Yapay zeka teknolojisi denildiğinde akla ilk gelen uygulama alanları otomotiv ve robot teknolojisi olsa da sağlık sektöründe de başarılı yapay zeka uygulamalarına şahit oluyoruz. Sağlık sektöründe daha çok hastalıkları erken dönemlerde tespit edebilen yapay zekalar kullanılsa da Danimarka, acil servis ekiplerine yardımcı olan Corti isimli yapay zekayla bı teknolojinin farklı alanlarda da kullanılabileceğini gösteriyor.
Kalp krizini tespit ediyor
Ülkenin başkenti Kopenhag'da görev yapan acil servis ekiplerinin kullandığı Corti, acil servise gelen aramalar esnasında karşı tarafın verdiği yanıtları ve karşı tarafın nefes alışveriş hızını analiz ederek kişinin kalp krizi geçirip geçirmediğini tespit etmeye çalışıyor. Bu esnada acil servisi arayan kişinin adresinin ve diğer gerekli bilgilerin alınması için de görevlileri uyaran Corti'nin kalp krizlerini yüzde 95 oranında doğru tahmin ettiği belirtiliyor.
Sahip olduğu makine öğrenme algoritması ile her görüşmede kendisini biraz daha geliştiren Corti, kendisiyle aynı ismi taşıyan Hollandalı bir şirket tarafından geliştirilmiş. Şirket, Corti'yi Dabimarka'da başarılı bir şekilde test ettikten sonra Corti'yi ABD'ye taşıyarak 911'e gelen aramalarda rol almasını hedefliyor.
Güzelmiş, dışardan bişey alacaksak böyle şeyler alalım
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
kiriz değil kriz.
kaç sene kalp ve damar cerrahisi hastanesinde çalıştım. acile gelen kalp krizi vakalarını EKG, kan tahlili ck-mb,troponin gibi şeylere baktıntan sonra ancak kalp krizi geçiriyor teşişi koyuluyor. hatta bazı vakalar da gizli kalp denen şey oluyor tahlil ve ekg de kalp krizi geçirdiği gözükmüyor,adamı eve gönderiyorsun bir bakmışsın adam evde ölmüş. yani bir sürü test ile ancak anlaşılan şeyi yapayzeka konuşma sesinden nasıl tespit ediyor orasını anlamadım.
hanımneder
kullanıcısına yanıt
Hakikaten iyiymiş ama yanlış gösterirse karşısındaki kişinin işi zor :)
ozbey08
kullanıcısına yanıt
makine ogrenmesinde yontem cok kaba taslak soyledir: dogru oldugunuz bildiginiz veriler ve buna atanmis etiketler vardir. Yani kalp krizi geciren hastalar uzerinde bir daha onceden ses kaydi alinmistir ve bu kayitlar analiz edilmistir. Egitim icin olusturulmus bir veri kumesinden sonra bu veri kumesi makine ogrenmesi icin gelistirilmis bazi yontemlere verilir ve sistemin bunu ogrenmesi saglanir. Bu nokta cok matematiksel oldugu icin anlatmiyorum. Sonrasinda bu sefer test kumesi ile testler baslar. Bir onceki veri kumesiyle yani egitim kumesiyle yapilan ogrenme sonucunda ortaya bir model cikar ve bu model ezberleme gerceklestirmediyse model basarilidir denilebilir.
Burada sesten bu nasil yapilacak sorusuna da sunu soyleyebilirim, kesin boyledir demiyorum ama bu da bir yontem, sesler aslina bakarsaniz telefonda sinyallerden baska bir sey degil ve bu sinyallerin vektor uzayinda yerlestikleri bir yer var bu vektor uzayi n boyutlu olabilir. Bu yontem kullanilmis olabilir bunun yaninda belli sorulara verilmis yanitlara da belli bir vektor atamasi yapilmis olabilir.
Sanirim baya karisik anlattim.
Nefes alışlarını ve telefonda sorduğu sorulara cevap verirken kasılmaları sayıyor. insan uzun bir deneyim sonucunda bu bilgileri anlamlı hale getirebilir. yapay zeka ise binlerce kişi üzerinde nöral öğrenme yoluyla kendi algoratmasını oluşturuyor. Süreç içinde ise hangi verileri gerçek kalp krizi geçirenlerden almış bunları da tanımlayınca sistem bu verilere benzeyenlere kalp krizi geçirme riski yüksek olarak belirliyor.
yeni mesaja git
Yeni mesajları sizin için sürekli kontrol ediyoruz, bir mesaj yazılırsa otomatik yükleyeceğiz.Bir Daha Gösterme