Şimdi Ara

´´ Tekerlek boyutu ve Dünya’nın kendi ekseni etrafında dönüşü...

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
28
Cevap
1
Favori
4.457
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
    • Tekerlek boyutu ve Dünya’nın kendi ekseni etrafında dönüşü...


    Öncelikle merhaba,

    Bir ortamda tekerlek boyutu ufak olan araçlarda dönüş sayısının fazla olmasından dolayı taksimetre ücretinin fazla tutması yönünde bir ifadeye kulak misafirliği yaptım.
    Öncelikle bu doğru mudur?

    Daha sonra ise malumunuz ekvatordan kutup noktalarına doğru gidildikçe Dünya’nın ekseni etrafındaki dönüş hızı azalmaktadır.

    Yukarıdaki taksimetre örneği doğru ise Dünya’nın ekseni etrafındaki hız değişimini nasıl yorumluyorsunuz?

    Selam ile.



  • Taksimetre hikayesini ben de duymuştum, teorik olarak böyle bir hileye başvurup üç kuruş fazla kar etmek mümkün.

    Ancak dünyanın ekseni etrafındaki dönüş hızi ile ilgisini ben anlayamadım. Evet doğru mesela dünyanın ekvator üzerinde kendi ekseni etrafında dönüş hızı 1666 km/h ise Türkiyeden geçen 40 pararlel üzerinde 1666 * (cos40) = 1276 km/h dir. Ancak bu günlük hayatta bir şeyi değiştirmez. Biz taksi üzerinde bir yerden bir yere hareket ederken şehir de, yollar da sokaklar da bizimle birlikte hareket eder. Taksimetrenin bu dönüşten etkilenmesi mümkün değil.

    Sadece şöyle birşey var, dünya döndükçe savrulmadan dolayı meydana gelen merkezkaç kuvveti, yerçekimi ivmesini azaltır bu da mesela kutuplarda 9,85 m/sn^2 olan yerçekimi ivmesi ekvatorda 9,80 m/sn^2 olur. Ancak günlük hayatta bunu fazla hissetmeyiz.




  • quote:

    Orjinalden alıntı: kaotika
    Sadece şöyle birşey var, dünya döndükçe savrulmadan dolayı meydana gelen merkezkaç kuvveti, yerçekimi ivmesini azaltır bu da mesela kutuplarda 9,85 m/sn^2 olan yerçekimi ivmesi ekvatorda 9,80 m/sn^2 olur. Ancak günlük hayatta bunu fazla hissetmeyiz.

    Yerçekiminin değişmesinin merkeze olan uzaklık ile ilişkili olduğunu sanıyordum ben.
  • kaotika, ömerin demek istediği sanırım şu. madem küçük lastikli otomobillerde bir yere gitmek çin dönüş sayısı artıyor,(yani yarıçapı düşük lastiklerde fazla dönüş oluyor) kutuplara doğru gidildikçe de dünyanın çevresi azaldığından dönüş daha hızlı olmalıdır.

    eğer soru bununla ilgiliyse şöyle açıklayabilirim.

    ekvatorda ve 0 meridyeni üzerinde A adamımızın ayakta durduğunu düşünelim. başka bir B adamının da yine sıfır meridyeninde ama 80 kuzey paralelinde olduğunu düşünelim. bilindiği üzre dünya kendi etrafında dönüşünü 24 saatte tamamlar. yani A adamımız da B adamımız da 24 güneşe göre tekrar aynı konuma geleceklerdir. fakat ekvatorda bulunan A adamı çok daha uzun bir yol kat etmeliyken B adamı ise kürenin kutpuna daha yakın bir yerde konumlandığından 24 saatte kat etmesi gereken yol çok daha kısa olur. haliyle hızı da daha düşük olacaktır.




  • birde yaşlanmamız yavaşlar yani atomaltında herşeyin eskimesi yavaşlar
  • taksimetre olayının basit bir mantıkla açıklayabiliriz...

    taksimetrenin çalışma prensibi kilometre hesabıdır. tekerlek çapı ise bu tip araçlarda bellidir. çapını bildiğimiz tekerleğin çevresini hesaplayabiliriz. 1 km yi bu çevreye bölersek 1 km de tekerleğin tur sayısını bulmuş oluruz... bu durumda çap küçüldükçe tur sayısı artacaktır...

    taksimetre belirli bir tur sayısına ayarlı oldugundan bu tur farkı taksimetreye artı değer olarak yansır... yani misal olarak tekerlek "10 tur atınca 1 km yol almıştır" diye programlanan alet 10. turda taksimetreyi arttıracaktır... ancak çapı küçük tekerlek 10. turda 1km yi bulamaz belki 12. 13. turlarda bu değere ulaşır...

