Şimdi Ara

conta yanması nasıl anlaşılır

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
198
Cevap
17
Favori
600.267
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • conta yanması durumunu anlamak için bir kaç kontrol noktası var :

    1) genleşme kabı : genleşme kabındaki suya bakılır. bu suda yarı sarımtırak rengi dönme ve köpüklenme belirtileri varsa conta motor yağını soğutma suyuna kaçırıyor yani conta yanmış demektir.

    2) motor yağı : yağ kontrol çubuğu çekilip, ucundaki yağ iki parmak arasına alınıp parmaklar birbirine sürülerek akışkanlık kontrol edilir. eğer bu yağ olması gerektiği gibi akışkan değilse ve su karışmış gibi bir his uyandırıyorsa conta soğutma suyunu yağ haznesine kaçırıyor demektir.

    3) egsozt çıkışı : egzost çıkışından normal hava sıcaklığında yani kışın soğuk havada ısınan motordan gözlemlenecek nem yoğunlaşması harici, beyaz duman çıkışı veya su damlaması görünüyorsa, conta hasarlı, soğutma suyu yanma odalarına gidip ordan egzostan atılıyor demektir.

    4) silindir kompresyonları / karter havalandırması : silindirlerin kompresyonları sıkıştırma değerleri) bir manometre ile ölçülüp, basınç düşüşü var mı diye kontrol edilir. yine karterin havalandırma hortumuna bakılıp üfleme tabir edilen yüksek oranlı hava çıkışı gözleniyorsa contadan sıkıştırma basıncı kartere kaçıyor olabilir. ancak bu son madde tek başına contaya bağlı olmayabilir, segmanların eksimiş olmasından da kaynaklı olabilir ki bununla birlikte hafiften yağ yakma da gözlenebilir.

    tüm bu kontrol noktaları tek başına değil, hepsi birarada kontrol edilip ondan sonra değerlendirilerek bir kanıya varmak en doğrusudur.

    contası yanık araçta çekişten düşme yani güç kaybı, sürekli yüksek hararet yapması ve hararetin kontrol altında tutulamaması, yoğun miktarda yağ eksilmesi ve yine soğutma suyu kaybı da gözlenir.

    bu durumda kullanılırsa ne olur ? :

    1) yağa karışan su, yağın akışkanlığını ve yağlayıcılığını bozacağından, yağlama ihtiyacı duyulan bölgelerde hatalı yağlama ve buna bağlı olarak ilerleyen zamanlarda yataklarda, subap bölgelerinde, iticilerde, subaplarda hasarlara yol açabilir.

    2) hararete bağlı üst kapak gönyesinin iyice bozulması ve taşlama gerektirmesi durumları söz konusu olabilir.

    3) daha da ileride aracın çalışamaması gibi sorunlar meydana gelebilir.

    conta yanması ciddi bir durumdur ve ihmal edilmeden ve bu vaziyette uzun süre kullanılmadan hemen düzeltilmesi gerekir... yani bu bir hastalıktır ve tedavi gerektirir...




  • conta yanması durumunu anlamak için bir kaç kontrol noktası var :

    1) genleşme kabı : genleşme kabındaki suya bakılır. bu suda yarı sarımtırak rengi dönme ve köpüklenme belirtileri varsa conta motor yağını soğutma suyuna kaçırıyor yani conta yanmış demektir.

    2) motor yağı : yağ kontrol çubuğu çekilip, ucundaki yağ iki parmak arasına alınıp parmaklar birbirine sürülerek akışkanlık kontrol edilir. eğer bu yağ olması gerektiği gibi akışkan değilse ve su karışmış gibi bir his uyandırıyorsa conta soğutma suyunu yağ haznesine kaçırıyor demektir.

    3) egsozt çıkışı : egzost çıkışından normal hava sıcaklığında yani kışın soğuk havada ısınan motordan gözlemlenecek nem yoğunlaşması harici, beyaz duman çıkışı veya su damlaması görünüyorsa, conta hasarlı, soğutma suyu yanma odalarına gidip ordan egzostan atılıyor demektir.

