Şimdi Ara

Yüksek tazeleme hızı ve FPS’in rekabetçi oyunlarda etkisi

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
1 Misafir - 1 Masaüstü
5 sn
86
Cevap
4
Favori
3.061
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
2 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj


  • Son yıllarda giderek daha fazla insan oyun dünyasının bir parçası haline geliyor. Daha güçlü sistemler daha iyi ekipmanlar derken oyuncuların dikkatinin toplandığı odak noktası FPS ve monitörünün tazeleme hızı oldu.



    Hemen her oyuncunun farkedeceği üzere FPS’in artmasıyla ve daha yüksek tazeleme hızına sahip monitöre geçtiğinizde daha akıcı bir deneyim elde ediliyor. Bu oyunu daha keyifli bir şekilde oynamanızı sağladığı gibi aslında oyundaki başarımınızı da doğrudan etkileyen bir unsur.



    FPS'in akıcılığa etkisi



    Bu durumda etkili faktörleri yakından inceleyelim isterseniz. FPS’in açılımı -Frame per Second(saniyedeki kare sayısı) ekran kartınızın ekranınızda bir saniyede kaç tane kare görüntüleyebildiğini ifade eder. Yani 1 saniyede ne kadar kare varsa bu çizilen karelerin arasındaki süre de o kadar kısalır.





    Bu pratikte düşük FPS alınan oyunlarda oyundaki hareketli objelerin atlayarak hareket ettiği izlenimine neden olur. Haliyle daha yüksek FPS’te oynayacağınız bir oyunda karşınızdaki oyuncunun hareketlerini daha sık aralıklarla takip edebileceğiniz için daha hızlı ve doğru aksiyon alabilirsiniz.



    Düşük FPS'teki gölgelenmeler



    Yüksek FPS’in getirilerinden birisi de karelerin yenilenme hızının artmasına bağlı olarak hareketli nesnelerin etrafında oluşan ‘’ghosting’’ yani gölgelenmenin de azalması.  Bu, akıcılık sağlayarak düşmanınızın hareketlerini algılamanızı kolaylaştıran bir faktör.





    Yırtılma



    Sisteminizin gereksinimlerini karşılayamadığı bir oyunda çoğumuzun dikkatini çektiği üzere ekranda yırtılmalar meydana gelir. Ard arda gelen karelerin arasındaki farkın açılması göz-beyin ikilisinin önceki çerçeve ekrandan silinirken sonrasındaki karenin onun yerini alırkenki değişim sürecini daha kolay seçebilir hale gelmesinden kaynaklanıyor. Bu değişim süreci yukarıda bahsettiğimiz üzere bir saniyede çizilen çerçeve sayısı arttıkça daha hızlı hale geldiği için yırtılmalar giderek daha az farkedilir hale geliyor. Tabi bir de Hz değerinden yüksek FPS alınırken yaşanan yırtılma var ki oradaki mekanizma daha farklı.





    Gelelim ekranınızın tazeleme hızına, 60 Hz’lik monitörde de yüksek FPS’te oyun oynadığınızda oyun daha akıcı hale gelir ve gölgelenmelere ek olarak -tazeleme hızı/FPS uyumsuzluğundan bağımsız olarak- yırtılmalar azalır.



    Monitör de gecikiyor



    Bununla birlikte monitörünüz de ekran kartından gelen görüntüleri belli aralıklarla ekrana yansıtır. Örneğin yıllardır standart haline gelen 60 Hz tazeleme hızına sahip bir monitörde oyundaki FPS’inizden bağımsız olarak ekran kartınızın gönderdiği görüntü ancak 16.7 ms’de bir yenilenir. Bu gecikme 144 hz bir monitörde 6.94 ms’e inerken 240 Hz tazeleme hızına sahip monitöre geçtiğinizde 4.17 ms gibi oldukça düşük bir seviyeye ulaşırsınız.



    Sadece monitör yükseltmesiyle de akıcılıkta artış olur mu?



    Dolayısıyla aynı sistemizde sadece monitör güncellemesine gitseniz dahi monitörünüzün ekran kartından gelen kareleri size daha çabuk sunması sayesinde oyunlar aynı FPS’te daha akıcı bir hale gelir. Bu durum oyunda aldığınız FPS’le doğrudan ilişkili elbette.



