Şimdi Ara

Sürücüsüz bir araç amatör yarış pilotunu geçmeyi başardı

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
1 Misafir - 1 Masaüstü
5 sn
35
Cevap
0
Favori
1.532
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj


  • Sürücüsüz bir araç amatör yarış pilotunu geçmeyi başardı


    Sürücüsüz araçlar kuşkusuz son dönemlerde bir çok teknoloji devinin gözdesi durumunda. Stanford Üniversitesi mühendisleri de bu teknolojiye yeni bir boyut kazandırmayı başardı. Mühendislerin geliştirdiği sürücüsüz araç bir amatör pilotun kullandığı diğer aracı geçmeyi başardı.



    Thunderhill pistinde yapılan yarışta amatör sürücü olarak pistin sahibi sürücüsüz araca karşı yarıştı. Yarışta Audi TTS modeli kullanılırken Stanford Üniversitesi geliştiricileri aracı saatte 190 km üzerinde hıza ulaşacak şekilde programladı. Yarışı sürücüsüz araç 0.4 saniyelik çok ufak bir farkla kazanabildi.



    Mühendisler aracın manevra kabiliyetini ve seçeneklerini yarış pistindeki sürücülerin beyinlerini inceleyerek geliştirdiklerini belirtirken sürücülerin zor virajlarda daha az beyin gücü kullandıklarını söyledi. Bu da yüksek hızda bazı kararların içgüdü, refleks ve kas hafızası gibi etkenlerle hızlı ve doğru bir şekilde verilebildiğini ortaya koyuyor. Mühendisler geliştirdikleri sürücüsüz yarışabilen araç sisteminde bu etkenleri bilinçli şekilde yerine getirmeye çalışıyor. Geliştirmeler bu şekilde devam ederse sürücüsüz araçların birbirleri ile yarışacağı yarışlar çok da uzakta değil gibi.







  • Eğlence maksatlı bir teknoloji "şu an için"
  • Skynet geliyor hayırlı olsun

  • Bizde olsa yenilirse bizimkiler yarış sonunda aracı sıkıştırıp yoldan çıkarttırır. Sonra teknolojiye güven olmaz derler.
  • Teknoloji ilerliyor :)

  • Sürücü güvenliği için f1 de bir çok kısıtlama var bu da araç hızlarını azaltarak seyir zevkini düşürüyor.Bu tip sadece sanal zeka ile kumanda edilen araç yarışlarında hiç bir kısıtlamaya gerek kalmayacağından izlemesi çok zevkli yarışlar seyredebiliriz.

  • Gereksiz bir teknoloji ürünü bence

  • teknoloji olarak başarılı. ama yarışlarda insanlar bazen hayatlarını düşünüyorlar. parçalanmış bir robot kimsenin umrunda olmaz. belki ileride at, köpek, nascar yarışlarını makinalar yapar.

