Şimdi Ara

Dünya Dönüşünün Tersine Giden Uçak, Daha mı Çabuk Varır?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
177
Cevap
3
Favori
65.991
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Arkadaşlar, sorum şu;

    Biliyorsunuz ki Dünya DOğuya dogru hızla dönüyor (110km\hr yanılmıyorsam) Bir Uçak Türkiyeden Amerikaya (misal) uçarken direk gidişi ile Dönüşü aynı saattemi olur? Yoksa Gidişi daha mı kısa olur?

    Teori: uçak batıya dogru 1000 Km\saat gidiyor , Dünya Doğuya 110 km\saat : toplam hız 1110 Km Hız, Dönüşte ise 1000- 110 = 890 km \saat YERE GÖRE

    midir?



  • http://www.biltek.tubitak.gov.tr/merak_ettikleriniz/index.php?kategori_id=4&soru_id=51

    bu sorunun cevabı burada verilmiş. @kaotika nın verdiği cevaba yakın bir cevap sanırım. yani dünyanın hızının bir

    etkisi yok fakat rüzgarların etkisi söz konusu.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: dasdasq


    http://www.biltek.tubitak.gov.tr/merak_ettikleriniz/index.php?kategori_id=4&soru_id=51

    bu sorunun cevabı burada verilmiş. @kaotika nın verdiği cevaba yakın bir cevap sanırım. yani dünyanın hızının bir

    etkisi yok fakat rüzgarların etkisi söz konusu.


    Rüzgârların oluşumu da Dünya'nın günlük hareketine bağlı değil miydi?




  • quote:

    Orjinalden alıntı: Ömer


    quote:

    Orjinalden alıntı: dasdasq


    http://www.biltek.tubitak.gov.tr/merak_ettikleriniz/index.php?kategori_id=4&soru_id=51

    bu sorunun cevabı burada verilmiş. @kaotika nın verdiği cevaba yakın bir cevap sanırım. yani dünyanın hızının bir

    etkisi yok fakat rüzgarların etkisi söz konusu.


    Rüzgârların oluşumu da Dünya'nın günlük hareketine bağlı değil miydi?


    sadece ona bağlı olsa tüm rüzgarlar aynı yöne aynı şiddette eserdi ama değil.
    yazıda var bazı bilgiler,kaotika da belirtmiş kısmen.




  • bu konuda bayağı yorum yapılmış ancak işin doğrusunu kaotika söylemiş.
    Olay siklonlardan kaynaklanmaktadır. Tam kesin yüksekliğini veremeyeceğim ama çok uçuş yaptığımdan biliyorum.

    8000 metrenin üstünde ancak 10000metrede tahminen 100km/saat hızla esen rüzgarlar bulunmaktadır.Bu yüzden ucak batıya doğru giderken 10 saatlik bir uçuşta yaklaşık olarak 1 saat eksik hızla gitmektedir.
    Eğer amerikaya giderken uçagın maksimum hızını takip ettiyseniz dönüşte bu hızın yaklaşık olarak 100 km kadar daha fazla olduğunu bilecektiniz.Bunun nedeni rüzgarı arkanıza almanızdan dır.

    isterneniz thy nin doğu batı uzun mesafe uşlarına bakın benim söylediğim %10 luk zaman farkını göreceksiniz.Ancak kuzey güney uçuşlarında bu fark olmamaktadır.çünkü rüzgar enlem yönüne paralel olarak esmektedir.Boylam olarak buna direnen uçak asla amerika (dönüşte)veya asya (gidiş)uçuşlarında
    yakaladığı maksimum hızı yakalayamamaktadır.Bu yüzden menzili de düşmektedir.

    Not: istanbul güney afrika seferleri THY kaldırıldığı için lufthansa sitesinden bakabilirsiniz.

    bakınız:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Extratropical_cyclone#Extratropical_transition


    quote:

