Şimdi Ara

Yakıt ekonomisi için en uygun hız? (4. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
106
Cevap
0
Favori
4.956
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 23456
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • quote:

    Orjinalden alıntı: O.B.K


    quote:

    Orjinalden alıntı: suicide

    O.B.K hocam çok güzel bir paylaşım teşekkürler öncelikle.
    özellikle size bir sorum olacak diyelim ki dur kalk yapmadığımız boş bir yolda ilerliyoruz. ve hızımız, devir göstergemiz sabit. bu sırada debriyaja sonuna kadar bastığımızda (tabi bu arada sağ ayağımızın pozisyonunu hiç değiştirmiyoruz) eğer ki devir saatimiz artmıyor ve olduğu yerde kalıyorsa bu ekonomik bir sürüş yaptığımız ve araca tam olarak ihtiyacı olduğu kadar yakıt verdiğimiz anlamına gelir mi acaba?
    umarım anlatabilmişimdir


    Konuya çok güzel bir noktadan değinmişsiniz. Güzel bir ayrıntıyı yakalamışsınız.

    Ayağınız gaz pedalında sabitse, sabit hızla ilerlerken ayağınızı debriyaja basınca eğer devir aynı kalıyorsa motora gönderdiğiniz yakıt miktarı sadece motorun devrini korumaya yetecek kadardır. Yani o seviyede gaza basmaya devam ederseniz araç karşılaştığı dirençle yavaşlayacaktır.

    Optimum noktada, yani en uygun yakıt tüketiminin elde edilebileceği noktada ayağınızı debriyaja basarsanız motora binen yük aracın karşılaştığı direnç kadar azalır. Ve devir yükselir.

    Yani eğer ayağınız gaz pedalında sabitken debriyaja bastığınızda devir sabit kalıyorsa verdiğiniz gaz miktarı sadece motorun devrini korumaya yetecektir, aracın hızını koruyamayacaktır.

    Kolay gelsin...

    cevabınız için teşekkürler. arasıra bunu deniyorum ve olduğunu sanıyordum demek ki sağ ayağıda biraz çekiyormuşum gazdan farkında olmadan




  • ...



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi HELICOPTERPILOT -- 2 Mart 2009; 23:50:52 >
  • Arkadaşlar tekrar bu konulara kafa yorayım dedim ve toyota yaris 1.0 ın fiziğini incelemeye başladım.

    İncelemem sonucunda alttaki grafiğe ulaştım. Bu grafik neyi gösteriyor? araçta 5 kişi varken (1400kg) doğrusal bir yolda 5. viteste aracın doğrusal kuvvetini ve maruz kaldığı sürtünmeyi veriyor. Çok ilginçtir kuvvetler birbirini 155 km/h da karşılıyor. Aracın kitapçığında max hız değeri de 155 ! :)

    Hava sürtünme formülü= hava yoğunluk katsayısı*aracın ön izdüşüm yüzey alanı* aracın hava direnç katsayısı* Aracın hızının metre bölü saniye cinsinden karesi / 2

    Basit lastik sürtünme formülü asfallta= aracın kilosu * yerçekimi ivmesi * 0.015

    Arabanın en verimli olduğu hız 45-50 km arası çünkü bu bir şehir içi aracı :)

     Yakıt ekonomisi için en uygun hız?




  • quote:

    Orjinalden alıntı: orheen

    Arkadaşlar tekrar bu konulara kafa yorayım dedim ve toyota yaris 1.0 ın fiziğini incelemeye başladım.

    İncelemem sonucunda alttaki grafiğe ulaştım. Bu grafik neyi gösteriyor? araçta 5 kişi varken (1400kg) doğrusal bir yolda 5. viteste aracın doğrusal kuvvetini ve maruz kaldığı sürtünmeyi veriyor. Çok ilginçtir kuvvetler birbirini 155 km/h da karşılıyor. Aracın kitapçığında max hız değeri de 155 ! :)

    Hava sürtünme formülü= hava yoğunluk katsayısı*aracın ön izdüşüm yüzey alanı* aracın hava direnç katsayısı* Aracın hızının metre bölü saniye cinsinden karesi / 2

    Basit lastik sürtünme formülü asfallta= aracın kilosu * yerçekimi ivmesi * 0.015

    Arabanın en verimli olduğu hız 45-50 km arası çünkü bu bir şehir içi aracı :)

     Yakıt ekonomisi için en uygun hız?



