarken piyasadaki araçlarla uyumlu tasarlayabilirisin..Zaten sonradan bazı ayırt edici parçalar için kalıp yaptırılır, seri üretim için organize yavaş yavaş olunur işte..Ama başta bu tarz ama ciddi görünümlü bir araç insanların ilgisini çekeceğinden destek görebilir...çeşitli kanallardan veya yatırımcılar destekleyebilir..Çunki bilmemne ustanın atölyede derma çatma inşa ettiği tekerlekli aletlerden başka (bide devrim var tabii..) bi girişim yok..

Birde bizde gelişmiş bir yan sanayi fason üretim altyapısı var..ve inanın elin adamlarına çok ucuza hizmet ediyorlar..Onlarda bizden 1 e alıp bize 10 a satıyorlar..Bu avantaj kullanılabilir..Yerli ve yenilikçi bir araç sağlam temellerle ilerlerse baya rekabetçi olabilir gibi geliyor..

Bide lanet olsun bu çağda en kıytırığından yollarda giden bir aracımız yok...Bir yolunu bulalım artık...Aklıma gelen ilk fikirde şehir içi için basit ama kullanışlı bir model..

Neyse..bu uzun muhabbet...dağıtmayalım ana başlığı..


22 Mesaj
8 Aralık 2009; 12:12:42 


quote:

Orijinalden alıntı: SeKSandDoRT

böyle düşünceler çok ama çok güzel ama, bu iş birkaç mühendisin bile altından kalkabileceği projeler değil, arabayı götürmek sadece yeterlimi sence, kendinde bahsetmişsin sürtünme kayıp direnç vs. diye de bunlarla da bitmiyoki, standart bir aracın aydınlatma sistemi olmalı, ısıtma-soğutma sistemi olmalı, çeşitli fren-direksiyon gibi hidrolik sistemleri olmalı, ve daha birçok güc ihtiyacının birşekilde karşılanması gerekmekte, o motor olsa olsa elektrik verdiğin anda devirlenemeyeceği için yanar herhalde, acı ama gerçek, Türkiyede sınırlarında en iyi üniversitenin bile altından kalkamayacağı proje, aksini iddia eden varsa bıraksın şu petrol baronları muhabbetinide hele bir üretsin aracı sonra petrol baronlarıyla gerekirse savaşırız milletçe, bence bu hybrid araçların içinde en mantıklısı chevrolet volt, aracı inceleyin ne demek istediğimi anlayacaksınız...

http://chevroletvoltage.com



arkadaşım burada amatör bir proje yapılmaya çalışılıyor. mu_tan29 arkadaşında belirtiği gibi bi nevi hobi gibi. bu bahsettiğin aydınlatma direksiyon ısıtma vs. bunlar sonraki süreç bence ayrıca hazır sistemlerde kullanılacak zaten. sıfırdan bir araç yapmıyor kimse. insanların şevkini kırmak ve konuyu dağıtmaktansa konuya nasıl katkı sağlanabilir buna kafa yormamız gerek bence.
saygılar


_____________________________



6549 Mesaj
8 Aralık 2009; 19:51:47 

peki şöyle bir fikir versem acaba nasıl olur?
araba yürütmenin başlangıç için zor olacağını düşünürsek bu işe motorsiklet ebatlarında 1-2 kişilik bir araçla başlamak nasıl olur acaba? eğer çok iyi mühendislik çalışmaları yapıp, ince hesaplamalar vs. ile sonuç elde etme şansı yoksa birşeyler meydana getirmenin en mantıklı yolu kolaydan başlayarak pratik ve deneyim kazanmak bence.
başlangıç olarak böyle bir araçla yola çıkıp, menzil / kg başına gerekli güç / şarj devresi vs. gibi şeyler kazanılan deneyimle daha optimum oluşturulabilir.


_____________________________

Efendiler, sırası gelmişken, aziz milletime şunu tavsiye ederim ki, bağrında yetiştirerek başının üstüne kadar çıkaracağı adamların kanındaki, vicdanındaki öz cevheri çok iyi tahlil etmek dikkatinden bir an geri kalmasın!
Mustafa Kemal ATATÜRK

Bu memleket tarihte Türk'tü, o halde Türk'tür ve ebediyen Türk olarak yaşayacaktır.