    4) silindir kompresyonları / karter havalandırması : silindirlerin kompresyonları sıkıştırma değerleri) bir manometre ile ölçülüp, basınç düşüşü var mı diye kontrol edilir. yine karterin havalandırma hortumuna bakılıp üfleme tabir edilen yüksek oranlı hava çıkışı gözleniyorsa contadan sıkıştırma basıncı kartere kaçıyor olabilir. ancak bu son madde tek başına contaya bağlı olmayabilir, segmanların eksimiş olmasından da kaynaklı olabilir ki bununla birlikte hafiften yağ yakma da gözlenebilir.

    tüm bu kontrol noktaları tek başına değil, hepsi birarada kontrol edilip ondan sonra değerlendirilerek bir kanıya varmak en doğrusudur.

    contası yanık araçta çekişten düşme yani güç kaybı, sürekli yüksek hararet yapması ve hararetin kontrol altında tutulamaması, yoğun miktarda yağ eksilmesi ve yine soğutma suyu kaybı da gözlenir.

    bu durumda kullanılırsa ne olur ? :

    1) yağa karışan su, yağın akışkanlığını ve yağlayıcılığını bozacağından, yağlama ihtiyacı duyulan bölgelerde hatalı yağlama ve buna bağlı olarak ilerleyen zamanlarda yataklarda, subap bölgelerinde, iticilerde, subaplarda hasarlara yol açabilir.

    2) hararete bağlı üst kapak gönyesinin iyice bozulması ve taşlama gerektirmesi durumları söz konusu olabilir.

    3) daha da ileride aracın çalışamaması gibi sorunlar meydana gelebilir.

    conta yanması ciddi bir durumdur ve ihmal edilmeden ve bu vaziyette uzun süre kullanılmadan hemen düzeltilmesi gerekir... yani bu bir hastalıktır ve tedavi gerektirir...
  • Arkadaşlar merhaba,

    Ben de yukarıdaki arkadaşlara ek olarak bir konuya değinmek istiyorum.
    Araçlar fabrika çıkışında standart conta kalınlığıyla gönderilir. Yaklaşık olarak 1,2~1,6mm.
    Herhangi bir hararet anında erken uyanmazsanız sıcaklık birikimi olur ve alüminyum motor bloğu ısıdan ötürü şekil değiştirmeye başlar.
    Blok ile kapak yüzeyleri taşlanmış ve pürüzsüz yüzeylere sahip olmasına karşılık ısıdan sonra dalgalanır ve eğilir. İşte bu sebepten conta yakması dediğimiz olay gerçekleşir.
    Conta malzemeleri normal şartlar altında 300C 'ye kadar formunu korurlar. Kapak yüzeyleri dalgalandığı için ısı ve alev farklı yerlerden gelir ve bu ısı değerleri aşağıya düşer.

    Sanayide rektefiye dediğimiz işleme girerler ve bu dalgalanan blok yüzeyleri eski haline getirilir.
    (Fabrika çıkışında yaklaşık olarak +3mm taşlama payı bırakılır.)
    Buraya dikkat! Taşlama sonrası orjinal conta koymanız (ya da yansanayi fabrikasyon) aracınızın en baştan belirlenmiş olan şartların dışında çalışmaya zorlar.
    Piston hacmi, çekiş gücü, sıkıştırma oranları vs. değişir. Bu sepeple taşlama miktarı kadar kalınlaştırılmış bir kapak contası kullanılmalıdır.
    Genel formül şöyledir;
    Conta Kalınlığı: Orjinal conta kalınlığı + Taşlama miktarı + Kesilecek conta sıkıştırılma yüzdesi (conta tork sonrası %10 eziliyorsa buna göre kalınlık bulunur.)

    Bunların dışındaki çözümler mühendislikten uzak geçici çözümlerdir. Bir kaç sanayide iyi contacı ve rektefiyeciler var.
    Tamircinin kabiliyetini de bu denkleme katmak lazım. Bostancı sanayideki dönmez conta www.donmezconta.com.tr
    firması bu konuda özel çözümler yapabiliyor.
    Rektefiye konusunda da imesteki taşlamacılara gidilebilir.
    Bir çok usta bu yukarıda bahsettiğim noktaları bilmiyor ya da önemsemiyor. Olan size oluyor haliyle. Ustanın işine karışılmaz derler ama bu konuda karışmanızı öneririm.




