Şimdi Ara

Elektrikli araba yapımı (7. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
149
Cevap
12
Favori
85.189
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
1 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 45678
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Favorilere ekledim.

    Bütün forumu toplasanız bir elektrikli araç üretmek için emin olun atölyede yatıp kalkarım Butür şeylere doğuştan gelen bir merakım var. Bu yazda elektrikli bir buggy yapmak istiyorum. Elimde hertürlü alet edevar (kaynak makinesinden tutun, darbeli matkap, demir profillere kadar.) var ve evimiz sanayiye baya yakın

    Babamıda hafif gaza getirirsem yapabiliriz diye düşünüyorum. Eğer yaparsak bu sefer bizim Broadway'e girişiriz gibime geliyor




  • quote:

    Orijinalden alıntı: abdullah_macun

    arkadaşlar merhaba benim spor bir aracım var ve bu aracı kafama estikçe estetik anlamda modifiye edip duruyordum ve artık bu araçta bulunan içten yanmalı motoru çıkartıp yerine elektrik motoru takmayı düşünüyorum. bu konuda ciddi ciddi bana yardımcı olabilecek yada bu işle ilgili tanıdığı olan birileri var mıdır içinizde ?

    aracım bu:
    şuanki motor dahil ağırlığı 1200 kg.

     Elektrikli araba yapımı


    umarım mesajınız da ciddisinizdir...
    Şöyle bir kurum var.
    http://www.efa-s.com.tr/

    bir danışın derim.




  • Arkdaşlar pederim tüpcü

    10 adet tüp yaklaşık 250 kg. ufak bi ilçede(ordu kumru) yaşıyoruz. ilçe merkezinden 5 km kadar cevreye servisimiz var. yani bi servis yaklaşık 10km ve günde 100 km.

    Şimdi suzuki cary cinsi mini bi kamyonetin elektrikli olması ve günde 100 km yol yapabilmesi bizim ve ülke genelinde 5000 tüpcünün işine fazlası ile yarar. ( Ne büyük bi pazar değil mi_? )

    Yaklaşık 4/5 milyara motoru sakat bi cary alınabiliyor. bunun üzerine ne kadar masraf edersek istediğimiz araca sahip olabiliriz.

    506 356 64 41
  • Merhaba…
    Mademki elektrik motorlu araçlara ve fiziğe ilgi duyuyorsunuz. Benim de size bir sorum olacak ama elektrikli motorların havacılıktaki kullanımıyla ilgili….
    Linki incelerseniz 650-700 pound yani 317 kg ağırlığında elektrik motoruyla 2 saatlık uçuşun planlandığı belirtiliyor.http://www.aopa.org/summit/news/2010/101111cessnabye.html
    Bu durumda ortaya söyle bir sonuç çıkıyor. 317 kg pil 120 dakika uçağı uçurursa 40 kg pil uçağı 15 dakika uçurur. (40x120 /317 = 15). Yani uçaktaki benzin motoru arızalandığı zaman pilot ekstradan 15 dakika boyunca elektrik ile uçağı uçurabilirse uygun bulabildiği bir yere acil iniş yapma fırsatı bulabilir diye düşünmüştüm. Ayrıca zaten yaklaşık 15 kg ağırlığında kurşun bir aküyü 40 kg lık yüksek performanslı bir akü ile değiştirirsek sadece 25 kg lık bir artış; normal marş motorunu da yüksek performanslı bir elektrik motoru ile (aynı zamanda marş motoru olarak ta görev yapabilecek) ile değiştirirsek en fazla 10 kg olmak üzere toplam 35 kg civarında yani makul bir artış olacağını hesaplamıştım. Bu hesaplara göre bir anlamda güclendirilmiş marş sistemi uçağa acil itiş gücü de sağlabilir diye düşünmüştüm. Ama çok geçmeden hesap doğru görünse bile (yeterli enerji mevcut pil teknolojisi ile depolanabilse bile) böyle bir pil ile yeterli amper elde edilemeyeceğini daha doğrusu güç elde edilemeyeceğini farkettim. Acil durumda 100 beygir gücün böyle bir uçağı indirmek için yeterli olduğunu kabul edersek bu gücü elde etmek için gerekli minimum pil ağırlığı bugünün pil teknolojisine göre ne kadar olmalıdır; bu ağırlıktaki pil uçağı kaç dakika uçurur bunu hesaplayabilir misiniz? Eğer böyle acil itiş gücüne sahip bir uçak yapılabilirse artık tek motorlu uçak ile uçmak çok daha güvenli bir hale gelmiş olur…




