Şimdi Ara

Dünya Dönüşünün Tersine Giden Uçak, Daha mı Çabuk Varır?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
177
Cevap
3
Favori
65.991
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • böyle bir durumun söz konusu olabilmesi için uçağın yerçekimi etkisinden kurtulması gerekir. uçak da yerçekimi etkisinden kurtulamayacağına göre böyle bir durum söz konusu olamaz.

    ancak;

    amerikaya uçan bir THY pilotu memleket uzaklaşma hasebi ile ağır ağır gidip 10 saatte amerikayı ulaşıp vatan hasreti ile gaza basarak memlekete 9 saatte varabilmesi mümkündür.

    adı üstünde THY

    yani rakipsiz ...
  • quote:

    Orjinalden alıntı: PHaLaNX[TUR]

    Çekim etkisi Dünya'dan uzaklaştıkça azaldığına göre, uçak yerden ne kadar yüksekte giderse bu bahsedilen etkininin de o kadar fazla olması gerekir. Teorik olarak bakarsak her zaman iki süre arasında fark olmalıdır.

    Yani yerden zıplayan birisinin, yere düştüğünde ilk yeri ile son yeri arasındaki mesafeyi de onun zıpladığı yükseklik belirler. Çünkü kişi yükseğe çıktığı oranda yer çekiminin üzerindeki etkisini azaltır.


    öyle diyorsunda sonuçta zıplayan kişi atmosferden dışarıya çıkmadığı sürece aynı yere düşmez mi???Sabit hızla giden arabanın içinde parayı havaya atarsak aynı yere düşmezmi???
  • Merhaba arkadaşlar.

    Kazara bu bölüme girdim pek takipçisi değliimdir. ve şans eseri konunuz dikkatimi çekti. Bir havayolu pilotu olarak izninizle ufak bir açıklama yapayım, gerçi bu konuyu büyük ölçüde açıklığa kavuşturmuşsunuz.

    Özellikle uzun uçuşlarda, batıdan doğuya katettiğiniz yolu daha çabuk alırız bunun sebebi JETSTREAM denen yüksek irtifa rüzgarlarıdır. Belki kısa mesafelerde bunu farketmezsiniz çünkü diğer rötarlar ve irtifa seçimi bu rüzgar desteğinin süreye yansımasını engelleyebilir. Ancak New York - İstanbul uçarken bunu görmek mümkündür. Özellikle Atlantik üzeri bu geçişlerde günlük rotalar jetstreami optimum kullanmak üzere belirlenir.

    Bazı durumlarda neredeyse saatte 300 km'ye varan bir rüzgar alabilirsiniz arkanızdan (tailwind) bu da illa çok çabuk varmak yerine güzel yakıt ekonomisi olarak dönebilir...

    Ama jetstreamin sebepleri arasında dünya dönüşünü gösterdiğinizde DOLAYLI olarak dünyanın dönüşünün etkisi vardır diyebilirsiniz...

    sevgiler




  • denilenin olması için uçagın atmosfer dışına çıkması lazım atmosfede kaldı sürece pek mantıklı olmaz.....
  • Atmosferi devreden çıkarırsak böyle birşeyi tartışamayız çünkü atmosfer olmadan uçak hareket edemez.
  • Evet, öyledir. Bu bağıl hız olarak ifade edilir. Yani cisimlerin birbirlerine göre hızları.. Hatta bu yüzden Türkiye ile Amerika arasındaki gidiş-dönüş arasında birkaç saatlik fark vardır.

    Saygılarımla..
  • quote:

    Orjinalden alıntı: shady_tr
    öyle diyorsunda sonuçta zıplayan kişi atmosferden dışarıya çıkmadığı sürece aynı yere düşmez mi???Sabit hızla giden arabanın içinde parayı havaya atarsak aynı yere düşmezmi???


    Ben aslında o bölümü yer çekimiyle ilgili mesaja yanıt olarak "o durumda öyle oluyorsa bu durumda da böyle olmalıdır" demek amacıyla yazmıştım. Yerden fırlatılan bir cisimin aynı yere düşmesinin sebebi, cismin yerdeyken Dünya'nın dönüşünden dolayı sahip olduğu hızın (Güneş'e göre diyelim), cisim havaya atıldığında da korunmasıdır. Araba örneğinde de aynı olay geçerli. Bu bakımdan ikinci kısım ifade yönünden biraz sorunlu olmuş, haklısınız.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: dasdasq


    quote:

    Orjinalden alıntı: the_point

    konuyla ilgili @kaotika'nın dediklerine katılıyorum. gayet mantıklı geldi.