    Sürücüsüz bir araç amatör yarış pilotunu geçmeyi başardı
  • acaba pistin verileri araca yüklenip belirlenen komutlarımı yaptı yoksa gördüğünü o an işleyip ona göremi karar verdi. çünkü yüksek işlem gücü gerektiren detaylar var
  • Şöyle bir husus var, insan analog düşünür. Yani sonsuz varyasyon vardır ve insan bunların hepsini o anda düşünüp işleyebilir. Bazen de haberde de değinildiği gibi içgüdü ve refleksle hareket edebilir. Bunu herhangi bir bilgisayar oyunu oynarken ya da gündelik hayatınızda arabanızla giderken önünüze biri çıkınca da görebilirsiniz. Örneğin önünüze bir insan çıkar, o anda öyle bir manevra yapar ve kurtarırsınız ki, kendiniz bile anlayamazsınız nasıl kurtardığınızı. Frene basmayı ya da direksiyonu kırmayı hiç düşünmeden, refleks olarak yaparsınız. Hatta otobanlarda köpeğe vurmamak için takla atanlar da tamamen refleks olarak davranırlar.
    Ancak yapay zekanın da insana karşı önemli bir kozu vardır. Dijital olduğu için, matematiğe dayandığı için, 2+2 = 4 olduğu için bilgisayarın hata yapma gibi bir şansı yoktur. Viraja giriş hızını kusursuz ayarlar, direksiyon dönüşünü kusursuz ayarlar, frenlemeyi kusursuz ayarlar her şeyi kusursuz yapar. Yine de insan zekasının buna karşı harika bir kozu vardır ki, anlık karar vermektir. Daha önce hiç karşılaşılmamış bir duruma karşı o anda durum değerlendirmesi yapıp çözüm üretebilmektir. Bugün bilgisayar sistemi bir uçağı kaldırıp indirmeyi başarıyor ancak hava yolu şirketleri hala uçaklara 2 tane pilot koyuyor. Bu pilotların konulmasının tek sebebi, daha önce karşılaşılmadık bir durum olduğunda, insan zekasının nimetlerinden faydalanıp çözüm üretmektir.
    Aynen böyle bir yarışta da, bilgisayar daha önceki hesaplamalarına dayanarak viraja girerken (Gördüklerini o an işlese bile, atıyorum virajın dönüş yarıçapını, dever miktarını işte aracın hızını, viraja göre konumunu v.b o anda işlese bile,) daha önce kodlanmış profillere göre hareket edecektir. Atıyorum "Gerideysen viraja %5 daha hızlı gir, çok gerideysen viraja %10 fazla hızla gir" gibi kodların karşılığını yapar. Ancak insan zekası gördüğü virajı öyle güzel işler ki, aracın hızına bakmaksızın, sadece gözünün önündeki görüntü değişiminden o virajı alabilip alamayacağından tutun da, aracın kopmaya başladığını "hissedebilir" ve buna göre kontra v.b verebilir (ESP de yapar aynı işi ancak, bahsettiğim olay, insan hissiyatı ile viraj alması). Ya da gerideyse, rakibini geçmek için viraja daha agresif girebilir, risk alabilir, kumar oynayabilir. Yapay zeka ise sadece kendisine denileni yapabilir.
    İleride yarışçılar yarış araçlarının başında olmaya devam edecekler. Tabi eğer uzaktan kumanda sistemi ile bilgisayar oynar gibi yarışılmazsa. Gerçi öyle bile olsa, aracı yöneten bir insan zekası olacaktır. Yoksa yarışın kaderini "iyi setup yapan kazanır" belirler. Tıpatıp aynı araçlarla farklı sonuçları sadece insan zekası elde edebilir.




  • Aklima su reklam geldi.



    Yakinda gercek olacak herhalde.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Hemican -- 16 Şubat 2015; 20:39:30 >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: goodorevil

    Şöyle bir husus var, insan analog düşünür. Yani sonsuz varyasyon vardır ve insan bunların hepsini o anda düşünüp işleyebilir. Bazen de haberde de değinildiği gibi içgüdü ve refleksle hareket edebilir. Bunu herhangi bir bilgisayar oyunu oynarken ya da gündelik hayatınızda arabanızla giderken önünüze biri çıkınca da görebilirsiniz. Örneğin önünüze bir insan çıkar, o anda öyle bir manevra yapar ve kurtarırsınız ki, kendiniz bile anlayamazsınız nasıl kurtardığınızı. Frene basmayı ya da direksiyonu kırmayı hiç düşünmeden, refleks olarak yaparsınız. Hatta otobanlarda köpeğe vurmamak için takla atanlar da tamamen refleks olarak davranırlar.
    Ancak yapay zekanın da insana karşı önemli bir kozu vardır. Dijital olduğu için, matematiğe dayandığı için, 2+2 = 4 olduğu için bilgisayarın hata yapma gibi bir şansı yoktur. Viraja giriş hızını kusursuz ayarlar, direksiyon dönüşünü kusursuz ayarlar, frenlemeyi kusursuz ayarlar her şeyi kusursuz yapar. Yine de insan zekasının buna karşı harika bir kozu vardır ki, anlık karar vermektir. Daha önce hiç karşılaşılmamış bir duruma karşı o anda durum değerlendirmesi yapıp çözüm üretebilmektir. Bugün bilgisayar sistemi bir uçağı kaldırıp indirmeyi başarıyor ancak hava yolu şirketleri hala uçaklara 2 tane pilot koyuyor. Bu pilotların konulmasının tek sebebi, daha önce karşılaşılmadık bir durum olduğunda, insan zekasının nimetlerinden faydalanıp çözüm üretmektir.
    Aynen böyle bir yarışta da, bilgisayar daha önceki hesaplamalarına dayanarak viraja girerken (Gördüklerini o an işlese bile, atıyorum virajın dönüş yarıçapını, dever miktarını işte aracın hızını, viraja göre konumunu v.b o anda işlese bile,) daha önce kodlanmış profillere göre hareket edecektir. Atıyorum "Gerideysen viraja %5 daha hızlı gir, çok gerideysen viraja %10 fazla hızla gir" gibi kodların karşılığını yapar. Ancak insan zekası gördüğü virajı öyle güzel işler ki, aracın hızına bakmaksızın, sadece gözünün önündeki görüntü değişiminden o virajı alabilip alamayacağından tutun da, aracın kopmaya başladığını "hissedebilir" ve buna göre kontra v.b verebilir (ESP de yapar aynı işi ancak, bahsettiğim olay, insan hissiyatı ile viraj alması). Ya da gerideyse, rakibini geçmek için viraja daha agresif girebilir, risk alabilir, kumar oynayabilir. Yapay zeka ise sadece kendisine denileni yapabilir.
    İleride yarışçılar yarış araçlarının başında olmaya devam edecekler. Tabi eğer uzaktan kumanda sistemi ile bilgisayar oynar gibi yarışılmazsa. Gerçi öyle bile olsa, aracı yöneten bir insan zekası olacaktır. Yoksa yarışın kaderini "iyi setup yapan kazanır" belirler. Tıpatıp aynı araçlarla farklı sonuçları sadece insan zekası elde edebilir.