  • Arkadaşlara katılıyorum. Eksoz manifold contasını yüksek hızdan ve motoru sıkıştırmaktan 2 defa yaktığım için (1991 model Şahin) biliyorum: su eksiltir, hararet yapar. Yeni motorlar bu arızalara çok daha fazla dayanıklı. Geçmiş olsun.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: aya

    conta yanması durumunu anlamak için bir kaç kontrol noktası var :

    1) genleşme kabı : genleşme kabındaki suya bakılır. bu suda yarı sarımtırak rengi dönme ve köpüklenme belirtileri varsa conta motor yağını soğutma suyuna kaçırıyor yani conta yanmış demektir.

    2) motor yağı : yağ kontrol çubuğu çekilip, ucundaki yağ iki parmak arasına alınıp parmaklar birbirine sürülerek akışkanlık kontrol edilir. eğer bu yağ olması gerektiği gibi akışkan değilse ve su karışmış gibi bir his uyandırıyorsa conta soğutma suyunu yağ haznesine kaçırıyor demektir.

    3) egsozt çıkışı : egzost çıkışından normal hava sıcaklığında yani kışın soğuk havada ısınan motordan gözlemlenecek nem yoğunlaşması harici, beyaz duman çıkışı veya su damlaması görünüyorsa, conta hasarlı, soğutma suyu yanma odalarına gidip ordan egzostan atılıyor demektir.

    4) silindir kompresyonları / karter havalandırması : silindirlerin kompresyonları sıkıştırma değerleri) bir manometre ile ölçülüp, basınç düşüşü var mı diye kontrol edilir. yine karterin havalandırma hortumuna bakılıp üfleme tabir edilen yüksek oranlı hava çıkışı gözleniyorsa contadan sıkıştırma basıncı kartere kaçıyor olabilir. ancak bu son madde tek başına contaya bağlı olmayabilir, segmanların eksimiş olmasından da kaynaklı olabilir ki bununla birlikte hafiften yağ yakma da gözlenebilir.

    tüm bu kontrol noktaları tek başına değil, hepsi birarada kontrol edilip ondan sonra değerlendirilerek bir kanıya varmak en doğrusudur.

    contası yanık araçta çekişten düşme yani güç kaybı, sürekli yüksek hararet yapması ve hararetin kontrol altında tutulamaması, yoğun miktarda yağ eksilmesi ve yine soğutma suyu kaybı da gözlenir.

    bu durumda kullanılırsa ne olur ? :

    1) yağa karışan su, yağın akışkanlığını ve yağlayıcılığını bozacağından, yağlama ihtiyacı duyulan bölgelerde hatalı yağlama ve buna bağlı olarak ilerleyen zamanlarda yataklarda, subap bölgelerinde, iticilerde, subaplarda hasarlara yol açabilir.

    2) hararete bağlı üst kapak gönyesinin iyice bozulması ve taşlama gerektirmesi durumları söz konusu olabilir.

    3) daha da ileride aracın çalışamaması gibi sorunlar meydana gelebilir.

    conta yanması ciddi bir durumdur ve ihmal edilmeden ve bu vaziyette uzun süre kullanılmadan hemen düzeltilmesi gerekir... yani bu bir hastalıktır ve tedavi gerektirir...


    "Bilen" birisinden cevaplar okumak güzel.




  • hortum sertleşmesi iyi değildir. soğutma sisteminde hava dolaştığını gösterir...


    öncelikle bahsettiğiniz sertleşmenin normalin dışında olup olmadığından emin olun. çünkü, yapılan işlemlerin ardından psikolojik olarak öyle hissediyor olabilirsiniz. anlayan birilerine gösterin ya da aynı arabadan bir tane bulup onunkiyle karşılaştırın.

    hortumun normalin dışında sertleştiğinden-şiştiğinden emin olduysanız o zaman dediğim gibi sistem hava yapmış demektir. öncelikli olarak ana su hortumlarından birisinin üzerinde küçük bir hava alma vidası vardır. ordan sistemin havasını alın. bunun için aracı çalıştırın ve motorun ısınmasını bekleyin. sonra bu küçük vidayı gevşetin ya da daha da güzeli tamamen sökün. devirdaimin başlamasını bekleyin. motor ısısı 88-90 derecei görünce termostatınız açılacak ve su devridaimi başlayacaktır. bunu anlamanın en kolay yolu soğutma fanıdır. fan çalışınca devirdaim de başlamış demektir.