    Orjinalden alıntı: kaotika

    Atmosferin de dünya ile beraber döndüğü düşünülürse, dünyanın dönüşünün bu olaya hiç bir etkisi olmaması gerekirdi. Şayet dünyanın dönüşünün etkisi olsa idi, batıya doğru yapılan uçuşların daha kısa sürmesi gerekirdi. Çünkü dünya batıdan doğuya döndükçe gideceğiniz yer ayağınıza gelmiş olurdu. Oysa hiç de öyle olmamaktadır. Dünyanın muhtelif yerlerinden yapılan uçuşların süresi hava olayları ve uçağın baştan yediği yüzgara rüzgarlara bağlı olarak değişir. Ülkemizde genelde batıya doğru yapılan uçuşlar daha uzun sürer. Mesela ingiltereye yapılan gidiş dönüş süresi farkı yarım saati bulabilir. bunun nedeni sürekli bu yönden esen batı rüzgarlarıdır. Rüzgarların yönü ise siklonların dönüş yönü ile ilgilidir.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 27 Mart 2007; 13:39:45 >




  • Ben de izlemiştim onu. Karşıdaki de yer çekimi deyip duruyordu. Asıl nedeni bizim burada bahsettiğimiz olay tabii. İzlemeyen buradan izleyebilirhttp://youtube.com/watch?v=7DdVj_qfVlU . Dünya'nın dönmediğine ikna olabilirsiniz.
  • Şimdi olay şu,
    Hareket halindeki bir araçta kucağımızda bir top tuttuğumuzu düşünelim. Aracın ileriye doğru yatay bir hız bileşeni var, dolayısı ile biz ve kucağımızda tuttuğumuz top da aynı yatay hız bileşenine sahip. Topu yukarıya doğru fırlattığımızda top yatay hız bileşeninden dolayı bizimle birlikte birlikte ileriye doğru hareket etmeye devam eder ve yukarıya çıkış ve düşüş süresi boyunca yatayda bizimle aynı yolu kat ederek tekrar kucağımıza düşer. Bu olay mekanik fiziğin temellerindendir ve Galileo ve Newton zamanından beri bilinmektedir.

    Aşağıdaki animasyon umarım yardımcı olur. Burada da benzer bir olay var. İKi adet gemi var, bir tanesi hareket halinde, diğeri ise hareket halinde değil. Hareketsiz duran geminin direğinin tepesinden bir top bırakılıyor ve top direğin dibine düşüyor. Hareket halindeki geminin direğinden bırakılan top da yine direğin dibine düşüyor. Çünkü top da gemi ile birlikte yatay hız bileşenine sahip.

    http://www.upscale.utoronto.ca/PVB/Harrison/Flash/ClassMechanics/Relativity/Relativity.html




  • quote:

    Orjinalden alıntı: kaotika

    Şimdi olay şu,
    Hareket halindeki bir araçta kucağımızda bir top tuttuğumuzu düşünelim. Aracın ileriye doğru yatay bir hız bileşeni var, dolayısı ile biz ve kucağımızda tuttuğumuz top da aynı yatay hız bileşenine sahip. Topu yukarıya doğru fırlattığımızda top yatay hız bileşeninden dolayı bizimle birlikte birlikte ileriye doğru hareket etmeye devam eder ve yukarıya çıkış ve düşüş süresi boyunca yatayda bizimle aynı yolu kat ederek tekrar kucağımıza düşer. Bu olay mekanik fiziğin temellerindendir ve Galileo ve Newton zamanından beri bilinmektedir.

    Aşağıdaki animasyon umarım yardımcı olur. Burada da benzer bir olay var. İKi adet gemi var, bir tanesi hareket halinde, diğeri ise hareket halinde değil. Hareketsiz duran geminin direğinin tepesinden bir top bırakılıyor ve top direğin dibine düşüyor. Hareket halindeki geminin direğinden bırakılan top da yine direğin dibine düşüyor. Çünkü top da gemi ile birlikte yatay hız bileşenine sahip.

    http://www.upscale.utoronto.ca/PVB/Harrison/Flash/ClassMechanics/Relativity/Relativity.html


    @kaotika aşağıya bırakmakla ,yukarıya atıp düşmesi aynı sonucu verir mi sence. yukarıya atılırken , aşağıya düşüş yapana kadar yerçekimine direnci nedeniyle bir yavaşlama var, bu esnada altındaki aracın ilerlemesi kaçınılmaz değil mi.




  • İstanbul'dan Amerika'ya giden her uçak doğu - batı yönünde gitmiyor ki? Çoğu zaman kutuplardan gitmek daha kısa olabiliyor.

