Şimdi Ara

Sürücüsüz otomobillerin karıştığı kazalarda sorumlu kim olacak?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
1 Misafir - 1 Masaüstü
5 sn
26
Cevap
0
Favori
392
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj

  • Sürücüsüz otomobillerin karıştığı kazalarda sorumlu kim olacak? 

     

    Teknolojiye ilgisi olsun veya olmasın herkesin hayatını etkilemesi beklenen sürücüsüz (otonom) otomobiller şimdiden çok ilginç tartışmalara ve gelişmelere sahne oluyor. 




    “Otonom otomobillerin karıştığı kazalarda sorumlu kim olacak”?




    “Ehliyet gerekli olacak mı?”




    “Hep direksiyon başında müdahaleye hazır olarak beklemem mi gerekli?” gibi sorular üreticiler ve kanun koyuculardan cevap bekliyor.

     

    Sürücüsüz otomobillerin karıştığı kazalarda sorumlu kim olacak? 




    Eylül ayında Volvo Ceo’su Hakan Samuelsson, otonom Volvo otomobillerin karışacağı tüm kazalarda tam sorumluluğu kabul ettiklerini beyan etti. Volvo Güvenlik ve Sürüş Destek Teknolojileri kıdemli teknik başkanı Erik Coelingh de “ donanımsal veya  yazılımsal herhangi bir hata yaparsak bunun sorumluluğunu müşterilere yansıtmak mantıklı olmaz. Müşterilerimize söylediğimiz, sorumluluğu biz üstleniyoruz sizin için önemli başka konulara vakit ayırabilirsiniz” dedi.




    Hükümetler ve devlet kurumları, bir anda yüksek popülerliğe ulaşan ve hayatımıza hızlı bir giriş yapması beklenen otonom otomobiller konusunda tedirgin. Gerekli yasal düzenlemeleri oluştururken, ne gibi sorunlarla karşılaşacakları ve sorumluluğun kimde olduğu noktasında net görüşlere sahip değiller. Sorumluluk konusunda ilk olarak Volvo’nun yaptığı ve sonrasında Google ve Mercedes’in takip ettiği benzer açıklamaların, hükümetler, kurumlar ve müşteriler için belirsizlikleri azaltmaya yönelik olduğu ifade ediliyor. Konuya ilişkin bir gerçek ise; bu açıklamalar olsun veya olmasın, otonom bir otomobil kazaya sebebiyet verdiğinde üreticinin sorumluluk zincirine dahil olacağı. 




    Sürücüsüz otomobillerin karıştığı kazalarda sorumlu kim olacak? 

     

    Teknoloji gelişirken, üzerinde düşünülmeye başlanan bir diğer konu da ehliyet. Otonom araçların baş etmesinin mümkün olamayacağı durumlarda (örneğin; toz fırtınaları, yoğun kar yağışı, sis vb.) veya sistem hataları meydana geldiğinde, sürücülerin sistemi devre dışı bırakıp kontrolü ele almaları gerektiği konusunda eğitimli olmaları gerektiği ve bu nedenle ehliyet alınmasının zorunlu olduğu yönünde fikirler mevcut. Bununla birlikte eğer otomobillerin sürüşe müdahale edebileceğiniz donanımları olmayacaksa, bulaşık makinesi kullanabilmek için gerekli olan bir ehliyet olmaması gibi burada da ihtiyaç kalmayacaktır.




    Amerika’da eyaletler arası düzenlemeler farklılık gösterirken Kaliforniya, otonom otomobillere ilişkin yayınladığı yönetmelikle, Google’ı hayal kırıklığına uğratmıştı. Düzenleme otonom otomobillerde direksiyon bulunmasını ve sürücünün her zaman hazır olmasını istemesinin yanında, otonom otomobillerin satışından ziyade kiralanmasını gerektiriyor. Otomobiller ve karayolu ulaşımı konusunda çıkardığı kanun ve yönetmelikler ile “trend setter” olarak nitelendirilen eyaletin, bu yaklaşımının, bazı prototiplerinde direksiyon bulunmayan Google’ı hayal kırıklığına uğratmış olması da normal.

     

    Sürücüsüz otomobillerin karıştığı kazalarda sorumlu kim olacak? 




    Teknoloji dünyasında otonom otomobillere ilişkin baş döndürücü gelişmelere tanık olsak ve sorumluluk noktasında üreticilerin iddialarını işitsek de, bir sürücünün otomobil kullanırken dikkat ettiği değişkenlerle nasıl başa çıkabilecekleri konusunda şüpheler mevcut. Özellikle otonom otomobillerin, sürücülü otomobiller ile aynı yollarda gitmeye başladığı zamanlar için diğer sürücülerin hangi kural ihlallerini telafi edebilecekleri de başka bir konu.

     

    Özellikle İstanbul trafiğinde otomobil kullanmak zorunda kalanların iyi bildiği şeylerden biri de taksi, minibüs ve dolmuş sürücülerinin kazaya sebep olacak hatalı kullanımlarını bilip ona göre önlem almaları gerektiğidir.  İstanbul’ da kazalardan korunmak için trafik kurallarını bilmenizin yanı sıra, kimlerin hangi kuralları düzenli olarak ihlal ettiğini ve nelere dikkat etmeniz gerektiğini de öğrenmiş olmanız gerekmekte.

     

    Sürücüsüz otomobillerin karıştığı kazalarda sorumlu kim olacak? 