    bir süre o vidanın olduğu yerden dışarıya su boşalmasına müsaade edin. bu arada sistemde hava varsa o su ile birlikte havanın da çıktığını gözlemlersiniz. bütün su sistemde 1-2 kere dönene kadar bekleyin ki bunun için yaklaşık 1 dakika civarı yeterlidir.

    sonra o küçük vidayı yerine takıp su sızmayacak kadar sıkın. bunu yaparken çok fazla sıkmayın ki yuvasını bozma ya da vidayı kırma riski doğmasın. yine dikkat edin, oradaki su sıcak olacaktır. elinizi yakmayın.


    bu işlem sırasında soğutma sisteminden dışarıya su aktığı için sıvı seviyeniz düşecektir. o nedenle bu işlemden sonra aracı stop edip tamamen soğumasını bekleyin. tamamen soğuduktan sonra ise, aracınıza normalde su koyduğunuz yerden (genleşme kabı olabilir, radyatör kapağı olabilir, aracınızı bilmiyorum) eksilen seviyeyi tamamlayın. seviye tamamlarken maximum çizgisini aşmayın ve mutlaka tamamen soğukken yapın bu işlemi. sıcakken o kapağı açarsanız sıcak su fışkırıp yanma tehlikesi doğurur ve sisteme yine hava yaptırır...


    sonuçta bu işlem bittikten sonra aracınızı bir kaç gün kullanıp sonrasında tekrar hortumunuzu kontrol edin. yine aynı sertleşme sorunu geri dönecek olursa, o zaman sistem sürekli hava yapıyor demektir. bu durumun bir çok nedeni olabilir ancak en son conta yenileme işlemi yapıldığı için yüksek olasılıkla contanız tam oturmamış, kapak doğru taşlanmamış vs, gibi nedenlerden dolayı dışarıdan soğutma sistemine hava emiyor ya da silindir kompresyonunu conta arasından soğutma sistemine kaçırıyor demek olur... bu durum söz konusu olursa maalesef kapağın yeniden açılıp yeniden işlem yapılması gerekebilir ama umarım o kadar ciddi değildir.

    umalım da tüm sorun işlem yapıldıktan sonra soğutma sistemi havasının doğru alınamamış olması olsun...




  • 1) araçlarda takım olarak mevcut olan parçalar, genelde takım olarak değiştirilir. Bujiler, lastikler, rotlar vs. gibi. Nedeni gayet basit ve mantıklıdır. Bu tür takım-simetrik çalışan parçalar, birbirini ikame etmek için değil, beraber çalışmaktadırlar. Dolayısıyla aynı yıpranmaya, yorulmaya maruz kalırlar. Sonuçta birisi ömrünü tamamlamışsa, diğeri/diğerleri de bugün halen çalışıyor olsalar bile ömürlerinin sonuna yaklaşmışlardır ve yakın bir tarihte tıpkı kardeşleri gibi bozulmaya adaydırlar. Zaten mevcut durumda bile ömürlerinin sonuna yaklaştıklarından, performansları düşmüştür ve yenilenen diğer çifti gibi verim vermeyecektir. Tekin'in değişip diğerinin değiştirilmemesi, yakın zamanda eskiyen tekin bozulması sonucu yeniden sanayiye gidilmesi, işçilik ödenmesi gibi ikinci bir iş daha gerektireceğinden ve yine yazdığım üzere eşit olmayan performans probleminden dolayı bu tür parçalar takım değiştirilir (yürüyen organlarda sadece performans değil güvenlik kaygılarını da unutmayalım). Tek değişimi de tercih edebilirsiniz ancak bu durum şiddetle tavsiye edilmez işin özeti...

    2) her parça gibi contalar da eskiyen parçalardır. Günün birinde o da ömrünü tamamlayacak elbette. Genel olarak silindir kapak contaları "yanmak" diye tabir edilen deformasyona uğramadan değiştirilmez. Ancak yanması sonucu farkedilmez ve ihmal edilirse motorda daha yüksek masraflara sebep olur. O nedenle belki size ihtiyaten bu değişimi önermiş olabilirler. "Ben bu masrafı yapmak istemiyorum" diyorsanız periyodik kontrollerde contayı da kontrol ettirerek bu işleme şimdilik girmeyebilirsiniz. Ama kontrolleri ve günün birinde conta hasarında tedaviyi geciktirmemeyi unutmayın.