  • Konuyu 3'e bölelim.

    1) motor - bağlantı şekli - şanzıman volan dişli oranı
    2) Kontrol devresi ve elektrik tesisatı.
    3) Akü
    Herhangi biri hakkında bilgisi olan mesajının başına 1-2-3 diye not düşerse on numara olur... Sıralamayı bu şekilde yaptım çünkü:

    1) Seçtiğiniz araba - tercih ettiğiniz hızlanma ve maksimum hıza göre bir motor seçmelisiniz. O motor arabanıza sığabilmeli ve monte edilebilmeli. Ve bu motoru şanzımanınıza veya aktarımınıza uydurabilmelisiniz...

    2) Bu motor ve tahmin ettiğiniz anlık maksimum ve sürekli çekeceği amperi verebilecek uygun kontrol devresi, elektrik tesisatı hazırlamalısınız. Güvenlik önlemleri de burada devreye giriyor.

    3) Son olarak da kontrol devresinin istediği Amperi ve Voltajı ona verebilecek bir akü grubunuz olmalı... Kısaca bu iş bir zincir. 3'lü bir zincir. Performansınızı, güvenilirliğinizi ve menzilinizi en zayıf halka belirler...

    Ben 3 ayrı post'te bildiklerimi anlatayım...




  • 1) Motor seçimi ve montaj:

    Elektrik motorları benzin motorları gibi belli devir aralıklarına gelene kadar düşük tork / beygir vermezler. Çok yüksek bir torku çok düşük devirde verip, yavaş yavaş dengeli bir biçimde devir arttıkça tork hafif düşecek şekilde verirler. Bu sayede elektrikli arabalar çok daha düşük güçle aynı performansı yakalayabilir... Yani, hiç olmazsa belli hız aralıklarında...

    Öncelikle elektrikliye çevirmeye uygun bir araba seçin. Her araba çevrilir de, mantıklı olanları seçin. Kendi sınıfının hafif arabaları tercihiniz olsun. Aküleri dengeli dağıtabileceğiniz bir araba tercihiniz olsun. Tüm aküleri bagaja koyarsanız arabanın ağırlık dengesini bozarsınız, zira aküler ağır.

    İdeal arabalar:
    - Honda CRX
    - Aküleri nasıl sığdıracağınızı çözerseniz Ford KA
    - Smart Fortwo
    - Bis
    - Çoğu porsche (924 ve 944 iyi aletler )

    Arabanızı seçtikten sonra ona uygun motor seçmelisiniz. Mesela 22KW'lık bir motor CRX'i uçurur. Yani, uçurur derken CRX'in orjinal performansından daha iyisini alırsınız. Ancak maksimum hızınız 100'ü geçmemek kaydıyla...
    Motor montajı yapmadan önce arabanızın orjinal motorunun şanzıman bağlantı noktasını kopyalamanız lazım gelir. Neticede motor çıkışınız, conta, şanzımanınız şeklinde bir düzenek var. Motoru sökünce elektrik motorunu takabilmeniz için, CNC'de şanzımanınıza bir kapak kestirmeli, bu kapağı tıpkı motor çıkışınızdaki noktasından deldirmeli, elektrik motorunun şaftını bu delikten geçip, volana tahrik verecek şekilde ayarlamalı, gerekirse volana ve elektrik motoru şaftına freze yaptırmalısınız. Örnek:

     Elektrikli araba yapımı

     Elektrikli araba yapımı

     Elektrikli araba yapımı

    Buradaki kırmızı metal parça CNC'de kesilmiş. Şanzıman çıkışına uydurmak için...