    Forumdan Bir örnek:

    http://resim.donanimhaber.com/m_47880316/mpage_10/f_/key_//tm.htm#msglink_50895385
  • konu tamamen rüzgar ile alakalıdır ve konu başlığının adı JET STREAM dir. ilgilenenler detaylarını araştırabilirler.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Jet_stream
  • quote:

    Orijinalden alıntı: ugri28

    Şimdi dünya yuvarlak tamam mı kardeş ben amerikadayım ve çin'e gidicem ama kaç saat belki 37 saat ama dünya haritasına baktığımızda sağ tarafta çin dimi ? şimdi uçaklar neden sola doğru gitmiyor soldan gitse hemen hemen daha yakın çok yakın hatta yani biz mi yanlış biliyoruz bunu bilen biri açıklasın lütfen _??

    zaten öyle değil mi .

    http://www.flightnetwork.com/destinations/Los-Angeles/Beijing_Los-Angeles.html




  • Yazıldıysa affola,

    Daha önce bir arkadaş açmış aynı konuyu (2011). Orada bir üye bir pilot'a sormuş ve pilotun cevabı şöyledir :
    quote:

    merhaba,

    dunyanin donus yonunde yani batidan doguya ucan daha az yakıt harcar ama donus yonunden dolayı degil. ruzgarlar hep batıdan doguya eser boylece ruzgari arkasina alan ucak daha az yakıt harcar daha cabuk varır. ornegin istanbul londra 4 saat 30 dakika ama donus londra istanbul sadece 4 saat surer.

    iyi calismalar

    Celal UZAR
    Tayyareci
    www.tayyareci.com
    E.Hv.Plt.Bnb. Kaptan Pilot

    Gayet açık bir şekilde anlatmış.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Arkadaşım O Eli Bi İndir! -- 25 Mart 2013; 20:32:12 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: yusufkan12

    Yazıldıysa affola,

    Daha önce bir arkadaş açmış aynı konuyu (2011). Orada bir üye bir pilot'a sormuş ve pilotun cevabı şöyledir :
    quote:

    merhaba,

    dunyanin donus yonunde yani batidan doguya ucan daha az yakıt harcar ama donus yonunden dolayı degil. ruzgarlar hep batıdan doguya eser boylece ruzgari arkasina alan ucak daha az yakıt harcar daha cabuk varır. ornegin istanbul londra 4 saat 30 dakika ama donus londra istanbul sadece 4 saat surer.

    iyi calismalar

    Celal UZAR
    Tayyareci
    www.tayyareci.com
    E.Hv.Plt.Bnb. Kaptan Pilot

    Gayet açık bir şekilde anlatmış.

    ya hocam adamın gitmek istediği yer teknik olarak kaçıyor.rüzgarı boşver.
    sizde alakası yok diyosunuz.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: erkin0007

    quote:

    Orijinalden alıntı: yusufkan12

    Yazıldıysa affola,

    Daha önce bir arkadaş açmış aynı konuyu (2011). Orada bir üye bir pilot'a sormuş ve pilotun cevabı şöyledir :
    quote:

    merhaba,

    dunyanin donus yonunde yani batidan doguya ucan daha az yakıt harcar ama donus yonunden dolayı degil. ruzgarlar hep batıdan doguya eser boylece ruzgari arkasina alan ucak daha az yakıt harcar daha cabuk varır. ornegin istanbul londra 4 saat 30 dakika ama donus londra istanbul sadece 4 saat surer.

    iyi calismalar

    Celal UZAR
    Tayyareci
    www.tayyareci.com
    E.Hv.Plt.Bnb. Kaptan Pilot

    Gayet açık bir şekilde anlatmış.

    ya hocam adamın gitmek istediği yer teknik olarak kaçıyor.rüzgarı boşver.
    sizde alakası yok diyosunuz.

    Ben söylemiyorum bunları bir pilot söylüyor.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: dasdasq


    http://www.biltek.tubitak.gov.tr/merak_ettikleriniz/index.php?kategori_id=4&soru_id=51

    bu sorunun cevabı burada verilmiş. @kaotika nın verdiği cevaba yakın bir cevap sanırım. yani dünyanın hızının bir

    etkisi yok fakat rüzgarların etkisi söz konusu.

    yerin Dünya'nın dönüşünden dolayı olan hareketinin hızını hesaplayın. Biz bunu Ankara için hesapladık ve saatte yaklaşık 1,300 km'lik bir hız bulduk! Bu kadar müthiş bir hızla hareket eden bir yer üzerinde saatte 100 km, en fazla 200 km hızla hareket eden arabalar bu hızdan etkileniyor olsalar, bu etki çok açık bir şekilde görünüyor olurdu. Hatta doğuya doğru değil yürümek, bir taşıtla bile gitmek imkansız olurdu!
    bence bu her şeyi açıklıyor