 
3664 Mesaj
8 Aralık 2009; 21:01:51 


quote:

Orijinalden alıntı: suicide

peki şöyle bir fikir versem acaba nasıl olur?
araba yürütmenin başlangıç için zor olacağını düşünürsek bu işe motorsiklet ebatlarında 1-2 kişilik bir araçla başlamak nasıl olur acaba? eğer çok iyi mühendislik çalışmaları yapıp, ince hesaplamalar vs. ile sonuç elde etme şansı yoksa birşeyler meydana getirmenin en mantıklı yolu kolaydan başlayarak pratik ve deneyim kazanmak bence.
başlangıç olarak böyle bir araçla yola çıkıp, menzil / kg başına gerekli güç / şarj devresi vs. gibi şeyler kazanılan deneyimle daha optimum oluşturulabilir.


avrupada elektrikli scooterlar vardı.sıradan scooterlar gibi 3-5bglik motorları var ama tabi elektrikli.motorun directdrive mı olduğnu yoksa redüktörle mi bağlandığını bilmiyorum.tek şarj ile 70km yol gidebiliyordu en yüksek hızı da 70km/h gibi bişeydi tabi yanlış hatırlamıyorsam.kalkıştaki ivmesi de diğer benzinli scooterlardan farksızdı.

başlığı açan arkadaşın elindeki motor böyle bir çalışma için daha uygun netekim 2kWlık bir motor ile anca bu büyüklükte bir taşıt yürütülebilir.üstünde bir de insan taşıdığını düşünün.


_____________________________

parmağını bastığında izi ayyıldız çıkanlar

Uzaklaştırılmış
Süresiz olarak uzaklaştırıldı.
8 Aralık 2009; 21:06:22 

Ben şimdi evdeki fotoselli gece lambasının "fotoselini söksek arabaya taksak farlara bağlasak" falan diye zihni sinirce düşünmekteyim.. Bazı insanlar böyle, bende böyleyim, kafada sürekli bişeyler yapma etme vs.. Ben çözümü evin bi köşesine envai çeşit el aleti, takım, tezgah vs. koyup arada girip bişeyler yapmakla çözdüm. Geçen sene şunu çıkardım hatta

http://forum.donanimhab...lboard//tm.htm#24752196


 
30 Mesaj
9 Aralık 2009; 18:07:33 

sayın forumdaşlarım bu konuda ta en bşta bazışeyleri aslında yazmam gerekirdi. örneğin 2kw 3 beygir deyip geçmemek lazım. çünkü araçlar sadece beygir ile değerlendirilmemeli. neden peki?Mesala bir araç 100 beygir 3000 devir olsun. başka bir araçta 90 beygir 8000 devir olsun.. şimdi bunların hangisi daha iyi?? sadece beygirle iş olmuyor. deviriyüksek olanın devirini bir dişli vasıtasıyla diğeri ile aynı devire düşürürsek torku digerinden çok çok daha yüksek çıkacakdır. Ayrıca bu konuyu açarken ben 3beygirlik ile 40km yapılabilirmi diye düşüncem vardı. 80km hız için ise en baştanda yazdığım gibi 6 beygirlik daha yüksek devirli bir motor kullanarak yapmayı planlıyorum. Herkesden yaptıkları, düşündükleri gerçekci her türlü yoruma açığız..



< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi mu_tan29 -- 9 Aralık 2009; 18:19:01 >


_____________________________



 
30 Mesaj
9 Aralık 2009; 18:12:02 

Not:Benim aracım kaportası sağlam ww Golf 1981 model. sanırım 800 kilo bile yok. ayrıca motorunu ve şanzuman sistemini sökersem çok daha hafif olabilir. bu arada şunun bilmek istiyorum, dc motor sürücüsü kullandığımda şanzuman sistemine gerek kalıyormu. dc motor sürücü aracı sıfırdan 40km hıza kadar devir kontrolunu yapar mı?



< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi mu_tan29 -- 9 Aralık 2009; 23:39:14 >


_____________________________



 
3664 Mesaj
9 Aralık 2009; 23:41:28 


quote:

Orijinalden alıntı: mu_tan29

sayın forumdaşlarım bu konuda ta en bşta bazışeyleri aslında yazmam gerekirdi. örneğin 2kw 3 beygir deyip geçmemek lazım. çünkü araçlar sadece beygir ile değerlendirilmemeli. neden peki?Mesala bir araç 100 beygir 3000 devir olsun. başka bir araçta 90 beygir 8000 devir olsun.. şimdi bunların hangisi daha iyi?? sadece beygirle iş olmuyor. deviriyüksek olanın devirini bir dişli vasıtasıyla diğeri ile aynı devire düşürürsek torku digerinden çok çok daha yüksek çıkacakdır. Ayrıca bu konuyu açarken ben 3beygirlik ile 40km yapılabilirmi diye düşüncem vardı. 80km hız için ise en baştanda yazdığım gibi 6 beygirlik daha yüksek devirli bir motor kullanarak yapmayı planlıyorum. Herkesden yaptıkları, düşündükleri gerçekci her türlü yoruma açığız..


hayır asıl beygirle iş oluyor.yanıldığın nokta bu.tek başına tork ya da devir hiçbirşey ifade etmez.