    Monitörünüzün tazeleme hızından düşük bir FPS değerinde oynadığınız senaryoda da gecikmenin düşüşüne bağlı yukarıda saydığımız sorunların azaldığını farkedersiniz ancak oyunlarda Hz değerinin yukarısında kare çizebilen bir bilgisayarda monitör değişikliğiyle yaşayacağınız gelişme daha fazla olacaktır. Bununla birlikte her iki senaryoda da özellikle de rekabetçi oyunlarda rakibinize karşı avantajlı konuma yükseleceğinizin altını çizelim.



    Yüksek tazeleme hızına sahip monitör kullanan bir adım önde



    Son olarak monitörünüzün ekran kartından gelen görüntüyü belirli aralıklarla size sunduğundan bahsetmiştik. Bu aynı donanım ve ağ gecikmesine sahip iki oyuncunun bulunduğu bir senaryoda monitörlerin diğer faktörleri sabit tutulacak olursa Hz değeri daha yüksek olan monitörde oynayan oyuncunun rakibini, rakibinin kendisini görmesinden önce görmesini sağlayacaktır.  





    Zira 60 Hz’de oynayan oyuncu ekran kartından gelen sinyali 16.7 ms sonra alırken diğer tarafta 240 Hz panele sahip kullanıcı 4.17 ms sonra ilk kareyi göreceği için diğer kullanıcı onu ilk gördüğünde Hz avantajına sahip oyuncu birkaç kareyi/hareketi çoktan görmüş olacak ve ona göre tepkisellik açısından önde olacaktır.



    Tabi oyunda Hz ve FPS’in dışında monitörünüzün gecikme süresi, monitörün başlı başına ghosting sorunu, sisteminizde kareler çizilirken yaşanan gecikme, sizin giriş çıkış aygıtınız ve onun kablolu/kablosuz olmasının yanı sıra uzun bir liste var.



    Sonuç olarak FPS ve tazeleme hızı faktörlerinin en çok öne çıktığı yapımlar rekabetçi oyunlar. Sistem kaynaklarına duyarlı rekabetçi oyunlardan Playerunknown’s Battlegrounds’ta bunlardan birisi. Nvidia bu konuda PUBG'nin geliştiricisi ile sıkı iş ortaklığına giderek oyunun RTX serisi kartlarına optimize olmasını sağlamış. Böylelikle esport turnuvlarındaki elde edilen 240 FPS seviyesi RTX 2080 ve RTX 2080 Ti kartlarıyla evinize gelecek. Bunun için grafik ayarlarında bazı değişikliklere gitmeniz gerekebilir.



     



     



    Aşağıdaki videodan yukarıda anlattığımız örnekleri daha somut bir şekilde inceleyebilirsiniz.