    o yuzden etik olmayan ancak mantığı doğru olan bir olay!



    dünyaya gelince...

    biri kutupta diğeri ekvatorda olan ancak aynı meridyen üzerinde bulunan iki nokta düşünelim...

    dünya dönerken bütün halinde hareket ettiğinden bu iki noktanın bir tam dönüşü tamamlamaları için eşit süreye ihtyaç vardır.

    fakat dünyanın şekli göz önüne alınırsa kutuptaki nokta bir tam dönüş esnasında daha kısa bir yol katedecektir...ekvatordaki nokta ise daha uzun bir yol katedecektir.

    süre eşit olmak zorunda olduguna göre daha fazla yol kateden noktanın hızı daha yüksek olmalı ki diger nokta ile aynı anda bir tam dönüşü tamamlayabilsin...

    yani dünyanın genel olarak bir hızı vardır ancak noktasal hızlar farklılık gösterecektir

    bu farklılık da sizin belirttiğiniz düzen çerçevesinde gerçekleşir...




  • quote:

    Orjinalden alıntı: Ömer

      Tekerlek boyutu ve Dünya’nın kendi ekseni etrafında dönüşü...


    Öncelikle merhaba,

    Bir ortamda tekerlek boyutu ufak olan araçlarda dönüş sayısının fazla olmasından dolayı taksimetre ücretinin fazla tutması yönünde bir ifadeye kulak misafirliği yaptım.
    Öncelikle bu doğru mudur?


    diyelim ki 15 " tekere sahip bir C4'ü taksi yaptık, bir de 13" tekere sahip saxo var elimizde.

    şimdi aynı mesafede 13" tekere sahip saxo'nun daha fazla kilometre mi yazdığını iddia ediyor bu taksiciler ?

    amma da saflarmış

    quote:

    Daha sonra ise malumunuz ekvatordan kutup noktalarına doğru gidildikçe Dünya’nın ekseni etrafındaki dönüş hızı azalmaktadır.

    Yukarıdaki taksimetre örneği doğru ise Dünya’nın ekseni etrafındaki hız değişimini nasıl yorumluyorsunuz?

    Selam ile.


    aleykümselam;

    şu şekilde yorumluyorum.

    haliye dünya yuvarlar. yuvarlak olması sebebi ile kutuplardan geçtiği varsayılan çizgiye olan mesafe ekvatorda maksimum kutuplarda da minumumdur. Dolayısı ile ekvatordan kutba giderken çevresel hızda azalma söz konusudur.




  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
  • quote:

    şimdi aynı mesafede 13" tekere sahip saxo'nun daha fazla kilometre mi yazdığını iddia ediyor bu taksiciler


    hocam sanırım olay kilometre hesabına dayanmıyor. tekerleğin tur sayısı ile alakalı...

    yani 15" lik tekerlek,13" lik tekerleğe göre daha az tur sayısı ile 1 km'lik yolu katedecektir.

    15" tekerlek çapına göre ayarlı bir taksimetre de 13" tekerleğe sahip bir araca takıldığında 10(örnek olarak) turu tamamladığında 1 km yol katettiğini algılayarak taksimetreye ona göre bir işlem uygulayacak falkat gerçekte araç 1 km yerine 800 metre yol almış olacak
  • quote:

    Orjinalden alıntı: kaotika

    Taksimetre hikayesini ben de duymuştum, teorik olarak böyle bir hileye başvurup üç kuruş fazla kar etmek mümkün.

    Ancak dünyanın ekseni etrafındaki dönüş hızi ile ilgisini ben anlayamadım. Evet doğru mesela dünyanın ekvator üzerinde kendi ekseni etrafında dönüş hızı 1666 km/h ise Türkiyeden geçen 40 pararlel üzerinde 1666 * (cos40) = 1276 km/h dir. Ancak bu günlük hayatta bir şeyi değiştirmez. Biz taksi üzerinde bir yerden bir yere hareket ederken şehir de, yollar da sokaklar da bizimle birlikte hareket eder. Taksimetrenin bu dönüşten etkilenmesi mümkün değil.

    Sadece şöyle birşey var, dünya döndükçe savrulmadan dolayı meydana gelen merkezkaç kuvveti, yerçekimi ivmesini azaltır bu da mesela kutuplarda 9,85 m/sn^2 olan yerçekimi ivmesi ekvatorda 9,80 m/sn^2 olur. Ancak günlük hayatta bunu fazla hissetmeyiz.


    Yazınızı okurken aklıma takılan bir husus oldu. Açıklamanız doğru, nitekim onun için kutuplarda basıklık var ve dünya tam bir küre değil.