    oldukça iyi bilgiler vermişsiniz

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • Gece772 kullanıcısına yanıt
    Daha dün yine Terminator izledim iyice kıllandım. Ama bir 50 yıl sonra neler olacak ürkmemek elde değil, çoluk çocuğumuz için elbette. Ben göremem
  • Selam,
    Yanlış hatırlamıyorsam 2014 başında Anki diye bir kit tanıtıldı. Şu an oyun amaçlı; ama araçlar sürekli iletişim halinde ve kendi başlarına karar veriyorlar. Bunun hayata geçmesi çok uzak değil (şiddet öğeleri içermeden)

    https://anki.com/en

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Ee bu zaten vardi kara şimşek kid vardi

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: goodorevil

    Şöyle bir husus var, insan analog düşünür. Yani sonsuz varyasyon vardır ve insan bunların hepsini o anda düşünüp işleyebilir. Bazen de haberde de değinildiği gibi içgüdü ve refleksle hareket edebilir. Bunu herhangi bir bilgisayar oyunu oynarken ya da gündelik hayatınızda arabanızla giderken önünüze biri çıkınca da görebilirsiniz. Örneğin önünüze bir insan çıkar, o anda öyle bir manevra yapar ve kurtarırsınız ki, kendiniz bile anlayamazsınız nasıl kurtardığınızı. Frene basmayı ya da direksiyonu kırmayı hiç düşünmeden, refleks olarak yaparsınız. Hatta otobanlarda köpeğe vurmamak için takla atanlar da tamamen refleks olarak davranırlar.
    Ancak yapay zekanın da insana karşı önemli bir kozu vardır. Dijital olduğu için, matematiğe dayandığı için, 2+2 = 4 olduğu için bilgisayarın hata yapma gibi bir şansı yoktur. Viraja giriş hızını kusursuz ayarlar, direksiyon dönüşünü kusursuz ayarlar, frenlemeyi kusursuz ayarlar her şeyi kusursuz yapar. Yine de insan zekasının buna karşı harika bir kozu vardır ki, anlık karar vermektir. Daha önce hiç karşılaşılmamış bir duruma karşı o anda durum değerlendirmesi yapıp çözüm üretebilmektir. Bugün bilgisayar sistemi bir uçağı kaldırıp indirmeyi başarıyor ancak hava yolu şirketleri hala uçaklara 2 tane pilot koyuyor. Bu pilotların konulmasının tek sebebi, daha önce karşılaşılmadık bir durum olduğunda, insan zekasının nimetlerinden faydalanıp çözüm üretmektir.
    Aynen böyle bir yarışta da, bilgisayar daha önceki hesaplamalarına dayanarak viraja girerken (Gördüklerini o an işlese bile, atıyorum virajın dönüş yarıçapını, dever miktarını işte aracın hızını, viraja göre konumunu v.b o anda işlese bile,) daha önce kodlanmış profillere göre hareket edecektir. Atıyorum "Gerideysen viraja %5 daha hızlı gir, çok gerideysen viraja %10 fazla hızla gir" gibi kodların karşılığını yapar. Ancak insan zekası gördüğü virajı öyle güzel işler ki, aracın hızına bakmaksızın, sadece gözünün önündeki görüntü değişiminden o virajı alabilip alamayacağından tutun da, aracın kopmaya başladığını "hissedebilir" ve buna göre kontra v.b verebilir (ESP de yapar aynı işi ancak, bahsettiğim olay, insan hissiyatı ile viraj alması). Ya da gerideyse, rakibini geçmek için viraja daha agresif girebilir, risk alabilir, kumar oynayabilir. Yapay zeka ise sadece kendisine denileni yapabilir.
    İleride yarışçılar yarış araçlarının başında olmaya devam edecekler. Tabi eğer uzaktan kumanda sistemi ile bilgisayar oynar gibi yarışılmazsa. Gerçi öyle bile olsa, aracı yöneten bir insan zekası olacaktır. Yoksa yarışın kaderini "iyi setup yapan kazanır" belirler. Tıpatıp aynı araçlarla farklı sonuçları sadece insan zekası elde edebilir.