     Elektrikli araba yapımı


    Sonrasında araya conta sıkarak montaj yapacaksınız:

    [simage]
     Elektrikli araba yapımı
    [/simage]

    Ancak daha motorunuzu monte edeceğiniz bir yer yok... Onu yaratmalısınız... Bunun için şaseye kaynak atmanız gerekebilir, veya arabanın orjinal motor montaj yerlerinden çok sağlam uygun şekilde bükülmüş demirleri monte edip, motorunuzu bu demirlere monte edebilirsiniz. Bunu yaparken mümkün olduğunca demirleri enlemesine kullanmaya özen gösterin. Bir kaza anında diklemesine sağlam demir, kaput bükülünce yolcu kabinine girebilir.

    Bu kadar temiz bir iş her arabada çıkmayabilir. Mecburen demir kullanmak zorunda kalabilirsiniz... Ancek örnek olsun:
     Elektrikli araba yapımı


    Montaj sonrası Deneme amaçlı araba liftte iken, motor voltajının 10'da biri kadar bir voltajı doğrudan verip deneyebilirsiniz.

    Şanzımandan, motordan sürtünme veya vurma sesi yoksa ve sarsıntısız, sessiz çalışıyorsa işlem tamam...




  • 2) Kontrol devresi ve elektrik tesisatı:

    Çok profosyonel değilseniz ve kendinize çok güvenmiyorsanız, bunu kendiniz yapmaya çalışmayın. Pahalı parçalar; ancak pahalı olmalarının bir sebebi var. Kendinizin yaptığı kontrol devresinin, ayağınızı gazdan çektiğiniz anda oluşan elektrik geri dönüşümünden kartını onlarca kez yakıp, pes edip hazır alanlar mevcut.

    Motorunuzun voltajı ve çektiği ampere ve anlık çektiği maksimum ampere uygun bir kontrol devresi almalısınız. Motorda da devrede de her zaman şunu unutmayın: Ne kadar yüksek voltaj o kadar iyi !! Neticede size güç lazım. Gücü watt cinsinden anlatabilirsiniz. Volt x Amper = Watt... Sabit bir watt'a ihtiyacınız var diyelim. O zaman voltaj düştükçe daha çok amper çekeceksiniz ki aynı gücü alın. Tersi, voltaj arttıkça çekmeye ihtiyacınız olan amper azalır. Böylece daha küçük; ama daha çok sayıda akü kullanarak işinizi görebilir, akülerden daha az amper çekileceği için ısınma problemleri ve ömür azalmaları azaltılabilir, kablolardan düşük akım geçeceği için kayıplar azaltılabilir... O yüzden ne kadar yüksek voltaj o kadar iyi... Tabi pratiklik ve maliyet büyük bir engel. Büyük bir voltaj aralığında çalışabilen ve büyük voltaj aralığında motor sürebilen bir kontrol devresi tercih edin. Çünkü kendi elektrikli arabanızı yapmak kesinlikle "ekonomik olsun" işi değil. Hobi işi. O zaman her zaman daha iyisini isteyebilirsiniz. Daha yüksek voltajlı bir motor aldığınızda ve akü takviyesi yaptığınızda geniş voltaj gamında çalışan kontrol devrenizi değiştirmeniz gerekmez.

    Mesela benim hayalim ilk başta 72V'luk bir akü grubu alıp, 144V'a kadar dayanıklı bir motor ve 72-192Volt arasında çalışabilen bir kontrol devresi almak. Montaj ve testi 72V ile yapıp, ilk firsatta bir 72V daha akü alıp, 144V ile sistemi beslemek. Gelecekte de daha büyük arabaya montaj yaparsam diye kontrol devresi 192V desteklese iyi olur...

