Şimdi Ara

Otomobil aküsünün bitik olduğunu nasıl teşhis ediliyor?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
26
Cevap
0
Favori
7.756
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Marş basmayan, vurdursak bile alternatörle şarj tutmayan otomuzun aküsünü elektrikçiye götürünce akünün kutuplarına analog göstergesi olan ekmek kızartma makinesine benzer dikdörtgen bir alet bağlıyor ve, cık cık cık bu bitik agabey yenisini vercez diyor.

    1) ne bağlıyor, neyi ölçüyor, akım, gerilim?
    2) nasıl anlıyor, gerilimi mi düşüyor, amperajı mı azalıyor?
    3) eskiden rivayet edilen bakımlı-içi açılıp zifte yatırılan kurşun plakaları olan aküler hakkında bilgisi olan varsa benim cehaletimi mazur görüp aydınlatabilir mi? link filan var mı?



  • bitik olmadığını şarj olurken ışıkğı sönen olmazken ışığı yanan bir akü şarj cihazıyla anlabiliyorum..
    ben kuru akülerde denedim bozuk olanları şarja takınca ışık hep yanıyordu fakat bir ampül taktığımda yanmıyordu..diğer akülerim sorunsuz şarj oluyorlar..
    Tamircide böyle birşey denemiş olabilir..
  • tamircinin bağladığı basit bir voltmetre
    tam sağlam ve dolu akü 13.3 v gerilime sahiptir
    ve arac calısmazken bu gerilim düsüyorsa akünün değişmesi gerekir..
  • peki amperajında düşme olmaz mı? mesela 13.3 volt verip de amperajı düşük olamaz mı.

    bu sorunun yanıtı şöyle olabilir mi : "eğer voltajı 13.3 gösteriyorsa ve marş basmada sorun çıkarıyor ise o akü her şart altında sağlamdır, sadece şarj eksiği vardır." böyle midir?

    bir de birşey daha soracağım. bir akünün kapasitesini-gücünü nasıl çıkarabiliriz. örneğin elimizde bir akü var, ya da yüksek güçte bir güç kaynağı, redresör gibi. büyükçe bir akü var diyelim, üzerinde hiçbir ibare yok. voltajını ölçmek kolay, el multimetresini kutuplara tutunca gerilimi okuruz, lakin amperaj değerini nasıl ölçeriz, multimetrenin kapasitesinin çok çok üzerinde kalır. kıskaçlı multimetre ile de ölçülmez herhalde çünkü onun için de kutupları parmak kalınlığında bir kablo ile kısadevre yaptırmak lazım ki kıskaçı geçirip değeri okuyabilelim, ama o zaman da akünün dejarj riskinden patlaması sözkonusu. nasıl olacak bu iş? oto elektrikçileri bunu nasıl ölçer?




  • Aslında akünün düşen değeri Ah değeridir.Yani amper-saat.
    Yanlış şarj,bakımsızlık,ömrünün dolması,kalitesiz olması gibi nedenlerden dolayı akünün plakaları sülfatlaşır,dökülür ve akünün Ah değeri düşer.
    İlk zamanlarda diyelim akü 60 Ah olsun.Yani 2 amper çeken bir lamba 30 saat dayanır ve marş içinde 3-5 saniye 200 amper gibi bir akım çıkarır.Ard arda marşta da bu akımı verebilir.
    Ama zamanla yukarıdaki nedenlerden dolayı bu değer düşer.Bu sefer de diyelim ki aynı lamba 10 saat dayanır hatta daha az ve marş içinde 3-5 saniye 50 amper zar zor verir.Zaten ikinci marşta da iyice bu düşer.
    Ayrıca şarj tutmaz.Çünkü sülfatlaşma var ve plakalar kapasitesinin önemli bir bölümün yitirmiştir.Hatta bazı bölümler hiç kalmayabilir.
    Aküler en iyi performansını marş motorunda verirler.En kolay test yöntemi budur.
    Uzunları yakın ve marş yapın.Lambalar çok az sönmelidir.
    Ayrıca marş motorunun artı kablosuna pens ampermetre takarsanız marş akımını da ölçersiniz.Kısa devre akımını ölçmek hem çok tehlikeli hem de yanlıştır.Yüksüz ölçme yapmayın.
    Ayrıca soğukta akünün şarjını bitirir.Gündüz marş yapan eski bir akü gece donda kaldıysa sabaha marş yapmayabilir.Yani akü şarjı öyle alete bağlayıp fokur fokur kaynatmayla olmuyor.