    uçağı kaldırıp indirebildiğini nereden çıkardın kulaktan dolma bilgilerle yorum yapmayın azcık duyduğunuz şeyleri sorgulayın otomatik pilot sadece uçağın ineceği pozisyona kadar ayarlayabilir gerisi pilota kalmıştır
    konuya gelince insan zekası insiyatif aldığı kadar sıkılır bıkar duygusal şeylerden etkilenir fiziksel şeylerden etkilenir doğru karar verememizi gerektirecek tonla şey var.Bir yarışın bilgisayarla yapılması zaten kimseye zevk vermez ki araba yarışları hataların kaybettirdiği bir yarıştır kusursuz olmasını isteyen yok.Ancak araç kullanamayanlar için özel şöför uzun yol için bilgisayarı devreye sokma vs gibi uygulamaların hayatımızı kolaylaştıracağı ve kimsenin hayır demeyeceği de kesin üstelik kazalar %99 a kadar azalır herkeste bu sistem olsa bizim ''üstün zekamız'' değil mi bu kazaları yaptıran...




  • quote:

    Orijinalden alıntı: goodorevil

    Şöyle bir husus var, insan analog düşünür. Yani sonsuz varyasyon vardır ve insan bunların hepsini o anda düşünüp işleyebilir. Bazen de haberde de değinildiği gibi içgüdü ve refleksle hareket edebilir. Bunu herhangi bir bilgisayar oyunu oynarken ya da gündelik hayatınızda arabanızla giderken önünüze biri çıkınca da görebilirsiniz. Örneğin önünüze bir insan çıkar, o anda öyle bir manevra yapar ve kurtarırsınız ki, kendiniz bile anlayamazsınız nasıl kurtardığınızı. Frene basmayı ya da direksiyonu kırmayı hiç düşünmeden, refleks olarak yaparsınız. Hatta otobanlarda köpeğe vurmamak için takla atanlar da tamamen refleks olarak davranırlar.
    Ancak yapay zekanın da insana karşı önemli bir kozu vardır. Dijital olduğu için, matematiğe dayandığı için, 2+2 = 4 olduğu için bilgisayarın hata yapma gibi bir şansı yoktur. Viraja giriş hızını kusursuz ayarlar, direksiyon dönüşünü kusursuz ayarlar, frenlemeyi kusursuz ayarlar her şeyi kusursuz yapar. Yine de insan zekasının buna karşı harika bir kozu vardır ki, anlık karar vermektir. Daha önce hiç karşılaşılmamış bir duruma karşı o anda durum değerlendirmesi yapıp çözüm üretebilmektir. Bugün bilgisayar sistemi bir uçağı kaldırıp indirmeyi başarıyor ancak hava yolu şirketleri hala uçaklara 2 tane pilot koyuyor. Bu pilotların konulmasının tek sebebi, daha önce karşılaşılmadık bir durum olduğunda, insan zekasının nimetlerinden faydalanıp çözüm üretmektir.
    Aynen böyle bir yarışta da, bilgisayar daha önceki hesaplamalarına dayanarak viraja girerken (Gördüklerini o an işlese bile, atıyorum virajın dönüş yarıçapını, dever miktarını işte aracın hızını, viraja göre konumunu v.b o anda işlese bile,) daha önce kodlanmış profillere göre hareket edecektir. Atıyorum "Gerideysen viraja %5 daha hızlı gir, çok gerideysen viraja %10 fazla hızla gir" gibi kodların karşılığını yapar. Ancak insan zekası gördüğü virajı öyle güzel işler ki, aracın hızına bakmaksızın, sadece gözünün önündeki görüntü değişiminden o virajı alabilip alamayacağından tutun da, aracın kopmaya başladığını "hissedebilir" ve buna göre kontra v.b verebilir (ESP de yapar aynı işi ancak, bahsettiğim olay, insan hissiyatı ile viraj alması). Ya da gerideyse, rakibini geçmek için viraja daha agresif girebilir, risk alabilir, kumar oynayabilir. Yapay zeka ise sadece kendisine denileni yapabilir.
    İleride yarışçılar yarış araçlarının başında olmaya devam edecekler. Tabi eğer uzaktan kumanda sistemi ile bilgisayar oynar gibi yarışılmazsa. Gerçi öyle bile olsa, aracı yöneten bir insan zekası olacaktır. Yoksa yarışın kaderini "iyi setup yapan kazanır" belirler. Tıpatıp aynı araçlarla farklı sonuçları sadece insan zekası elde edebilir.