    Sorum şu. ekvator çizgisi üzerinde bir cismin kütlesi minimum düzeyde bir azalma gösterdiğine göre günümüzde norm olarak kabul edilen gr ve kg numuneleri acaba kutuplardaki kütleye göremi yoksa ekvatordaki kütleye göremi? Çünkü elmas satıcıları kutuplara yakın noktalarda ticaret yapsalar heral o minimum ağırlık farkından istifade ederler diye düşünüyorum. Belkide zürihin bu işin merkezi olmasında bunun etkiside olmuştur. Ekvatora yakın noktalarda (güney afrika) tartıp alıyor ve zürihte aynı elması tartıp satıyor :)

    Bu minimal kütle farkını acaba bilimsel deneylerde hesaba katıyorlarmı?




  • quote:

    Orjinalden alıntı: Deep Impact
    diyelim ki 15 " tekere sahip bir C4'ü taksi yaptık, bir de 13" tekere sahip saxo var elimizde.

    şimdi aynı mesafede 13" tekere sahip saxo'nun daha fazla kilometre mi yazdığını iddia ediyor bu taksiciler ?

    amma da saflarmış


    Hayır 14" jant kullanan Tofaş/Doğan'a 13" Tofaş/Şahin Jantı takılırsa ve + üzerinde ki lastik ebadıda normalden küçük çapa sahipse (ince yanaklı lastik) araçta ki taksimetre normalden fazla yazar.


    Sağlıcakla.




  • quote:

    Orjinalden alıntı: prokizya


    quote:

    Orjinalden alıntı: Deep Impact
    diyelim ki 15 " tekere sahip bir C4'ü taksi yaptık, bir de 13" tekere sahip saxo var elimizde.

    şimdi aynı mesafede 13" tekere sahip saxo'nun daha fazla kilometre mi yazdığını iddia ediyor bu taksiciler ?

    amma da saflarmış


    Hayır 14" jant kullanan Tofaş/Doğan'a 13" Tofaş/Şahin Jantı takılırsa ve + üzerinde ki lastik ebadıda normalden küçük çapa sahipse (ince yanaklı lastik) araçta ki taksimetre normalden fazla yazar.


    Sağlıcakla.


    Çok doğru
    Sadece taksimetre olayında değil. Normalde de bir araba modelinin kilometre sayacı, tekerlek çapına göre ayarlanmıştır. O şekilde ayarlanan bir arabaya küçük lastik takarsak daha fazla kilometre yazar. Kilometre sayacı sadece turu sayıyor ve lastik çapını aynı kabul ettiği için daha fazla kilometre katettiğini zannediyor.

    Bir de şu selamünaleyküm olayını anlayamıyorum. İyi günler deyin ya da sadece selam deyin, arabistan mı burası.




  • quote:

    Orjinalden alıntı: kaotika


    quote:

    Orjinalden alıntı: prokizya


    quote:

    Orjinalden alıntı: Deep Impact
    diyelim ki 15 " tekere sahip bir C4'ü taksi yaptık, bir de 13" tekere sahip saxo var elimizde.

    şimdi aynı mesafede 13" tekere sahip saxo'nun daha fazla kilometre mi yazdığını iddia ediyor bu taksiciler ?

    amma da saflarmış


    Hayır 14" jant kullanan Tofaş/Doğan'a 13" Tofaş/Şahin Jantı takılırsa ve + üzerinde ki lastik ebadıda normalden küçük çapa sahipse (ince yanaklı lastik) araçta ki taksimetre normalden fazla yazar.


    Sağlıcakla.


    Çok doğru
    Sadece taksimetre olayında değil. Normalde de bir araba modelinin kilometre sayacı, tekerlek çapına göre ayarlanmıştır. O şekilde ayarlanan bir arabaya küçük lastik takarsak daha fazla kilometre yazar. Kilometre sayacı sadece turu sayıyor ve lastik çapını aynı kabul ettiği için daha fazla kilometre katettiğini zannediyor.

    Bir de şu selamünaleyküm olayını anlayamıyorum. İyi günler deyin ya da sadece selam deyin, arabistan mı burası.


    Niye rahatsız oldunuzki? Adam barış üzerine olsun diyor. Bunun türkçesi bu. Arapmı olduk hemen. 1000 yıldır araptıkta son 80 yıldamı türklüğümüzü bildik.

    Kot pantolon giyoruz, diskolara gidiyoruz diye nasıl amerikan olunmuyorsa yada sosyalist olunca nasıl rus olunmuyorsa selamünaleyküm deyincede arap olunmaz.

    Yazılarınızı uzun zamandır dek geldikce okuyorum ama böyle bir klişeye saplı olduğunuza cidden şaşırdım.

    Neyse....




  • Selamün aleyküm ne demek? Türkçede selamün aleyküm diye birşey yok.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: kaotika
    Selamün aleyküm ne demek? Türkçede selamün aleyküm diye birşey yok.