    Segili orheen eline sağlık. Elin değmişken bir de benim Yaris'e el atsan. Benim araç bildiğin gibi 1.3 motor, seninki 1.0 motor. Benim arabanın en verimli olduğu hız nedir? Ben de senin gibi olabildiğince sakin kullanıyorum Yarisimi.

    Sağlıcakla kalın.




  • Sevgili caş 1.3 ün güç-tork grafiğini internette araştırayım. araçlarımızın hava sürtünme kuvveti aynı olacak 1.3 biraz daha ağır olduğundan lastik sürtünmesi biraz artacak, vites oranlarını netten bulurum tek birşey kalıyor oda motorunun güç-tork grafiği onu bulursam kesin değerler veririm.

    BULDUM CAŞ ! Senin hesaplamalara geçiyorum ama biraz vakit alır



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi orheen -- 11 Ocak 2009; 20:28:47 >
  • quote:

    Orjinalden alıntı: orheen

    Sevgili caş 1.3 ün güç-tork grafiğini internette araştırayım. araçlarımızın hava sürtünme kuvveti aynı olacak 1.3 biraz daha ağır olduğundan lastik sürtünmesi biraz artacak, vites oranlarını netten bulurum tek birşey kalıyor oda motorunun güç-tork grafiği onu bulursam kesin değerler veririm.


    O kadar zahmet etmene gerek yok gerçekten. Senin Yarisin en verimli olduğu hız 45-50 km arasıysa benimki de aşağı yukarı 60-70 km arasıdır kabaca. Zaten hafta içi işe gidip gelirken yoğun trafikte istesem de bu hızı geçemem. Tekrar teşekkür ederim.





  • quote:

    Orjinalden alıntı: caş


    quote:

    Orjinalden alıntı: orheen

    Sevgili caş 1.3 ün güç-tork grafiğini internette araştırayım. araçlarımızın hava sürtünme kuvveti aynı olacak 1.3 biraz daha ağır olduğundan lastik sürtünmesi biraz artacak, vites oranlarını netten bulurum tek birşey kalıyor oda motorunun güç-tork grafiği onu bulursam kesin değerler veririm.


    O kadar zahmet etmene gerek yok gerçekten. Senin Yarisin en verimli olduğu hız 45-50 km arasıysa benimki de aşağı yukarı 60-70 km arasıdır kabaca. Zaten hafta içi işe gidip gelirken yoğun trafikte istesem de bu hızı geçemem. Tekrar teşekkür ederim.




    Coşkun abi senin için sabaha kadar hesap kitap yaparım sen buna değer bir insansın. Zaten excel de formülasyonlar hazır. Vites oranlarını torkları devirler bide ağırlığı değiştiricem okadar. Hallederiz




  • quote:

    Orjinalden alıntı: orheen


    quote:

    Orjinalden alıntı: caş


    quote:

    Orjinalden alıntı: orheen

    Sevgili caş 1.3 ün güç-tork grafiğini internette araştırayım. araçlarımızın hava sürtünme kuvveti aynı olacak 1.3 biraz daha ağır olduğundan lastik sürtünmesi biraz artacak, vites oranlarını netten bulurum tek birşey kalıyor oda motorunun güç-tork grafiği onu bulursam kesin değerler veririm.


    O kadar zahmet etmene gerek yok gerçekten. Senin Yarisin en verimli olduğu hız 45-50 km arasıysa benimki de aşağı yukarı 60-70 km arasıdır kabaca. Zaten hafta içi işe gidip gelirken yoğun trafikte istesem de bu hızı geçemem. Tekrar teşekkür ederim.