2000devirde 100bg üreten mi daha iyi yoksa 6000 devirde 100bg üreten mi? ikisini arasında hiçbir fark yok hız açısından söylüyorum ancak.ilk araç 150km/h hıza güle oynaya hiç kasılmadan çıkarken ikinci aracın 150km/h hıza çıkması için tabiricaizse gıçını yırtması gerek.ikinci araca istediğin redüktörü tak sonuç gene değişmeyecektir.aracı yırtınmayacak duruma getirdiğinde de bu sefer çok uzun bir süre geçmesi gerekecek ama asla belli bir hızı geçemeyecektir.

yoksa yukardaki hesapla her arabaya redüktör takar bugattiye çevirirdik.


_____________________________

parmağını bastığında izi ayyıldız çıkanlar


 
3664 Mesaj
9 Aralık 2009; 23:48:07 


quote:

Orijinalden alıntı: mu_tan29

Not:Benim aracım kaportası sağlam ww Golf 1981 model. sanırım 800 kilo bile yok. ayrıca motorunu ve şanzuman sistemini sökersem çok daha hafif olabilir. bu arada şunun bilmek istiyorum, dc motor sürücüsü kullandığımda şanzuman sistemine gerek kalıyormu. dc motor sürücü aracı sıfırdan 40km hıza kadar devir kontrolunu yapar mı?


öncelikle kullanacağın motorun devir-tork eğrisini bilmen gerek.bunun için motoru dinamometreye bağlamalısın.torkun en yüksek olduğu devirlere göre varyatör kullanırsan aracın sürülebilirliğini daha da arttırmış olursun.ancak 3bg çok çok az bir güç.scooter ı kaldırabilecek güçte bir motordan bahsediyorsun.81golfün motor şanzımanı söksen en fazla 150kg hafifler.geriye kalan 650kg+insan kütlesini kaldırabilecek başka bir motor bulman projenin selameti için daha iyi olur.


_____________________________

parmağını bastığında izi ayyıldız çıkanlar


 
30 Mesaj
10 Aralık 2009; 13:16:40 

quote:

Orijinalden alıntı: daturkishulan




öncelikle kullanacağın motorun devir-tork eğrisini bilmen gerek.bunun için motoru dinamometreye bağlamalısın.torkun en yüksek olduğu devirlere göre varyatör kullanırsan aracın sürülebilirliğini daha da arttırmış olursun.ancak 3bg çok çok az bir güç.scooter ı kaldırabilecek güçte bir motordan bahsediyorsun.81golfün motor şanzımanı söksen en fazla 150kg hafifler.geriye kalan 650kg+insan kütlesini kaldırabilecek başka bir motor bulman projenin selameti için daha iyi olur.

forumdaşım siz beni anlamakda güçlük çekiyorsunuz sanırım. arkadaşım ben diyorumki eğer 3bg ile arcı 40 a çıkarmak mümkünse ben 6bg lik bir motor bularak onunla çalışacağım ama siz halaaa anlamak istemiyorsunuz. bn en baştanda yazdım oku bir. elimde 3bg motor bulunduğu için onun üzerinden yola çıktım. mesala diye başlamışım yazıma bir bak en baştaki yazıya. ben 6 bg likle yamayı planlıyorum.
ayrıca sadece beygirle iş olmuyor. sizin arabanız 100 beygir maksimum deviri 3000 olsun. benimkide 100beygir maksimum 6000 devire çıkabiliyor olsun. bu iki arçda aynımı sizce. aynı diyorsanız yanılıyorsunuz.



< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi mu_tan29 -- 10 Aralık 2009; 13:17:00 >


_____________________________



1199 Mesaj
10 Aralık 2009; 14:57:57 

3 beygirlik motorla ara. 40 km hız bile yapamaz.