    Arada kontaktör grubu kullanacaksınız, kontaktörleriniz kaliteli olmalı. Yoksa belli aralıklarla bozulabilirler. Bazı durumlarda arabanın tam gaz köklü kalıp sizi zor durumda bırakabilirler. Bu neticede en kalitelisini de kullansanız mümkün... O yüzden bir de arabanın içine elektriği komple kesen acil durum tuşu takmak önemli. Bir de kaza anında elektriği otomatik kesen G-sensörlüler var. Onlardan da almak gerek. Ne olur ne olmaz.

    Kablo bağlantılarının ısıtılınca daralan kalın makaronlarla kapatılması, hiçbir yerde çıplak kablo kalmaması, kabloların her türlü yıpratıcı / eskitici unsura karşı korunması, Koruma tabakası sağlam, kalın ve esnek kablolar seçilmesi önemli. Yüksek akım geçen yerlerde örgü kablolar bile kullanılması gerekebilir; ancak çoğu zaman fantazi bu. 0-100'e 6 saniye ve altında çıkacak düzeni kurmuyorsanız çok gerekli değil.

    Kendinden trackion controlu olan motor kontrol devreleri bile mevcut. Çeşit çok fazla, inceleyin!




  • 3) Akü

    Gelelim fasülyenin zort dediği yere!

    Öncelikle traksiyoner ve stasyoner akülerle bir iş yapılmaması gerektiğini, astarı yüzünden pahalıye geleceğini söyleyeyim. "Bağlayayım 10 tane mutlu akü, ohh misss!" diye düşünüyorsanız, şimdiden unutun. Burası çok kritik:

    Arabalardaki kurşu-asit aküler starter tip. Yani tam deşarj olup tekrar şarj olmaya müsait değil. Anlık yüksek güç vermeye müsait. Stasyoner aküler tam deşarj-şarja müsait ama yüksek güç vermeye çok müsait değil... Traksiyoner aküler ikisinin çok güzel bir karması; ancak çok ağırlar ve hiç ucuz değiller. Kendi elimizle yaptığımız performansı taminkar bir CRX'in 150W/km harcayacağını düşünürseniz, 100km menzil için 15.000 watt, yani 15kw bir aküye ihtiyacınız var. Aküleri tam deşarj yapmak zaten ömürden çalar. %80 deşarj desek, 18.75kw aküye ihtiyacınız var. Yani akünüz toplam 144V ise, Her bir akünün 130ah olması gerekir. 130ah 12V standart akülerin ağırlığını hesaba katarsanız, akü ağırlığınız 600kg'ye yaklaşır. Bu ek ağırlıkla da zaten km'de 150W değeri tutturamazsınız... Eski akülerin böyle ağır kullanımda 2 yıldan fazla dayanması da mümkün değil. Bildiğiniz araba aküsü ise sadece 6 ay dayanır.

    İhtiyacınız olan akü Lithium phosphate Polymer aküdür. LiFePo4 akü... 3 kat daha hafif, daha az yer kaplayan, ve kendine zarar vermeden çok hızlı deşarj olabilen yani anlık ve sürekli çok yüksek akım verebilen ve daha uzun ömürlü akülerdir. Normal akülerden daha pahalıdır; ancak uzun vadede uzun ömürden dolayı çok daha ekonomiktir. Bir akü hücresi nominal 3 voltur. 144V'a ulaşmak için 48 akü hücresini seri bağlamanız gerekir mesela...

    Aküler konusunda bilmeniz gereken birşey de "C" terimidir. 3C continius yazan bir akü, o aküye zarar vermeden sürekli olarak 3C gücünde akım çekilebildiğini söyler. Mesela 40ah bir akü continious 3C verebiliyorsa, aküden sürekli 120amper akım çekebilirsiniz demektir. Elektrikli araba işinde akünüzün sürekli ve anlık olarak kaç amper verebildiği akünüzün ömrünü ve kalkış performansınızı doğrudan etkiler. Motorunuzun anlık ve sürekli çekeceği amperi hesaba katıp, kontrol devresinin bundan biraz daha fazlasını aküden isteyeceğini unutmadan uygun akü grubu seçilmeli. Fazlası zarar değil. Azı zarar...