    Otonom araçların ne zaman satışa sunulacağına ilişkin Tesla ve SpaceX’in sahibi Elon Musk tahmini olarak 2019 senesini verirken, Toyota 2020 yılında satışlara başlayacaklarına inandıklarını belirtiyor. Eylül 2015 tarihinde Frankfurt Oto Show’da konuya değinen ABD ulaştırma bakanı Anthony Foxx ise otonom araçların dünya genelinde kullanımına 10 yıl sonra şahitlik edileceği yönünde bir tahminde bulundu. 




    Meydana gelen otomobil kazalarının %90 -%94’ü şoför hatalarına bağlıyken, otonom otomobillerin yaygınlaşması ile kaza sayılarında hızlı bir düşüş yaşayacağı tahmin ediliyor. Gelişen robot teknolojisinin işsizliği arttıracağı yönünde ki korkulara, otonom otomobillerin yaygınlaşması eşlik eder mi bilinmez ama otonom otomobiller ile ilgili  teknoloji severlerin farklı birçok bakış açısından sorgulamalarla cevaplar aradığına şahit oluyoruz. 










  • Sorumlu her zamanki turkiye sartlarinda oldugu gibi vatandas olacak. Hukumet vergisini alip hicbirseye dokunmayacak. Yazilimsal problemler hakkinda firmalara ve ureticilere yaptirim uygulamayacak. Yani giden yine her turlu vatandastan gidecek

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Kaygerya

    Sorumlu her zamanki turkiye sartlarinda oldugu gibi vatandas olacak. Hukumet vergisini alip hicbirseye dokunmayacak. Yazilimsal problemler hakkinda firmalara ve ureticilere yaptirim uygulamayacak. Yani giden yine her turlu vatandastan gidecek

    Hocam bu konu uluslararası bir konu. Yani Türkiye'de suçlu vatandaş olur, Amerika'da üretici olur diyemezsiniz. Uluslararası alınan kararlar olacaktır ve bu kararlar her yerde aynı şekilde uygulanacaktır. Mahkemelik bir konu olduğunda ise uluslar arası bir mahkeme duruma el atacaktır. Böyle basit yorumlar yapmayın lütfen.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Merhaba ben Serhat Çevik
  • Dünyayı bilmem ama tr de %99 vatandaş olacak diğer %1 araba olacak o yüzden manüel modda olmalı arabalarda kontrol edeceğimiz

  • Bilgisayar bu hata mı yapıcak tabi ki de çarpanı dövün :D

  • "İstanbul’ da kazalardan korunmak için trafik kurallarını bilmenizin yanı sıra, kimlerin hangi kuralları düzenli olarak ihlal ettiğini ve nelere dikkat etmeniz gerektiğini de öğrenmiş olmanız gerekmekte."
    Hay ağzına sağlık sevgili editör arkadaşım :D

  • Bununla ilgili ictihat oluşur lakin muhtemelen kazalarda 1. dereceden sorumlu kazanın oluş şekline bağlı olarak üretici firma ve araç sahibi olacaktır.

  • Türkiyede bayan sürücüleri sıkıştırmaktan zevk alan apaçiler bunlara kaza yaptırmak için elinden geleni yaparlar. Ahanda sürücüsüz araç, sür üstüne kanka bakalım ne yapacak devrilecek mi
  • Bence kimse suçlu olmayacak. Çünkü kaza diye bir durum ortaya çıkmayacak. Çünkü kazaların büyük bir kısmı insan kaynaklı oluşuyor.
  • 2 demir bir birine çarpınca anca ses çıkar başkada bir şey olmaz !

  • Bizde ezerler bunu bilerek

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • Kaza insansız araçlardan değil ya yaya halindeki ya da diğer araçlardaki insanlardan kaynaklanır. Bukadar kendine güvenmeseydi sorumluluk üstlenmezlerdi.

    '... Eylül ayında Volvo Ceo’su Hakan Samuelsson, otonom Volvo otomobillerin karışacağı tüm kazalarda tam sorumluluğu kabul ettiklerini beyan etti.'

    Helal olsun adamlara.

  • yaw adamlar bajaj getiriyor sizdeki mantığa bak, yeni türkiyede herkese bi haller olmuş

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • cyberpunk gerçekliğine hoş geldik, do androids dream of electric sheep?

  • Bizde tutmaz. Niye? Çünkü bu sistem ile "ters yola girip ikinci şeride dörtlü yakıp park edemezsin"
    Trafik polislerinin bile hiç kural tanımadığı ülkede suçlu elde kim var ise o olur.

  • Ülkeyi yönetenlerin halkın can ve mal güvenliğini ne ölçüde koruyabildikleri ortada, yazılımsal hatalar muhakkak olacaktır ve faturası halka kesilecektir. Devlete buradan güzel bir OAV (Otonom Araç Vergisi) çıkar.
  • Gereksiz

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Helal be Hakan abi



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi wolfestein -- 27 Aralık 2015; 18:01:28 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Bence duruma göre değişebilir. Örneğin kaza olduğunda araç otonom durumunda mı yoksa manuel kullanımda mı? Bunların araç tarafından logları bence tutulabilir.

    Otonom durumunda yazılımsal veya donanımsal bir hataya bakılır. Hata varsa suç üreticindir. Hata yoksa kazaya karışan diğer taraflara bakılması lazım.

    Eğer sürücü kullanıyorsa zaten şu an ki sistem gibi işlemesi gerekli.
    Ayrıca aracın otonom olarak sağlıklı çalışamayacağı bir durumda aracı otomatik pilot ayarından çıkartmadığı için sürücüde sorumlu tutulabilir.

  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.