  • quote:

    tam sağlam ve dolu akü 13.3 v gerilime sahiptir


    tam dolu bir akü 14,4 volttur senin dediğin kuru aküler için geçerlidir


    quote:

    marş motorunun artı kablosuna pens ampermetre takarsanız marş akımını da ölçersiniz


    benim bildiğim pens ampermetreler ac akımı ölçüyordu. yanlışım varsa düzeltin lütfen
  • quote:

    Orjinalden alıntı: sezer1247

    quote:

    tam sağlam ve dolu akü 13.3 v gerilime sahiptir


    tam dolu bir akü 14,4 volttur senin dediğin kuru aküler için geçerlidir


    Aslında buna hem doğru hem de yanlış diyebiliriz, şöyle ki, araçta aküye şarj için uygulanan gerilim 14-14,5 arasıdır,
    şarjdan henüz çıkmış bir aküde de 14,4 volt görülebilir, bunun sebebi "yüzey şarj" denen durumdur, yani içeceğin üzerindeki köpük gibi aldatıcı bişeydir bu, gerçek seviyesi ise birkaç saat bekleyince ortaya çıkar, bu da genelde 13,8 olarak kabul edilir...

    Bu arada benim de aküm beklemedeyken 12-12.5 arası görünüyor, ama henüz yarı ömründe olduğu çin gayet iyi marş yapıyor, dediğim gibi rakamlar aküye göre biraz oynayabilir.




  • aslında akü şarj işlemi biraz daha komplikedir önce akü 10 volta kadar şarj edilir
    daha sonra voltaj 14 volt üzerine çıkartılarak asıl şarj işlemine başlanır.akü dolduğundan son olarak voltaj 16 volt seviyesine çekilir.yeni ve sağlam bir akü 14.4 volt verir ömrü azaldıkça üzerindeki voltaj da düşer
  • quote:

    Orjinalden alıntı: nicaleus

    tamircinin bağladığı basit bir voltmetre...



    Yazmak zorunda değilsiniz.

    Tost makinasına benzer şeyin içerisinde "şönt" denilen yüksek akımlara izin veren düşük değerli "direnç" var=bakır lamalar.
    Uçları sivrice ve kutup başları ile iyi temas sağlar.
    Bağlayınca(bastırınca) akü anma akımını akıtabilen direnç üzerinden akü yüklenmiş olur ve bu anda bu direncin ve dolayısıyla bağlı olduğu akünün gerilimi ölçülür.Anma değerinde ise (örneğin 12 V) ve kısa sürede düşmüyor ise akü sağlamdır değilse çöp.
    Bu işlemden önce "suları" kontrol edilmeli ph değerleri normalize edilmeli ve en az 1 saat I10 ile şarj edilmelidir.

    Not:Dc akım ölçebilen pens ampermetreler var.Devre üzerinde kablolardan akım sense eden elemanlarda var(mini akım trafosu).Nasıl değerlendirilebileceği size kalmış...




  • quote:

    Orjinalden alıntı: silicon


    Aküler en iyi performansını marş motorunda verirler.En kolay test yöntemi budur.
    Uzunları yakın ve marş yapın.Lambalar çok az sönmelidir.



    demişsiniz bende 1.4 palio var farlar acık marşa bastıgımda komple farlar sönüyor teyp kapanmıyor ama tek seferde marş basıyor araba mantıksız bi durum mu akü bitik olsa tek seferde marş yapmaz bence

    cok az sönmeli derken ışık şiddeti azalması mı yoksa kapanıp acılma süresi mi?



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi turguttatli -- 27 Nisan 2007; 10:44:45 >

  • ...1.4 palio var farlar acık marşa bastıgımda komple farlar sönüyor...

    Demekki "palio yapanlar akü testi için daha akıllıca bir yol bulmuşlar ve akülerini üzmemek için gereken tedbiri almışlar.
    Gerçi vitese takıp marşa basanlar da gördüm.Dur bakalım palio bunu duyunca ne tedbir alacak.
  • sezer 16v dediğine göre sanırım oto dışında akü kullanılan başka bir ortamdan bahsediyor olmalısın...
  • Aracımın akü değerlerini kendim test edebilir miyim?
    Uzun süre kullanılmayan ya da kaçak olan akülerde amper değeri mi yoksa voltaj mı düşer? Konu hakkında bilgim yok.
    Sırf bu yüzden akü değiştirdim. Akünün bitmemesi için alarm sisteminde birkaç önlem aldık.
    İşe yarayıp yaramadığını gözlemlemek istiyorum.
    Araçta 3 tane sürekli yanan led ampul var diyelim ve araç çok az (3-4 günde bir 5 km) kullanılıyor. Bu durumda aracın amperi mi voltajı mı düşer gitgide? Çünkü alternatör araç kısa mesafe kullanıldığı için enerjisi azalan aküyü yeterince şarj edemiyor sanırım?
    Bunu ölçen aletler ucuz mudur? Nerden alınır? nasıl bağlanır?
    Akünün bitik olması şarj tutmaması demektir değil mi?
    Ama şarjı az olan her akü bitik değildir heralde değil mi?