    Teoride Kapasitörlerle de aküleri takviye etmek gerekir. 1kw güç başına 1 farad kapasitör tadından yenmez. Ancak 144V ve 23KW bir motorunuz varsa, akülere destek olsun diye 144V 20-25F kapasitör takmanız gerekecek. Maliyeti 2000$'a yaklaşır. 0-100 hızlanmayı 3 saniyelerde yapacaksanız mutlaka koyun. Şaka bir yana akü ömrünü uzatır. Ancak şunu da unutmayın, bu aküler her geçen gün ucuzluyor. Belki akünüzü değiştirmeye karar verdiğinizde zaten bu aküyü sıfır toplama maliyeti 3000$'a düşmüş olacak. O zaman geçmişte akü maliyetinin yarısından fazlasını kapasitöre gömmüş olacaksınız... Ancak yüksek performans için, özellikle drag ve anlık hızlanmalar isteyen, güçlü motor kullanan biri için tavsiye edilebilir...



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Huseyin-ZST -- 30 Mart 2012; 17:01:20 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Dj_Hutnu!

    Konuyu 3'e bölelim.

    1) motor - bağlantı şekli - şanzıman volan dişli oranı
    2) Kontrol devresi ve elektrik tesisatı.
    3) Akü
    Herhangi biri hakkında bilgisi olan mesajının başına 1-2-3 diye not düşerse on numara olur... Sıralamayı bu şekilde yaptım çünkü:

    1) Seçtiğiniz araba - tercih ettiğiniz hızlanma ve maksimum hıza göre bir motor seçmelisiniz. O motor arabanıza sığabilmeli ve monte edilebilmeli. Ve bu motoru şanzımanınıza veya aktarımınıza uydurabilmelisiniz...

    2) Bu motor ve tahmin ettiğiniz anlık maksimum ve sürekli çekeceği amperi verebilecek uygun kontrol devresi, elektrik tesisatı hazırlamalısınız. Güvenlik önlemleri de burada devreye giriyor.

    3) Son olarak da kontrol devresinin istediği Amperi ve Voltajı ona verebilecek bir akü grubunuz olmalı... Kısaca bu iş bir zincir. 3'lü bir zincir. Performansınızı, güvenilirliğinizi ve menzilinizi en zayıf halka belirler...

    Ben 3 ayrı post'te bildiklerimi anlatayım...

    Hocam cok guzel aciklamissin eline saglik :D




  • güzel konu, emeği geçen herkese teşekkürler
  • konu artık arşivlik olma yoluna girdi. Katkısı olan herkese teşekkürler.
  • bence bu konu asla kapanmamalı, hatta konu ile alakalı reklam çalışmaları yapıp bu konuda fikri olanların burada paylaşmalarını sağlamalısınız. çünki yapılmaya çalışılan şey bir hobiden, uğraştan, vakit geçirmekten çok öte bir durumdur. bu konudaki 3 sayfayıda kelime kelime okudum, katılımcılar istekli harika fikirlere sahip olan kişiler bence, bu fikirler araştırmalarla bilgiyle donatılırsa harika şeyler çıkacağına inanıyorum. unutmamak lazım " OLACAĞINA İNANARAK BAŞLANAN HER İŞ, BAŞARIYLA SONUÇLANMIŞ DEMEKTİR!"
  • Elektrikli donusum icin bana ulasabilirsiniz
  • 1 beygirlik elektrik motoru 736 Nm(watt) değil mi yani bir elektrik motoru beygir başına 736Nm tork veriyorsa sıkıntı ner de ayrıca hız teker çapı ve devri ile hesaplanmıyor mu yani tekerin dakikada çevresini turlama sayısı hız teker devrine bağlı gerisi harekete ettirilmesi gereken ağırlığı hareket ettirecek gücü hesaplamak değil mi ayrıca %20 verimle çalışan içten yanmalı motor 100 beygire 20 beygir iş görürken elektrik motoru %80 verimle 100 beygire 80 beygir iş görür yani 20 beygir elektrik(20 Kw) 100 beygir içten yanmalı demek ayrıca 40000 d/dk bugün alternatif akımda ulaşılabilen devirlerden redüktör kullanmak mantıklı görünüyor
  • emeği geçenlere teşekkürler
  • mu_tan29 M kullanıcısına yanıt
    bu konu ne oldu? devam ediyor musunuz? Bir araç yaptınız mı ?
    Bir de naçizane önerim, ben olsam bir buton eklemek yerine gyro ivme ölçer gibi eklemeler yapardım, hatta belki bir arduino + raspbberry vb.