_____________________________



1911 Mesaj
17 Aralık 2009; 6:00:18 

quote:

Orijinalden alıntı: mu_tan29

arkadaşlar beygir sabittir biliyorum, ben anlaşııması açısından yazdım.. elbette tork artar beygir değil. fizik kuralı şudur 1e 11 dişli kullanırsan 11 kiloluk yüyü 1 kilo ile kaldırabilirsin ama 11 kat daha fazla yol alman gerek. ben bu konuyla alakalı alakasız herkesin anlayacağı dilden yazmak istedim...


Madem beygir gücünün sabit olduğunu ve aktarma organlarının oranlarıyla değişmeyeceğini biliyordunuz o zaman; ilk mesajındaki "1,3 dizeller 70 beygir civarı" cümlesini kullandığınızı anlamış değilim. Bu bilgiye sahip birisinin 70 beygirlik güç değeri yerine ,en azından 200 nm lik tork değerinin çeşitli oranlarla değiştirildiğindeki rakamlardan söz ederek konuyu sunması gerekmez mi?

Bence konu hakkında teorik bilginiz ilk mesajınızdan bile anlaşılabilecek kadar çok yetersiz.



< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi SeLiM_50 -- 17 Aralık 2009; 6:01:30 >


_____________________________


Uzaklaştırılmış
Süresiz olarak uzaklaştırıldı.
18 Aralık 2009; 1:15:09 

Bu forumda var olmaktan bazen gurur duyuyorum.
Bu kadar kaliteli dolu adamlarla beraber birşeyler paylaşmak gercekten gurur verici.



 
30 Mesaj
18 Aralık 2009; 12:10:29 

araştırma aşamasında olduğumuz aşikar, bilsem zaten sormam yaparım Yaptığımıda da sizinle paylaşırım. Örneğin yaptığım bir projemin linki http://forum.donanimhab..._/key_//tm.htm#36200031
Bu beygir konusuna çok takıldı bazılarınız ama açıklamaktan sıkıldım, siz bukonuda solediklerimi geri aldım sayın siz bildiklerinizi soleyin ve bana yapıcı fikirler verin. neyi nereden nasıl bulabilirim.Bu konuyu bir sonuca ama er ama geç bir bağlasakda herkes mutlu olsa. emeği geçen her kişiye teşekkür ediyoruz. sizlere tavsiyem yola çıkana eleştri yapın ama daha çok yapıcı olsun. muhalefet şeklinde değil. yani bildiklerinizi daha doğrusu neler yapmamız gerektiğini yazın , çizin, birşeyler yapıp gönderin. Netten araştırmalarım sonucu warp9 motorunu buldum. Almanyada teyze oluna sordurtturuyorum bir bakalım sonucu ne olacak. ama bu motor bile 27 beygir civarı ve yabancı forumlarda genelde bu beygirdeki motorları kullanmışlar. yani size göre yine çok düşük bir beygir 90beygirleri düşününce .. yorum ve fikirlerinizi bekkiyorum.


_____________________________



1199 Mesaj
18 Aralık 2009; 12:29:06 

27 beygir yeter , şehir içinde 40-50 km hızlar yaptırabilir.


_____________________________



1911 Mesaj
18 Aralık 2009; 12:50:00 

"Düşünmeden öğrenmek faydasız, öğrenmeden düşünmek tehlikelidir."


_____________________________



 
30 Mesaj
18 Aralık 2009; 13:52:53 


quote:

Orijinalden alıntı: SeLiM_50

"Düşünmeden öğrenmek faydasız, öğrenmeden düşünmek tehlikelidir."


bu söz her nekadar size ait olmasada acizane cvp yazayım.

Öğrenmeden düşünemessin, düşünmeden de öğrenemessin. zaten bunlar birbiri ile ilişkili şeyler.
hipoteziimizin sonucu şu olsa gerek öğrenmek için insan oğlu düşünüyor hali ile, düşünebilmek içinde bazı şeyleri bilmiş olması gerekiyor. saygılar. bu konu bir yana motor için başkalarınında yorumunu bekliyorum ve motoru temin edebilirsem bunun sürücü 0-50 km hızlanması için yeterlimi yoksa mecburen şanzuman sistemi olmalımı?