    Konu uzmanlık alanıma girmediği için yanlış ifadeler kullandıysam kusura bakmayın lütfen :)
    Elektrik ve elektronikçilerin cevaplarını bekliyorum.




  • quote:

    Orjinalden alıntı: sofokles2000

    Aracımın akü değerlerini kendim test edebilir miyim?
    Uzun süre kullanılmayan ya da kaçak olan akülerde amper değeri mi yoksa voltaj mı düşer? Konu hakkında bilgim yok.
    Sırf bu yüzden akü değiştirdim. Akünün bitmemesi için alarm sisteminde birkaç önlem aldık.
    İşe yarayıp yaramadığını gözlemlemek istiyorum.
    Araçta 3 tane sürekli yanan led ampul var diyelim ve araç çok az (3-4 günde bir 5 km) kullanılıyor. Bu durumda aracın amperi mi voltajı mı düşer gitgide? Çünkü alternatör araç kısa mesafe kullanıldığı için enerjisi azalan aküyü yeterince şarj edemiyor sanırım?
    Bunu ölçen aletler ucuz mudur? Nerden alınır? nasıl bağlanır?
    Akünün bitik olması şarj tutmaması demektir değil mi?
    Ama şarjı az olan her akü bitik değildir heralde değil mi?

    Konu uzmanlık alanıma girmediği için yanlış ifadeler kullandıysam kusura bakmayın lütfen :)
    Elektrik ve elektronikçilerin cevaplarını bekliyorum.

    kısa süre kullanılıp kendini toparlayamayan (yeterli şarz olmayan) akünün ömrü beklenenden kısa olur




  • zaten marşa basıldığında volt değil amperdir sistemi harekete sokan
  • temel olarak her devre elemanının olduğu gibi akünün de bir içdirenci vardır bu içdirenç çok artarsa akümüz bitmiş demektir bunu da yüke bindirerek ölçeriz yani iki tane seri direnç bir de akünün verebildiği akım gibi düşünülebilir yani elektrikçilerde olan ölçü aletlerinin içinde düşük değerli bir direnç vardır bizim akümüzün de içdirenci arttıysa seri bağlı dirençlerde volt paylaşılacağı için düşük değerli direncin olduğı ölçü aletimizde ölçülen voltaj -eğer akünün içdirenci fazlaysa- düşük görünecektir ki bu yük altındaki değerdir akünün sağlığı bu şekilde ölçülür
    iyi forumlar...

    -edit- bu arada ölü akünün şarj tutmaması da bununla alakalıdır içdirenç fazla olduğu için akü kendi içinde enerjiyi bitirir



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi zoptrik -- 4 Nisan 2009; 14:43:31 >




  • O ölçümde kullanılan cihazın mantığı 20-30 A veya daha üzeri bir akım çekerek üzerindeki dijital göstergeden o anki voltajı ölçer 12 voltun altında ve hızla düşerse akü bozuk veya boştur.

    Gelelim konuya kullanılmayan bir tam dolu akü 13.20 volt dur.

    Ayrıca 3-4 günde bir bir alarm sistemi aküyü bitiremez. Çektiği akım nedirki
  • Aracımının aküsü 1,5 yılda bitti. Serviste değiştirdim. Aracı 2-3 boyunca hiç kullanmazsanız, akünüzün durumu iyi olsa da rölantide 15 dakika çalıştırın diyor servis.
    Sol kapıdaki cam açma kapama düğmelerindeki 2 led ampül+alarmın yanıp sönen mavi led ampülü 32 amperlik "tam" dolu bir aküyü ne kadar zamanda bitirir? Aynı ampüller "yarım" dolu bir aküyü ne kadar zamanda bitirir?
    Ölçtürdüm kaçak yokmuş aküde. Fakat bu 3 ampül sürekli enerji çekiyor.
  • o ledler 1 ayda yansa aküyü bitiremezde önemli olan alarm devresinin kaç amper çektiği. Bir dijital ölçü aleti ile akünün bir kutubunu çıkarıp seri olarak bağlarsanız kaç amper çektiğini görürsünüz
  • Biri arkadaşa OHM yasasını anlatsın.
    quote:

    Orjinalden alıntı: demirel1943

    zaten marşa basıldığında volt değil amperdir sistemi harekete sokan
  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.