  • Buradan ısrarla yazıyorum ekran kartınız ve monıtorunuz ve oynanılan oyun es seviyede yuksek fps yı desteklemedıgı surece bahsi gecen faydaları saglayamayacaksınız kaldıkı saglanacak bu faydanın mıktarı fıyatına oranla nekadardır tartısılır sahsen ben bır fark goremedım ama ıllakı 144 hz 60 hz den farklı dıyenler varsada 144 hz ıle 240 hz arasındakı farkı gamerların bıle anlayabılecegınden suphelıyım . ghosting konusuna gelırsek bu lcd monıtordekı pıxellerın tepkıme (renk degısımıne verdıgı tepkı grey to grey olarakak grının ıkı farklı tonu olarak olculur kaldıkı black to white cokdaha yuksek bır degerdır) hızından 1ms 5ms gıbı degerlerden meydana gelır . Yanı ms degerı gunumuz ıcın 8ms gıbı yuksek yada oratlama bır monıtor ısterse 1000 hz olsun o ghosting olacaktır kacınılmazdır pekı monıtorlardekı hz olayını belırleyen nedır. cok basıt HDMI yada benzerı bır arabırımden gelen sinyalı ısleyıp pixelleri surecek nano transistorlere ileten kontrolcu calısma hızlarıdır. Ghosting ise pixelleri suren nano transistorler ve en buyuk kısmı ıse ( bu kısım mekanıktir) pixelleri olusturan likit kristallerin sekil veya yon degıstırerek ıstenılen rengı alması olayıdır. Gelelim yırtılma olayına: Yırtılma olayı ıse ekranınız cok hızlı ama ekran kartınız o hızda degıl ozman ekran kartı goruntuyu yetıstıremedıgı ıcın vermesı gerekenden daha gec gonderdıgı ıcın goruntude kırılmam olur resmen test sınavını zamanında yetıstıremeyen ogrencının kalan soruları sallayarak basıt sorularda bıle yanlıs yapması gıbıdır. Pekı ekran kartınız ekranınızın goruntuleyebılecegınden hızlıysa ne olur. bu durumda monıtor bazı karelerı gosteremez ve pulldown dedıgımız olay olur yanı oyunda 120 fps alıyorsak ve ekran 60 hz ıse sanıyenın 60 da bırınde 1 kareyı gostermeden dıger kareye gecer buda cızgı fılm benzerı takılarak gıden karakterlerı gundeme getırır stutter olayı. pekı bu V sync G sync Free sync nedir bu teknolojıler bır cok cesıtlı algorıtmalar ve gorsel hıleler ıle ekran kartınızın hızı ıle monıtorunuzun hızını bır noktada sabıtlerler bunu yaparkende yenı nesıl oyunların ıcıerısınde bulunan max frame degerını referans alarak yaparlar. Adlarındanda anlasılacagı uzere senkronızasyon yanı esıtleme teknolojıleridir bu teknolojiler. Uzun lafın kısası nıye bu teknolojılerı kullanınca dah akıcı deneyım elde edıyoruz soyleyım dıyelım 1070 ekran kartınız var (ıllakı herkeste 2080TI yok ) yenı nesıl gelısmıs grafıklı bır oyun oynuyorsunuz ve max 60 fps verıyor oyun bu ekran kartıyla ama ekranınız 240 hz son model ıste Gsync teknolojısı oyun ııcnde max frame rate ı 60 fps sectıysenız sızın o 240 hz lık monıtorunuzu 60 hz ye ceker sızde takılma yırtılma olmadan oynarsınız yanı bastan 60 hz ekranda oynasanız bu donusumede gerek kalmayacak ve paranız cebınızde oyun oynayacaksınız ama kımseyı ıkna edemezsınız. Cunku 240 hz para gommus bır adam evet fecı sekılde kazıklanmısım ben dıyemez :) Merak edenler ıcın daha fazla teknık detayada ınebılırım ama yeterınce acıklayıcı olabılmısımdır ısteyenler Nvidia veya AMD nın gelıstırıcı forumlarınıda okuyabılırler.
  • Harcatmak için parayı uğraşın durun, daha pahalı monitör daha pahalı ekran kartı he he...
    Bırakın millet oynasın oyununu bırakın milletin yakasını

  • PUBG yapımcısını konuşturtmuşlar. Stabil olmayan bir oyunun yapımcıları oyunculara yüksek FPS için en yenisini alın önerisi yapıyor. Sonra o son model kartları alan insanlar en düşük ayarlara çekip oyun oynamak için yırtınıyor. Düzen alın alın sallamayın devri.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi ozgurrdunya -- 28 Mart 2020; 13:43:37 >
  • Star Wars Jedi Fallen oynarken 60fps ve 144fps olarak her ikisini merak ettiğim için denedim. Şunu çok rahat söyleyebilirim 144hz den sonra 60hz çok yavaş ve kare kare gidiyormuş gibi geliyor. 144hz gereksiz, insan gözü algılamaz diyenlere bakmayın deneyip görün.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • ozgurrdunya kullanıcısına yanıt
    Aynen öyle...

    < Bu ileti DH mobil uygulamasından atıldı >
  • fps oyuncusuysanız 144hz işinizi görür. ötesinin farkı fiyatına göre kendini kayda değer bir hale getirmiyor.
    bugün 240hz panel alsanız ortalama 200fps alabileceğiniz oyun sayısı çok çok az. alsanız bile 144hze göre farkı ayırt etmeniz çok zor. bunun üstüne donanım olarak da işlemci hep darboğaz faktörü olacaktır.
  • Kendi monitörümde freesync ON iken fps 60 civarlarına düşerse ghosting yapiyor ama freesync OFF iken ghosting olmuyor.