_____________________________



 
535 Mesaj
18 Aralık 2009; 18:20:13 

mu-tan29 arkadaşım öncelikle şuan elindeki mevcut motorla arabanı hareket ettirmen imkansız gibi birşey hatta imkansız.zaten teorikte sürtünme kayıpları vs hesaplandığı zaman verim %70 lere kadar düşüyor buna akülerin şarj olma süreleri filanda eklendiği zaman %50 lere bile düşersin.1*11 olayına gelirsek 3 bglik motoru dişli oranıyla 33 bg yapamazsın en basitinden arabalardan örnek verecek olursak araçların 1 vites hızları motorun çıkış gücüne eşittir,vites arttırtıkça hız artar ama güçte düşer ve sen direk dişliyle hareket vereceğin için motorun gücünü başlangıçta kısıtlıyorsun.sonuçta böyle birşeyi hobi olarakta yapmak istemeni takdir ederim.eğer imkanın varsa 35kw ve üzeri bir fırcaşız dc motor kullanman +buna ek olarak motorla bataryalar arasındaki mesafeyi çok kısa tutman lazım.tabi aracındaki motor-şanzıman,aydınlatma sistemlerini sökmen (daha az elektrik tüketen led vb ürünlerle değiştirmen) gerekecek. bataryalardan hariç motor girişine faratlık kondansatör grubu uygulaması ile voltaj sabitlemesine gidilebilir ama elektronikçi arkadaşlarında fikrini almak lazım.


_____________________________



 
30 Mesaj
21 Aralık 2009; 22:06:09 

quote:

Orijinalden alıntı: tempraclube

mu-tan29 arkadaşım öncelikle şuan elindeki mevcut motorla arabanı hareket ettirmen imkansız gibi birşey hatta imkansız.zaten teorikte sürtünme kayıpları vs hesaplandığı zaman verim %70 lere kadar düşüyor buna akülerin şarj olma süreleri filanda eklendiği zaman %50 lere bile düşersin.1*11 olayına gelirsek 3 bglik motoru dişli oranıyla 33 bg yapamazsın en basitinden arabalardan örnek verecek olursak araçların 1 vites hızları motorun çıkış gücüne eşittir,vites arttırtıkça hız artar ama güçte düşer ve sen direk dişliyle hareket vereceğin için motorun gücünü başlangıçta kısıtlıyorsun.sonuçta böyle birşeyi hobi olarakta yapmak istemeni takdir ederim.eğer imkanın varsa 35kw ve üzeri bir fırcaşız dc motor kullanman +buna ek olarak motorla bataryalar arasındaki mesafeyi çok kısa tutman lazım.tabi aracındaki motor-şanzıman,aydınlatma sistemlerini sökmen (daha az elektrik tüketen led vb ürünlerle değiştirmen) gerekecek. bataryalardan hariç motor girişine faratlık kondansatör grubu uygulaması ile voltaj sabitlemesine gidilebilir ama elektronikçi arkadaşlarında fikrini almak lazım.


haber bekliyorum işte bakalım o beygirde motor getirtebilecekmiyim. akü kısmı daha zor gibi?? bakalım sırayla
bide bu dişli oranı 1*11 derken 4000 deviri 400 devire düşürecektim, güçte yani artık bende o kelimeyi kullanaym tork da arttığından araba bence kesinlikle hareket eder ama arkadaşların demesine belki en fazla 10km ile gidebilir. bide ben motor ve şanzuman vs her şeyi sökü dc motoru direkt tekere deviri 1/11 oranında düşürerek verecektim.



< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi mu_tan29 -- 21 Aralık 2009; 22:15:07 >


_____________________________



 
535 Mesaj
21 Aralık 2009; 22:49:45 

Aslında o kadar zor birşey değil ama kimse yanaşmıyor,motoruda bulursun ama işin ehli tecrübeli bir elektronikçi arkadaş(pic programlama,dc motor sürcüsü felan yapması açısından) ışık tutsa hem daha kaliteli ve verimli birşey ortaya çıkar ama türkiyede bulunurda bulunmaz.zira kendimden biliyorum sene 2000 lise 2 sınıfta proje kapsamında hidrojenle çalışan (şu meşhur lise kimya kitaplarında yazan suyun elektrolize edilip hidrojenle oksijenin ayrıştırılması olayı)araba yapmaktı sınıf arkadaşlarımızla elimizde imkan olmasına rağmen atelye öğretmenleri destek olduğu halde atölye öğretmen şefi hidrojenle çalışan arabamı olur deyip olsada uzaya uçarsınız diye kestirip attı .ama forumda yoksa bile tanıdıklarınız arasında (pic vs tarzı program yazabilen ve devre kurabilen)bi arkadaşınıza danışın derim.çünkü motoru dc sürücü devresi ile sürerseniz daha verimli olur pic programlamayı bilsem elimden gelen yardımı yapardım ama bnde sadece donanım kısmındayım vaktim olmadığından yazılıma gecemedim daha.