    Nerede kullanıldı acaba?
  • quote:

    Orjinalden alıntı: Ömer

    quote:

    Orjinalden alıntı: kaotika
    Selamün aleyküm ne demek? Türkçede selamün aleyküm diye birşey yok.



    Nerede kullanıldı acaba?


    Bunu soracağınıza, sayfanın sağ tafafındaki slidebarı kaydırıp yukarılara bakıverin. Sonuçta ha aleykümselam ha selamün aleyküm. Zaten türkçeye girmiş "selam" diye bir kelime var, onu kullanın bari. Sonuna "aleyküm" ekleyip uzatmaya gerek yok bence.

    Hayır neden tepki veriyorsunuz ki?,
    Ben ille de kullanmayın demiyorum, sadece kendi fikrimi söylüyorum. Ben anlamıyorum diyorum, bence gerek yok diyorum.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi kaotika -- 28 Mayıs 2007; 17:46:58 >




  • quote:

    Orjinalden alıntı: kaotika
    quote:

    Orjinalden alıntı: Ömer
    quote:

    Orjinalden alıntı: kaotika
    Selamün aleyküm ne demek? Türkçede selamün aleyküm diye birşey yok.


    Nerede kullanıldı acaba?

    Bunu soracağınıza, sayfanın sağ tafafındaki slidebarı kaydırıp yukarılara bakıverin. Sonuçta ha aleykümselam ha selamün aleyküm. Zaten türkçeye girmiş "selam" diye bir kelime var, onu kullanın bari. Sonuna "aleyküm" ekleyip uzatmaya gerek yok bence.

    Hayır neden tepki veriyorsunuz ki?,
    Ben ille de kullanmayın demiyorum, sadece kendi fikrimi söylüyorum. Ben anlamıyorum diyorum, bence gerek yok diyorum.


    Nerede kullanmışım onu soruyorum size?
    Aynı slidebar sizde de var.
    Sadece bir arkadaşımız selamımı o şekilde almış.
    Alabilir bu da onun görüşüdür. Ben "Selam ile" demişimdir o da "Aleykümselâm" demiştir.

    Saygı duyulmalıdır.

    Siz illa ki bir şeylere karşı çıkacaksanız bari kullanılan terime karşı çıksaydınız. "Aleykümselâm" yazılmışken "Selamünaleyküm"ü eleştirmek biraz ilginç durmuş.

    İlk tepkiyi gösteren sizsiniz.




  • Bir konu nasıl da gelip dönüp dolaşıp din ile ilişkilendiriliyor bunu maalesef anlayamıyorum.

    Burada konuştuğumuz içeriğe bakın bir de kazandırılan boyuta...
    Elbette ki konular farklı alanlarda gelişim gösterecektir ancak bunun kurallar dâhilinde engellenmiş alanlarda olması beni üzüyor.

    Rahatsızlık hissediliyorsanız kullanan arkadaşa özel ileti gönderebilirdiniz.

    Kişiye ait bir yaklaşımınız yoksa düşüncenizi bir konu açarak ya da açık olan Türkçe nitelikli konuda dile getirebilirdiniz.

    Konunun şu andan sonraki akıbeti bellidir.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Ömer -- 28 Mayıs 2007; 18:26:48 >
  • burası arabistan degil ama müslümanız çogumuz kendi aramızda selam alıp vermek kötü bişey olmamalı bence. çok zor degil görmezden gelebilirsin , saygı duymuyorsanızda yok etmeye çalışmayın...lütfen çok rica ederim


    quote:

    Orjinalden alıntı: kaotika

    quote:

    Orjinalden alıntı: Ömer

    quote:

    Orjinalden alıntı: kaotika
    Selamün aleyküm ne demek? Türkçede selamün aleyküm diye birşey yok.



    Nerede kullanıldı acaba?


    Bunu soracağınıza, sayfanın sağ tafafındaki slidebarı kaydırıp yukarılara bakıverin. Sonuçta ha aleykümselam ha selamün aleyküm. Zaten türkçeye girmiş "selam" diye bir kelime var, onu kullanın bari. Sonuna "aleyküm" ekleyip uzatmaya gerek yok bence.

    Hayır neden tepki veriyorsunuz ki?,
    Ben ille de kullanmayın demiyorum, sadece kendi fikrimi söylüyorum. Ben anlamıyorum diyorum, bence gerek yok diyorum.




  • konu iyice sapıcak ama selamınaleykum ne demek? ve karşılığında söylenen aleykumselam?
  • "Allahın selamı üzerinize olsun" demek olduğu zannedilir (türkçe hocaları dahi öyle zanneder) fakat asıl anlamı "herkese selam" "bizden de sana selam" gibidir.
  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.