    Çözümü var mi bunun?

    < Bu ileti DH mobil uygulamasından atıldı >
  • 60da iyi oynayamayan noobtur kasmaya gerek yok

    < Bu ileti DH mobil uygulamasından atıldı >
  • Ya bu karşılaştırma videolarında 75hz neden yok biz çipmiyiz :((

    < Bu ileti DH mobil uygulamasından atıldı >
  • Buradan ısrarla yazıyorum ekran kartınız ve monıtorunuz ve oynanılan oyun es seviyede yuksek fps yı desteklemedıgı surece bahsi gecen faydaları saglayamayacaksınız kaldıkı saglanacak bu faydanın mıktarı fıyatına oranla nekadardır tartısılır sahsen ben bır fark goremedım ama ıllakı 144 hz 60 hz den farklı dıyenler varsada 144 hz ıle 240 hz arasındakı farkı gamerların bıle anlayabılecegınden suphelıyım . ghosting konusuna gelırsek bu lcd monıtordekı pıxellerın tepkıme (renk degısımıne verdıgı tepkı grey to grey olarakak grının ıkı farklı tonu olarak olculur kaldıkı black to white cokdaha yuksek bır degerdır) hızından 1ms 5ms gıbı degerlerden meydana gelır . Yanı ms degerı gunumuz ıcın 8ms gıbı yuksek yada oratlama bır monıtor ısterse 1000 hz olsun o ghosting olacaktır kacınılmazdır pekı monıtorlardekı hz olayını belırleyen nedır. cok basıt HDMI yada benzerı bır arabırımden gelen sinyalı ısleyıp pixelleri surecek nano transistorlere ileten kontrolcu calısma hızlarıdır. Ghosting ise pixelleri suren nano transistorler ve en buyuk kısmı ıse ( bu kısım mekanıktir) pixelleri olusturan likit kristallerin sekil veya yon degıstırerek ıstenılen rengı alması olayıdır. Gelelim yırtılma olayına: Yırtılma olayı ıse ekranınız cok hızlı ama ekran kartınız o hızda degıl ozman ekran kartı goruntuyu yetıstıremedıgı ıcın vermesı gerekenden daha gec gonderdıgı ıcın goruntude kırılmam olur resmen test sınavını zamanında yetıstıremeyen ogrencının kalan soruları sallayarak basıt sorularda bıle yanlıs yapması gıbıdır. Pekı ekran kartınız ekranınızın goruntuleyebılecegınden hızlıysa ne olur. bu durumda monıtor bazı karelerı gosteremez ve pulldown dedıgımız olay olur yanı oyunda 120 fps alıyorsak ve ekran 60 hz ıse sanıyenın 60 da bırınde 1 kareyı gostermeden dıger kareye gecer buda cızgı fılm benzerı takılarak gıden karakterlerı gundeme getırır stutter olayı. pekı bu V sync G sync Free sync nedir bu teknolojıler bır cok cesıtlı algorıtmalar ve gorsel hıleler ıle ekran kartınızın hızı ıle monıtorunuzun hızını bır noktada sabıtlerler bunu yaparkende yenı nesıl oyunların ıcıerısınde bulunan max frame degerını referans alarak yaparlar. Adlarındanda anlasılacagı uzere senkronızasyon yanı esıtleme teknolojıleridir bu teknolojiler. Uzun lafın kısası nıye bu teknolojılerı kullanınca dah akıcı deneyım elde edıyoruz soyleyım dıyelım 1070 ekran kartınız var (ıllakı herkeste 2080TI yok ) yenı nesıl gelısmıs grafıklı bır oyun oynuyorsunuz ve max 60 fps verıyor oyun bu ekran kartıyla ama ekranınız 240 hz son model ıste Gsync teknolojısı oyun ııcnde max frame rate ı 60 fps sectıysenız sızın o 240 hz lık monıtorunuzu 60 hz ye ceker sızde takılma yırtılma olmadan oynarsınız yanı bastan 60 hz ekranda oynasanız bu donusumede gerek kalmayacak ve paranız cebınızde oyun oynayacaksınız ama kımseyı ıkna edemezsınız. Cunku 240 hz para gommus bır adam evet fecı sekılde kazıklanmısım ben dıyemez :) Merak edenler ıcın daha fazla teknık detayada ınebılırım ama yeterınce acıklayıcı olabılmısımdır ısteyenler Nvidia veya AMD nın gelıstırıcı forumlarınıda okuyabılırler.