    Bayıldım yazdıklanıza yazdıklarınız enfes olmuş üşenmeyip yzdığınız için teşekkürler.

    < Bu ileti tablet sürüm kullanılarak atıldı >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: c4sus

    quote:

    Orijinalden alıntı: goodorevil

    Şöyle bir husus var, insan analog düşünür. Yani sonsuz varyasyon vardır ve insan bunların hepsini o anda düşünüp işleyebilir. Bazen de haberde de değinildiği gibi içgüdü ve refleksle hareket edebilir. Bunu herhangi bir bilgisayar oyunu oynarken ya da gündelik hayatınızda arabanızla giderken önünüze biri çıkınca da görebilirsiniz. Örneğin önünüze bir insan çıkar, o anda öyle bir manevra yapar ve kurtarırsınız ki, kendiniz bile anlayamazsınız nasıl kurtardığınızı. Frene basmayı ya da direksiyonu kırmayı hiç düşünmeden, refleks olarak yaparsınız. Hatta otobanlarda köpeğe vurmamak için takla atanlar da tamamen refleks olarak davranırlar.
    Ancak yapay zekanın da insana karşı önemli bir kozu vardır. Dijital olduğu için, matematiğe dayandığı için, 2+2 = 4 olduğu için bilgisayarın hata yapma gibi bir şansı yoktur. Viraja giriş hızını kusursuz ayarlar, direksiyon dönüşünü kusursuz ayarlar, frenlemeyi kusursuz ayarlar her şeyi kusursuz yapar. Yine de insan zekasının buna karşı harika bir kozu vardır ki, anlık karar vermektir. Daha önce hiç karşılaşılmamış bir duruma karşı o anda durum değerlendirmesi yapıp çözüm üretebilmektir. Bugün bilgisayar sistemi bir uçağı kaldırıp indirmeyi başarıyor ancak hava yolu şirketleri hala uçaklara 2 tane pilot koyuyor. Bu pilotların konulmasının tek sebebi, daha önce karşılaşılmadık bir durum olduğunda, insan zekasının nimetlerinden faydalanıp çözüm üretmektir.
    Aynen böyle bir yarışta da, bilgisayar daha önceki hesaplamalarına dayanarak viraja girerken (Gördüklerini o an işlese bile, atıyorum virajın dönüş yarıçapını, dever miktarını işte aracın hızını, viraja göre konumunu v.b o anda işlese bile,) daha önce kodlanmış profillere göre hareket edecektir. Atıyorum "Gerideysen viraja %5 daha hızlı gir, çok gerideysen viraja %10 fazla hızla gir" gibi kodların karşılığını yapar. Ancak insan zekası gördüğü virajı öyle güzel işler ki, aracın hızına bakmaksızın, sadece gözünün önündeki görüntü değişiminden o virajı alabilip alamayacağından tutun da, aracın kopmaya başladığını "hissedebilir" ve buna göre kontra v.b verebilir (ESP de yapar aynı işi ancak, bahsettiğim olay, insan hissiyatı ile viraj alması). Ya da gerideyse, rakibini geçmek için viraja daha agresif girebilir, risk alabilir, kumar oynayabilir. Yapay zeka ise sadece kendisine denileni yapabilir.
    İleride yarışçılar yarış araçlarının başında olmaya devam edecekler. Tabi eğer uzaktan kumanda sistemi ile bilgisayar oynar gibi yarışılmazsa. Gerçi öyle bile olsa, aracı yöneten bir insan zekası olacaktır. Yoksa yarışın kaderini "iyi setup yapan kazanır" belirler. Tıpatıp aynı araçlarla farklı sonuçları sadece insan zekası elde edebilir.