    3) conta işlemlerinde taşlama şunun için yapılır; silindir kapak contaları çoğunlukla ya hararet sonucu hasar görürler ya da başka nedenlerle hasar gördükten sonra farkedilemeyip hararete neden olurlar. Yani sonuçta çoğunlukla conta hasarında hararet görülür. Hararete yani kaldırabileceğinden fazla ısıya maruz kalan ve alüminyum alaşım olan silindir üst kapaklarının bloğa ve dolayısıyla contaya basan yüzeylerinin geometrisi ve gönyesi bozulur. Gözle görülmesi nerdeyse imkansız olan bu minicik gönye bozulması da kapağın yeni konulacak contaya yüzeyin her yerinde eşit basamamasına neden olur ve motor içindeki yüksek basınçlı yağ, su, sıkıştırma kompresyonlarına yenilerek yine kaçırma yapar. İşte bu nedenle sökülen kapaklar tornacılara gönderilir, gönyeleri ölçülür, bozulma var mı, varsa ne kadar bozukluk var yani ne kadar taşlanmalı, kapak bu taşlamayı kaldırır mı ona karar verilir. Sonuçta taşlama kararı çıkarsa da torna makinesinde kapağın contaya basan ve bozuk gönyeli bu yüzeyinden malzeme aşındırılarak gönye düzgün hale getirilir. Hararet görmeden conta değişimi yapılırsa belki bu taşlama işine gerek kalmadan, sadece yüzeydeki eski conta artıklarının temizlenmesi için basit bir silme işlemi ile kapakta işlem yapılmadan kapak korunabilir. Belki size, conta yanmadığı halde değişelim önerisi gelmesinin sebebi de, kapağınızı taşlamadan kurtarmak için yapılmış olabilir, aracınızın durumunu bilmeden bu konuda bir şey söylemek güç. Sadece ustanın kafasından empati yapıp tahmin yürütebiliyorum. İsterseniz ustanıza conta yanık olmadığı halde neden değişim önerdiğini sorup mantıklı bir açıklama almaya çalışabilirsiniz.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi aya -- 13 Haziran 2013; 11:15:09 >




  • Fiyatlar markadan markaya değişebilir ama üç aşağı beş yukarı bu civarlarda çıkması normal.

    Kapak açılacak, conta ve saplamalar değişecek (saplamaları mutlaka değiştirtin, eskisini kullanmayın. Eski saplama vidaları sıkmanın ve ısının etkisiyle zaman içinde gözle görülemeyecek derecede de olsa sünme yapmıştır), kapak taşlamaya gidip taşlanacak. Dedikleri gibi, kapakta başka sorunlar oluşmuşsa ya da taşlama marjı kalmayacak kadar gönyesi kaymışsa, yeni kapak gerekebilir. Ayrıca motor şu an bir kapalı kutu. Başka sürprizler çıkar mı, açılmadan söylenemez.

    Bunun yanında ben size ayrıca, eskisinin durumu nasıl görünürse görünsün, ustanız "bunda bir şey yok, sağlam görünüyor" dese bile su pompasını (devirdaim) da mutlaka değiştirmenizi tavsiye ederim.
  • Evet conta yanması durumunda genellikle araç sürekli hararet yapmaya devam eder. Ancak hararet göstergesinde sürekli hararet yükselmesinin sebebi bazen müşür ve gösterge hataları da olabilir. O nedenle diyoruz zaten "conta yanığı tespiti yaparken tek bir belirtiyle karar vermemek, tüm belirtileri beraberde değerlendirmek daha doğru olur" diye...
  • sıcak motorun su kapağının açılmaması gerektiğini bile bilmeyen bir pompacıya yağ ve su kontrolü yaptırıyorsunuz ve sonra araba eski olduğu için bıkıyorsunuz sorunlardan öyle mi? doğru mu anladım ben?
  • silindir kapak contası kapağa aşağıdaki resimdeki gibi oturur. görüldüğü üzere her silindirin etrafında contadan bir parça vardır. eğer bu conta herhangi bir silindir etrafından hasar görürse su kanalındaki suyu tutamaz ve yanma odasına sızdırabilir.

    bunun olması için mutlaka contanın hasar görmesi de gerekmez. üst kapakta oluşabilecek bir metal erimesi, saplamalarda meydana gelebilecek bir sünme/boşalma vs. gibi herhangi bir nedenle silindir üst kapağı bloğa her yüzeyden eşit olarak basmayı bırakacak olursa da bu tür kaçırmalar oluşabilir.