_____________________________



 
535 Mesaj
21 Aralık 2009; 23:41:58 

http://www.eproje.com/m...trikli+araba+yap%FDm%FD

bu adresede bak arkadaşlarla iletişim kurup bilgi alabilirsin elektronik ,kontrol devresi üzerine...


_____________________________



 
30 Mesaj
24 Aralık 2009; 1:23:58 

Sayın forumdaşlarım gider gitmez ha bire olumsuz tartışma yapıyoruz... şu bilgileri bir inceleyin....,

Model Numarası Elfcius G2
Boyutlar (U × G × Y) 2840 × 1410 × 1600 (mm)
Oturma Kapasitesi 2
Dingil mesafesi 1850 mm
Min. Yerden Yükseklik 130 mm
Boş ağırlığı 780 kg
Max / h 45 km Hız
Tırmanma yolcu (olmadan)% 18 ≥
Fren mesafesi (20 km / s) ≤ 7m
Güç 3 kw / 4 kw (opsiyon)
Şarj Time 4 - 6 saat
Şarj mesafe 80 km başına Koşu
Piller Kurşun asit piller


_____________________________



 
371 Mesaj
26 Aralık 2009; 0:05:56 

Merhabalar,

Bu konu aslında Amerika'da son yıllarda oldukça moda olan bir konu. Youtube'da "electric car conversion" diye arama yaptığınızda :

http://www.youtube.com/...q=0&oq=electric+car+con

bağlantıdaki sonuçlara ulaşıyorsunuz.

Görünüşe göre insanlar uzun zamandır arabalarını elektriğe dönüştüyorlar. Hatta bu iş için satılan kitler bile var. Fiyatları da herşey dahil 3000 dolardan başlıyor. Hurdadan aldıkları araçların motorunu ve debriyajını söküyorlar. Doğru akım motorunu doğrudan şanzımana bağlıyorlar. Vitesi araç hareket etmeden önce genellikle üçüncü vitese takıyorlar ve bir daha dokunmuyorlar. Doğru akım elektrik motoru ilk hareketinde verebildiği yüksek tork sayesinde arabayı rahatlıkla kaldırıyor ve hiç vites değiştirmeden 80-90 km hızlara çıkarabiliyor. Menzil de motorun çalıştığı voltaja ve eklenen akü sayısına göre 60-100 km civarında oluyor. Bu motorların güçleri seçilen kite göre 24-35 beygir arasında değişiyor.

Aslında benim de hayallerim arasında böyle bir çalışma yapmak var. Ama vakit, nakit ve yer sıkıntısını bir türlü çözemedim.




< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi dbdanisman -- 26 Aralık 2009; 0:07:23 >


_____________________________

1999 Corolla Terra Special > 2010 Cee'd SW Concept


 
32 Mesaj
2 Ocak 2010; 0:28:15 

İYİde
bu elektirikli araçların yapılması çok kısa süre için çok iyi olacaktır ama
ardından zaten ekonomik krizle boğuşan dünya için korkunç sonuçlara yol açacaktır
dünya ekonomisinin temeli bana göre otomotivdir
elektirikli araçların yaygınlaşması dünyada çok daha büyük ekonomik sorunlar doguracaktır benzin pahalı diye hucum edeceğimiz bu araçların keyfini çok kısa bir süre çıkardıktan sonra işsizler ordusuna bir çoğumuz katılacağız
---------
bu sonuç benzinli arabaya binmekten bin defa daha kötüdür benzinli arabaya binerken en azından eve ekmek götürebiliyorduk diyeceğiz
---
arabanın bir çok parçasına gerek kalmayacak bu sayede bu parçaların üretiminde çalışanlar
bunların nakliyesinde çalışanlar bunların pazarlanmasında çalışanlar bunların tamirinde çalışanlar reklamında çalışanlar hammadesinde çalışanlar bu parçaların üretiminde kullanılan makinaların üreticileri makinaların bakımcıları onarımcıları işsiz kalacak
benzin istasyonları ve bunların nakliyecileri işsiz kalacak oto yağı satılmayacak yakıttan tasaruf saglayan yan maddeler satılmayacak antifiriz satılmayacak araba tamir hanelerinin büyük bir kısmı kapanacak atıyorum bugünki otomotiv sayesinde 100 milyonlarca insan karnını doyurmaktaır
devletlerin ileri gelenleri bunu elbetteki benden daha iyi bilmektedir
bu ağır sonuca daha aklıma gelmemiş olan yüzlerce yan etkiyi ekleyebiliriz dalga dalga kim bilir nereleri etkiler bu sektörün küçülmesi düşünmek bile istemiyorum bazı kendini güçlü hisseden devletlerin ekonomiye çözüm olarak anlaşmalı savaşları bile düşüneceklerinden şüphem yoktur
yani anlaşıp gözlerine kestirdikleri uygun şartlara sahip devletleri yakıp yıkıp yeniden imar etmek için uyduruktan şavaşlar bile çıkarabilirler Irak zaten bunun ilk denendiği ülkedir