    uçağı kaldırıp indirebildiğini nereden çıkardın kulaktan dolma bilgilerle yorum yapmayın azcık duyduğunuz şeyleri sorgulayın otomatik pilot sadece uçağın ineceği pozisyona kadar ayarlayabilir gerisi pilota kalmıştır
    konuya gelince insan zekası insiyatif aldığı kadar sıkılır bıkar duygusal şeylerden etkilenir fiziksel şeylerden etkilenir doğru karar verememizi gerektirecek tonla şey var.Bir yarışın bilgisayarla yapılması zaten kimseye zevk vermez ki araba yarışları hataların kaybettirdiği bir yarıştır kusursuz olmasını isteyen yok.Ancak araç kullanamayanlar için özel şöför uzun yol için bilgisayarı devreye sokma vs gibi uygulamaların hayatımızı kolaylaştıracağı ve kimsenin hayır demeyeceği de kesin üstelik kazalar %99 a kadar azalır herkeste bu sistem olsa bizim ''üstün zekamız'' değil mi bu kazaları yaptıran...

    Teknik olarak uçağı kaldırabilecek ve indirebilecek seviyeye gelmiştir demek istemiştim. Pilotlar hiç bir iş yapmıyor demedim. Hala kalkış ve inişler pilotlar tarafından yapılıyor. Ancak yapay zeka bir uçağı kaldırabilecek ve indirebilecek seviyeye gelmiştir diye biliyorum. Belki de yanlış biliyorumdur ancak, anlatmak istediğim mevzu zaten o değildi. Neyse, evet insan zekasının bahsettiğim hata yapma olayı mevcuttur. Zaten dijitale karşı tek dezavantajımız bu. Ancak analog yapımız sayesinde öne çıkarız. Öğrenme ve irdeleme yetisine sahibiz. Mesela bir futbol maçında kaleciyi düşünün. Şut vurulduğu zaman topun geldiğini görüp, karar verip topa uçar. Ve gelen topu bir anlığına gören kaleci doğru zamanda doğru hızda ve güçte zıplamayı, elini doğru yere uzatmayı başarır ve topun en son konumunu görmeden tokatlamayı başarır. Bahsettiğim esas konu oydu. Örneğin bir topla şut çekmeden önce, topa nasıl vuracağımızı (Ayağımızın üstü, içi, burnu v.b) ve bu vuruşumuz sonucunda nasıl bir şut çıkacağını, topun nereye ve nasıl gideceğini kafamızda kurabiliriz. Ancak analog yapımız gereği, hatalı bir şut da çıkarabilir ve topu alakasız bir yere de gönderebiliriz. Oysa programlanmış bir robot asla (Dış etmenler aynı kalmak koşulu ile) farklı bir şut çıkaramaz.