    Coşkun abi senin için sabaha kadar hesap kitap yaparım sen buna değer bir insansın. Zaten excel de formülasyonlar hazır. Vites oranlarını torkları devirler bide ağırlığı değiştiricem okadar. Hallederiz



    Eksik olma sevgili orheen.

    Bizim gençliğimizde arabalarda bilgisayar falan yoktu. Benzin de çok ucuzdu. Depoyu doldurup gezerdik. Şimdi gaza basmaya korkuyorum. Hızım 90 km'yi geçince hemen gazdan ayağımı çekiyorum ne yalan söyleyeyim. Malum kışın yakıt sarfiyatı daha da artıyor.

    Verdiğin ve vereceğin bilgiler tüm Yaris kullanıcılarına da ışık tutacaktır.

    Sağlıcakla kal.




  • Coşkun abi,

    Sen aracını yalnızken 65 - 70 km/saat hızda kullanacaksın. Alttaki grafik bunu söylüyor. Aracını 1110 kg üzerinden hesapladım. Birde yalnızken düz yolda 175 km/h gibi bi hıza ulaşabilirsin.

    Başka soruların olursa max kaç derecelik bayır çıkabilirim gibi onları da hesaplarız

    Şehir içi için boşuna yaris 1.0 ı tavsiye etmemişim

     Yakıt ekonomisi için en uygun hız?


     Yakıt ekonomisi için en uygun hız?



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi orheen -- 11 Ocak 2009; 21:45:45 >




  • peki @orheen bu hesaplarda rüzgarın aracın neresinden ne hızla eseceği sonuçları büyük oranda değiştirmez mi? sanırım sizin hesaplarınızda bu kısım ihmal dahilinde?
  • quote:

    Orjinalden alıntı: orheen

    Coşkun abi,

    Sen aracını yalnızken 65 - 70 km/saat hızda kullanacaksın. Alttaki grafik bunu söylüyor. Aracını 1110 kg üzerinden hesapladım. Birde yalnızken düz yolda 175 km/h gibi bi hıza ulaşabilirsin.

    Başka soruların olursa max kaç derecelik bayır çıkabilirim gibi onları da hesaplarız

    Şehir içi için boşuna yaris 1.0 ı tavsiye etmemişim

     Yakıt ekonomisi için en uygun hız?


     Yakıt ekonomisi için en uygun hız?



    Ellerine sağlık sevgili Orhan, daha ne olsun. Gecenin bu saatinde zamanını harcayıp bilimsel veriler sundun bizlere. Bu bilgiler bana ve diğer arkadaşlara ışık tutacaktır. Bizler araçlarımızı performans amaçlı değil, bütçemize uygun olarak ekonomi amaçlı almamış mıydık zaten.

    Sağlıcakla kal.




  • @suicide ruzgar esmediği durumu hesapladım. Sen bana rüzgarın hangi yönden hangi açıyla estiğini ver onuda dahil ederim. Tam karşıdan 20 km/saat ile esiyorsa. Rüzgar kuvveti hesaplanırken aracın hızına 20 km/saat ilave edeceğim. Bunlar teferruat önemli olan mantığını anlamak.

    Şimdiye kadar birçok yerde copy/paste yapıldı hep sözel bilgiler verildi. Ben burda laf kalabalığı değil direkt teknik bilgi veriyorum

    Araçların hangi hızda yaklaşık ne kadar yakıt harcadığını ise güç-hız grafiğinden çıkartabiliriz onuda ilerleyen zamanlarda ortaya koyacağım.
  • eyvallah hocam meraktan sormuştum zaten
  • Coşkun abi, daha sonra bahsedecektim ama arkadaş madem konuyu açtı. Rüzgar arkadan esiyorsa rüzgarın hızına göre 65-70 km yerine 70 - 75 km hızla gitmen daha uygun olur. Rüzgar karşıdan esiyorsa ise hızını da biraz düşürmelisin. Yandan esiyor ise lastik sürtünmen çok az artacak ama orda yapabileceğin birşey yok