    sırf bu nedenle de conta değişimi sırasında üst kapağın vidalarının sökülme sırası, saplamaların her conta değişiminde sıfırıyla değiştirilmesi, kapak monte edilirken sıkma sırasına göre monte edilmesi, saplamaların üreticinin önerdiği tork değerinde ve kalibrasyonu doğru bir tork anahtarı ile eşit oranda sıkılması gibi ince püf noktaları önem arz eder.


    eğer genleşme kabında su eksilmesi durumunun herhangi bir başka yerden dışarıya sızma şeklinde olmadığından ve yanma odalarına sızdığından eminseniz (ki bunun için eksozda su buharının göstergesi olan beyaz duman ve eksoz çıkışında su damlaları gözlenebilir) bu durumda contanız bir şekilde su kaçırıyor demektir.




    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi aya -- 19 Mayıs 2016; 22:33:08 >




  • soğutma suyunuzun kapalı sistemden kaçacağı iki şekil var; ya içeri, ya dışarı.

    yani ya motor içine gidip eksilecek, ya dışarıya sızacak. içeriye kaçış yok diyorsanız o halde gideceği tek yer dışarısı... yani bir yerden sistem dışına sızıyor demektir. göremediğiniz hortum eklerinde olabilir.

    bazen hortumlarda ya da ek yerlerinde meydana gelen kılcal çatlaklar oluşur. bunlar soğutma suyu soğukken yani basıncı düşükken hortumun sıkı yapısından dolayı suyu içeride tutarlar. ancak motor ısınıp su genleştikçe ve tabii basıncı arttıkça açılmaya ve suyu sızdırmaya başlarlar. ordan çıkan su da motorun sıcak bölgelerine denk geldiği için yere damlamadan buharlaşır ve siz gözle kontrol ettiğinizde ıslaklık göremezsiniz.

    böyle durumlarda en güzel kontrol hortum üstünde ve ek yerlerinde renkli olan antifirizden lekeler aramaktır. biraz zor ve meşakkatli bir iştir. ama iyi kontrol etmek gerekir...




  • oneblood O kullanıcısına yanıt
    selamlar,

    sorun sadece kakoriferin durduğunda ılık, hareket edince soğujk üflemesi olsa termostat açık kalıyor ve su ısınmıyor derdik. ki zaten termostatı değiştirmişsiniz. bununla birlikte soğutma sisteminin hava yapıyor olması işi termostattan başka yönlere çekiyor.

    soğutma sistemi bazen .eşitli nedenlere bağlı olarak hava yapabilir. ancak havası alındıktan sonra bunun tekrarlamamaı gerekir. eğer havası alındığı halde kısa sürede yeniden hava yapıyorsa o zaman o havanın sisteme nerden girdiğine bakmak lazım. devirdaim basit bir pervanedir, datmosferle bir bağı yoktur. dolayısıyla dışarıdan hava emip sisteme hava basmaz. soğutma sistemi kapalı devre bir sistem olduğu için esasen dışarıdan hiç bir şekilde hava girmez sisteme. sisteme giren bu derecede havanın gelebileceği yegane yer silindirlerdir. silindir üst kapak contasının işi, yağ ve su kanallarını birbirinden izole etmek ve silindirlerde oluşan sıkıştırma basıncıını yanma odalarında tutup dışarı kaçırmamaktır. dolayısıyla bu conta hasar görürse, silindirlerde sıkışan havayı (hava yakıt karışımını) orda tutamaz ve en yakın yerden su kanalına kaçırır. böylece sisteme hava girmiş olur. siz havasını alırsınız, ancak kısa sürede aynı hava yine aynı yoldan sisteme karışır. bu hava sistemin dolaşım devresi gereği çoğunlukla kalorifer radyatörü bölgesinde sıkışıp bekleyebildiği için de kaloriferiniz soğuk üfleyebilir (kalorifer için çok ihtimal var da bu da sorun için ihtimallerden biri).