    gyro, aracın eğimi konusunda bilgi verirdi böylece rampalarda gücü kesip pil şarj moduna otomatik geçirebilir aracı.
    Keza frene eklenecek bir ek ile de yine pil şarjı kullanılabilir.
  • Ne guzel bir konu. Bu konuyu buyuk bir hevesle hortlatmak istiyorum. Zira gelecek elektrikli otomobillerin. Bu bağlamda yine bu forumda 2008 yilinda yayinlanmis bir haberin linkini vermek istiyorum. Incelenmesinde fayda var bu konuda ne kadar umitvar olunabilecegini gormek adina...

    https://forum.donanimhaber.com/showTopic.asp?m=21777777&p=1

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Oncelikle ingilizce bir klavye kullandigim icin imla sorunlarindan dolayi affinizi istirham ediyorum.

    Bu konuyu basindan sonuna kadar kelime kelime okudum. Bence de cok degerli bir konu ve guncel kalmali. Ama yazik ki son zamanlarda biraz garip kalmis.

    Bir onceki mesajda vermis oldugum link incelenirse anlasilacak ki gelecekteki arabalar elektrikli arabalar olacak. Madem bu olacak birsey, bizde millet olarak bu isin bir ucundan tutup gelistirmeye calismaliyiz. Tekerlegi sifirdan icat etmeye calismaya gerek yok, mevcut ornekler mumkun mertebe incelenmeye calisilmali ve bu isin bizcesi yapilmali.

    Bende bu konu hakkinda coktandir kafa yoruyor ve arastirmalar yapiyordum. Bu forumda bu konuda malumatlarima malumat ve fikrlerime daha bir derinlik eklendi. Fikirlerimi ilerleyen zamanlarda yine bu forumda paylasmayi dusunuyorum. Insallah konuya eski dahil olanlar yine dahil olur ve yeni dehaletler de olur.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Evet arkadaşlar. Ben konuya, ben yapmalıyım, ben bulmalıyım, ben çatmalıyım babında bakmıyorum. Her zaman "biz" den ortaya çıkacak olan bir düşünce veya ürün, "ben" den ortaya çıkacak düşünce veya üründen daha isabetlidir ve değerlidir. Benim gönlümden geçen o ki, bu başlık altında veya yeni açılacak bir başlık altında bir çok kişi bir araya gelsin ve düşüncelerini, bilgi birikimlerini, tecrübelerini paylaşsın. İş paylaşımı yapalım. Araştırma-geliştirme grupları oluşturalım. Hep beraber, ortaklaşa bu işi yapalım.

    Fakat yazık ki, bu konuya uzun bir süredir cevap gelmiyor. Muhtemel bir çok kişi bu konudan haberdar olsa bile ilk mesajlardaki tarihin eskiliğine bakarak cevap yazma ihtiyacı hissetmiyor, belki son mesajları bile okumuyor. Bu açıdan yeni bir konu açmayı düşünüyorum...



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi ilelebet -- 8 Ocak 2014; 11:15:08 >
  • 
Sayfa: önceki 45678
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.