    Araçlarda rüzgar şiddeti ve yönü ölçer cihazlar olmadığı için bundan bahsetmemiştim. Ancak bu cihazı aracıma takıp motor ecu su ile bağlantısını sağladığımda belki bir gün aracım rüzgarı da hesaplayıp bana gitmem gereken ideal hızı verir
  • Not: Üstteki grafiklerde en verimli kuvvet demem gerekirden en az yakıt harcadığı hız ifadesini kullandım yanlış oldu Düzeltiyorum kusura bakmayın yukarıdaki grafikler en verimli kuvvet hızlarını gösteriyor yani hafif yokuş çıkarken olması gereken hızı

    Aşağıdaki grafikte kwatt başına araçların mağruz kaldığı sürtünme kuvvetlerinden yaklaşık benzin tüketim grafiğini verdim.

    Burda motorun amacı çalışacağı hızda minimum gücünü sürtünmeye harcanmasıdır.

    Yaris 1.0 da yalnız sürücü varken 5. viteste yakıt olarak en verimli hız 65 km/saattir. Daha hızlı gidilmesi gerekiyorsa 103 km/saat ile gitmek 91 km/saatle gitmekten daha ekonomik.

    Yaris 1.3 yalnız sürücülü 5. viteste en az yakıt harcadığı hız 80 km/saat. 138 km/saat hızı mümkün olduğunca aşılmamalı çünkü sarfiyat çok artıyor.

    Burada rüzgarı da hesaba katabilirsiniz. Rüzgar karşıdan esiyorsa aracın en az yaktığı hız biraz düşer. Arkadan esiyorsa az yaktığı hız artar.

    Grafikte 1.3 ile 1.0 ı birbirine göre karşılaştırmadım, karşılaştırılacak olursa 1.0 kwatt başına daha çok sürtünme kuvveti yendiğinden daha ekonomik.

    Aslında yaygın bi inanış var, aracın net torkunun en yüksek olduğu değer en verimlidir diye. Kuvvet olarak bir yokuş çıkacaksak evet en verimli hız odur, ancak amaç benzin sarfiyatını azaltmak ise ve düz yolda herhangi bir kuvvete ihtiyacımız yoksa aşağıdaki grafik sizin hıza göre değişen benzin kullanımınızı gösterir.

     Yakıt ekonomisi için en uygun hız?




  • en verimli hız ; aracın 5 ileri oldugunu düşünürsek 5. vitede gidebildiğin minumum ( boğmadan ) hızdır . 60 km hızda 5 vitesde gidiyorum 1800 devir civarı . arac bu devirde cok rahat ilerliyebiliyor . 70 km civarı temiz asfaltta 4-5 litre arasında yakıyor arac (2006 corolla) sürekli anlık tüketime bakan biri olarak . uzun yolda (genelde 4 kişi ve bagaj) 5.7 litre yaktım .
  • mazda 323'üm var 98 model.. büyük bir azim gösterek, kaç km gidicem acab diye gerçekten 90 km sabit hızda (+- 10) gittim hep.. ve 46 litre benzin ile 735 km yol gittim..
    gerçekten 90'la giderseniz, fark ediyor arkadaşlar.. ama bir daha bu azmi gösterebilir miyim bilmiyorum
  • quote:

    Orjinalden alıntı: selim82

    en verimli hız ; aracın 5 ileri oldugunu düşünürsek 5. vitede gidebildiğin minumum ( boğmadan ) hızdır . 60 km hızda 5 vitesde gidiyorum 1800 devir civarı . arac bu devirde cok rahat ilerliyebiliyor . 70 km civarı temiz asfaltta 4-5 litre arasında yakıyor arac (2006 corolla) sürekli anlık tüketime bakan biri olarak . uzun yolda (genelde 4 kişi ve bagaj) 5.7 litre yaktım .