    velhasılı, anlattığınız belirtiler conta yanığına benziyor. kaldı ki sanırım şu aralar piyasada CS test denilen motortestini yaptırmışsınız. bu testi biraz incelemiştim. tek başına güvenilir bir test değil bence, ama sizdeki diğer belirtileri doğrulayacak bir test olarak görülebilir. çünkü bu testin mantığı, suyun içindeki kimyasallara göre renk değiştirmek. silindirlerden gelen havanın içinde yakıt ve bazen yanık atık karışımı da olacağından test sonucu değişen renge göre conta yanığına hükmedilmiştir. dediğim gibi tek başına test güvenilir olmayabilir ancak diğer anlattığınız belirtilerle birlikte değerlendirince bence de bir conta sorunuyla karşı karşıya görünüyorsunuz.


    aracınızı bilmiyorum, dolayısıyla maliyete dair bir şey söylemek doğru olmaz. sonuçta şu an motorunuz kapalı bir kutu. açılınca hasar durumuna göre tedaviye karar verilecek, o nedenle hem o zaman daha yaklaşık bir maliyet çıkacaktır hem de araçtan araca parça ve işçilik ücretleri dğeişebiliyor.

    ancak, conta değişiminde maliyetten daha önce düşünmeniz gereken en önemli konu bu işçiliği yapacak ustanın ehliyeti. conta değişiminde doğru uygulanması gereken bir çok işçilik prosedürü var çünkü ve ne yazık ki, bizim sanayide bu işlere dikkat edilmiyor. önüne gelen kendine usta dediği için, piyasada ustadan çok kasap var. doğru usta bulmanız gerekiyor.

    conta değişirken, silindir kapak saplamaları doğru sırayla sökülmeli ve doğru sırayla takılmalı (sökerken, dıştan içe, sıkarken içten dışa bir sıra uygulanır). doğru taşlama işlemi yapılmalı, üst kapakta mutlaka bir basınç testi uygulanıp kapakta çatlak var mı bakılmalı. taşlama doğrı yapılmalı, conta doğru hizalanmalı, silindir saplama vidaları mutlaka yenisi ile dğeiştirilmeli, eski vidalar kullanılmamalı ve sıkılırken, her motor için farklı olan sıkma torkunun motorunuzu için doğru olanı bulunup, saplamalar o tork değerinde sıkılmalı, ne fazla, ne eksik. ve tabii, sıkım yapılan tork anahtarının kalibrasyonu doğru bir anahtar olmasına dikkat edilmeli. normalde o tork anahtarlarının belirli zamanlarda kalibrasyonu yapılması gerekiyor ama memlekette buna da dikkat eden yok maalesef.

    dolayısıyla gerçekten usta olan usta bunları bilir ve doğru malzemeyle doğru işçiliği uygular. böyle bir usta bulursanız hakkı olan işçilik ücretini vermekten imtina etmeyin. çünkü daha ucuz olsun diye gideceğiniz bir kasap, size yakın bir zamanda aynı masrafı tekrar, tekrar yaptıracaktır. "ucuz etin yahnisi yavan olur" durumuna düşmeyin...




  • kataruna kullanıcısına yanıt
    selamlar, iyi dilekleriniz için teşekkürler...

    genleşme kabı kapağını genelde herkes basit bir kapak zanneder ancak, sistemde oluşan aşırı basıncın ya da genleşen fazla suyun tahliye edilip sistemin rahatlatılması için önemli bir mekanizma barındırır içinde. bu kapağın iç kısmında sistemin için hesaplanmış basınç değerine kadar baskı sağlayabilen bir yay vardır. bu yay, kapağın içindeki ikinci bir kapağı/plakayı iterek, genleşme kabının ağzına basar ve standart çalışmada belli bir basınç değerine kadar dışarıya sızıntı olmasını önleyip, sistemi kapalı tutar. eğer sistemdeki basınç herhangi bir sebeple, sisteme zarar verecek seviyelere ulaşırsa, bu yayın tutma direnci yenilir ve olması gerekenin üzerine çıkan basınç bu yayı ve yayın tuttuğu iç kapağı iterek, aşırı basıncın ve genleip kaba sığmayan miktardaki suyu dışarıya tahliye ederek sistemi rahatlatır.

    bu kapağın, dolayısıyla içerideki yayın bozulması durumunda çalışma basıncının çok daha altında iken açılıp soğutma suyu kayıplarına ya da aşırı yükselen basınç durumunda hiç açılamayıp sistemde herhangi bir yerlerde (hortum, genleşme kutusu vs) çatlak, patlak oluşturduğu da görülür zaman zaman.