    Bu arada son cümlenize yeni dikkat ettim. Evet elektronik sistemler sürüş zevklerini öldürmesi pahasına insan hayatını kurtarıyor bugünden. ABS, ESP gibi basit ancak önemli sistemler, hill holder tarzı sistemler, hız sabitleyiciler ve daha bir sürü elektronik sistem bugünden hem hayatımızı kolaylaştırıyor hem kazaları azaltıyor. İleride daha fazlası elbet olacak.
    Ancak mesela kodlanmış bir bilgisayar, 100 km/s hızla ve kesin bir kararlılıkla düz duvara arabayı sürebilir ama bunu yapabilecek insan sayısı pek fazla değildir. Çoğu insan göz göre göre, 100 km/s hızla ölümüne bir arabayı duvara muhteşem bir kararlılıkla süremez. Ha yine bu dediğimi yapabilecek insanlar var ki bu da bizim zekamızın analog ve değişken yapısından geliyor. Kimi insan yapabiliyor kimi insan yapamıyor. Ancak bilgisayara ne derseniz onu yapar. Siz "düz git" komutunu verirseniz, önünde duvar da olsa, uçurum da olsa o araba dümdüz gider. Ancak "Önünde bir engel algılarsan dur" komutunu vermeniz gerekir. Bu sefer de durduğu yerde sonsuza kadar kalacağı için, başka komutlar vermeniz gerekir. Bu şekilde yüzbinlerce komut ortaya çıkar. Bu sistemlerde "bug" ve "exploit" denilen açıkların oluşmasının sebebi de, yüzbinlerce komutun bir bütünü oluştururken eksikler ve çakışmalar barındırmasındandır.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi goodorevil -- 16 Şubat 2015; 22:52:28 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: goodorevil

    quote:

    Orijinalden alıntı: c4sus

    quote:

    Orijinalden alıntı: goodorevil

    Şöyle bir husus var, insan analog düşünür. Yani sonsuz varyasyon vardır ve insan bunların hepsini o anda düşünüp işleyebilir. Bazen de haberde de değinildiği gibi içgüdü ve refleksle hareket edebilir. Bunu herhangi bir bilgisayar oyunu oynarken ya da gündelik hayatınızda arabanızla giderken önünüze biri çıkınca da görebilirsiniz. Örneğin önünüze bir insan çıkar, o anda öyle bir manevra yapar ve kurtarırsınız ki, kendiniz bile anlayamazsınız nasıl kurtardığınızı. Frene basmayı ya da direksiyonu kırmayı hiç düşünmeden, refleks olarak yaparsınız. Hatta otobanlarda köpeğe vurmamak için takla atanlar da tamamen refleks olarak davranırlar.
    Ancak yapay zekanın da insana karşı önemli bir kozu vardır. Dijital olduğu için, matematiğe dayandığı için, 2+2 = 4 olduğu için bilgisayarın hata yapma gibi bir şansı yoktur. Viraja giriş hızını kusursuz ayarlar, direksiyon dönüşünü kusursuz ayarlar, frenlemeyi kusursuz ayarlar her şeyi kusursuz yapar. Yine de insan zekasının buna karşı harika bir kozu vardır ki, anlık karar vermektir. Daha önce hiç karşılaşılmamış bir duruma karşı o anda durum değerlendirmesi yapıp çözüm üretebilmektir. Bugün bilgisayar sistemi bir uçağı kaldırıp indirmeyi başarıyor ancak hava yolu şirketleri hala uçaklara 2 tane pilot koyuyor. Bu pilotların konulmasının tek sebebi, daha önce karşılaşılmadık bir durum olduğunda, insan zekasının nimetlerinden faydalanıp çözüm üretmektir.
    Aynen böyle bir yarışta da, bilgisayar daha önceki hesaplamalarına dayanarak viraja girerken (Gördüklerini o an işlese bile, atıyorum virajın dönüş yarıçapını, dever miktarını işte aracın hızını, viraja göre konumunu v.b o anda işlese bile,) daha önce kodlanmış profillere göre hareket edecektir. Atıyorum "Gerideysen viraja %5 daha hızlı gir, çok gerideysen viraja %10 fazla hızla gir" gibi kodların karşılığını yapar. Ancak insan zekası gördüğü virajı öyle güzel işler ki, aracın hızına bakmaksızın, sadece gözünün önündeki görüntü değişiminden o virajı alabilip alamayacağından tutun da, aracın kopmaya başladığını "hissedebilir" ve buna göre kontra v.b verebilir (ESP de yapar aynı işi ancak, bahsettiğim olay, insan hissiyatı ile viraj alması). Ya da gerideyse, rakibini geçmek için viraja daha agresif girebilir, risk alabilir, kumar oynayabilir. Yapay zeka ise sadece kendisine denileni yapabilir.
    İleride yarışçılar yarış araçlarının başında olmaya devam edecekler. Tabi eğer uzaktan kumanda sistemi ile bilgisayar oynar gibi yarışılmazsa. Gerçi öyle bile olsa, aracı yöneten bir insan zekası olacaktır. Yoksa yarışın kaderini "iyi setup yapan kazanır" belirler. Tıpatıp aynı araçlarla farklı sonuçları sadece insan zekası elde edebilir.