    ben uçak ve atmosferle ilgili başka bir soru daha yönelteyim. uçaklar düz bir rota takip ederler. yani bir süre havalanan uçak aynı yükseklikte tek bir yöne doğru hareket ederse dünya yuvarlak olduğundan bir süre sonra dünyadan uzaklaşmalıdır diye düşünüyorum. neden uçaklar atmosferden dışarıya çıkmaz?



    uçaklar hep belli bir yükseklikte uçarlar. mesela 5000 feet se sürekli o mesafeyi korur. ya da bu 10000 çıkar ,3000 e iner gibi. ama dediğin gibi olsa bu sayı abartılı artar ve tabi ki düşürülür.

    mantığı yanlış anlamadım umarım.

    yani uçağın düz hareket etmediğini söylemek istiyorsun sanırım.




  • yani yeryüzüyle arasındaki mesafeyi koruduğu için evet düz hareket etmez.
  • bu konuda bayağı yorum yapılmış ancak işin doğrusunu kaotika söylemiş.
    Olay siklonlardan kaynaklanmaktadır. Tam kesin yüksekliğini veremeyeceğim ama çok uçuş yaptığımdan biliyorum.

    8000 metrenin üstünde ancak 10000metrede tahminen 100km/saat hızla esen rüzgarlar bulunmaktadır.Bu yüzden ucak batıya doğru giderken 10 saatlik bir uçuşta yaklaşık olarak 1 saat eksik hızla gitmektedir.
    Eğer amerikaya giderken uçagın maksimum hızını takip ettiyseniz dönüşte bu hızın yaklaşık olarak 100 km kadar daha fazla olduğunu bilecektiniz.Bunun nedeni rüzgarı arkanıza almanızdan dır.

    isterneniz thy nin doğu batı uzun mesafe uşlarına bakın benim söylediğim %10 luk zaman farkını göreceksiniz.Ancak kuzey güney uçuşlarında bu fark olmamaktadır.çünkü rüzgar enlem yönüne paralel olarak esmektedir.Boylam olarak buna direnen uçak asla amerika (dönüşte)veya asya (gidiş)uçuşlarında
    yakaladığı maksimum hızı yakalayamamaktadır.Bu yüzden menzili de düşmektedir.

    Not: istanbul güney afrika seferleri THY kaldırıldığı için lufthansa sitesinden bakabilirsiniz.

    bakınız:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Extratropical_cyclone#Extratropical_transition


    quote:

    Orjinalden alıntı: kaotika

    Atmosferin de dünya ile beraber döndüğü düşünülürse, dünyanın dönüşünün bu olaya hiç bir etkisi olmaması gerekirdi. Şayet dünyanın dönüşünün etkisi olsa idi, batıya doğru yapılan uçuşların daha kısa sürmesi gerekirdi. Çünkü dünya batıdan doğuya döndükçe gideceğiniz yer ayağınıza gelmiş olurdu. Oysa hiç de öyle olmamaktadır. Dünyanın muhtelif yerlerinden yapılan uçuşların süresi hava olayları ve uçağın baştan yediği yüzgara rüzgarlara bağlı olarak değişir. Ülkemizde genelde batıya doğru yapılan uçuşlar daha uzun sürer. Mesela ingiltereye yapılan gidiş dönüş süresi farkı yarım saati bulabilir. bunun nedeni sürekli bu yönden esen batı rüzgarlarıdır. Rüzgarların yönü ise siklonların dönüş yönü ile ilgilidir.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 27 Mart 2007; 13:39:45 >




  • Dünya dönmüyor ki, niye süre farketsin
  • quote:

    Orijinalden alıntı: mab4ever

    Ne rüzgarı abi ne rüzgarı ne alakası var sen hareket halindeki bir otobüsten atlayınca yerde yuvarlanmana sebep olan rüzgar mı ne alakası var.
    MOMENTUM sadece momentumdan ibaret bütün konuşulanlar.
    Örneğin siz hareket halindeki bir otobüsün içinde zıpladınız camamı yapışıyosunuz hayır ama otobüs 150 km/saat ile gidiyor senin cama yapışmama sebebin ile
    uçağın olayı aynı tamamen aynı absürt absürt şeyler uydurmayın.
    Olay sadece üzerinde yer aldığın şeyin artık ne ise o dünyamı uçakmı arabamı onun momenti ile seninkinin eşitlenmesi ki bu yüzden araba hızlanırken geriye doğru bi etki oluyor biliyorsunuz eylemsizlik ki zaten aynı momenti kazandıktan sonra arabanın içinde istediğini yapabilirsin isterse 450 km ile gitsin araba.
    Bilmem anlatabildim mi ?Lise düzeyindeki fizik bilgimle.

    hiç alakası yok momentle fln sen otobüste arka tarafa ön tarafa gidişinden daha kolay mı gidiyorsun?Bu sadece otobüs pozitif ivmeliyken olur ki dünya sabit hızlıdır.
    Bu konuya eklemek istediğim bir şey var sürekli doğuya doğru seyehat ederseniz, aynı tarihte kalabilirsiniz.Ayrıca bu duruma alışamayan birçok inanda psikolojik bir rahatsızlık görülür.