  • TheNewAtilla kullanıcısına yanıt
    Dediğiniz şey bazı oyunlarda bende de oluyor ama bazılarında kesinlikle olmuyor.

  • 1.) Çok kalitesiz bir editörlük yapılmış haberde

    2.)Daha iyi her zaman daha iyidir kimse 240 hz 60 hz den kötü demez diyemez ama burda o kadar parayı vermeye değer mi yüksek hz için bu sorgulanmalı. Bence maddiyatın uygun değilse değmez.

    3.) Ben 30 fps ile de yıllarca online oyun oynadım bırakın 60 ı, şu an 144 hz monitörüm var çok şükür,hâlâ aynı performansla oynadığımı düşünüyorum,yani yüksek hz değeri beni pro gamer felan yapmadı.öyle birşey yok zaten arkadaşlar bu tamamen pazarlama argümanı.

    4.) Tekrar söylüyorum daha iyi her zaman daha iyidir her konuda yani,bütün donanımları daha iyi alma şansın var ama bu donanımlar seni daha iyi yapmıyor ,sadece daha kaliteli bir deneyim sağlamış oluyorsun. Yani örnek verecek olursam Ronaldo'nun kramponu nu ve formasını giyip birde orjinal nike top aldığın zaman nasıl Ronaldo gibi futbol oynayamıyorsan bu da öyle birşey, Ronaldo'nun orjinal formasını ve kramponunu giydiğinde sadece daha iyi hissedersin hepsi bu.

    5.)Kopyala yapıştır editörlüğü yapılmış çok kötü





  • 144hz monitörden maksimum faydayı alabilmek adına bağlantı display port üzerinden mi hdmi üzerinden mi yapılmalı ?

  • 500hz çıkınca da sizin 144hz'lik canavar takılıyormuş gibi gelir mi acaba? Kapitalizmin açgözlüğünün ve insanın konfor düşkünlüğünün bir limiti yok, fakat insan gözünün bir limiti var mı bu algılama işinde...
  • Linus Tech News in yaptığı gibi incelemeler yapsalar keşke.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: termomuk

    144hz monitörden maksimum faydayı alabilmek adına bağlantı display port üzerinden mi hdmi üzerinden mi yapılmalı ?
    144hz alabilmek için Dp üzerinden bağlantı sağlanman gerekiyor.

    Yüksek tazeleme hızı ve FPS’in rekabetçi oyunlarda etkisi

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • Şahsi fikrim 144hz günümüz için gayet yeterli optimum. Rekabetçi oyunlarda belki 144hz üstü avantaj getirebilir ama maliyet ve o sistemi destekleyecek donanıma sahip değilsen ki fps oyunlarında 2080ti ile bile 144hz alamıyorsun almak ne kadar mantıklı sorgulamak lazım. Bence en ideali 1080p 1440p 144hz şu an için en uygunu her türlü oyun için

    Ayrıca benim sistem canavar değil ki mütevazi 1080p oyun sistemi. Canavar olan 9900ks + 2080ti UFO

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • 1080p ve 144hz de hdmi 1.3 ve üzeri kullanılabilir görülüyor ben mi yanlış okuyorum grafiği acaba? kaldı ki şu display port olarak kullanıyorum. hdmi destekliyorsa hangisini kullanmak daha verimli ?
  • termomuk kullanıcısına yanıt
    Doğru okuyorsun tabloya göre. Elinde Dp kablo ve cihazda port varsa onu kullan. HDMI Free-Sync to G-Sync olayını desteklemiyor sadece DP destekliyor.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • 
Sayfa: 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.