    uçağı kaldırıp indirebildiğini nereden çıkardın kulaktan dolma bilgilerle yorum yapmayın azcık duyduğunuz şeyleri sorgulayın otomatik pilot sadece uçağın ineceği pozisyona kadar ayarlayabilir gerisi pilota kalmıştır
    konuya gelince insan zekası insiyatif aldığı kadar sıkılır bıkar duygusal şeylerden etkilenir fiziksel şeylerden etkilenir doğru karar verememizi gerektirecek tonla şey var.Bir yarışın bilgisayarla yapılması zaten kimseye zevk vermez ki araba yarışları hataların kaybettirdiği bir yarıştır kusursuz olmasını isteyen yok.Ancak araç kullanamayanlar için özel şöför uzun yol için bilgisayarı devreye sokma vs gibi uygulamaların hayatımızı kolaylaştıracağı ve kimsenin hayır demeyeceği de kesin üstelik kazalar %99 a kadar azalır herkeste bu sistem olsa bizim ''üstün zekamız'' değil mi bu kazaları yaptıran...

    Teknik olarak uçağı kaldırabilecek ve indirebilecek seviyeye gelmiştir demek istemiştim. Pilotlar hiç bir iş yapmıyor demedim. Hala kalkış ve inişler pilotlar tarafından yapılıyor. Ancak yapay zeka bir uçağı kaldırabilecek ve indirebilecek seviyeye gelmiştir diye biliyorum. Belki de yanlış biliyorumdur ancak, anlatmak istediğim mevzu zaten o değildi. Neyse, evet insan zekasının bahsettiğim hata yapma olayı mevcuttur. Zaten dijitale karşı tek dezavantajımız bu. Ancak analog yapımız sayesinde öne çıkarız. Öğrenme ve irdeleme yetisine sahibiz. Mesela bir futbol maçında kaleciyi düşünün. Şut vurulduğu zaman topun geldiğini görüp, karar verip topa uçar. Ve gelen topu bir anlığına gören kaleci doğru zamanda doğru hızda ve güçte zıplamayı, elini doğru yere uzatmayı başarır ve topun en son konumunu görmeden tokatlamayı başarır. Bahsettiğim esas konu oydu. Örneğin bir topla şut çekmeden önce, topa nasıl vuracağımızı (Ayağımızın üstü, içi, burnu v.b) ve bu vuruşumuz sonucunda nasıl bir şut çıkacağını, topun nereye ve nasıl gideceğini kafamızda kurabiliriz. Ancak analog yapımız gereği, hatalı bir şut da çıkarabilir ve topu alakasız bir yere de gönderebiliriz. Oysa programlanmış bir robot asla (Dış etmenler aynı kalmak koşulu ile) farklı bir şut çıkaramaz.

    biz bunların hepsini düşünürüz 0.2 sn düşünme ve tepki verme süremiz vardır,beyin düşünür yapar ama sen bunu algılayamazsın aynı olay bilgisayarda yapabilir sonuçta sistem aynı , şut çekme olayı da aynı şekilde insan bir şutu defalarca deneyerek ''mekanikleştirir'' terime dikkat et ve robota da hangi durumda vurursan oraya gideceğini yüklersen oraya atar sonuçta bizim ürettiğimiz bir şey zaten bizden üstün olamaz tamamen ama ''hayatımızı kolaylaştırır''




  • quote:

    Orijinalden alıntı: callandor

    Selam,
    Yanlış hatırlamıyorsam 2014 başında Anki diye bir kit tanıtıldı. Şu an oyun amaçlı; ama araçlar sürekli iletişim halinde ve kendi başlarına karar veriyorlar. Bunun hayata geçmesi çok uzak değil (şiddet öğeleri içermeden)

    https://anki.com/en


    Youtube dan video izleyerek yemek yapmayı öğrenen robot var.

    Karar alıp sahibini öldürüyormuş düşünsene.




  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.