    Çok düşük devirlerde de tüketim fazla olabiliyor bunu grafikten görebilirsin. İleriki aşamada viteslerin karşılaştırmalı olarak en az yaktığı hızları da vereceğim orda dur kalklarda düz vites yarislerde nasıl davranmamız gerektiğini daha iyi anlayacağız.

    Grafikten yüksek hızlarda da nasıl tüketim oluyor onuda çıkartabiliriz, örneğin yaris 1.0 ile 90 km hızla gitmek yerine 103 km hızla gitmek hem zamandan hem benzinden daha mantıklı

    İlerde corolla lara da el atabilirim




  • Bu formülde km/h cinsinden hızın kendisi , Karesi ve kübünün toplamı bize gereken gücü ne olarak veriyor ?

    Watt, fiscal bg , makine bg ?, KJoule, erg ?


    Üreticiler genelde optimum yakıt tüketimi için, aracın yük durumuna göre, gidiş esnasında max. tork devrindeki seyrini söylerler.

    PSA HDi motorlar max torku 2100rpm de verdiğinden, araç çok yüklü değilken 5. viteste 2100rpm de 120km/saat, yük durumunun fazlalığı durumunda 2100rpmde iken aracın değişen yol şartlarında performanstan düşebilmesi sebebiyle, 4 viteste yine aynı devir bandında 90km/saat ile gitmeyi önerirler.

    Belirlenen hız, vites oranları, motorun maksimum tork devri, harici olarak da aracın yük ve yolun durumu ile de alakalıdır.

    Ancak ortalama 90-100 km/saat tavsiye olunur.

    Hatta otomatik şanzumanlı araçlarda, spor modu kapalı iken, seyir halinde devir saati maximum tork devrinde çakılı kalır. (Tabi yük durumuna göre farklı hızlar sergiler)

    Ya da dikkat ederseniz, "Hız sabitleme açık" iken, motorun devri, max. tork devrinin altına indiğinde, araç otomatik olarak vites küçültür.

    Yani ortalama tahmininizi yapmanın en güzel yolu, aracınızın belirlenmiş olan max tork devrinde iken "son viteste" ulaşmış olduğu hızı okumanızdır. Bu araçtan araca göre değişir.

    Bizim C3'ümüzde 4 kişi + bagaj , toplam 400kg yük ile 5. viteste 2200 devrinde, az engebeli ve görece az yokuşlu olan Balıkesir yolundan giderek, 99km/saat üzerinde, 3.6lt/100km değerine ulaştık.
    Şayet araç daha yüklü olsa ve zorlansa,daha ağır gidecektik

    Daha uçuk bir örnek verirsek, Mesela Mazda RX8, en ekonomik tüketim değeri olan, "şehir dışındaki 8,6lt /100km" değerini, kendi rotary motorunun maksimum tork devri olan 6000 devirde iken sağlamış ve araç en ekonomik tüketimini, 6. vitesinde iken 170km/saatte giderken yapmıştır. (Tabi bu motorun da dur kalk trafiğinde bağırarak kalkma zorunluluğundan ötürü çok yakması [18lt/100] normaldir)

    Bu durum otomobilinize göre fark gösterir.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Acharad -- 12 Ocak 2009; 17:39:18 >




  • üstat, tanergode'ye sormuşsun ama nacizane benim tecrübemden bahsedecek olursam, benim araç Linea T-jet. cruise ile hız sabitlediğimde dediğiniz gibi devir oynamaları oluyor. özellikle aşağı inişlerde bir miktar artıyor.

    quote:

    Orjinalden alıntı: orheen

    @tanergode birşey sormak istiyorum. Hızını sabitlediğinde motor devrinde ufat tefek değişiklikler oluyormuydu? Hiç dikkat ettinmi? yokuş yukarı yada yokuş aşağı kullanırken? diyelim 4000 devirde gidiyosun bu devir sürekli sabit 4000 mi yoksa yolun eğimine göre 3950 4050 gibi sapmalar varmıydı?
  • 
Sayfa: önceki 23456
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.