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Arkadaşım O Eli Bi İndir!

    quote:

    Orijinalden alıntı: erkin0007

    quote:

    Orijinalden alıntı: yusufkan12

    Yazıldıysa affola,

    Daha önce bir arkadaş açmış aynı konuyu (2011). Orada bir üye bir pilot'a sormuş ve pilotun cevabı şöyledir :
    quote:

    merhaba,

    dunyanin donus yonunde yani batidan doguya ucan daha az yakıt harcar ama donus yonunden dolayı degil. ruzgarlar hep batıdan doguya eser boylece ruzgari arkasina alan ucak daha az yakıt harcar daha cabuk varır. ornegin istanbul londra 4 saat 30 dakika ama donus londra istanbul sadece 4 saat surer.

    iyi calismalar

    Celal UZAR
    Tayyareci
    www.tayyareci.com
    E.Hv.Plt.Bnb. Kaptan Pilot

    Gayet açık bir şekilde anlatmış.

    ya hocam adamın gitmek istediği yer teknik olarak kaçıyor.rüzgarı boşver.
    sizde alakası yok diyosunuz.

    Ben söylemiyorum bunları bir pilot söylüyor.

    ben bu cevapla tatmin oldum. seneler sonra cevabımı almış bulundum :)




  • http://www.biltek.tubitak.gov.tr/merak_ettikleriniz/index.php?kategori_id=7&soru_id=51

    en doğru cevap budur.
    Tamamen rüzgarsız bir rota bulunursa hiçbirşey farketmez. Gidiş dönül tamamen eşittir.
    Uçakların gidiş dönüş farklı sürelerde gitmesi için yani dünya dönüş hızından etkilenerek hareket etmeleri için atmosferin dışında uçuyor yani tamamen dünya dışında uçuyor olmaları gerekir.

    Dünya döndüğü için farketmesini iddia edenlere o zaman A noktasında bir helikopter havalansın ve 10 saat hareketsiz kalsın, dünyanın helikopterin bulunduğu paraleldeki dönüş hızı çarpı 8 saat kadar doğuda bulması gerekir kendini ki helikopter havalanıp sadece havada kalma hareketi yaptığından 10 saat sonra da hala tam havalandığı yerin üstünde durduğunu göreceğimize göre bu imkansızdır.

    Dünyanın dönüş bağıl hızı en yüksek ekvatorda olur zira en büyük çap oradadır. ekvatorda kalkan bir helikopter 24 saat havada kaldığında dünya turu atmış olurdu, ister ekvatorda ister başka paralelde olsun ki bu da mümkün değil.

    Çünkü atmosterde uçan araçlar hareketini dünya ile aynı hızda dönen (rüzgarsız durumda) atmosterden güç alarak yapmakalar.
    Bir sinek en yüksek hızı 50km/s ise, tamamen camları kapalı bir yarış otomobili 350km/sa hızla giderken içinde ileri geri uçabiliyorsa bu onun araç içindeki havaya göre bağıl hareket etmesindendir. Araç dışındaki atmosfere göre değil.


    TR-ABD gidiş 11 saat, dönüş 9 saat ancak onun nedeni Atlas okyanusu üstündeki hava akımlarıdır.
    Aynı durum TR-çin uçuşları için geçerli olmayabilir. Rüzgar yoksa süre tamamen eşit, rüzgar çinden TR'ye esiyorsa bu sefer tam tersi doğudan batıya daha hızlı varış söz konusu olabilir.




  • Hava alanı meteoroloji ofisinde çalışan bir mühendis olarak diyorum ki en doğru yanıt bu linkte ;http://www.havayolu101.com/2015/12/03/ucaklar-doguya-dogru-ucarken-neden-daha-hizli-gidiyor/
  • newtonun çekim yasası söz konusu , dolayısıyla dünya dönerken uzaya çıksanız bile dünya ile aynı hızda olmasa bile dönmeye devam edersiniz. Uyduların birçoğu sabit yörüngede olanlar bu çekim kanunu avantajından yararlanarak yörüngede kalmaktadır.

    https://tr.wikipedia.org/wiki/Newton%27un_evrensel_k%C3%BCtle_%C3%A7ekim_yasas%C4%B1
  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.