melesef bazen kötünün iyisine katlanmak zorundayız en azından geçiş sürecine zaman tanımalıyız
----------
yoksa sizin burada bu azimli tartışmalarınıza gerek bile kalmazdı devlet desteği ile zatan bu araçlar çoktan gerekli aşamalara ulaşmış olurdu
dışarıdan enerji almadan çalışan motorlar bile var ama şimdilik yayılması engellenmekte hatta bazı mucitlerden bir daha haber bile alınamamakta yani tahminen ellerindeki bilgiler alınıp rafa kaldırıldıktan sonra mucitlerde ortadan kaldırılmakta
sebep 100 milyonlarca insan için binlerce insan kolayca harcanır
neyse herkeze iyi çalışmalar

benim görüşüm budur
saygılar


_____________________________



6549 Mesaj
2 Ocak 2010; 0:56:03 

@gezgin1717

eğer düşündüğün gibi bir durum olsaydı bugün hiçbir şey robotlarla üretilmez, tarımda makineler kullanılmaz, atmler otomatik gişeler vs. gibi şeyler yaygınlaşmazdı.

elektrikli araçlar diğerlerini bir günde piyasadan silmez, ve kendi sektörlerini oluştururlar. insanlarda para kazanmak için bu sektörde yeni rollerini edinirler.
keşke son endişeleneceğimiz şey senin düşündüğün olsa.


_____________________________

Efendiler, sırası gelmişken, aziz milletime şunu tavsiye ederim ki, bağrında yetiştirerek başının üstüne kadar çıkaracağı adamların kanındaki, vicdanındaki öz cevheri çok iyi tahlil etmek dikkatinden bir an geri kalmasın!
Mustafa Kemal ATATÜRK

Bu memleket tarihte Türk'tü, o halde Türk'tür ve ebediyen Türk olarak yaşayacaktır.



1722 Mesaj
2 Ocak 2010; 1:57:46 

Öncelikle ağırlığı azaltmak gerekiyor
Bunun yanında yüksek verimli bataryalar
Yüksek güç üretebilen DC motorlar da gerekiyor

Ağırlığı azaltmak konusunda normal araba gibi düşünmeyin, ağır bir şasi kullanmanız, yada sıradan bir B-C sınıfı otomobili yürütmek gibi düşünmeyin, prototip olarak çalışın derim. Nasılsa günlük olarak trafikte kullanmanız mümkün olmayacak. Hafif malzemeler kullanmanızı öneririm ki hafif bir aliminyum şasi üzerine kompozit kaplama kabuk çok mantıklı görünüyor (formula-g ve hidromobil araçlarını incelerseniz benzer yapıyı görebilirsiniz)

Ağırlığı azaltmak diyorum çünkü hem az güç tüketip hem yüksek güç harcamak fiziğe de aykırı. Ayrıca bataryaların ağırlıklarını da hesap etmek gerekiyor. Ne tür bir depolama kullanacaksınız bilmiyorum ama yüksek verimlilikte ve hafif piller kullanmanız gerekiyor. Şarj süresi ise daha ileride düşünülmesi gereken bir konu gibi duruyor.

KERS tipi bir nerji dönüşüm sistemi kullanmanız çok faydalı olacaktır. Frenleme enerjinizi depolamak katedilen yolu arttıracağından önemli bir husus.

Ayrıca bu motoru / motorları sürebilmek için sağlam bir motor sürücü devresi gerekecek ki, o kadar yüksek akımlı motorlar için umarım temin etmekte zorlanmazsınız.

Ancak yine de sırf elektrikli bir otomobil hadi şöyle yapalım böyle girişelim gibi yapılacak bir şey değil. Üzerinde uzun uzun düşünülmesi gereken konular, uzun hesaplamalar ve işin mühendislik kısmı var. Kolay gelsin diyorum umarım bunu hayata geçirebilirsiniz, ama işi enine boyuna araştırıp başlayın derim, sonradan hayal kırıklığına uğramak hiç hoş olmayacaktır çünkü..



< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >


 
1864 Mesaj
2 Ocak 2010; 12:56:54 




< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Cela Soylu -- 2 Ocak 2010; 12:59:43 >


_____________________________



 
600 Mesaj
2 Ocak 2010; 13:07:08 


quote:

Orijinalden alıntı: gezgin1717

İYİde
bu elektirikli araçların yapılması çok kısa süre için çok iyi olacaktır ama
ardından zaten ekonomik krizle boğuşan dünya için korkunç sonuçlara yol açacaktır
dünya ekonomisinin temeli bana göre otomotivdir
elektirikli araçların yaygınlaşması dünyada çok daha büyük ekonomik sorunlar doguracaktır benzin pahalı diye hucum edeceğimiz bu araçların keyfini çok kısa bir süre çıkardıktan sonra işsizler ordusuna bir çoğumuz katılacağız
---------
benim görüşüm budur
saygılar


Bence karamsar olmayın, herzaman insanlar yeni hedefler üretebilmiştir, akan su herzaman bi yol bulmuştur..Misal benim de aklıma gelen, eğer elektrikli arabalar hızla yagınlaşırsa, enerji sektörü büyük bir açlık yaşayacak..Santraller ve temiz enerji kaynakları üstünde yoğunlaşılacak..Plastiğe, petrol türevlerine yeni alternatifler aranacak ve kısa zamanda bulunacaktır, bunlar üstüne sektörler gelişecek...Bu böyle devam eder durur yani..Traktörler ilk zamanlarda tarlayı sürmeye başladığında, bir anda 100 işçinin yaptığını yapabildiği için insanları işsiz bıraktı..Buna herkez itiraz etti, ama traktör kullanıldı, o insanlar yapacak başka birşey bulduar...


 
1864 Mesaj
2 Ocak 2010; 20:06:46 

Bu konu kafama yattı. Elektrikli araba yapımı için sabahtan beri bir sürü site inceledim. 2000 usd den başlayan güce ve menzile göre 10.000 usd lere çıkan opsiyonlar mevcut. Adamlar benzinli motoru tamamen çıkarıp yerine elektrik motorunu baglayıp gücü şanzıman ve diffle lastiklere aktarıyorlar. 90 bg e kadar elektrik motorları mevcut istege görede oldukça pratik bir çözüml farklı güçlerde dizel veya benzinli jenaratörde aküleri şarj etmek için eklenebiliyor. Bence 2-3 seneye kadar piyasada elektrikli araç dönüşüm merkezleri kurulacak..Biraz vakti ve teknik bilgisi olan arkadaşlar bu montajo kolaylıkla yapar bence ... Aşagıdaki linke bakın..

http://e-volks.com/



_____________________________



1419 Mesaj
2 Ocak 2010; 21:35:13 

[size=3]Hocam iyi konu açmışın.Benim hayalimde yerli oto üretimi.Elektrikli şasi hafif kaplama plastik vs.

Yarışmada kullanılan bi araçla ilgili sohbet etmiştim odtü dendi galiba arkadaşlar hatta siteleri var yazarım.

Fırçasız dc motor kullanıyolar.Renault.com da onların elektrikli kangoo nun animasyonu var yardımcı olur.

Şanzıman kullanılmıyor.Direk güç aktarılıyo motorun dönen kısmı jant olarak kullanılıyo

Bu sayfayı güncel tutalım [/size]


_____________________________



2263 Mesaj
2 Ocak 2010; 23:12:00 


quote:

Orijinalden alıntı: alfa-x

[size=3]Hocam iyi konu açmışın.Benim hayalimde yerli oto üretimi.Elektrikli şasi hafif kaplama plastik vs.

Yarışmada kullanılan bi araçla ilgili sohbet etmiştim odtü dendi galiba arkadaşlar hatta siteleri var yazarım.

Fırçasız dc motor kullanıyolar.Renault.com da onların elektrikli kangoo nun animasyonu var yardımcı olur.

Şanzıman kullanılmıyor.Direk güç aktarılıyo motorun dönen kısmı jant olarak kullanılıyo

Bu sayfayı güncel tutalım [/size]



arkdaşım benim de aklımda var elektrikli araç üretmek... planından tut projesine tüm mekanik hesaplarına kadar hepsi elimde hazır,

tek eksiğim sermaye, bu işi yapmak için tecrübe....

ilgilenen arkadaşlara duyurulur...