    bu tür bir problemde de, hararet sorunu yaşanabildiği için bazen conta yanığına benzer dış belirtiler görülebilir. o nedenle motorda conta yanı teşhisi koymadan önce emin olmak ve birden çok belirtiyi, biraz da zamana yayarak gözlemek, conta teşhisi konusunda aceleci olmamakta ve öncelikle genleşme kabı kapağını değiştirerek denemekte fayda var.


    ve tabii, sizin vakanızda da olduğu gibi, orjinal genleşme kabı kapağı kullanmak çok önemli. çünkü her motorun hesaplanmış bir soğutma suyu devresi basıncı farklı olabilmekte. dolayısıyla doğru basınç değerinde açılacak ve tabii doğru çalışacak bir genleşme kabı kapağı kullanmak gerekiyor. aksi durumda yukarıda da bahsettiğim gibi erken ya da geç tahliye durumları da sıkıntı yaşanmasına neden olabiliyor.

    benim sanayide yerim yok, ben de otomobil sevdalısı, başka mesleği olan sıradan bir kullanıcıyım. tamir, onarım işlerini kendi araçlarımda hobi amaçlı uyguluyorum, bu konuda bir ticari girişimim yok anlayacağınız. güveniniz için teşekkürler, allah özellikle sanayii ortamında, hep işten anlayan dürüst insanlarla karşılaştırsın inşallah...




  • forumda bi konuda görmüştüm arac conta yakmış 400 tl masraf var vs diye söylenmişti ( broadway için )

    aklıma takıldı bu conta yakma olayı nasıl anlaşılır conta yakmış araba ne gibi problemler yapar



  • Sürekli hararet yapar. Esli şirkette iken Tempra vardı. Yağını değiştirdim ve 2 gün sonra araba seyir halinde sürekli hararet yapmaya başladı. Yıl 1997 ve araba 93 model Tempra SX. Zincirlikuyu'dan Esenyurt - Topkapı - Demirkapı ve Zincirlikuyu güzergahı boyunca hararet yaptı ve sürekli durup su ilava ettim. EN sonunda geldim servise sordum yağ ve su karışmış contayı yakmışsın dediler.
  • hararetten...
  • radyatör kapağını açıp suya bakın...
    yağ ve su karışık ise conta yanmıştır...
  • contanın yandığı yer önemli.silindirler arasımı?su kanalı tarafımı?yağ kanalı tarafımı?
    en belirgin olan silindir arasıdır.bazen yüzey talaş kaldırmadan tamiri mümkün deyildir.ki motorun inmesi şarttır.yağ ve su kanalı tarafı nın belirtisi suya yağın karışmasıyla olur.kısa mesafeli sıkıştırmadan sürüşlerde bir müddet idare!!eder.amma silindir arası yanıkta hiç gitmemek gerekir.hasarın büyümemesi açısından.
    silindir arasının belirginliği çekişten düşer kırmızı çizgi denen yere devir ulaşmaz(ulaşırsada hararet kapıda bekler).hararet yapar ve tekler.tabii bu ara su kaynatır sık sık.
    onun için silindir kapak civata ve somunlarının conta değişiminden sonra biriki kere sıkılması gerekiyor.tabi ustaya çünkü sübap ayarlarının yapılması gerekir her sıkışta.şimdilik aklıma gelenler bunlar.
    HARARETTEN KAÇININ!!!
  • En kolayı zaten hararet yüksek olur;2.si radyatör ya da yedek su kazanının kapağını açın suya yağ karıştırır ve hafiften paröağınızla dokunduğunuzda tam sıvı hissi vermez.Geneli balçık gibi olur.
    Son olarak silindir kapağını da açıldıktan sonra pistonların üzerine gelen suyu nihayet görürsünüz.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Taner Göde

    Arkadaşlara katılıyorum. Eksoz manifold contasını yüksek hızdan ve motoru sıkıştırmaktan 2 defa yaktığım için (1991 model Şahin) biliyorum: su eksiltir, hararet yapar. Yeni motorlar bu arızalara çok daha fazla dayanıklı. Geçmiş olsun.



    taner bey geçmiş olsun dileklerinize teşekkür edeyim ama , böyle bişey hiç başıma gelmedi . merak sadece benim ki, yinede bilgilenmiş olduk vakit ayırıp cevap yazanlara teşekkürler .
  • 
Sayfa: 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.