  • 2007 den beri bunu mu tartıştınız....
  • http://www.biltek.tubitak.gov.tr/merak_ettikleriniz/index.php?kategori_id=7&soru_id=51

    en doğru cevap budur.
    Tamamen rüzgarsız bir rota bulunursa hiçbirşey farketmez. Gidiş dönül tamamen eşittir.
    Uçakların gidiş dönüş farklı sürelerde gitmesi için yani dünya dönüş hızından etkilenerek hareket etmeleri için atmosferin dışında uçuyor yani tamamen dünya dışında uçuyor olmaları gerekir.

    Dünya döndüğü için farketmesini iddia edenlere o zaman A noktasında bir helikopter havalansın ve 10 saat hareketsiz kalsın, dünyanın helikopterin bulunduğu paraleldeki dönüş hızı çarpı 8 saat kadar doğuda bulması gerekir kendini ki helikopter havalanıp sadece havada kalma hareketi yaptığından 10 saat sonra da hala tam havalandığı yerin üstünde durduğunu göreceğimize göre bu imkansızdır.

    Dünyanın dönüş bağıl hızı en yüksek ekvatorda olur zira en büyük çap oradadır. ekvatorda kalkan bir helikopter 24 saat havada kaldığında dünya turu atmış olurdu, ister ekvatorda ister başka paralelde olsun ki bu da mümkün değil.

    Çünkü atmosterde uçan araçlar hareketini dünya ile aynı hızda dönen (rüzgarsız durumda) atmosterden güç alarak yapmakalar.
    Bir sinek en yüksek hızı 50km/s ise, tamamen camları kapalı bir yarış otomobili 350km/sa hızla giderken içinde ileri geri uçabiliyorsa bu onun araç içindeki havaya göre bağıl hareket etmesindendir. Araç dışındaki atmosfere göre değil.


    TR-ABD gidiş 11 saat, dönüş 9 saat ancak onun nedeni Atlas okyanusu üstündeki hava akımlarıdır.
    Aynı durum TR-çin uçuşları için geçerli olmayabilir. Rüzgar yoksa süre tamamen eşit, rüzgar çinden TR'ye esiyorsa bu sefer tam tersi doğudan batıya daha hızlı varış söz konusu olabilir.




  • Cevaplar goz dolduruyor cidden.
  • İlk sayfa mizah dergisinden fırlama gibi.
  • Arkadaşlar, sorum şu;

    Biliyorsunuz ki Dünya DOğuya dogru hızla dönüyor (110km\hr yanılmıyorsam) Bir Uçak Türkiyeden Amerikaya (misal) uçarken direk gidişi ile Dönüşü aynı saattemi olur? Yoksa Gidişi daha mı kısa olur?

    Teori: uçak batıya dogru 1000 Km\saat gidiyor , Dünya Doğuya 110 km\saat : toplam hız 1110 Km Hız, Dönüşte ise 1000- 110 = 890 km \saat YERE GÖRE

    midir?



  • güzel bir konuya değinmişsin kardeş.Sağol.
  • Evet dediginiz gibi istanbuldan New york a gidis 10 saat donus 9 saat,

    quote:

    Orjinalden alıntı: Biyolog61

    Evet, öyledir. Bu bağıl hız olarak ifade edilir. Yani cisimlerin birbirlerine göre hızları.. Hatta bu yüzden Türkiye ile Amerika arasındaki gidiş-dönüş arasında birkaç saatlik fark vardır.

    Saygılarımla..
  • Çekim etkisi Dünya'dan uzaklaştıkça azaldığına göre, uçak yerden ne kadar yüksekte giderse bu bahsedilen etkininin de o kadar fazla olması gerekir. Teorik olarak bakarsak her zaman iki süre arasında fark olmalıdır.

    Yani yerden zıplayan birisinin, yere düştüğünde ilk yeri ile son yeri arasındaki mesafeyi de onun zıpladığı yükseklik belirler. Çünkü kişi yükseğe çıktığı oranda yer çekiminin üzerindeki etkisini azaltır.
  • 
Sayfa: 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.